Author |
Topic |
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 09:13:52
|
quote: Du bör ha lufthål i kortet runt slutrören
Med Blommans tillåtelse så kan jag borra några innan täckfärgen åker på.
Angående lödstödskortet så är det ju en liten overkill, det är ju mest för serieproduktion som det kan vara praktiskt men jag gjorde det för att få det mer överblickbart. Ett etsat kretskort hade ju varit ännu enklare för eventuella byggare men man lär sig så lite av att bara löda på komponenter. Här får man åtmistone chans att tänka på hur signalvägarna går och jämföra det med schemat.
Vill man bara använda sig av sockelpinnarna så behövs enbart ett fåtal lödstödsbleck, men det kommer se ut som ett ormbo av gammelradiotyp med 3-4 komponenter per pinne.
Finns det intresse senare så kan jag göra ett antal standardkort, det går ganska snabbt. Man kan även göra dem av mer proffsiga material som t ex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-217-39&toc=19732
Vill man kan man ju även lägga till några stöd för individuella katodavkopplingar etc.
Staffan |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/16 : 10:54:01
|
USPS verkar tycka att paketen är tunga.
May 15, 2012 11:54 am Customs clearance processing complete
May 14, 2012 9:11 am Customs Clearance
May 14, 2012 9:11 am Processed Through Sort Facility
May 06, 2012 9:48 am ISC LOS ANGELES CA (USPS), Processed Through Sort Facility
May 06, 2012 9:45 am ISC LOS ANGELES CA (USPS), Arrived at Sort Facility
May 02, 2012 1:35 am ALBUQUERQUE, NM 87121 Processed through USPS Sort Facility
May 01, 2012 Electronic Shipping Info Received
May 01, 2012 5:07 pm CARLSBAD, NM 88220 Processed through USPS Sort Facility
May 01, 2012 1:34 pm CARLSBAD, NM 88220 Acceptance
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/05/16 : 10:56:41
|
Jisses, de har inte bråttom iaf... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 19:39:15
|
Jo men hallå. Det känns nästan konstigt att skriva detta för det var så längesen så tom jag hade glömt bort det. Men det glädjer mej att få göra denna uppdatering. Jag har nämligen spelat stegen och det var inte tråkigt.
Jag vågar påstå att med de rätta komponenterna så är det det bästa jag har hört. Någonsin. Blomman häpnade han också när vi var framme, och vi har ju hört en del.
Men det var inte en enkel väg. Vi provade över 20 stycken c-r-c och några c-l-c innan vi hittade rätt, och ni kommer inte att tro oss men ni får lyssna:
Första försöken var med olika hybrid c-r-c. Först var det en katatstrof, vi hade kopplat motkopplingen som medkoppling så det motorboatade så jag tog till flaskan men medan jag slaggade på soldäck så hittade Blomman problemet. Han hade dessutom öst på med konding så det vart knäpp tyst. Det var bra konding men det upptog halva verkstan och ingen annan än Blomman har råd att ösa i så mycket kvalitetskonding.
Bra där, sa jag men ta ur de där. Det ser inte klokt ut och ingen kommer nånsin slänga i 8 stycken dyrkondingar för att få ett steg att låta bra. Så vi började om, bakvägen:
Vi släpade ut allt som fanns av värde, förutom de viktigaste komponenterna. Och vi lyssnade vid varje byte.
Här är våra intryck:
"vanlig" elektrolyt med liten plastavlastning gör skillnad men ingen större sådan. En "vanlig" elyt själv och du kan lika gärna skita i det. Det blir ganska kasst.
"motorkondingar" av olika sorter låter alltid ganska bra, men lite platt. inte så mycket liv i ljudbilden.
Polypropper, MKP, MKT etc, motorkondingar som ovan, är helt ok men inget slår en PEG124 elyt. Satan i gatan vilken skillnad en bra elektrolyt kan göra! Vi har lyssnat, med och utan gäster, i snart två dygn och vi sitter och finsmakar på olika likriktarrör, vilka även de iofs gör skillnad. Men ingenting i närheten av filterkondingarna.
Ingenting kommer att slå detta steget när det är klart. Vi kommer att köra med CSSer på strömmatning och katod, vi kommer att testa trafosplitter, vi kommer att köra med 1000 kronors kopplingskondingar och ormolja. Jag har svårt att tro att det blir bättre.
Snart skall jag beskriva hur man bygger det. För 1500 spänn. Hur låter Indy 1500 som namn, Lars-Lars?
Staffan
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 19:45:03
|
Kul att det är klart(på väg att bli det)!! Väntar med spänning på bilder mm! |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 20:20:57
|
quote: Snart skall jag beskriva hur man bygger det. För 1500 spänn. Hur låter Indy 1500 som namn, Lars-Lars?
Härligt Staffan!
För mig är just det du beskriver, själva essensen i diy-andet. Att prova, hitta problem, lösa problemen och successivt komma framåt till en välljudande apparat
Riktigt kul att läsa Staffan
Meeeera bilder och beskrivningar! Inte bara den färdiga kopplingen, utan även hur du resonerat under resans gång Jag är säker på att många känner inspiration att prova på ett eget bygge efter denna tråd
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 21:18:15
|
Herregud. Olle Ljungström pratar till mej som om han satt i soffan bredvid. Vilket iofs inte var så länge sedan men lite tur ändå att det är elektroniskt.
Höger kanal överstyr lite på hög volym, hjälpte inte att byta 83or. Får trimma den.
Ok, lite bilder. Pix... Indy 1500 ok?
och, ok lite bilder. Denna gav lite spänning, precis när jag öppnat pilsnern så kom någon och ropade att grannbåten sjunker. Jag gav mej ombord med två pumpar.
Här är det varmt i knät:
s-tan vad det låter bra
Hoppas snart komma med lite beskrivningar. Har lite överstyrningsproblem på vänster. Brb.
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/05/20 18:26:12 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 21:38:58
|
quote: Ok, lite bilder. Pix... Indy 1500 ok?
Självklart! Hela idéen med Indy-grejjen var just detta
Är det Blommans hifi-båt man ser å bilden? Men du, det ser ur som ni sitter på muggen och löder Eller har värmen slagit till så på mälarstrand, så det är shorts som gäller
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 21:45:09
|
quote: Är det Blommans hifi-båt man ser å bilden?
Nej, jag står i hans förpik och plåtar brandgobbarna med mobilen.
Tack! Då skall jag beställa en mässingsskylt. Det är Blomman som löder, som synes lite överallt. Hans arbetsställ har mer hål än tyg. Indy 1500 it is, skall jobba mer på byggbeskrivningen efter att jag har hittat felet på ena kanalen. Det verkar ha uppstått under transporten hit, jag kånkade på steget i en rygga.
Först bytte jag samtliga rör, men det är inte de. Felet kvarstår i vänster kanal trots rörswitch. Jag försökte med att byta volympoten men det var inte den. Det låter som ett kraftigt sprakande som kommer ungefär vid halv volym och ökar vid pådrag, bara på den ena kanalen. Lite likt ljudet från en svets, så det är någon slags överslag skulle jag gissa.
Jag undrar om jag verkligen skall ha 330 volt på ECC83ornas anodmotstånd och 340 på EL84orna? Det är måhända lite mycket. Kanske skall ta och gå ner lite, men det lät ju bra ute hos Blomman, men det var andra rör det.
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/05/20 18:27:38 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/20 : 18:29:04
|
En spricka i en lödning är annars ett typiskt "bära i ryggsäck-fel" Kommer och går, sprakar ibland och surrar ibland /Pix
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 09:40:06
|
Ja, det borde ju varit det eller poten, alternativt att jag körde med andra rör. Men nu har jag testat med att switcha rör, switcha pot samt blött upp de flesta lödningarna och problemet kvarstår, och bara på en kanal. Mycket mystiskt. Och det är alltså insignalsberoende och kommer vid ungefär halvt volympådrag. Som ett elektriskt sprakande, börjar med knäppningar och blir till fräsningar ju mer jag drar på.
Överslag mellan galler och katod är något som jag funderat på, om det kan ha något med R21, 47 k att göra. På den undre halvan ligger ju katoden vid jord för AC, på ECC88-steget, det vänstra, ligger det vid jord för AC med en 1 k emellan för DC. Måste grunna på hur det funkar. Det är ju bara återkopplingen som DC-referens då? Samtidigt lät ju steget ok innan jag transporterade det, så det borde ju ha något med lödningar att göra. Får kanske mäta upp OPT-lindningarna och se så det inte blivit något brott i matningen från dessa.
Det högra är det, med 12AX7 på båda halvorna självklart.
|
Edited by - Stajo on 2012/05/21 10:14:01 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 11:26:30
|
Du tror inte det kan vara glapp i en sockel annars? det brukar märkas om man trycker lite på röret i drift
Det positiva är ju att du har en kanal som funkar, och kan användas som referens. Jag brukar alltid börja med att mäta alla DC-punkter jag kan Jag hade liknande problem med min Dynaco, viket visade sig vara en spricka i lödningen till grid-stoppern (motsv R19/20 i ditt schema) Gallret måste ju alltid ligga (DC) fast till jord, och jag upptäckte felet iom att gallrets DC-potential lyfte några volt på ena EL84an (Dvs gallerström).
/Pix
|
Edited by - pix on 2012/05/21 11:28:34 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 11:46:51
|
Tack. Skall gippa lite på rören om jag hinner ikväll under drift. Socklarna hade varit med ett tag så det är nog inte otroligt.
Gallerläckorna (för du menar väl dem, inte gridstoppers R12, R15) är en 500 k vridpot ställd på 270 k så länge och ett fast 270 k motstånd. Jag har mätt dem, men jag skall blöta dem lite alt slänga dit ett fast istf vridpoten.
Bara att leta. Irriterande när jag var så himla nöjd och ville sätta igång med dokumentationen på allvar. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 11:51:18
|
quote: Gallerläckorna (för du menar väl dem, inte gridstoppers R12, R15)
Nej just det, jag menar gallerläckorna R19/R20 Mvh /Pix |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 21:40:54
|
quote: Gallret måste ju alltid ligga (DC) fast till jord
Jo, och det gör de ju i högra schemat ovan. Men även katoden måste väl ha en fast DC-potential till gallret vid såväl fixed som auto-bias om jag förstår det rätt? Den nedre triodhalvan, den som felaktigt är benämnd E88CC har det genom återkopplingen i OPTns sekundärlindning/samt högtalarspolen och tillbaks till den jordanslutna svarta högtalarterminalen i chassiet om jag förstår det rätt? Den har en AC-potential till jord genom C9.
I E88CC-fallet, den vänstra så ligger det ju även en 1 k (R8) till jord för DC från katoden.
Det kanske är så det görs, Dynan fungerar ju på samma sätt, det tog mej bara lång tid att fundera ut.
Hur som haver så har jag pillat med socklarna, snurrat rör under gång, ytterligare mätt och blött gallerläckor och gridstoppers så det återstår väl att riva vänster kanal och bygga igen
Dessvärre så är de lediga timmarna få närmsta veckan, men jag återkommer likt MA Numminens kummipoll. Skam den som ger sig nu när vi har så bra koncept
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/05/22 05:41:09 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 07:09:50
|
Jo nu ser jag Är det ReVintage schema, så kanske vi skall invänta ett besked om det högra schemat är rätt, eller om det borde finnas ett "R8" även i detta schema. Det lustiga är ju att det har fungerat
Det högra schemat saknar ju även gridstoppers (denna gång menar jag gridstoppers ) Ibland funkar det utan, ibland krävs detta. Saker som olika ledningsdragning, variationer i rörparametrar etc kan vara sånt som avgör. Så har du ett par 200-1K motstånd liggandes så kan det ju vara värt att prova iaf.
/Pix
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 07:23:59
|
Japp det är reVintages LT-ritning, men identiskt med Dynan sånär som på en liten konding i återkopplingen:
Det är dock inte A-410 utan Z-565 OPT.
Edit. Samt även på en 10 k gridstopper ser jag nu. Jag har ju iofs volympot men det kan ju faktiskt förklara missljuden just när jag drar på och volympoten minskar sitt motståndsvärde. Det konstiga är bara att det funkade hos Blomman men inte när jag kom hem med steget, samt bara på en kanal. Men lite olika motstånd direkt på grid-pinnen skall testas så snart jag får några minuter över.
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/05/22 08:32:41 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 08:49:39
|
Mina scheman är korrekt ritade så när som på att det naturligtvis ska var två ECC83 halvor i den högre. Samt att man vev. kan stoppa i en gridstopper på ingången. Som Lars säger behöver det inte alls vara så högohmigt som i Haflers schema.
Gridstoppern på ingången har inte särskilt stor inverkan när vi använder "slöa" rör som 83. Men sätt absolut dit ett för att vara på den säkra sidan. Men då bör man också sätta en på andra rörhalvan också.
Observera att kondensatorn i motkopplingsslingan är "optional" och måste testas ut med fyrkantvåg(10kHz) och oscilloskop. Här inverkar OPTns egenskaper.
quote: Överslag mellan galler och katod är något som jag funderat på
Överslag lär näppeligen ske vid en potentialskillnad på några få volt när inte heller någon ström flyter! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/05/22 08:59:04 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 09:37:38
|
quote: Överslag lär näppeligen ske vid en potentialskillnad på några få volt när inte heller någon ström flyter!
Jag tänkte om den ena av dem låg och flöt pga någon lödspricka eller så. Det är det elektriskt sprakande ljudet som fick mej att fundera på sådant samt att det kom vid volympådrag. Små knäpp vid halv volym som blir till sprak vid mer påslag. Det påverkas av signalen, ju starkare anslag i musikens insignal desto mer sprak, dvs det har ett starkt samband med V rms in. Det låter inte som rundgång, motorboating, brumm eller liknande. Möjligen oscillation, det har jag ingen erfarenhet av.
Ideer var man kan leta är välkommet.
Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 10:44:40
|
Det kan vara självsvängning, häng på scopet!
Det är alltid lika roligt att hålla på med motkopplade förstärkare. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/23 : 21:51:10
|
Har inte hunnit läsa på hur man mäter oscillation än men det lutar åt det. Har lött om det mesta på vänster kanal och satt på ett par 220 ohms wirewound gridstoppare på den översta triodhalvan på bägge kanalerna.
Steget var känsligt för olika ECC83or redan hemma hos Blomman, det konstiga var att det sedan spökade väsentligt mer på just vänster kanal hemma hos mej, trots ett antal rörbyten.
Jag har läst lite om oscillation och jag tror att symptomen stämmer. Knäppandet och sprakandet vet jag inte om det är typiskt men nu lyssnade jag och man kan höra lite liknande ljud som när man snurrade mellan stationer på gamla radios när jag vevar på volympoten utan signal. På båda kanalerna, men starkast på vänster det också.
Det som stämmer bra med det jag läst hos andra med samma problem är att det varierar enormt med olika musiktyper. Körde lite klassiskt och då är problemen små. Kör man t ex Blondie så kommer det vid hårda gitarranslag mm. Värst var Bad Religion, då sprakade det bra. Mr Tubelab beskriver samma sak på Diy Audio.
Problemen blev mindre med gallerstopparna, men kvarstår som sagt. Har läst någonstans om att man skall köra kolmassa (är det samma som kolytskikt?) där, men jag hittade inget så jag lödde ett Dale WW nästan vid själva kroppen, kanske 3 mm tråd till sockelpinnen. Får väl stoppa i större och prova.
Det varierar även en hel del med olika rör, jag tror det vart mindre problem med slitnare rör. Blomman föreslog gå ned i anodmotstånd, till typ 80 k och justera katodavkopplingen. Får se om jag testar det senare. Kanske även gå upp lite i motstånd på motkopplingen.
Jag ger mej aldrig
Staffan
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/23 : 22:01:49
|
Du kan ju inte börja ändra komponentvärden innan du justerat/kompenserat återkopplingen. Det är där du måste börja! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/23 : 22:16:45
|
Hoppsan, nu hittade jag något. I vänster OPTs ena chassieskruv satte vi jordanslutningen till chassiet. När jag rycker bort den så går det överstyr fullständigt på den kanalen. En chansning är att den OPTn inte är jordad, utan bara chassiet och den högra OPTn. Får skrapa färg och leta taggbrickor och testa. Det låter ju lite som en transportåkomma också.
Edit: nehe, sprak och knaster kvarstår men hissandet försvann. |
Edited by - Stajo on 2012/05/23 23:08:52 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/05/24 : 07:07:50
|
quote: Har läst någonstans om att man skall köra kolmassa (är det samma som kolytskikt?) där
Man vill använda motstånd med låg induktans Kolmassa är en sådan typ, men det finns även kolytskickt, eller metallfilm motstånd med låg induktans
Den låga induktansen för att stoppern skall vara så frekvens oberoende som möjligt. Det mesta brukar funka, men har man valmöjlighet så.
Jag skulle undvika kolmassa på gallret långt ner i förstärkarkedjan, då dessa har högre brus än t.ex metallfilm. I ett slutsteg är detta inget problem. Jag skulle även undvika effektmotstånd av någon av ovanst typer, då dessa ofta har metalldelar för kylningen skull. Metallen fungerar som en kärna och ökar induktansen.
Men som sagt, det viktigaste är ju att kasta i någonting, bara för att se om det är där problemet sitter, sedan kan man förfina sitt val av komponent.
När det gäller felsökning, så är ju en kabelsnutt med två krokodilklämmor ett utmärkt hjälpmedel Genom att jorda väl valda punkter går det oftast ganska bra att ringa in ett problem. Jordning av gallren på samtliga rör som har katodbias fångar ju fel som behov av galler-stoppers och/eller ev galler-ström. Snutten kan ju även enkelt kopplas mellan GND, och div jordpunkter i kopplingen, för att lyssna om detta påverkar brus & brumm
När det gäller återkopplingen så provade jag att sänka denna i min Dynaco SCA-35 Det gick till en viss del, men med allt för låg återkoppling råkade även mitt steg in i oschillering. Det borde ju vara så att steget blir stabilare med låg återkoppling, men samtidigt så ökad ju den totala förstärkningen i steget vilket kanske var anledningen, så jag återgick till originalets komponentvärden
En blunder som jag annars gjort är att jag inte hållt isär glöd kretsens kablar tillräckligt mycket från signalkretsen. Speciellt om man använder AC-glöd
/Pix
|
Edited by - pix on 2012/05/24 07:11:40 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/24 : 07:44:29
|
quote: När det gäller återkopplingen så provade jag att sänka denna i min Dynaco SCA-35 Det gick till en viss del, men med allt för låg återkoppling råkade även mitt steg in i oschillering. Det borde ju vara så att steget blir stabilare med låg återkoppling, men samtidigt så ökad ju den totala förstärkningen i steget vilket kanske var anledningen, så jag återgick till originalets komponentvärden
Förutsätter att du tog bort kompensationskretsarna på samm gång som motkopplingen?
I Dynacos fall kan det ju också ha en annan förklaring då råförstärkningen är mycket hög. Det lär inte vara fallet här då den är fh blygsam.
Men olämplg kabeldragning är ett hett tips.
Varför inte ta bort motkopplingen och triodkoppla utgångsrören om inget annat hjälper? |
|
|
Topic |
|