HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  09:41:16  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Att ersätta R32 med en vridpot på några K och veva på under lyssning kanske är upplysande.

Sedan har jag vridpotarna kvar på R19, de är ställda på 270. Man kanske skall testa att veva upp dem till 320 eller så?

Floating Paraphrase är svår att förstå sig på. Det undre gallret ligger ju med 47 K mot jord samt på mitten av R19/20 som voltdelare mellan de två inverterade signalerna. Vad skall gallret ha, skall det vara "jordat" eller skall det svänga med någon signal? Knasigt beskriven fråga men det var det bästa jag kunde åstadkomma
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/24 :  11:53:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Floating Paraphrase är svår att förstå sig på. Det undre gallret ligger ju med 47 K mot jord samt på mitten av R19/20 som voltdelare mellan de två inverterade signalerna. Vad skall gallret ha, skall det vara "jordat" eller skall det svänga med någon signal?

Förstår inte vad som skulle vara svårt. Andrasteget(nedre i schemat) är ju bara en anodföljare med förstärkning på drygt 1 samt med en spänningsdelare på ingången. Mao basic stuff.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  12:07:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Plättlätt

Min fundering var denna att om spänningsdelaren R19,20 är helt i balans med två likadana fast inverterade signaler så får ju gallret ingen signal, då de tar ut varandra. Men det är ju feltänkt inser jag nu.

Gallret får sin signal från det övre anodföljaren genom spänningsdelaren R19/20 och skickar ut den genom den undre anodföljaren. Det innebär alltså att en justering av resistansen uppåt på R19 sänker signalet till den undre triodens galler.

Korrekt?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/24 :  15:11:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yep! Men R19/20 är en motkopplingsslinga. Motkopplingen blir rätt rejäl så den undre får lägre Zut än den övre, ung. som en katodföljare. Många försök har gjorts för att jämna ut impedanserna men resultatet blir alltid(?) till det sämre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  17:34:14  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack! Ja, jo dess egen inverterade signal motverkar ju den förstärkta signal som gallret annars skulle fått från den övre trioden genom spänningsdelaren. Det är väl iofs nödvändigt för jag antar att det swinget inte är hälsosamt för en ECC83a. Och hur katodmotkoppling och detta samverkar, det vågar jag knappt börja grunna på.

Jag mätte i villervallan spänningen över ett 6,8 k motstånd och fick det till någonstans i närheten av 10 volt. Jag skall göra om det när jag är mindre stressad, men det indikerade ju att de båda triodhalvorna knappt drar någon ström alls. Vad skall fasdelaren dra i runda slängar, 10-20 mA?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/24 :  18:21:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Om det är ECC83-versionen så är det helt OK.

Det finns ingen katodmotkoppling!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/05/24 :  18:46:23  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
En lite fråga bara, Stajo.

Kommer Du att skriva en lite mer komprimerad
DIY-tråd med byggneskriving och bilder?

11 sidor högteknologiskt "rör-snack" är lite
"to mutch" för mina hjärnceler.

Hela tanken och konceptet med Ditt rörbygge
är mycket intressant.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  20:36:00  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej Gubben, kul att du är här i villervallan:)

Ja, mitt uppdrag är både högst egoistiskt men även altruistiskt i någon sorts DIY-anda. Jag vill lära mej hur man bygger ett steg men jag vill även främja att fler kommer igång med denna trevliga hobby. Så jag bygger steget mha hjälpsamma människor och formar resultatet med lika hjälpsamma människor. Mitt bidrag är att jag försöker dokumentera det publikt i läsbar form för alla intresserade.

Jag har kommit ca 10 A4 med bilder men det är mycket kvar, men just såna här incidenter gör ju att jag hittar fallgroparna, så man får se det onda med det goda. Idag förstod jag till slut grunderna i Floating Paraphrase:)

Några vänliga själar, både kunniga och nybörjare kommer att läsa beskrivningen innan jag omvandlar från word till html-forum, så förhoppningsvis är det inte helt bakvänt då. Alla som vill är välkomna med kritik och feedback. Och pre publik korr självklart.

Med vänlig hälsning,
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  22:08:32  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Det finns ingen katodmotkoppling!
Ok, tack för den upplysningen. Vad kallas återkopplingen från OPT till fasdelarens katoder då? För mej kändes det som en motkoppling av katoderna som samverkar med återkopplingen från 84ornas gallerläckor till den undre triodens galler.

Tänk om man lärde sig så här mycket på jobbet varje dag, man kanske borde byta branch.

Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/24 :  22:43:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
När du pratar om "katodmotkoppling" så förutsätter man att det handlar om lokal motkoppling. Det du är inne på kallas med ett engelskt uttryck GNF(Global Negative Feedback) men det finns många andra namn. I vart fall påverkar den inte anodföljarens katod öht då denna är jordad via 100uF. Motkopplingen går från sekundären till ingångsrörets katod. Att katoderna är ihopkopplade beror bara på att konstruktören vill spara in på ett antal komponenter.

Kanske denna variant av schemat tydliggör hur fasvändaren hänger ihop/inte hänger ihop.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/05/24 22:58:32
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/24 :  22:59:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Från klarhet till klarhet. Signalmässigt ingen återkoppling, enbart en DC referens antar jag då. Klurigt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/05/25 :  07:38:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Same, same but different!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/05/25 :  20:16:14  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack Lars.

Jag skall tokstirra på de där när junior har somnat ikväll.

Tjoflöjt. Nu spelar Bo Kasper på ett uppånedpåvänt steg på arbetsbordet och det låter förträffligt

Jag fick för mej att mäta lite här och där och hittade att på höger steg så var resistansen som sig bör ca 140 ohm mellan anod och tapp medans på det vänstra, spöksteget var det helt andra värden. Vi hade helt enkelt lött OPT-kablarna fel så trafon snedbelastades. Lite märkligt att vi inte märkte det ute hos Blomman men det kan bero på att vi körde dem som midar i hans trevägs 99 dB horn och aldrig var i närheten av det pådraget.

Där satt den

Edited by - Stajo on 2012/05/25 20:22:59
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/05/26 :  08:04:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Du får inte sova på däck när du ska vara min kontrollant ju

Fast ja ska inte sejja nåt för ja somna på däck häromdan å tyckte att det var varmt så jag tog ett svalkande dopp (det var sketa kallt) å för att vara på den säkra sidan så hoppa ja i en gång till för att verkligen vara säker på att det inte var bad temp nu.
Grannen höll på å tappa hakan när ja andvände hans badstege (min ligger på botten)

Skutan som höll på att hamna där min badstege är lyckades vi rädda å just nu är den på varv.
Längre bort har någon ställt en gammal (tramp) Orgel på en Mooring

Det händer konstiga saker här i hamnen så ett par trådar som förväxlats var väl änd inte så farligt
Det kunde ha varit värre

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/01 :  15:08:40  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Nu har kontrollanten börjat fippla lite med olika nätdelar. Det skall ju vara bra och billigt och dämpardioder slänger ju folk efter en. Här är ett par http://www.shinjo.info/frank/sheets/093/6/6AX4GTB.pdf. Funkar strålande med en 350-0-350 från Antek och en enkel 10uF-150-47uf C-R-C och 1,52 k last.

Som kyrillifil så tänkte jag testa med dessa http://frank.pocnet.net/sheets/112/6/6C19P.pdf också som ligger och skräpar. Aber med topcap bara.

Edited by - Stajo on 2012/06/01 15:35:36
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/01 :  22:03:28  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Same, same but different!

Den övre var pedagogisk, då antar jag att GNFen främst motkopplar ingångstriodhalvans katod eftersom den andra AC-kopplar direkt mot jord men den undre bilden begrep jag inte. Vad är det för mittappsjordad spole som sitter där och fasdelar?
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/02 :  08:40:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jo, jag tänkte också säga det att worddokumentet som jag plitar på ligger på https://skydrive.live.com/?cid=A82AE51E025D3D97&id=A82AE51E025D3D97%212887#cid=A82AE51E025D3D97&id=A82AE51E025D3D97%212894&sc=documents (hoppas det går att komma åt) så om någon vill hjälpa mej med korrektur samt rätta mina grova missuppfattningar om ditt och datt så är det mer än välkommet. Det är alltså förlagan till det som skall bli bildtråden senare.

Den är lååååångt i från färdig så bare with me, det är många kapitel kvar och en hel del korrigeringar i texten återstår.

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/06/02 08:43:23
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/06/02 :  10:09:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Tack för länken Stajo!

Nu är jag på banan igen.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/02 :  10:24:10  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för mittappsjordad spole som sitter där och fasdelar?

Det kallas transformator. I detta fall en inverterande 1:1. Principiellt detsamma som anodföljaren i det tidigare schemat.

Då motkopplingen lagts till minusingången på ingångssteget lär den omfatta varenda steg av förstärkaren. Det är det som kallas GNF!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/02 :  13:22:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Det kallas transformator

Ja det har du rätt i! Jag hade nästan vant mej vid att tänka på en transformator som något med primärer och sekundärer. Men en drossel med tapputtag blir ju faktiskt en spartrafo, eller hur?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/02 :  16:50:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
F-n vad du krånglar till det!

1 Det är två lindningar.
2 Ena änden på vardera lindningen är lagd till jord.
3 Lindningarna ligger så att fasen vänds. Mao ingen bifilär.
4 Spartrafo har normalt ena änden jordad.
5 Det är så mycket "basic" trafo det kan bli.

Men..... jag har sett den kallas "centre-tapped gridchoke" också. Fortfarande är det dock en inverterande 1:1 transformator med samma funktion som anodföljaren. Dock blir det ju lite andra impedansförhållanden etc.

Så här skojade Dave Slagle till det:

quote:
Tell your winder to wind the best inverting 1:1 transformer he can and pretend it is a CT choke.

Same, same but same. Ett litet fel bara, 12AX7 orkar inte driva en trafo, det går åt E88CC eller bättre:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/02 17:13:48
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/02 :  17:20:03  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
centre-tapped gridchoke

Du ser, det är en sån det är

Btw vad är enheten, Henry?

Edited by - Stajo on 2012/06/02 17:24:04
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/06/02 :  17:40:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Henry!?

Det är han som dricker på krita å glömmer vart han har varit när degadagen kommer

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/02 :  17:48:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Du ser, det är en sån det är

Det kan du fetglömma! Lika fel som som att kalla små barn för hen!

Yep, ex.vis så motsvaras 100H av ca 13kohms reaktans vid 20Hz. När jag skrev in 200H så hade jag E88CC i åtanke.

Vid närmare eftertanke skulle jag nog inte använda trafokopplad PI i motkopplade förstärkare. Det kan bli väldigt pyssligt på grund av fasvridningarna i två trafos istf en. Istället köra trafo i ett omotkopplat steg med linjära rör som inte behöver "konstjord andning" över driverstegen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/02 17:49:30
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/02 :  17:59:42  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Är det XSL7 du sitter och tiger om eller något brantare?
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000