HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/25 :  23:14:56  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Kul att Du är på G igen.

Nu vet jag inte var Du är och pillar
någonstans i förstärkaren.
Men går det inte att backa till något
"original utförande"?
Eller är det original schemat som
oscillerar.


Det är originalschemat minus att Haflers stärkare är ett monobygge utan volymkontroll. Han har ett 10k på första griden. Därutöver har jag inte kunnat prova in några ringningsdämparkondingar på GNF-slingan. Det är så att säga lite meningslöst så länge det oscillerar så här. Fyrkantsvågen blir till oigenkänlighet.

Egentligen är jag ganska säker på att det löser sig om jag bara orkade börja om från scratch och ptp-löda komponenterna. Men hela chassieborrarprylen etc gör att man hellre gör nåt helt nytt bygge. Jag har trettifjorton andra uppslag som lockar mer men det vore samtidigt skam på torra land om man inte kunde få hyfs på en sån här grundläggande krets.

Edited by - Stajo on 2012/11/25 23:41:02
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/11/26 :  09:00:53  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Jag har trettifjorton andra uppslag som lockar mer men det vore samtidigt skam på torra land om man inte kunde få hyfs på en sån här grundläggande krets.


Jo det är det som är själva grejen, "trettifjorton andra uppslag" och
en "grundläggande krets".

Om det inte är för stort "omtag", backa och kolla "Haflers originalschema",
helst i mono. Om det skulle vara något "mickel" med de är "platformen" fel
från start.

Nu ska jag inte skriva Dig på näsan vad Du ska göra. Du får ha lite
överseende med en yrkeskadad gubbe i Kalmar.




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/10 :  21:38:41  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Puh. Gav motorbåtandet ett kast till. Tänkte kolla om det svänger i och med att fasdelare och slutrör delar B+ så jag gav 83orna en egen med kiseldioder och ett C-L-C på 33-15-33 innan 6,8 k. Då flög B+ upp till 388 volt på fasdelaren. Med gemensamt GZ34 och C-R C ligger den på 325 på EL840rna och ca 315 på 83orna.

Till en början såg det givande ut och trevliga nyanser i ljudbilden blev det men efter någon låt eller två så kommer feskebåten igen. Knappt hörbart men man ser konrörelserna. I bland enbart på höger kanal, men idag hade jag det även på vänster. Det intressanta med den testen visade dock att det är B+ på EL84orna som börjar svänga. B+ på 83orna var helt stilla.

Jag testade öven med att slänga ut en 50 uF motorkonding som jag hade förstärkt sista C med för att få den becktyst men då svängde det värre. Ca 15 volts variationer i B+ mot ca 5 innan.

På kul slängde jag i en två ECC82or istället (betydligt lägre förstärkning) Och ja, då är allt stabilt och det låter hyfsat. Men det var ju inte den lösningen jag hade tänkt mej.

Nåja, det var sista testen för idag. Får bryta lite mer i grejorna nån annen dag.

/Staffan

Edited by - Stajo on 2012/12/10 21:42:21
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/11 :  07:59:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Staffan, jag har inte läst den sista delen av tråden, så jag kanske föreslår saker du redan testat..
De gånger jag haft motorboating, har det handlat om allt för vek filtrering av nätdelen, inte signalkretsen
Gamla e-lytar i nätdelen kan t.ex ha mycket högt ESR vilket gör denna "svampig"
Har du möjlighet att kasta upp en skiss på din nätdel med komponentvärden, så är det lättare att förstå
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/11 :  08:59:33  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tjena Pix. Japp, det kan jag göra men inte just nu, jag sitter och simulerar en kris på jobbet.

Men om du tittar på Haflers originalskiss på föregående sida så har jag på första C en kombination av 4+4 uF i serie med bleeders samt ett 33 u parallell, dvs 37 uF totalt. Sedan kommer det ett R150 och andra C är 47+47+33 uF plus 50 uF motorkonding som jag testade med att ta bort.

Anledningen till att det ser ut som det gör är att jag och Blomman testade med vid vilka värden vi fick det tyst och välljudande.

Samtliga lytar är låg-ESR PEG124 och dessa är gemensamma för båda kanaler.

Sista C som är bara för fasdelaren i Haflers skiss är ett 47 uF PEG124, en per kanal.

Jag har inte rivit så mycket i nätdelen ännu av den anledningen att det ganska ofta bara yttrar sig i ena kanalen. Det är väl en sanning med modifikation för vad som händer som jag har kunnat verifiera är att ena konen (ibland båda) svänger med någon hertz och hela B+, den gemensamma nätdelen pendlar med några volt i samma takt.

Jag var lite inne på att testa med skärmat kablage på insignal och feedback, för det var efter jag ryckte lite i det som båda kanalerna började svänga.

Ber att få återkomma med mer info.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/11 :  11:55:43  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Har ju inge ritgrejer på jobbet med ett A4 och scan-to-me funkar ju

Detta är filtret innan jag splittade hela kedjan för fasdelare resp slutrör. När jag splittade så stabbade sig B+ för fasdelarna men det kvarstod för slutrören.

Testade igår om det kunde varit oscillation mellan PEG124or och motorkondingen men det blev som sagt bara värre.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2672 Posts

Posted - 2012/12/11 :  23:02:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Prova och triodkoppla slutrören!

Skulle det bli bättre då så är det nån typ av impedans matchning som måste fixas.
Ev kan det funka med dioder från trafo till G2.

Hippi'n spekulerar

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/12 :  07:28:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Betr. nätdelen så tycker jag spontant att den ser sund ut
Många fläskar på med allt för hög kapacitiv last på likriktarröret (jag tror ett GZ34 klarar ca 60uF), men detta ser ju ok ut.
Testa Blommans idé
Annars brukat jag stegvis plocka bort saker (en efter en) för att se när felet försvinner.
Att swappa rör mellan höger vänster etc. för att följa om fetet följer med har du säkert redan provat.

Återkopplade system är ju lite trixiga att felsöka, men går det att frilägga enbart utgångssteget? (som är den största strömförbrukaren).
Du kan visserligen inte lyssna på musik, men motorboatingen går ju att se på högtalarkonen.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  09:50:03  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack. Jag skall testa triodkoppling, men jag behöver förstå vad det testet går ut på. Vad säger det om svängningarna upphör?

Jag har, som du sa, testat med att byta och switcha rör. Någon gång utgångsrören men det gjorde ingen skillnad, så jag har mest testat ingångsrör. De gånger jag har svängningar i enbart höger kanal så har detta kvarstått även om jag switchat ingångsrören. Svängningarna har då även upphört om jag har ryckt höger kanals ingångsrör men kvarstått om jag ryckt vänster kanals ingångsrör.

Svängningarna är olika stora beroende på vilka fabrikat av ingångsrör jag använder. Först hade jag ett par 803or och de var hopplösa. Nu har jag ett par vanliga 83or och det mildrade effekten. Med ECC82 upphör det helt, men det är ju som tidigare sagt ett helt annat rör.

Hafler har ju 10k gridstopper på ECC83orna av för mej okänd anledning. Jag hade först ingen, sedan 200 och nu 690. Men enligt de flesta skall det inte behövas någon sådan på 83or.

Jag har läst mej till att motorboating ofta är dåliga lödningar så jag har blött upp det mesta, men det hjälpte inte.

Triod, som sagt, om någon bara berättar vad testen går ut på. En annan någorlunda enkel sak är ju att bygga ett helt nytt filter till B+ med vanliga bonnelektrolyter för att se om det ligger där. Ett enkelt C33-R150-C470 har jag delar till och tar ju inte så lång tid att smälla ihop.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/12/12 :  10:35:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har aldrig pysslat med pentoder, så jag passar på den
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  11:02:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Du kan prova att minska gallerläckan till slutrören.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/12/12 :  11:03:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Olämpligt val av jordpunkter! Separat busbar(med korrekt anslutning av respektive stegs jord
längs denna) till vardera kanalen och chassijordning enbart i nätdelen kan vara en lösning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  11:34:59  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Olämpligt val av jordpunkter!


ReVintage-Lars kan nog vara på det där. Jag har förvisso ganska grov buss men det är en sak som i efterhand har gnagt på mej i min design och det är att alla strömfilterkondingar refererar till samma jordpunkt utom de sista två 47 uF (Haflers 20 uF) till ingång/fasdelare ligger på signalkretsens jordpunkt och inte på övriga filtrets jordpunkt.

Jag hade någon idé om att den skulle sitta nära anodmotstånden av någon dum anledning.

. Grr, får nog testa med att operera ut den.

Tack Lars!

/Staffan

Edited by - Stajo on 2012/12/12 11:37:32
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  11:57:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Sista kondingen skall sitta nära förbrukaren.

Motorboating är ett impedansproblem av någon sort.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  12:02:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Man kan lyckas utforma nätdelen så att periodiskt rippel uppstår.
Enda boten på det är att ändra kondensator o resistorvärden.
Orsaken tror jag är att tidskonstanterna i RC filtret kommer för nära varandra.
Simmat i PSU Designer?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2672 Posts

Posted - 2012/12/12 :  12:21:34  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
När man triodkopplar en EL84 så ändrar man rörets Ri.
Du kommer inte att få en optimal impedans anpassning triodkopplat men märker om självsvängningen försvinner.

Om det skulle vara så så kan det även vara värt att prova ren pentodkoppling åxå.

Över lag så brukar det låta bra att köra triodkopplade EL84 med 8K p-p.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  12:52:09  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Simmat i PSU Designer?

Nej, vi utgick från Hafler och dundrade i vad som låg i gömmorna tills det lät bra. Det är först i efterhand som jag har märkt av motorboatingen.

Möjligen kom det efter att jag "snyggat till" vårt legobygge.

Jordpunktsproblematiken kan ju möjligen testas med att behålla de sista kondingarna nära 83orna fast dra upp jordarna från signaljord till strömförsörjningsjord med grov koppar. Jag trodde sånt oftast gav brumproblematik och inte motorboating men det är ju ett test.

Ang
quote:
Enda boten på det är att ändra kondensator o resistorvärden
så ryckte jag en 50 uF på andra C vilket förvärrade motorboatingen och återintroducerade ett mycket svagt brum.

Det här med
quote:
Motorboating är ett impedansproblem av någon sort
får du gärna förklara i allmänna termer. Mina kunskaper är för bristande för att kunna relatera det till kretsen och bygget.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:04:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

quote:
Motorboating är ett impedansproblem av någon sort

I fallet med gallerläckan kan det vara så att kondensatorn före laddas fortare än gallerläckan lyckas ladda ur.
Den boten jag känner till är att sänka värdet på resistorn.

I fallet med missanpassade filterlänkar i nätdelen är det resonans som uppstår pga för lika tidskonstanter.
Enda sättet att bota det är omfattande testning irl eller simulering.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:07:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kom på en annan sak: återkopplingssingan kan ställa till problem som ger missljud. Skärmning, kondensatorn över motståndet om du har en sådan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:17:52  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack

I fråga om
quote:
I fallet med gallerläckan kan det vara så att kondensatorn före laddas fortare än gallerläckan lyckas ladda ur.

är det då kopplingskondensatorn du refererar till? Hittar ingen annan konding som har något direkt att göra med den.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:24:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ja. Kopplingskondingen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:27:53  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Ja. Kopplingskondingen.


Ok, jag har 220 där uppe och 270 där nere nu.

Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/12/12 :  13:48:32  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ungefär så här ser jordslingeriet ut för närvarande



Staffan
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/12/12 :  14:02:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Till gallerläcka kan du testa med ett avsevärt lägre värde. Kanske 100K.
Det du förlorar är lägre insignal till röret.

Edit: ändrat gridstopper mot gallerläcka.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2012/12/12 14:56:41
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/12/12 :  14:13:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hey Stajo,

Inte en siffra rätt!

Mitt koncept: Separera båda kanalerna. Ingången och alla jordar som hör till dem(ingång, glättningskonding, katodjord, ev. skärm etc) längst ut på busbaren(en för vardera kanalen som möts i nätdel/chassi) följt av nästa steg(om sådant finns) etc. och sedan utgångssteget(även OPT-jord) i nätdelens jord/chassipunkt. Ingångens jord ska isoleras från chassi. En annan lösning är att låta respektive förstärkarstegs jordar gå till en gemensam jord/chassipunkt vid nätdelen.

Det finns många fler lösningar än min. Studera Dynacos manualer för exvis ST35 och ST70, de är gjorda något annnorlunda och fungerar perfekt.

Det lär bli enklare med triodkoppling då rågainen är mycket lägre samt att man ska häkta av motkopplingen. 83 är dock fel rör i detta fall eftersom det har på tok för hög förstärkning. Här gäller 88.

Hey Bardis,
Antar att du använt någon felbenämning. 100k gridstoppers låter galet. Menar du kanske gallerläckor? Förstår ändå inte vad du är inne på för spår?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/12/12 14:26:15
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000