HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt billigt bygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/16 :  14:02:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Stajo!
Du har mycket riktigt ett ingångssteg som driver slutrör 1 men det följs av en anodföljare(OBS bara en, inte två) med 0dB förstärkning som driver det slutrör 2. Mao en fasvändare som i den bästa av världar är ljudmässigt osynlig. Halvorna arbetar inte tillsammans öht. Att katoderna sitter ihop har ingen betydelse eftersom en kondensator kortsluter till jord. Det är här Dynaco gjort en sniklösning genom att låta motkopplingsmotståndet agera katodmotstånd vilket också leder till att katodströmmen går igenom sekundärlindningen. Det duger inte!

PIn kallas "Floating Paraphase" och är lite missförstådd. Se den som en SE med en slav för PP. Näst bäst efter trafo PI. Man kan istf anodföljaren köra en CT-spartrafo vilket ex.vis Magnequest har ngt schema på.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/16 :  14:25:44  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Mina ögon går i kors när jag försöker följa signalvägen i fassplittern (PIn). Kan du förklara hur triodhalva två jobbar? Tappas signalen över det övre 270 K motståndet? Ja nu ser jag likheten med ditt EL34 steg.

Edited by - Stajo on 2012/03/16 15:10:21
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/16 :  15:43:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bra, det är samma koppling! Triodhalva två är en ren anodföljare med ett extra motstånd från galler till jord.

Byt ut EL34 mot EL84/90 och komplettera med motkoppling om du kör pentod el. UL.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/16 :  16:53:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Det är alltid jobbigt det där när man känner sig som den ende på tråden som inte fattar. Och dessutom är man skapare till tråden

Osökt blev det därför dags för det spännande kapitlet Floating Paraphrase for Dummies. En annan form av fasdelning alltså.

I bildens vänstra hörn kommer signalen från vår källa. Överst till höger spänningsmatning till anoderna genom ett anodmotstånd, från grunkan eller något annat. Signalen i en vanlig anodföljare som jag beskrev på sidan två, den kommer alltid ut fasvänd. Nu tappar vi av signalen mellan motstånden i mitten och så går den genom nästa anodföljare, och viola, vi får ut en signal i fas med insignalen fast i motfas med den andra utgående signalen.

Edited by - Stajo on 2012/03/16 16:58:58
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/16 :  17:57:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fasdelare är som ändan, den sitter därbak hur man än vänder sig

I Floating Paraphrase passerar inverterad signal en triod. Ej inverterad signal passerar två trioder. Man får mao inte en riktig dist-utsläckning mellan faserna.

LTP är ett annat alternativ, men har även den nackdelar.

Den perfekta fasdelaren borde ju igentligen vara en spänningsdelare, och för att inte dras med för mycket förluster, en vällindad IT-trafo med centertapp. Men då kostar det mer pengar

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/03/16 17:58:32
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/16 :  18:03:21  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Bernt hade ju ett alternativ där med Hammond 124B. Men jag är inte mannen att säga vad den kräver för omgivning. 350 spänn plus frakt från Mouser ungefär tror jag.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/03/16 :  19:01:18  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Den där Dynacokopplingen låter fint som den är, jag har provat att ändra lite men det blir inget bättre att lyssna på.
Jag föreslog den eftersom den är lätt att tota ihop och funkar med en drös olika rör, ReVintage kan spajsa lite för att få rätt arbetspunkter.
IT är finfint men det krävs ju lite funderande och det är lätt att få inducerat brum och det kan bli krångal med motkopplingen. Triodkopplade EL84 behöver kanske ingen motkoppling... men det blir inte mycket kräm.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/16 :  20:32:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Time, med E88CC får vi 10mA genom OPT-sekundären vilket inte känns vettigt. Det är bara där det behöver ändras. Åtgärdas med hjälp av ytterligare 2-3 motstånd. Det påverkar inte kretsen öht.

Pix, även i LTP passar den ena fasen en triod och den andra två trioder! LTP ger "konstgjord" utsläckning av jämna övertoner, medan de udda är minst lika höga som i Paraphase och Concertina. De två senare får mao en mer naturlig övertonssammansättning. Om man är ute efter LTP-karaktäristik kan man snedställa paraphasen så att den får exakt samma beteende. Man ska enligt mitt förmenande vara glad att inte Paraphase får en "riktig dist-utsläckning mellan faserna". Detta eftersom bara de "goda" övertonerna utsläcks.

Återigen vill jag framhålla att den mest SE-typiska(läs naturliga) återgivningen fås i mitt tycke med en väldimensionerad Paraphase.

Glöm trafo om det ska platsa i tråden "Ett enkelt billigt bygge". Men det är trafo man skulle använda i ett no-nonsense bygge. Som Pix säger så kostar det då mer pengar.

124B verkar vara ett mkt intressant lågprisalternativ men den har troligtvis(data saknas) så låg primärinduktans att en mkt kraftfull driver behövs. Googlade lite mer och det visade sig att den inte tål DC vilket gör att den måste köras som parafeed.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/16 20:41:42
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/16 :  21:02:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Ja, då är det väl bare å åk då tycker jag. Modda kan man ju göra sen.

Några frågor för de hugade:

• Detta är ju ett slutsteg. Behöver det något ytterligare på ingången om man vill ta emot en modern signalkälla via en pot?
  • Strömgrunka. Tror vi den ger oss rimligt resultat?

• Pentoderna. Kolla med Blomman om han kan förse med EL90 till byggena eller är det bättre att skicka efter lite 6P14P, eller bör man köra på nytillverkat? http://thetubestore.com/el84review.html
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2012/03/16 :  21:39:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Time
quote:
Den där Dynacokopplingen låter fint som den är

Agree

Kanske lite OT, men jag kunde ändå inte låta bli att passa på att tipsa om Norman Crowhurst lysande böcker från 1959
På många sätt har vi säkert kommit längre i dag, så man får ta vissa saker med en skopa salt, men det finns ändå mycket läsvärt i dessa böcker.
Illustrationerna i Normans böcker är ju riktigt läckra, och jag tänkte att de kan hjälpa fler att hänga på i tråden

Volyme 1 http://www.tubebooks.org/Books/crowhurst_basic_1.pdf
Volyme 2 http://www.tubebooks.org/Books/crowhurst_basic_2.pdf
Volyme 3 http://www.tubebooks.org/Books/crowhurst_basic_3.pdf

När man plöjt dessa bredare böcker så väntar Norams lite tyngre läsning
http://www.tubebooks.org/Books/Atwood/Crowhurst%20Cooper%201956%20High%20Fidelity%20Circuit%20Design.pdf
(Chapter 6 (sid 111) berör driv/fasdelar-steg)

quote:
Ja, då är det väl bare å åk då tycker jag. Modda kan man ju göra sen

Ja kör nu Stajo!

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2012/03/16 21:48:39
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/03/16 :  22:43:54  Show Profile Send Hjeltman a Private Message  Reply
Tack för dom länkarna Pix!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/17 :  00:08:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
För att åskådliggöra släktskapet mellan paraphase och trafokoppling hoppas jag att detta ger fler svar än frågor.

I ena fallet en CT-drossel, i det andra en anodföljare som fasvändare.

Kretsarna har i stort sett samma övertonssammansättning och och THD-nivå.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7931 Posts

Posted - 2012/03/17 :  01:01:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Simmar, mätningar och nuffror i all ära men själv tänker jag göra ett försök med en anoddrossel för 150:-, en kopplingstrafo för 100:- och en utgångstrafo för kanske 200:-. Är övertygad om att dessa komponenter ihop med rätt rör kan spela musik, hifi som sådant är jag ganska ointresserad av.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2012/03/17 :  09:12:05  Show Profile Send time a Private Message  Reply
ReVintage, ja med en 88 blir det mer ström än de par mA som 83:an drar, får dela på återkopplingen där. Förstärkningen kommer att bli lägre, hoppas det räcker till.
Egentligen vore det enklare med en SE men det blir farligt om man ska få någon effekt att tala om, alla har ju inte Polski horn :)
Jag har byggt flera SE förstärkare med "EL84" med en 88 som drivrör och triodkopplad EL84, både paralellSE och ett enkeltrör.
Det låter så bra med en enkel Hammondtrafo så min Yamamoto med "45" rör får stå i skamvrån på vissa parametrar men det kan vara mina gamla öron som kroknar... vad vet jag.
Effekten blir givetvis blygsam, ungefär 2,5 och 5W så det är inget för en normalhögtalare men EL84 är bra !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/03/17 :  09:40:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med alla - särskilt mycket håller jag med Fulingen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/17 :  10:30:08  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Fulingalternativet är ju roligast och ärligt talat så skulle jag nog själv kunna leta fram grejer som håller också men för att fler skall kunna hänga med så är här lite ungefärliga kostnader för de tyngre grejorna. Observera att ingen frakt eller eventuell avgift är inräknat. Sånt beror lite på mängden.

Strömgrunkealternativet

1 styck #1493 RTP-15 Switching Power (SMPS) for Tube Amplifier $65

2 styck Edcor GXPP15-8-8K 15W, push-pull tube output transformer for 8K Ohms to 8 Ohms.
2 * $37.01

$139 = 995 SEK

Linjär strömförsörjning, obs likriktning, kondingar mm tillkommer om man jämför med ovan
1 styck Edcor XPWR066-240 Power transformer for a 240V, 50/60Hz. line to 600V (300-0-300) at 200mA center tapped, 6.3V at 4A and 5V at 3A. $63.36
2 styck Edcor GXPP15-8-8K 15W, push-pull tube output transformer for 8K Ohms to 8 Ohms.
2 * $37.01

$137,38 = 981 SEK

Med DC-drossel för finsmakaren
1 styck Edcor XPWR066-240 Power transformer for a 240V, 50/60Hz. line to 600V (300-0-300) at 200mA center tapped, 6.3V at 4A and 5V at 3A. $63.36
1 styck Edcor CXC125-10H-200mA 10H at 200mA DC choke. $56.58
2 * $37.01

$194 = 1 389 SEK
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/17 :  11:48:47  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling,

quote:
Simmar, mätningar och nuffror i all ära

Man får passa sig för teoretiska kunskaper, de kan ju medföra att man förstår varför vissa förstärkare spelar musik och andra inte......

Speca gärna inköpsställen för de komponenter du har. Gissar att du hittat dem i fyndlådan hemma ;-). Gissar på en 156 150H Hammond anoddrossel samt trioder eller triodstrappat på utgången.

Ang. kommersiellt gångbart kopplingsjärn så kommer ett schema för 124B. Denna har ett omsättningstal på 1:1,5+1,5. 10k indikerar en primärinduktans på 70-80H. Då det handlar om parafeeddrivning, eftersom trafon inte tål DC, så kommer en anoddrossel väl till pass. Ovan nämnda Hammond 150H kan ju testas.

Men.... om man ska köra UL och pentod så krävs motkoppling. Med flera järn i signalkedjan blir det ingen lek att få till det. Triodstrappat anbefalls.

Gemensamt för trafo- CT-drossel- och paraphasedrivning är att ingångsrörets karaktäristik bestämmer. Helt i rätt riktning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2012/03/17 :  12:57:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Man får passa sig för teoretiska kunskaper, de kan ju medföra att man förstår varför vissa förstärkare spelar musik och andra inte......

Inlägg postade av mig sent en fredagkväll får kanske tas med en nypa salt...

Järnen jag yrade om är i alla fall från Edcor och Hammond, drosseln som gissat 150H 8mA. Minns inte exakt beteckningen på signaltrafon men jag tror den var på 15k:10K. Jag och Lord hade mätövningar på grejorna och i parafeedkoppling med EC86 var kombinationen av drosseln och kopplingstrafon långt över förväntan, i synnerhet med lite lokal motkoppling men även utan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/17 :  13:04:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Aha, du är inne på SE? Spontant känns detta bäst, EL156 i triod el. Schade är favoriten just nu.

Tillbaka till ruta ett: Glöm kopplingsjärn om det ska motkopplas!

Times förslag i moderniserat utförande är inget fel.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/17 13:28:30
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2012/03/17 :  14:36:46  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett bygge med få komponenter vore reVintages strömgrunka(SMPS) 6B4G trioder Edcores 2,5K:8 SE-utgångstrafar och någon småsignaltriod på ingången med hög förstärkning så klarar man sig med ett ingångsseg. 417A/5842 är beprövat.
Man får nästan samma arbetspunkt som databladet säger. Fattas bara några volt från strömgrunkan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/17 :  15:22:22  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
6B4G SE vore kul, EL84/90 PP i moderniserad Dynakoppling likaså och ett Fulingsteg som förhoppningsvis dokumenteras så andra kan följa här. Det är bra grejor alltihop.

Vi börjar ringa in de vanliga teknikerna/topologierna nu så det blir säkert lärorik läsning för många. Och ett och annat kul bygge förhoppningsvis.

Jag samlar ihop mej lite inför Dynasteget men det är inte omöjligt att jag pular med något ytterligare bredvid.

Jag undrar om någon kan tipsa om hur man gör med Source Resistance på trafon i PSUD II? Det värdet påverkar resultatet enormt. Vilket värde är det som avses? Varken Hammond eller Edcor anger det i specar såvitt jag kan hitta. Vet någon ett ungefärvärde på en 300-0-300 200 mA?

En annan fundering: Att köra in en såpass ofiltrerad signal som bara har passerat 40 uF - 100 ohm C-R rakt in i OPTns primärlindning, funkar det verkligen?

Edited by - Stajo on 2012/03/17 18:45:29
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2012/03/17 :  16:09:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Aha, du är inne på SE

Jag? Nej, inte i det här fallet. Kopplingstrafon har mittuttag på båda lindningarna och gav en så vitt vi kunde se anständigt symmetrisk signal. Köpte hem dem "bara utifall" när jag beställde från Edcor för flera år sedan sen har de legat i kartongerna till i höstas då jag plötsligt fick för mig att mäta dem.
Global återkoppling glömmer jag så gärna bort, tycker det är lite som att hälla grillkrydda från Dollar Store på något som lagats med omsorg av en fransk mästerkock...

Med ett par extra resistorer i serie med styrgallren kan möjligtvis Schade vara en tänkbar variant trots kopplingstrafon (vilken för övrigt absolut inte tål minsta lilla likström genom lindningarna).

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2012/03/18 :  00:42:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Originalschema från Hammond 1959. PP, IT och Schade!

http://www.hammondmfg.com/pdf/Dia_1229B.pdf

Översatt till EL84, E88CC och 124B:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2012/03/18 01:03:46
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/03/18 :  01:25:45  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Översatt till EL84, E88CC och 124B:

Served on a plate. Fantastiskt! Och den drar ungefär en strömgrunka

Känns lockande att prova.
Go to Top of Page

Fuling

7931 Posts

Posted - 2012/03/18 :  03:14:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Min tänkta resistans i serie med gallren, representas den här av utgångsimpedansen från drivsteget eller liknande? Får nog titta igen när jag är kapabel att hålla båda ögonen öppna samtidigt...

Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000