HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/02 :  18:25:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vad är XSL7 för något?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/02 :  18:41:18  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
6SL7, 12SL7, finns nåra mera tror jag. Glöd
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/06/02 :  19:18:53  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
XSL7!

En ny modell från Mazda kanske!?

Har den rövsnurra eller Wankel?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/02 :  20:10:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Aha, men detta är dessvärre ung. lika lågbrant och högimpedivt som ECC83.

Om du är ute efter ett riktigt brant och linjärt rör så är ett triodkopplat 6E5P mitt förslag, mu=35, gm=30, ri=1,2k.

http://www.goodsoundclub.com/Docs/6E5P.xls

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/02 20:12:04
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2012/06/02 :  20:17:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
6E5P är en diefvul på att självsvänga har jag märkt, men med tillräckligt högohmiga gridstoppers av kolmassa och med måttlig anodspänning är det riktigt trevliga rör. 10V för mycket så lyser skärmgallren upp som glödlampor och ingenting är kul längre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/06/02 :  22:28:18  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
sitter hemma hos Blomman och lyssnar och vi hittar små differenser mellan rören. däremot kondingarna i psun. väldigt viktigt, inte bara rippel utan det är en stor skillnad i rymden på ljudet om vi laddar med för mycket konding. vi skall testa med lite drosslar till fasdelaren nu. risken är att det blir lite kladdigt, det blev det med motorkondingarna.

Det är som vanligt inget problem att hitta bra lösningar med kvalitetskonding, man nu skall vi se om det låter lika bra med avkopplade nichicon och hur mycket plast som i såfall som behövs

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/03 :  13:29:38  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
vad skriver du egentligen Blomman? Vi jämförde mest bärs som jag minns det. Vad segstartad jag är idag...

Men allvarligt talat så vore det en utmaning att komma ned i kost med lite billig konding och kanske smartare filter. Det känns inte riktigt hyvens att rekommendera PEG124 till ett billighetsbygge. Jag lutar åt lite experiment med ett C-R-C med billig-nichikon och plast. Jag har säckvis hemma. En extra -R-C på pentoderna tror jag inte på, det bara grötar till det, men däremot kanske dela upp det sista 6,8k i två och en extra konding däremellan till fasdelaren skulle jag tro kan få den knäpptyst.

Inte för att den brummar speciellt mycket, det är faktist mer brus än brum och för att höra endera handlar det om centimeter med örat till till konen och max på volymen.

Nu skall jag masa mej till Västertorp och meka fronttyg till mina Caveman. Om jag får hem dem så får jag rätt impedans till steget också.

Någon som har tittat på beskrivningen? Är lite intresserad om nivån är begriplig innan jag pladdrar på.

Synes
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/06/03 13:31:27
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/06/03 :  19:50:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Jaaa!

Om Du mena Din tidigare beskrivning
av "litet enkelt rörbygge" så är det nog bara
att "tuta och köra".

Ett schema, "såhär byggde jag", med
komponent-lista vore guld.

Som pricken över i:et, Blommans kvalitets-
stämpel.

OT:
Är Du bosat, uppvuxen i V-torp?

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/04 :  08:02:16  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Så bra då. Det kommer både byggbilder och BOMar i diverse smaker.

Nej, en polare med snickarverkstad bor där ute. Själv är jag västgöte, bosatt i Årsta.

Staffan
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/06/04 :  14:22:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har klonat ena hjärncellel å den andra halvan börja drömma om motorkondingar
Jo!
Jag får säga åt den 3:e cellen å byta nick så det inte blir så kaotiskt å massa delayer i tråden

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/06/04 :  19:03:39  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Var glad att hjärncellerna produktivt aktiva.

Har man tre celler och den ena vilar sig
medan dom andra två jagar varandra,
Då är det riktigt illa!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2671 Posts

Posted - 2012/06/04 :  19:37:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/06 :  19:05:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Mina celler verkar ha tröttnat för de delade sig precis, så nu har jag fyra halvor. Jag mekade precis i ett nytt 150 ohms effektmotstånd med aluhölje istf 100 ohms vita likkistan samt la en 50 uF motorkonding på andra C i filtret och det både lyfte och tystnade.

Nu sitter det två avkopplade 4 uF smålytar i serie parallellt med en 33 uF PEG 124 som första C och 2 st 33 uF, en 47 uF PEG124 samt motorkondingen som andra.

Rammstein pumpar!

Jag har äfven pillat lite med strömförsörjningsdelen i beskrivningen.
https://skydrive.live.com/?sc=documents#cid=A82AE51E025D3D97&id=A82AE51E025D3D97%212894&sc=documents

Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/06 :  19:11:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ett enkelt billigt bygge........

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/06 19:14:36
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/06 :  19:15:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Ett enkelt billigt bygge........

Jorå, men man tager vad man hafver som Kajsa Varg sade och sedan pustar man omkull det som Zeke Varg sa. Testa sig fram, sedan gå ner i billigare komponenter för att hitta en avvägd konstruktion.

Jag tror jag nämde det tidigare. Jag skall försöka jobba bort PEGarna för de kostar för mycket och testa med billigare plastavkopplade för att jämföra.

Men det skall bli kul att se om lite extra filtrering på fasdelaren gör andra C's mängd av kapasistans obsolet. En extra R-C på helheten gjorde ingen nytta, dock extra farad på sista C.

Edited by - Stajo on 2012/06/06 21:09:09
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/06/07 :  08:30:42  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Beskrivningen av "strömförsörjningen" får Du VG+ (såhär i
betygs-sättar-tider) på.

Plusset kommer av att Du refererar till David Hafler. Valet
av person är säker bra, men det som är extra possitivt är
att Du har valt en "referens".
Om någon säger (lite förklenande) att; "Du har bara klonat".
Då kontrar Du med; "varså god och bygg något bättre inom
projektramen".

OT
Orsaken till min fråga ang. V-torp var att jag gick "grundskolan"
utmed "störtan". Detta trots att jag bodde i Fruängen.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/07 :  17:27:12  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack för det GiK!

Just nu har jag svårt att bestämma mej hur långt jag skall putsa innehållet innan jag publicerar. Jag vill ha det någorlunda klart så det inte skall behöva editeras i tråden allt för mycket. Jag skall försöka hinna bygga ett steg till och fotodokumentera det.

Angående kloning så är det ju så evolutionen har sett ut. Folk har lånat och klonat, experimenterat och förfinat varandras byggen. Och helt plötsligt kommer ett och annat paradigmskifte. Min idé är att hitta fram till en referens så nära Haflers (han var föresten medgrundare och kostruktör på Dynaco, upphovsman till att ha utvecklat Williamssonförstärkaren med Ultra Linear-koppling) som möjligt med hyfsat normala komponenter och sedan tweaka loss. Andra rör, strömmatningar, CSSer, testa triodkoppling, trafodelare annan/ingen feedback. Listan kan göras lång.

Jag var rätt nöjd igår när jag fick dit sista motorkondingen. Det enda som hörs med örat i konen och volymen i botten är stt svagt mysigt rörsus. Det låter som avlägsna bränningar en sommarkväll i Marstrand.

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/06/07 17:53:32
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/11 :  15:05:44  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Same, same but different!

Försöker hinna med att dokumentera och jobbar med lite mekanik på första bygget mellan fotbollsmatcherna. Tänkte få dit en ingångsväljare bl.a för att få den till ett komplett integrerat steg, så får den stå för spelandet ett tag när jag bygger nästa steg. Tänkte köra Antek 350-0-350, Edcor 8k-8ohm samt E88CC på den.

Sen är man (särskilt på jobbet) ständigt i tankarna kring nästa utmaning.

Hur skulle en E88CC (eller bättre) - LL1660 18 mA - PPP med 2*2 rör per sida se ut tycker du Lars?

Staffan

Edited by - Stajo on 2012/06/11 15:17:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/06/11 :  15:40:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
6E5P, IT, PPP triodkopplade EL84, ingen NFB?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/06/11 15:42:24
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/06/11 :  16:05:01  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja, kanske det. Har ingen erfarenhet av 6E5P dock. LL1660 har väl fyra sekunderer så man kan undvika parasitkapacistanser tror jag?

Men varför triodkoppla EL84?

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2012/06/11 16:32:16
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/27 :  20:24:05  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
En liten uppdatering kanske. Inte för det har hänt sådär jättemycket under sommaren, förutom en del lyssning, och jag har fastnat lite på 12AU7 varianten. Det låter väldigt bra i vissa fall. Medryckande, engagerande och dynamiskt om man ställer det mot andra, exempelvis mot concertina baserade EL84-steg. Men det låter horribelt i andra. När jag spelar visst material som verkar vara rippat med hög volym så distar det i övre miden. Typiskt vid mansröster på långa höga vokalpartier så skorrar det.

Jag har provat att öka på återkopplingen med ett 680 istf 1k och jag har även testat om EL84orna är för hårt biased genom att sätta i ett snällare 220 ohms ist 130 men det avhjälper inte detta.

Min nuvarande gissning är att 12AU7 i denna konfiguration går i taket gällande grid-katod bias. Jag har inga belägg men planen är att testa med lite andra fasdelarrör, 12AT7, E88CC, E90CC exempelvis. Och lanske labba med lokal feedback istf global.

Håller på och mecka upp en 7 pinnarslåda för E90CC och EL90 med en seesaw något åt hållet som Morgan Jones exempel fig 6.19 och 6.20 i Third edition.

Byggbeskrivning slipas lite då och då, just nu har jag den hos några för korr som jag hoppas skall få tummen ut och lämna feedback snart.

https://skydrive.live.com/?cid=a82ae51e025d3d97#!/view.aspx?cid=A82AE51E025D3D97&resid=A82AE51E025D3D97%212896&app=Word

Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/27 :  21:11:47  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
12AU7 är ett rejält olinjärt rör som på sin höjd kan användas som CF eller till Concertina. Om man ska få till aningen linjäritet bör det köras bortåt 10mA. Den låga gainen gör att hela steget får oacceptabelt hög utimpedans, även med motkoppling. Men det kanske ger en snygg färgning.

E90CC imponerar inte heller när man tittar på rörkurvorna.

Dock ska vi vara medvetna om att "distortion cancellation" kan hjälpa upp det hela.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/27 :  22:00:25  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
f'låt, skrev fel. 12AX7/ECC83 menade jag
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/08/28 :  08:47:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Typiskt vid mansröster på långa höga vokalpartier så skorrar det.

Du har två val. Antingen överstyr du förstärkaren eller så självsvänger det. Med stor sannolikhet det senare. Antingen beror det på layouten eller HF-kompenseringen i motkopplingen. Eller både och.........

Har du något schema på hur det ser ut nu?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/08/28 :  09:45:06  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply

Detta med tillägget av ett 220 ohms wirewound gridstopper på vardera U4. Originalet hade ju 10 k gridstoppers samt en 0.001 uF ringningssläckare på GNF som jag inte har.

Jag har som sagt även testat att gå upp i fb mha 680 ohms motstånd samt biasat EL84orna lite snällare med 220 ohms kadodmotstånd iom att jag låg något högt i B+.

Nu är även B+ nedtagen till 315 V.

Det sitter Z-565 OPTer på nu.

mvh
Staffan
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000