Author |
Topic |
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2014/11/16 : 01:40:43
|
Inte idag, men jag upptäckte att något geni installerat köksfläkten så att den blåser luften rätt upp i skåpet den sitter monterad i. Ok, det är en kolfilterfläkt, men allvarlgt talat?! Det var nog inte riktigt så det var tänkt... Tyvärr ser möjligheterna att komma åt problemet små ut, oaktat alternativet att ta fram kofoten, vilket inte känns som ett ekonomiskt försvarbart alternativ för tillfället. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2014/11/18 : 21:38:26
|
Jag har blivit blåst för första gången, en Olle Andersson hade en annons på Hifimagasinet om en Ortofon 2M Bronze till bra pris, betalade i förskott i måndags förra veckan, inget paket och inget svar på mailen. I morgon gör jag en polisanmälan. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 21:38:48
|
Man brukar inte direkt bli glad när man ser på nyheterna,mycket elände och skit där ute i världen. Inrikesnyheterna är mycket lugnare, men dagens Trafikverk-skandal tar priset. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 22:27:23
|
quote: Ortofon 2M Bronze
Surt. Den var jag också sugen på. Men när jag efter ett tag bestämt mig var annonsen borta. Om jag inte missminner mig så bodde han i Kalmar och jag har inte långt dit så jag hade tänkt att åka och hämta den. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 23:31:15
|
FBK: Det är säkert delvis Trv:s fel, men min gissning är att det inte riktigt är så enkelt som det framställs när media drar igång. Blåljusmyndigheterna har nog inte fullständig koll på hur det faktiskt fungerar igenom hela organisationen. Ergo, jag vill nog ha betydligt mer att gå på än vad som ges när SR eller SvT drar igång. Att det finns brister hos Trv är dock ingen nyhet, men exakt hur de ser ut och vad som kan/blr göras åt dem blir en diskussion som inte hör hemma i forumet.
/På ett tåg som i skrivande stund är försenat pga obehöriga spårspringare... För andra gången på några dagar!
Edit: Ovanstående avser inte historien på "Centralbron"*, utan det om,räddningstjänsten som rullade tidigare. Jag har inte sett inslaget (skriver på telefonen), men det ter sig märkligt eftersom det normala är att föraren tas, eller tar sig själv, ur tjänst vid en påkörning. Men sedan bör man komma ihåg att bakom dessa händelser finns det människor som fattar, eller undlåter att fatta, beslut. På andra sidan av det här finns också alla som klagar högljutt och hytter med näven för att tågen står still... Märk väl att signalsystemet däremot, så långt fantasin räckt, är byggt för att ta bort felaktiga beslut ur ekvationen. Inte heller det är hundraprocentigt, men det är det inte mycket som är. När det går fel är det oftast någon människa som varit där och ritat eller kopplat.
*Det heter den inte egentligen eftersom det är vägbron. Norrströms- och Söderströmsbron, med variationer, är mer åt det korrekta hållet. Felet är dock mycket vanligt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 00:20:05
|
Det gäller att kunna skilja på hur och hur något framställs i media,och den där Chefen visste ju knappt hur hon skulle försöka komma undan. Lär ha varit och kommer bli fler möten hos trafikverket efter detta Sedan ser jag inte denna händelse som något politisk utan något som borde få de flesta av oss att tänka efter. Och jag "vet hur det går till när det sköts som det borde skötas" då jag råkade bli vittne till ett självmord,ung tjej som ställde sig mitt på spåret. Och då tog det inte lång tid innan polis,brandkår och ambulanshelikopter var på plats och inte fanken åkte tåget vidare som inget hänt. Så som detta sköttes är det inget annat än en skandal utan like som får det att koka i själen. Tack för ordet!
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 12:44:43
|
Nu har jag inte tittat på den intervjun, men när ingångsvärdet är som nu är den stackare som skickas fram framför kameran rökt på förhand. Det ska mycket till för att lyckas säga något som framstår som vettigt i det läget.
Hur det normalt sköts vid en påkörning är ju ingen nyhet och det är därför det kallas för normalt. En och en halv till två timmars trafikstopp, olycksplatsansvarig och räddningstjänst skickas ut för att titta på vad som skett och ta hand om den som kommit ivägen, även om det är hög risk för att det handlar om att plocka upp resterna. Lokföraren tas ur tjänst (och om hand), och en ny ska rekvireras och skickas till platsen.
Sedan är det någonting som saknas i den här historien. Uppenbarligen blev det någon sorts missförstånd initialt, men är det någon som på fullt allvar tror att man sedan satt och log, tittade på liket och drack kaffe i 20 minuter? Anledningen till att det blev som det blev kan mycket väl vara att någon bröt ihop och inte agerade rationellt (alternativt inte alls), eller också är det något fel på tiderna i loggarna. Historien framstår som orimlig som den presenteras, oavsett vad man tycker om Trafikverket som organisation. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/11/25 : 18:37:31
|
Trefikgnäll från gångna helgens resa till Slejsvig-Hållstajn: Genom Danmark, i närheten av Odense, ska jag köra om två lastbilar då den ene plötsligt svänger ut framför mig och det är någon meter mellan vår bil och flaket på långtradarhelvetet. Några timmar senare, kör vi väg 5 mellan Husum och Büsum i mörker. Vägen är markerad motortrafikled men är smal och saknar vägrenar. Plötsligt dyker det upp en mötande karavan där en bil satsar på att köra om och upptäcker mig men väljer att vräka sig på tutan som om jag ska kunna väja. Djävla Fritz-fan. Dagen efter kör vi mot sylt i dimma och hamnar bakom en dam som envisas med att hålla 50-60 km/h trots att det inte får finnas långsamgående fordon på vägen och dimman är mer skummjölk än gräddfil. Vi missar ett tidigare biltåg till Sylt. Slutligen på vägen hem på motorvägen strax norr om Helsingborg hamnar jag bakom ett pucko som ligger i vänsterfil strax bakom en annan snubbe i högerfilen, hållandes 90km/h i ett par kilometer.
Och så nämner jag inget om cyklister i reflexväst, hjälm, krockkuddar och knä och armbågsskydd och som saknar lyse på sina cyklar, och eller inget om fotgängare som har så himla svårt att i mörka kläder och utan reflex hålla sig borta från cykelvägar. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/11/26 : 21:55:36
|
Det kom en faktura från OKQ8 idag. Man ville ha en peng för bomavgifter i Norge efter vi kört där med en hyrbil. Grejen var ju bara den att jag lämnade en extraslant för sådan avgift när jag återlämnade hyrbilen. Blir till att ringa och försöka reda upp det här då. Har jag annat vettigare att göra kanske?? |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2014/12/01 : 19:31:39
|
Har förlagt min microfonkapsel panasonic som jag har till o mäta rummet o högtalarkontruktioner med. vart katten har jag lagt den? |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2014/12/01 : 19:54:25
|
En sådan där papperskaffekopp med plastlock. Der är ju bra om kaffet inte kommer ut mellan locket och koppen och droppar på tröjan. Jag håller mig med åsikten att det i hög grad förtar poängen med ett lock. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/12/02 : 18:28:39
|
Mycket är det. Idag skulle jag byta till vinterdäck på jobbet och med hjälp av elektrisk bultdragare och gaffeltruck borde det vara en baggis, men det visade sig att två däck satt på fel fälg.
Och igår på medlems- och nomineringsmöte i partiet (till nämnder och styrelser), börjadepartiets ärkefeminist härja om könsfördelningen och kom med andra namnförslag till tre nämnder(tjejer istf killar) men förlorade alla tre omröstningar. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/12/04 : 18:45:31
|
Gårdagen bjöd på ytterligare politiskt irriterande skit. I vår kommun har betongpartierna bestämt sig för att på nästa KF dela upp somliga platser i nämnder och styrelser mellan sig, vilket innebär att vi skulle tappa mycket av representation och insyn. Om vi däremot på KF-sammanträdet kan driva igenom att valen till nämnder/styrelser ska ske genom proportionella val kan tillsättandet ske på ett demokratiskt sätt. SD kommer att kräva det men behöver EN röst till för att få igenom detta. Den rösten kan bara komma från oss (V). Nu blev det hetsigt på vårt partimöte igår då somliga tyckte att ... ja ni vet vad man tycker om SD ... och att om en av oss röstade för proportionella val skulel det vara att stödja SD. Tanken att det däremot skulle gagna demokrati och möjlighet till insyn och visst inflytande var tydligen främmande för folk som hade massa åsikter.
Dessa smalspåriga och trögtänkta partikamrater skjuter sig själva i foten bara. Och jag riskerar att bi av med den enda post jag nånsin kan få .... |
|
|
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
Posted - 2014/12/19 : 20:32:19
|
Nu har det runnit över på vinyl sidan Först biter katten av tonarmskabeln.Säljer spelaren som defekt.
Tänkte jag skulle börja om att lira vinyl hittar ett bra riaa beställer det 4 December.Har det kommit Nej .Ska få det nu på Måndag.
Lånar ett riaa av sonen för idag skulle min nya spelare igång.
ett brum börjar det med 5 timmar senare hittar jag felet dålig kontakt mellan kabel och pickup.
Undrar en grinig J...l |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/12/20 : 09:39:36
|
Beställde två rejäla legosatser till barnbarnet för en vecka seda. Mejlade direkt och bad dem skicka direkt till lillgrabben men fick fölajnde svar "Den ligger tyvärr redan på bur#8230;". Tänker, fan, vad snabba de var. Idag har inget kommit, inte ens en fraktnummer så man kan söka paketet. Däremot har det dykt upp en faktura i mejlboxen; den kom redan i mitten av veckan. Det blir ett SURT mejl till leksaksaffären som skröt med snabba leveranser - kyss mig i dalen!!! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/12/26 : 09:41:29
|
Två djävligt irriterande datorproblem: När jag skriver något i något program tappar datorhelvetet plötsligt fokus på det programmet och sitter med en halv roman skriven ingenstans. Likaså tappar datorfan kopplingen med nätet stup i kvarten, speciellt när jag sitter vid den. Den ska ju hitta rätt när automatiskt och ansluta helt automatiskt men inte fan gör den det. |
|
|
ztenlund
8776 Posts |
Posted - 2014/12/26 : 16:06:04
|
Inte idag, men igår:
a) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92572
b) Välte en oöppnad glasflaska med öl som stod på fönsterbrädan, efter att några dagar tidigare ha stått på balkongen på kylning. Togs in för att den inte skulle frysa och hade blivit stående där. Fönsterbrädan är marmor så givetvis gick flaskan i tusen bitar och en halvliter öl flödade ut. Ett antal blöta ölstinkande handdukar, två sår på vänsterhanden och ett på högerhanden, ett oräkneligt antal svordomar, såptorkande, dammsugande och till sist handtvättande av byxorna senare somnade jag vid pass 03:30 och sov dåligt.
Otroligt vilken skitdag! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/12/27 : 11:48:47
|
Jag har bara tappat 200 gram kroppsvikt under julen, och dessutom längtar jag efter lite fet mat. Julmat är så anorektisk och fettfri. Vanlig vispgrädde är bara 36% fett... Vilket billigt skit!!!!
Tur att det finns kokosfett. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 10:23:47
|
En död tand har förgyllt julhelgen med klassisk tandvärk och svårighet att tugga föda.
Idag fick jag betala 1200 kr för lite smärta, krasande i käken och blodsmak i munnen.
jah schluddrahh.. Mih mun schens schom en döhd kascht. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 10:41:03
|
Grattis, Circlo. Själv är jag lätt trött på folk som bara måste rädda världen. Till varje pris. Hela tiden. Även om det så skulle betyda världens undergång...
/M |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2015/01/02 : 10:56:30
|
Jag räddar inte världen, så mig behöver du inte vara lätt trött på. Jag kör bil, svär, sover länge på mornarna, hånar kollektivtrafik, undviker att källsortera sopor och jag äter mycket kött. Om jag bara hade råd skulle jag köra runt med en Dodge Charger från 1972, vilken får anses som en anti-miljöbil. Viljan till mer världsförstörelse finns där, men tyvärr varken råd eller fysisk ork. Men det sägs ju att det är tanken som räknas. Det viktig är ju att vi alla drar vårt strå till stacken om vi skall kunna dra hela världen ned i fördärvet.
Mvh Johannes
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 18:41:50
|
Idag har jag en "high gravity day" som det heter på klätterspråk. Det känns lite som golvet här hemma är ytan på en neutronstjärna. Det är tungt!
Djeafvla pissoar-dag. |
|
|
Birger
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2015/01/08 : 14:13:11
|
när man skickar en fråga till en medlem och EJ får någe svar
Birger |
Edited by - Birger on 2015/01/08 14:14:56 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2015/01/10 : 14:32:29
|
Jag har köpt ett par snorbilliga plastobjektiv från Holga. Det här är inget för de som tycker att det varken finns några gränser (pengar, tid, energi osv) utan för dem gillar att leka och finna andra sätt att uttrycka sig fotografiskt. Delade med mig av de första bilder jag tagit på både Elektronikforumet och Faktiskt och det blev ett lätt försiktigt med intresserat svar på EF medan första kommentaren på Faktiskt innehåll orden "skit" och "fullständigt oanvändbart". Sådana kommentarer får mig att se RÖTT. |
|
|
Topic |
|