HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/20 :  09:42:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vi har missat en tänkbar "gadget" för att få ner disten ytterligare med UL. Med katodmotkoppling över utgångslindningen kan man ev. få till den lägre. Om man tittar på schemat på en gammal ARC så ser man hur det är kopplat. Katoderna korskopplade till utgångs klämmorna 0ohm och 16ohm samt 4ohm till jord.

Anledningen till att jag tar upp det är att TLoesch nämnde att han numera kör en sådan förstärkare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/20 09:50:11
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/20 :  11:52:37  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Du är en outsinlig källa till goda idéer Lars. Men om jag förstår dej rätt så kräver det att utgångsjärnen har dessa faciliteter. Jag tänker på 4 och 16-ohms tappar jämte 8-ohms tappen. Jag kan inte se att alla har det, som Edcors tex:

http://www.edcorusa.com/p/410/gxpp15-8-8k

Ej heller om går upp ett steg till de större riggarna med fler parallella utgångspentoder:

http://www.edcorusa.com/p/425/cxpp25-4-7_6k

Hammonds har det dock:

http://www.hammondmfg.com/1608.htm
Möjligen är en 1650E mer ultimat men då kostar de nästan lika mycket per styck som ett par samt en strömtrafo från Edcor. 1650E 15W / 8k 859:-

Här är en liten teaser på lådda som gärna får stå och sprida välbehag på min sovrumshylla senare:

Med anakronistiska knappar, men det funkar nog. Och den är inte välvd, det är vidvinkeloptiken som luras.

Innanmätesmässigt så handknackade jag en mellanplåt igår kväll
som kan härbärgera komponenter. Den behöver lite mer puts samt förstärkas med en masonit eller så.

Ett Telefunken EL84 trivs där. Strömförsörjning till vänster och utgångar till höger.

PS. De är bra och trevliga de där ukrainska rörkrängarna. Snabba och pålitliga oxå är min erfarenhet:

"Hi dear friend, thanks for purchases! I will combine items. Thank you Kind regards, Alex"

Edited by - Stajo on 2012/03/20 12:52:32
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/20 :  12:58:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mmm det där blir tjusigt
Gott om plats och luftigt kring rören
Perfekt med en frontpanel i hålet därnere, och ett "magic-eye -rör" uppe till höger
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/20 :  13:00:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför inte köra toroider? Mindre läckfält och billigt från Antek i USA. Iofs blir det nog billigast med "strömgrejen".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/20 13:01:50
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/20 :  13:08:25  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Antek är ju faktiskt ännumer bang för bucken än Edcor men jag förstår mej inte på deras sajt vdg OPT.

quote:
Perfekt med en frontpanel i hålet därnere

Tack Pix, du har god smak och jag tar åt mej direkt;-)

Jag tänkte på något murrigt guldigt alternativt grönaktigt som front. Kanske med glas ovanpå lackad plåt. Och några ångpunkiga onödiga features. Två OD3or till ögat kanske?

Egentligen skall man ju enligt god berättarsed både spara det bästa till sist och inte bli allt för OT men det är min tråd och jag kan inte hålla mej. Vad tycker ni att detta mästerstycke i Jugentstil skall få inrymma?

DHTer som 26or och 300B kanske, lite ångpunk som Nixie och/eller Dekatroner?

Edited by - Stajo on 2012/03/20 13:32:38
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/20 :  14:31:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vi talar om nättransformatorer nu!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/20 :  15:07:15  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Vi talar om nättransformatorer nu!

Jo, då är Antek svårslagna och hade de legat här i Årsta så hade jag nog inte tvekat men om man vill ha både nät och utgångar som skall oceanfraktas så tänker jag att man kommer bäst undan om man tar från samma ställe. För godisproppade 20 kilos-paket brukar fraktkostnaden åtminstone komma under köpeskillingen. Vet iofs inte vad frakten blir på en liten toroid, kanske inte så farligt.

Och är fler på så är inte jag den som är den kring att beställa från både Antek och Hammond (Edgar), men då behöver det nog upp i volym. Om man tänker bort GB så tror jag att jag beställer något av Edgar och kör med nån gammal trafo hemma, det finns ett flertal.

Edited by - Stajo on 2012/03/20 16:43:59
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/20 :  17:48:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ha 365kr inkl. frakt vid köp av tre 200VA toroider som riktmärke i kalkylen. 265kr om man köper sex 100VA istället..

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/20 :  19:23:52  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Det avgör saken. Antek it is. Vad tycker du, skall det satsas på Hammond med Easy Wire och katodmotkopplig på utgångslindning då?

Jag kollar över prylar till ett litet integrerat moddat Dynasteg, ett EL34 PP, kanske steget på maydays slutstegstråd, samt två monoblock med parallell PP EL84 med 3-4 rörpar per steg för stor-riggen. Möjligen med Hammond 124B IT.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/20 :  21:25:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför flera? Köp Edcor. Bygg ett steg, lämpligen det förstnämnda och testa med 88 resp. 83.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/20 21:26:33
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/20 :  22:35:10  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Startar med det och Edcor. Kan ju prova Easy Wire senare. Har visst ett par QIIor som vill bli moddade också.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/03/21 :  09:02:16  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Modda inte QuadII de låter bäst som de är, har haft många som förståsigpåare "förbättrat" och alla lät bättre i orginal.
Har 25 st som väntar på lite TLC men det får bli till pensionen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/21 :  09:58:54  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack Time.

Jag tar gärna emot goda råd här för de är nämligen redan ordentligt moddade. Det sitter nya OPT i lindade av någon snubbe på Tramo, gjorda enligt orginalen fast något kralligare.

Det sitter även gruslikriktare samt att några kondingar är bytta. Plåtmässigt så var det inte mycket kvar av orginalet, borrhål här och där, de försörjdes av gamla lampsladdar och saker hängde allmänt löst. KT90 är det som sitter i nu, vill gärna jämföra med några andra, kanske någon 6L6G-variant eller så.

Jag tänkte "modda tillbaks dem", fast med GZ34, lite vassare kondingar samt kanske mer exakta motstånd. Möjligen lite mer. Jag är väl inte överförtjust i ljudet, tycker det är lite murrigt, så lite crispare attack än hur det låter nu kan jag tänka mej. Utgångarna tror jag är toppen som de är, ingångarna kan jag tänka mej att experimentera med.

Edited by - Stajo on 2012/03/21 10:08:28
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/03/21 :  12:17:04  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Hoppsan, det var en rejäl moddning ! antagligen har Quadtrafona brunnit upp pga att man satt dit grus i likriktningen.
Det är svårt att återställa dem eftersom Quad opt är lite speciell.
Många tycker de är murriga men med matchade EF86 och ordning på motstånden tycker jag den har en ljudkaraktär som är bitvis magisk, gilla eller hata !
Lite OT men det är ju din tråd...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/21 :  12:51:16  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Om jag minns rätt så köpte tidigare ägare dem av SL som hade haft dem på perrongerna(!). Därav fanns inga OPT med, så nya tillverkades enligt Quads spec. Därav även borrhål, lampsladdar mm.

Jag har svetsat igen hålen och tänkte sätta i nya in/utgångar, men de har stått i väntan på lackering. Som så mycket annat

quote:
Har 25 st

Edited by - Stajo on 2012/03/21 13:50:38
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/03/21 :  14:09:51  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Man kan väl inte ha för många QUAD II eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/21 :  14:15:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Quad II har också Paraphase PI!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/21 :  15:26:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det fanns ett antal QII med lite udda lindningar
Bla hade Sveriges radio en variant med linjetrafo i stället för en vanlig utgångstrafo.
När dessa sedemera hamnade i händerna på oss diy-muppar, så monterades OPTs, med varierat resultat.

På de första 10000-talet () QIIs varierades OPT´n ganska frekvent, vilket senare lugnade ner sig lite med åren.

Förutom "linje-modellen" fanns vanliga 16/8/0-Ohms modeller, men med olika DC-resistans på sekundär-lindningen (de senare med lägre DC-resistans).
Jag har väll aldrig gjort någon A-B jämförelse, men rent tekniskt är nog senare QII OPTs bättre än de tidigare.

quote:
Quad II har också Paraphase PI!

Peter W bär ju mellannamnet "genius"
(även om han inte var först med detta)
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/21 :  15:44:43  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Sveriges radio

Ja tusan, kan han ha sagt SR? Jag tyckte han sa SL men det kanske inte bara var likriktaren som vart grusig
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/03/21 :  16:08:16  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Det fanns ett antal QII med lite udda lindningar
Bla hade Sveriges radio en variant med linjetrafo i stället för en vanlig utgångstrafo.
När dessa sedemera hamnade i händerna på oss diy-muppar, så monterades OPTs, med varierat resultat.

På de första 10000-talet () QIIs varierades OPT#180;n ganska frekvent, vilket senare lugnade ner sig lite med åren.

Förutom "linje-modellen" fanns vanliga 16/8/0-Ohms modeller, men med olika DC-resistans på sekundär-lindningen (de senare med lägre DC-resistans).
Jag har väll aldrig gjort någon A-B jämförelse, men rent tekniskt är nog senare QII OPTs bättre än de tidigare.

OK, börjar bli lite OT menmen... Jag har ett par ärvda Quad II som står och väntar på att renoveras och få modernare anslutningar. I övrigt blir det ingen moddning. Dock har de modifierats av Harry Thellmod på så vis att det är 7 ohm ut, lite extra säkringar och nätsladd (ojordad men S-märkt).

Har sett SR-burkar med KT88 istf KT66
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/21 :  19:07:48  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
För att försöka glida tillbaks så smått till ämnet så tror jag detta filtret kan vara något att utgå ifrån till EL84 med paraphrase. Gjorda i PSUDII utefter AnTek AS-2T300.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/21 :  19:20:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vadå, drossel? Det är ju PP. Ser ingen drossel i Times schema, inte heller i en Stereo35 el. SCA35. Waste of time&money i "Ett enkelt billigt bygge".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/21 :  19:41:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag ställde lite frågor kring det på sidan 4 men jag fick inget svar på det så jag chansade.

Jag undrar om någon kan tipsa om hur man gör med Source Resistance på trafon i PSUD II? Det värdet påverkar resultatet enormt. Vilket värde är det som avses? Varken Hammond eller Edcor anger det i specar såvitt jag kan hitta. Vet någon ett ungefärvärde på en 300-0-300 200 mA?

En annan fundering: Att köra in en såpass ofiltrerad signal som bara har passerat 40 uF - 100 ohm C-R rakt in i OPTns primärlindning, funkar det verkligen?

Men du säger alltså att B+ kan vara ganska ruff? Av vilken anledning?

Byter jag ut drosseln mot ett 100 ohms motstånd så får jag ett RMS på 307 och ett rippel på ca 2,7 volt om jag tolkar det hela rätt.

Edited by - Stajo on 2012/03/21 19:46:24
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/21 :  19:58:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
I en PP utsläcks likfasiga signaler. Eftersom vi har facit i massor av konstruktioner runt om kring oss, vet vi också att det fungerar.
Men du menar väl CRC hoppas jag. Strunta också i likriktarrör det är inte nödvändigt. Sätt dig och titta på schema för Times Dyna, Stereo35 och SCA35(Pix körde nyligen en modtråd). Det behöver inte vara krångligare än så.

http://www.tnt-audio.com/ampli/dynaco_st35_manual.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/21 19:59:45
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/21 :  20:45:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar om någon kan tipsa om hur man gör med Source Resistance på trafon i PSUD II? Det värdet påverkar resultatet enormt. Vilket värde är det som avses? Varken Hammond eller Edcor anger det i specar såvitt jag kan hitta. Vet någon ett ungefärvärde på en 300-0-300 200 mA?

Många ser "C" som en "ström-reservoar", men ett annat sätt att se en nätdel är som en rad LP-filter.
Varje RC-länk är ett lågpass-filter, och det första R-et är nät-trafons lindnings resistans
/Pix

Edited by - pix on 2012/03/21 20:46:15
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000