Author |
Topic |
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 15:49:50
|
Jag försökte roa mej lite kring vad Hafler har valt för loadline på splittern.
Vid -1 Vg-k får jag katodmotståndet till någonstans till: 1/(0,00145*2)=345 ohm Vid -1,5 Vg-k till: 1,5/(0,00115*2)=652 ohm Vid-2V Vg-k till 2/(0,00085*2)=1176 ohm
Så arbetspunkten ligger, om jag inte misstar mig, någonstans vid 225 volt och 0,85 mA per rörsida vilket kan stämma för jag tror jag mätte upp något kring 1,5 mA över sista 6,8 k motståndet.
Och vad ville jag med det? Jo jag antar att feedbackmotståndet R32 funkar både som just feedbackmotstånd och katodmotstånd så att labba med det ändrar ju både det feedback och arbetspunkt. Har jag rätt i det?
mvh Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 17:38:19
|
Förstår inte riktigt vad du håller på med. Låt bli att ändra R32! Motkoppling ska ändras med R24 som inte påverkar arbetspunkten. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/08/28 17:40:11 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 18:06:22
|
Vad jag håller på med? Jag lade ut schemat som du efterfrågade och sedan försökte jag förstå Haflers loadline.
Jag läste även på DiyAudio, om en snubbe som byggt samma krets och har exakt samma symptom, att ST 35 och ST 70 hade samma feedbacksystem men att de tog det från 16-ohms tappen (som jag inte har någon) från början. När ST 70 version 2 kom ut så ändrade de till 8-ohms tappen samt ändrade värdet på R32 till 680 ohm.
Detta var dock andrahandsinfo, jag kollade inte utan testade. Nu när jag kollar så hittar jag inget belägg för det, de har tämligen annorlunda lösningar.
Men som sagt, i brist på andra idéer så testade jag det och lyssnade. Men det gav ganska liten skillnad, åtminstone gällande ovanstående symptom. Har du något annat förslag? Sänka/höja R24?
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/08/28 18:10:02 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 18:42:09
|
Som sagt, om man vill ändra motkopplingen gör man det med R24. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 19:09:52
|
Eller så väljer man en lösning som andas nutid och som inte skickar DC genom motkopplingsslingan.
Här kan man utan problem ändra motkopplingen med R32. Observera att C9 måste trimmas om motkopplingen ändras. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 19:30:55
|
Snyggt! Skall provas. Orutinerad som man är så har jag ju ingen 0,1 nF plast hemma (som jag har hittat än iallafall). Funkar det med keramiska?
Jag hade ju utelämnat den förut så jag kan ju börja med att smacka dit en kanske innan jag går diodvägen. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 20:32:45
|
Lysdioden röd 1,8V, 3mm Kjell&Co. Nästa steg är att byta ut R22 mot en CCS. Kondensatorn kan bara trimmas in hjälp av oscilloskop, 100p är bara ett exempel. Värdet beror bla på OPTns egenskaper. Välj ett värde som ger snyggast möjliga 10kHz fyrkantvåg. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 20:57:37
|
Lite lek och ännu mer anpassning till nutid. Denna simulerar med sisådär 4x så låg THD som originalet! Dessutom snyggare övertonssammansättning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 21:09:27
|
Jag har många gånger frågat mej själv varför jag sparat på såna här efter diverse slakter.
Nu vet jag |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/28 : 21:14:25
|
quote: Lite lek och ännu mer anpassning till nutid
Bara på ingångshalvan?
Och varför inte DN2540? För lite strömming? |
Edited by - Stajo on 2012/08/28 21:54:45 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 06:34:05
|
LND150 gäller om ska köra 1mA. DN2540 för högre strömmar.
U4 och U5 är två helt skilda kopplingstyper. U5 ligger efter U4 i signalkedjan och är dessutom lokalt motkopplat. Med en CCS skulle inte den lokala strömmotkopplingen mellan katod och anodmotstånd fungera. Observera att R21 måste fintrimmas för att erhålla 0dB gain i U5. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 07:26:18
|
Blev lite förvirrad här på morgonen. Förvisso skall värdet trimmas men utgångsvärdet på HF-ringsläckarkondingen enligt Haflers ritning är 0,001 (uF antar man då). Är det alltså runt 1 nF man skall testa tro?
Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 07:51:27
|
Du kan inte bara chansa på ett värde. Totalt ointressant vad det står i ett gammalt(eller nytt) schema. Jag citerar mig själv:
"Kondensatorn kan bara trimmas in hjälp av oscilloskop, 100p är bara ett exempel. Värdet beror bla på OPTns egenskaper. Välj ett värde som ger snyggast möjliga 10kHz fyrkantvåg."
Dessutom kan det vara bra att jämföra in- och utsignal innan motkoppling för att se var fasvridningen når 180grader.
En annan fråga: Har du trimmat in anodföljarens gain så att du har exakt samma nivå in på båda EL84ornas galler? Även här oscilloskopet nödvändigt. Schemat ovan är felaktigt. Det övre av de två 270k motstånden måste bytas till 220k. 47k bytes mot en trimmer på 50k.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 08:19:08
|
Jag har trimmer på övre 270 k (R19) så den kan jag veva ner till 220. Skall se om jag hittar en 50k trimmer till 47k (R21). Jag VABar idag så det kan hinnas med lite lödning om herrn vill och verktygen håller.
Ang ringsläckaren så kan man du som du säger hitta exempel på allt mellan 100 pF och flera nF på andra steg så det är väl bara att testa. Den strörsta vridkondingen gick upp till 500 pF så antingen använder jag den eller så parallellar jag en 120 pF i taget. Hittade ett gäng plast-Wima. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 11:01:55
|
Kör ett fast 220k på det övre och trimmer enbart istf 47k.
Har du oscilloskop? Om inte så tror jag att jag har ett gammalt Philips stående som jag ka ta med till Sthlm/Svedmyra på lördag.
Det handlar inte enbart om att snygga till ringningarna. Det handlar också om att faskompensera förstärkaren så att den är helt stabil efter att motkoppling anbringats. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 11:17:20
|
Har fått upp steget på bänken men sen har telefonen suttit vid örat sen 8 i morse (och gör fortfarande). Jag har ett USB skåp men ingen dator vid bänken så jag funderade just på hur lång USB sladd som behövs.
Ett vanligt bänkskåp vore mycket enklare så har du ingen använding för det i övrigt så är jag självklart intresserad.
mvh Staffan |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 12:22:32
|
47k bytes mot en trimmer på 50k.
Det är väl lika bra att jag sätter i en 100 k trimmer från start för att kunna testa LED bias senare?
Staffan |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 13:11:58
|
Jo, varför inte! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/08/29 : 14:41:20
|
Sådär, nu har jag genomfört föreslagna förändringarna och satt trimrarna på 47k, 120 pF över R32 gjort smoketest och kör nu lite Marleys Legend med gott resultat. Distandet (alltså svårt att beskriva fenomenet men det låter som en liten överstyrning) finns kvar på de testpartier jag brukar köra, men tunandet återstår ju. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/21 : 19:24:38
|
Jag tar mig fräckheten och puttar upp tråden efter som jag läser den. Det är lättare att hitta den om den inte är på någon av dom sista sidorna.
Dessutom vill jag kopiera Stajos "Projekt beskrivning" kring bygget av en Hafler inspirerad rörkonstruktion.
Edit: Skriver som en "knäpp-gök". .
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2012/10/21 19:28:31 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/06 : 22:20:57
|
Hej alla knäppgökar. Kul att ni finns
Ber om ursäkt för att jag inte kommer loss med denna tråden. Jag har lite besynnerliga problem (acne i ändan), nej det har att göra med oscillationer som jag inte hittar orsaken till. B+ vandrar och det motorboatar ibland. Väldigt avlägset men ändå. Detta leder till långsiktig instabilitet. Efter en hel dags spelande så förvärras det.
Idag märkte jag att det försvann (B+ vandringen) när jag ryckte ur mina specialmatchade JJ 803S som skall vara nån lyxvatiant på 83or och satte i några hederliga av gammalt märke.
Sen bultade jag ihop det och vände på stärkarn för jag skulle hämta barn och då var vandringen tillbaks, tror jag, för baskonen slog med 0,05 Hz ungefär.
Sen stängde jag av, nattade barn och satte på igen och vandringen är borta.
Jag skall testa med en separat likriktning/filter för splittern. Eventuellt en helt egen försörjning likt Red Light District.
Jag är medveten om att jag borde kunna lösa detta med ordentliga mätningar men just nu har jag ingen ordning på arbetsutrymmen och mecklar på köksbordet när tillfälle finns.
/Staffan
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/07 : 15:59:48
|
Det där med "köksbordet" Stajo. Jag fattar precis hur Du har det. Men i vetenskapens tjänst vill man gärna offra lite, eller hur?
"Ett enkelt billigt bygge", är en större utmaning än vad man kan tro. Men det är tålmodigt och enträget jobb som gäller.
Gräv vidare och djupare Stajo! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/11/25 : 20:36:07
|
Ja, efter att ha lessnat lite på denna kretsen så testade jag iallafall idag med lite kralligare gridstoppers på 83orna, 690 ohm Beyschlag kolytskikt. Jag drog även om två signalkablar som slickade sista filterkondingen. Först stabbade sig B+ men efter att ha dragit igång musik så pendlar den mellan 314 och 322 volt med grovt uppskattat 1,5 Hz. Därefter går det går inte över om jag stänger av insignalen. Däremot om jag rycker den högra 83an. Då stannar det på 320 prick. Dock inte om jag rycker den vänstra.
Visst är det kul med oscillation. Får prova med lite mer konding på splittern eller nåt. Separata strömförsörjningar kanske. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/11/25 : 22:31:46
|
Kul att Du är på G igen.
Nu vet jag inte var Du är och pillar någonstans i förstärkaren. Men går det inte att backa till något "original utförande"? Eller är det original schemat som oscillerar?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/11/25 : 22:33:51
|
Ge inte upp Stajo! Jag beundrar din idoghet. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Topic |
|