Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 09:26:37
|
Kul, det liknar det jag byggde fast jag hade ingen FB. Detta blir bättre tror jag. Matcha slutrören så blir det finfint. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 09:30:36
|
Detta är O.H. Schades originaltopologi från 1937. Fastän här i PP-utförande. Det låter sig inte göras att använda anoddrossel, då det ger en okontrollerbar stor resonanstopp i basområdet. Ska iofs labba vidare på detta. Notera att man måste pilla isär centerlindningarna på 124B. Har gjort detta på en annan Hammond och det var enkelt. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 09:45:37
|
Kan du/ni summera kort vad som utmärker en schade-koppling? Är det koppligen mot anoden och galler två och dess förhållande det handlar om? Jag tycker det liknar det som Veen exemplifierar som koppling 1. Pentode, fast det är en resistor i mellan. http://www.next-tube.com/articles/Veen2/Veen2EN.pdf
Vilken feedback pratar Bernt om? Och vad pratar Fuling om?
Mitt mission att försöka skapa begriplighet av vanligt förekommande kopplingar för att få noviser att hänga på tarvar dessa förklaringar likt kräftor kräfva vissa drycker;-) |
Edited by - Stajo on 2012/03/18 10:34:42 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 11:32:27
|
Hur svårt kan det vara att googla efter OH Schade? I slutet på hans paper från 1937 finns den förklaring som eftersökes. Jag har länkat till det flera gånger tidigare här på forumet.
Det finns inga som helst likheter med Veens kopplingar då dessa enbart handlar om OPT.
Det kan nog vara värt ett försök att kombinera Schade och UL.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/03/18 11:42:20 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 12:35:26
|
Nice Lars hur kritisk är C7 i denna pos? Jag har provat parafeed utgångsteg tidigare, och där måste DC-block-kondingen väljas med lite omsorg. /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 13:17:52
|
Hej Lars, Du såg direkt att C7 är grundbulten! En PPN av rätt värde måste utprovas.
Nedan den ändrade Dynacokretsen. Ytterligare ett motstånd åtgår. Det ligger ca 5mA över sekundären men jag inser att det inte betyder något då det bara handlar om sisådär 1mV på utgångsklämmorna. E88CC kretsen kommer att få aningen lägre dist på grund av att drivern är mer linjär. Detta trots att motkopplingen minskat från 15 till 10dB.
Dessvärre är fasvändaren snedställd. Om man byter ut R19 till 220k är men närmare det optimala. Den nedre halvan är naturligtvis också 12AX7
|
Edited by - reVintage on 2012/03/18 13:39:41 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 13:41:42
|
quote: Du såg direkt att C7 är grundbulten! En PPN av rätt värde måste utprovas
Man kanske kunde göra en "feature" av C7. En vrid-cap parallellt med C7, som en "low-bass-boost-tonkontroll" /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 15:02:40
|
1u, 1.5u, 3u och 10u. Tilläggas bör att kondensatorerna i Schade-motkopplingen också inverkar.
|
Edited by - reVintage on 2012/03/18 15:22:53 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 16:26:30
|
quote: Hur svårt kan det vara att googla efter OH Schade
Ja, det beror lite på. Om man som jag satt och fikade på en kobbe vid Sandasjön så fanns det lite begränsningar. Jag läste lite i http://www.clarisonus.com/Archives/TubeTheory/Schade%201938%20Beam%20Power%20Tubes.pdf som jag antar att du refererar till och möjligen handlar teorin om Inverse Voltage Feedback på styrgallret för att påverka anodimpedansen. Jag antar att det har med slingan som kopplar ihop fassplittartrafon och anoden att göra. Nu går det runt i huvudet, det återstår att se om jag kan begripliggöra det för mej själv. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 17:28:59
|
quote: Om man som jag satt och fikade på en kobbe vid Sandasjön så fanns det lite begränsningar.
Du klarade ju att ställa frågan på HFF. Så begränsat kanske det inte var?
Det var längesedan jag själv läste detta paper. Konstaterade just att Hammonds PP finns med. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 18:11:53
|
Ifön och 3g i Hellasgården, studerandes dina scheman medans barnen krossade sjöis. En så kallad nörd
Hur som haver, närmade jag mej sanningen? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/18 : 18:17:08
|
|
Edited by - reVintage on 2012/03/18 18:23:35 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 08:35:17
|
Kan vara idé att sätta in en AC balanspot också, halvorna är ju aldrig helt lika. Gillar enkelheten, vill man ha mer effekt är det ju bara att hänga på så många EL84 man vill. 2 till borde ge närmare 30W vilket torde räcka fint. |
Lämnat forumet |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 09:16:08
|
Trimpot är helt rätt! Enkelt att justera, tongenerator 1kHz och AC-voltmeter. Att mäta THD är förkastligt. Snedställning kan ge lägre THD, men högre uddatonsdist vilket inte är någon hit. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 10:36:21
|
En packe 6P14P beställda.
Trimpot istf R4-R5 / R19-R20, är det så ni menar?
quote: vill man ha mer effekt är det ju bara att hänga på så många EL84 man vill. 2 till borde ge närmare 30W vilket torde räcka fint
Edcor har en 8k:4/8/16 50W som borde passa fint, tom för 3 eller 4 par per sida. |
Edited by - Stajo on 2012/03/19 12:12:11 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 12:39:50
|
Inte trimpot istf, man tar ett något för högt värde på R19 och paralellkopplar sedan med en trimpot, blir säkrare eftersom trimpottar ibland krånglar. |
Lämnat forumet |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 12:43:15
|
Blir det tillräcklig gain i en 88:a ? skiljer ju ganska mycket mot en 83. Gillar när det är lite mer än vanligt eftersom det går att larva sig med TVC och buffersteg :) |
Lämnat forumet |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 13:53:45
|
Time,
Inget fel att koppla trimpot i serie om man ansluter den som reostat. Men i händelse av katastof-fel i poten så är en parallell kanonbra.
Hur tänker du nu? Förstärkaren är ju motkopplad och ger i teorin samma gain oavsett driver. I praktiken skiljer det ca 1dB på grund av att vi har en ändlig förstärkning. Det är motkopplingen som blir mindre inte, gainen, se ovan.
Skulle inte välja så stort som 50W då små trafos ofta låter bättre i övre området. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 16:17:57
|
Därsom. Då har vi ett antal uppslag här i tråden på (relativt är väl bäst att säga) högkvalitativa, lättbyggda förstärkare som kan basera sig på enkla och förhållandevis prisbilliga komponenter. Allt kan lödas point-to-point så vi behöver inte krångla med PCB eller svårlödda kiselkretsar. Jag tror att vi har ringat in ett antal bra och tidslösa instegskoncept som håller väldigt bra kvalitet. Stort tack till alla medverkande så långt. Hoppas ni följer med på resan.
Vi har berört olika PP-alternativ baserat på EL84-rör:
- Ett Dynaco-koncept från 1955 till sin OTP A-410 med Floating Paraphrase som fasdelare samt UL-kopplade pentoder
- Morgan Jones Bevois Valley med en fasdelning av concertinamodell samt UL-kopplade pentoder
- Ett reVintage-modifierat Hammond-schema från 1959 med trafobaserad fasdelning och återkoppling a la RCA-konstruktören O.H Schade
- Ett reVintage-modifierat Hammond-schema från 1959 med trafobaserad fasdelning och återkoppling a la RCA-konstruktören O.H Schade samt UL-kopplade pentoder (maxat)
- Dynaco-konceptet från 1955 modifierat av reVintage för driv/fasdelarröret E88CC/ECC88
- Dynaco-konceptet från 1955 modifierat av reVintage för driv/fasdelarröret 12AX7/ECC83
Samt lite Fuling-koncept och OTL mm översiktligt, och det kanske kommer mer, vem vet... Hoppas vi får se dem här isåfall
Jag har beställt en packe rör, ryska varianter av EL84 som heter 6P14P, new old stock från gamla militärlager. Det blir säkert några över om någon är hugad. Skall undersöka om jag kan matcha dem någonstans i par eller quadar. ECC88/6N23P samt ECC83 mm har jag hemma.
Jag har börjat gnola lite på strömförsörjnings- och utgångstransformatorer, där jag tror Edcor är mest bang for the buck om man hittar rätt. Det kan alltid ju diskuteras iofs. Sedan har vi ju strömgrunkan också.
Jag har inte riktigt bestämt mej för vad jag skall ta sikte på från start, men det är inte helt omöjligt att jag gör några varianter. Jag har några slaktade gammelradiohöljen hemma på vinden som jag tycker är för charmiga för att inte återanvända. Jag har börjat kolla på ett av de mindre för att bygga in en av ovanstående 10-wattare i kombinerat med något enklare försteg.
Om någon har någon önskan kring vilken av modellerna här ovan som jag byggdokumenterar här så skrik till, annars väljer jag en. Bara att få ihop komponenter kommer att ta lite tid så resultatet lär inte dyka upp till helgen.
Mången korkade frågor har det kommit ifrån mej men man kan notera en sak och det är att när man får förmånen att få goda råd av auktoriteter som reVintage, Time, Pix och andra på sin fjuttiga amatörtråd så tror jag att det är andra som kanske drar sig innför att lämna sin syn på saken eller ställa sin enkla fråga. Jag hoppas att alla vågar ställa vilka frågor som helst även om diskussionerna ibland drar in på avancerade höjder, samt även att alla bidrar med sin syn på saken.
Tack så länge! Nu går jag och tränar fotbollsknattarna en sväng.
Staffan |
Edited by - Stajo on 2012/03/19 16:21:25 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 16:34:03
|
Du behöver inte bekymra dig för försteg. Alla konstruktioner ovan har så hög känslighet att det inte behövs något. Bättre att låta det bli en integrerad. Mao ingångsväljare och volym i samma låda. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/19 : 18:37:56
|
Det var glädjande att höra Lars för det var så jag ville ha det. Hur väljer man värde på poten? |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 01:12:58
|
snackade kort med världens bästa blomman och han är ju glad som få i alla lägen. Vi bestämde att vi går och hejar fram Villa till slutspelsseger på söndag sen matchar vi fram lite rör och kanske trafos också. Sedan bygger vi förstärkare. Pix, ser vi dej på läktarn?
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 06:58:00
|
20k, max 50k. |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 07:23:39
|
quote: Pix, ser vi dej på läktarn?
Hmmm "Villa"... "Slutspel" Pratar vi bandy nu? Jag la ju (bandy-) rören på hyllan för 20 år sedan /Pix
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 08:14:01
|
quote: Jag la ju (bandy-) rören på hyllan för 20 år sedan
Jaja, jag med. Men jag såg finalen Villa-Ljusdal 1975. Åkte supporterbuss med farsan och hans halvnyktra polare. Nu tar vi dom |
|
|
Topic |
|