Author |
Topic |
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 16:32:35
|
Tror att det räcker med en EZ81 men jag har inte kollat, har för mig att den tar 150mA |
Lämnat forumet |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 17:56:35
|
Räkna med 110mA/kanal. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/25 : 18:20:21
|
quote: så folk slipper läsa mitt pladder
Näää Jag tror många vill läsa om hur tankarna går, vilka återvändsgränder man möter, och varför man väljer en sak framför en annan Pladdra på Staffan, jag tycker du gör ett utmärkt jobb när du berättar hur du tänker /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 10:45:38
|
quote: Räkna med 110mA/kanal.
Räknar du in förluster då eller har jag fått rörens arbetspunkter om bakfoten? Jag gissade på 40 mA per slutpentod och 5-6 mA per triodhalva.
Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 11:53:00
|
Läs Mullards datablad som specar 48,5mA/slutrör vid full utstyrning, UL och 300V. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 12:59:35
|
Ok, tack!
Jag hade tittat på denna, men det kanske inte är maxvärde utan ett typvärde?
Gissar att du använder dej av denna?
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 18:34:49
|
Eller denna kanske är den korrekta?
Jag har levt i förvissningen att det är Ia man skall ta reda på. Detta är ju Ik. Förvisso passerar väl den mesta strömmen från anoden även katoden, eller hur man uttrycker det, men visst är det väl Ia som är intressant när man skall räkna på strömförsörjningen? |
Edited by - Stajo on 2012/03/26 19:03:12 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 19:41:41
|
Ia är inte Ik! Ik består av Ia+Is. Pentod 57mA, UL 20% 48,5mA, UL 43% 45mA. Notera dock att de senare ger lägre uteffekt.
Min http://www.revintage.se/PPABAMP.xls gör det möjligt att skräddarsy funktionerna. Exemplet är gjort kring EL84 pentod. Med UL- alt. triod-kurvor kan även sådana steg kalkyleras. |
Edited by - reVintage on 2012/03/26 19:50:48 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 19:50:17
|
[Edit, Lars du hann före
I en triod är Ik = Ia, men för en tetrod/pentod är Ik = Ia + Ig2 Dvs de elekroner som lämnar katoden i en pentod, går både till anoden och till skärmgallret
Elektronmolnet runt katoden i en pentod attraheras ju av både den positvt laddade anoden och skärmgallret
Sryr-gallret (ingången) är ju negativt laddat -i förhållande till katoden, och repelerar därför elektroner, så där går ingen ström
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/03/26 19:52:02 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 20:03:15
|
Jag älskar snabba svar från Larsar
Ok, då vet vi att en pentods strömförbrukning är summan av anodens (Ia) och skärmgallrets (Is eller Ig2) förbrukning. Summan av dessa är Ik, strömmen som passerar katoden. Blev det rätt? |
Edited by - Stajo on 2012/03/26 20:40:26 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 21:30:37
|
Japp Kirschoffs lag Summan av alla strömmar i en sluten krets är alltid 0
/Pix |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 21:15:19
|
Kirschoff, jag borde ha anat att han hade varit framme
Jag hade någon form av störd idé att det går ut ström från röret också, till högtalarna. Men det enda som skickas ut där är ju en varierad spänning. Men som Kirschoffs brorsa Smirnoff's lag lyder: "Ställer man inga frågor så får man inga svar"
Det är kul med paket. Speciellt om de kommer ifrån Ukraina och är av sån där mjuk wellpapp som känns lika lagrad som innehållet.
Här är en bunt 6P14P. De finns i lite olika varianter.
6P14P - 3000hr 6P14P-V - 1000hr 6P14P-EV - 5000hr 6P14P-ER - >10000hr 6P14P-K - 3000hr and tube is steady against vibration.
Som de flesta ryska (och andra rör också för den delen) så finns olika varianter. De ryska är ofta specade efter användningsområdet. Militärt, civilt mm. Jag köpte en bunt av de första. Det finns de som gillar ER och K varianterna (K satt i MIG-planen, de lyssnade på HiFi). K varianterna är tjockare glas och känns stabilare. Vissa tycker dock de låter lite dovare och murrigare. Det är bara att prova sig fram.
Jag har även mailat lite med AnTek idag. Jag hörde med dem om deras 5 V toroider funkar för parallellning av sekundärerna. Det skulle funka helt ok sa de. Sen har vi diskuterat lite fraktalternativ och kostnader för övriga trafar. Vi får se vad det blir.
Sen har jag nog bestämt mej för att i bildtråden att skita i mitt gamla radiochassie och bygga en konventionell variant med en hammondlåda 1441-30BK3 med måtten 432*254*51 á 223 spänn hos Edgar. Det blir enklare för eventuella followers att visualisera.
Electrokitbeställningen dök även den upp idag så nu är jag kittad. En Edcorbeställning återstår, samt rörmatschning nere hos den nyfrälste bandyfantasten Blomman. Lite effektmotståndsval likaså.
Dessvärre har jag lovat upp mej på att bygga ett utedass i helgen, men därefter skall vi nog få fart på det. Hoppas jag.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 21:37:09
|
quote: Jag hade någon form av störd idé att det går ut ström från röret också, till högtalarna. Men det enda som skickas ut där är ju en varierad spänning. Men som Kirschoffs brorsa Smirnoff's lag lyder: "Ställer man inga frågor så får man inga svar"
Tänk dig röret som ett varialbelt motstånd med värdet Ra. Utgångsteget är inget annat än en vanlig spänningsdelare (ok pentoden gör att liknelsen haltar lite, men ungefär )
quote: Det är kul med paket. Speciellt om de kommer ifrån Ukraina och är av sån där mjuk wellpapp som känns lika lagrad som innehållet.
Ojoj skall du öppna förstärkar fabrik! Det där börjar likna Bernts OTL
quote: Sen har jag nog bestämt mej för att i bildtråden att skita i mitt gamla radiochassie och bygga en konventionell variant med en hammondlåda 1441-30BK3 med måtten 432*254*51 á 223 spänn hos Edgar. Det blir enklare för eventuella followers att visualisera.
Om du skiter i radiochassin, så förstår jag om kärestan vill ha ett utedass /Pix
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 22:13:24
|
quote: Om du skiter i radiochassin, så förstår jag om kärestan vill ha ett utedass
Om du talar om mitt ex så så kan du stryka termen utedass ur volabuläret
quote: Ojoj skall du öppna förstärkar fabrik!
Nja, men med frakt blir inte skillnaden jättestor på 10 och 50 rör. Sen skall de matchas, några faller bort och sedan om tid och ork finnes så vill jag testa att hänga på några rör per sida till två monoblock. Jag har grus där idag och vill sopa bort det.
quote: Det där börjar likna Bernts OTL
Ja man kanske kan cirklotrona kvarvarande 46
Denna lineupen känns väl intuitiv och bra kanske?
4-2-2. Sen jävligt många backar och världens tjockaste målis. Nederst en toroiddummy i form av min sons utflyktslunchlåda, flankerad av några billiga motorkondingar som får ta första smällen från likriktarna. Därefter, efter ett motstånd en 220 uF/385 V Philipslyt per kanal som Blomman hade kartongvis av. Sen kommer (på bilden) EZ81, en per kanal, därefter för/driv/delrör. Sedan 2*2 EL84 och sedan OPTs. Borde både visualisera bygget bra och bli snyggt tycker jag. Vad tror ni? |
Edited by - Stajo on 2012/03/27 22:40:07 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 08:11:11
|
Sätt inte nätdelen närmast ingångssteget! Flytta till andra änden, bakom OPT så är du hemma. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 10:20:39
|
quote: billiga motorkondingar
Mycket bra kondingar skulle jag säga Oftast är det metaliserad polypropylene i olja det handlar om, vilket rent tekniskt är en betydligt bättre kondensator än en elektrolyt. Lägre "klirr-faktor" (distorsion på tyska) Lägre ESR (Tyvärr kanske större volym/kapacitans)
Om/hur mycket en kondensator i nätdelen påverkar ljudet diskuteras ju alltjämt, och troligen är PP steg mer förlåtande än SE. Men det är absolut inga dåliga doningar du har där
När jag byggt SE-steg, har jag alltid försökt avslutat nätdelen med en så högkvalitativ kondensator som möjligt. Denna placeras då så nära lasten som möjligt Jag resonerar så att de första filtren i nätdelen gör "grov-jobbet". Ju närmare lasten destå mer "fin-lir", dvs denna filtersektion skall vara så bredbandig som möjligt. Och vid högre frekvenser 20kHz gört det skillnad om den sista kondensatorn monteras en bit ifrån, eller direkt på lasten. Detta förutsätter ju att man har mer än ett filtersteg i sin nätdel.
Återigen, det kanske är overkill på ett PP-steg med rippelundertryckning, men resonemanget bygger på precis samma tankar som när man monterar en avkopplingskonding så nära en IC/regulator mm
/Pix |
Edited by - pix on 2012/03/28 10:28:17 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2671 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 10:38:52
|
Tja!
Det blev en riktig rivstart för mig med Bandyn. Gå på final å dessutom stå i klacken Jag var så upptagen av att följa boll jxxxxn så att jag inte hade tid skråla ikapp Men kul var det. Man kanske ska göra som många andra där å skita i bollen å fråga närmaste vad som hände istället
Stajo:Det är bara att komma förbi så ska vi ta en annan match(ning) istället
Skit i utedasset! Ställ dit ett partytält å en hink istället. Det går fortare, är billigare åsså får man god ventilation
Hur stort störfält har den där runda pucken Toroider brukar ha ett kraftigare magnetfält än EI kärnor men det är dock inte lika stort som EI kärnorna har. EI järnen kan man dock rotera för att minska magnetfältet om en drossel eller rör tar upp brum den vägen.
skruva upp allt på en "planka" först.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 11:09:23
|
quote: Toroider brukar ha ett kraftigare magnetfält än EI kärnor
Typo?
Toroider har till skillnad från övriga ett mycket litet störfält. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 11:11:26
|
quote: Skit i utedasset!
Ingår i planen skulle jag tro. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 11:17:18
|
quote: Det är bara att komma förbi så ska vi ta en annan match(ning) istället
Härligt. Första bästa lucka så tar jag en kasse rör i ena och en kasse blå i andra och rumlar över. Men utedass och påsk... vi får höras.
quote: avslutat nätdelen med en så högkvalitativ kondensator som möjligt.
En komponent jag inte har lagt upp på dummyn är sista 47 uF kondingen till försteget. Där kan man ju fläska på med en https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=18856&filterClause=COL_1%253D50%2520%25C2%25B5F&pageSize=25 dyring om man vill spela tuff.
Men man kanske skall börja med standardlytar och sedan testa med finporslinet senare och se om det ger bang for the bucks eller inte.
Motorkondingarna ställde jag dit för jag tyckte de passade bra. Det är tåliga rackare och jag tror de gör ett bra jobb med det första eländet som kommer ur likriktningen. De har hög rippeltålighet trots låg farad vilket är bra för likriktarrören. De gillar inte för höga värden på förstakondingen. Men då de endast är på 8 uF stycket så klarar de sig nog inte ensamma senare i filterkedjan. Möjligen som parallell. Men det där kan man ju experimentera med senare. |
Edited by - Stajo on 2012/03/28 13:53:00 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 14:10:23
|
Med risk för att bli tjatig :) en QuadII har bara 2x16uF i nätdelen och den är knäpptyst ! Peter Walker beställde en specialkonding med olika egenskaper på kondensatorerna, tungt. Har faktisk skakat hand med honom, verkade lite bister men ändå... |
Lämnat forumet |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 14:32:49
|
quote: Med risk för att bli tjatig :) en QuadII har bara 2x16uF i nätdelen och den är knäpptyst !
Du blir aldrig tjatig Time Men QIIan har en rätt maffig drossel, det har inte jag i nuvarande setup. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 16:26:39
|
Ett annat föredöme är Dynaco ST35(2*17W, EL84) som har kiseldioder+60u+100ohm+40u för att försörja båda kanalerna. De jag haft har varit mycket tysta.
Föredömligt liten också, B*H*D, 33*10*13. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2671 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 20:47:05
|
Nu e're Q2 igen!
Drosseln i dom stegena filtrerar spänningen till G2 på slutrören å även drivstegets Anod spänning.
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/quad2.htm
Det var andra tider då utan Spice å datorer. Dom byggde, mätte å LYSSNADE.
Time:Smittade Walker av sig??? "alltid skeptisk"
Ja ska iofs inte sejja nåt för nu e're full gas på 2,5Wattaren å 3 datorer igång samtidigt
Om man kan avika lite från enkelt å billigt så kan man ju ha separata nätdelar till drivsteg å utgångssteg. Då blir det inte lika kritiskt med filtreringen till slutrören
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 22:56:12
|
Det kanske han gjorde, redan på sjuttiotalet kom det ju perfekta förstärkare som mätte finfint men inte lät de bra för det... Mycket är ju subjektivt men när foten går så får Spajsandet stå tillbaks. Drossel är ju inte så tokigt och eftersom det bara är två trådar så äventyrar man inte enkelheten heller, kostar nån spänn förståss. Å andra sidan kryllar det av miljöputtar, skattesmitare, som använder störsändare till belysning (LED) så utgiften kan vara motiverad. Hursomhelst kan man göra så bra det går. |
Lämnat forumet |
|
|
Topic |
|