HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sub element till "party-sub" (det blev en THAM12)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2012/02/21 :  08:38:24  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej på er!

Är en "icke aktiv" gammal medlem som nu har tagit upp lite ljudintresse igen, när ungarna börjar bli större.

Vet att det finns en enorm erfarenhet och kunskap här så jag hoppas på hjälp!

Nu håller jag på och bygger en party-anläggning i hallen hemma, då den alltid används som dansgolv vid fest.

Min fråga handlar om sub-element:
Har idag en gammal MDS 12" och ett MDS-200 substeg, (har jobbat med bilstereo och hade då bra till gång till dessa produkter ett tag).
Den spelar väl OK, men inget man skryter om direkt, hade dock tänkt använda den då den finns.

Nu fick jag ett NAD2400THX-steg "över", som jag är sugen på att använda till subben, det gillar dock inte 4ohm bryggat,
så då började uppgraderingsnerven göra sig påmind.

Följande förutsättningar har jag:
  • suben skall byggas in i en vägg (med ett förråd bakom)
  • rummet är ca 20 kvm med öppna portaler i 2 ändar till lika stora rum
  • elementet skall vara på 8ohm (alt. 2x4ohm)
  • helst skall lådan inte behöva bli över 100 liter
  • gärna sluten låda (för enkelhetens skull)
  • skall delas 60-80Hz
  • En Onkyo 601 med 6 steg i sig kommer att agera delningsfilter och driva HP som består av 12 st 6x9" bilhögtalare
  • Budget ~1500:- (kan utökas med bra argument )

Finns det ett sub-element som uppfyler dessa "krav"?

Tack på förhand
Bosse

Edited by - Swed on 2014/01/14 08:37:45

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:02:02  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Min bas kanske är av intresse? :)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86184
Dock kan det nog bli aningen lite med 200w till den då den inte är jätte lättdriven.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:04:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En MDS 12a i en sluten låda blir inte mycket fest. Slutna lådor är så ineffektiva som går att få, och bilbasar brukar inte skryta med värst hög verkningsgrad heller.
Får jag rekommendera att du kollar på nån PA-12a istället. Vill du ha maximal fest för pengarna så är horn vägen till frälsning. Spånplatta/OSB är billigare än förstärkareffekt och extra element (finare element).
Kan du bygga en hög smal sluten låda så är det bara en mellanvägg som skiljer den från ett horn.

Har du data på din MDS12a???
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:07:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det sånt här som är "bra argument"?

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=196

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2012/02/21 :  09:54:42  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej, va kul med så snabb respons!

Jo jag vet att min bas inte trivs i sluten låda, den har alltid suttit i basreflexlådor.
Men den tänkte jag inte använda nu, därav denna tråd.

Min tanke är altså att köpa ett annat element till suben,
och då kunna välja elememt lite mer nu när jag har förutsättningarna ganska klara för mej.

Den "föreslagna" 15" basen känns dock inte riktigt perfekt för mej.

Kan absolut tänka mej att bygga basreflex om det ger fördelar,
har ingen riktig koll på hur dagens element funkar med lådor odyl.

Horn har jag aldrig byggt, men varför inte...

Förstod tyvär inte vad du menar Bernt med din länk?

Bosse
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/21 :  10:54:10  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Eller Petters "Kraken"

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78063
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/21 :  10:56:13  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Och här är en som byggt den..

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=47472
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/02/21 :  13:56:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Förstod tyvär inte vad du menar Bernt med din länk?

OK, det är nog det mest brutala baselement jag någonsin sett.
Men vi talar kanske olika språk. Du ska ju inte riva huset...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2012/02/21 :  14:58:28  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hehe, nej tänkte försöka behålla det ett tag till...
Håller med om att det var imponerande element ändå.

Men bra (och mycket) bas gillar jag, samtidigt har jag en ganska tight budget just nu,
och när jag tänker efter så är nog hornbygge inget för mej just nu.

Så jag återgår till ursprungsfrågan om ett bra bas element för ~1500, beg är OK,
som spelar bra i rimlig låda.

Bosse

Edited by - Swed on 2012/02/21 14:59:25
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/21 :  19:27:05  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Peerless SLS 10" *2 [/urlhttp://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046"]

Finns många som byggt subbar med dessa.

En lite dyrare variant men kanske inom budget är 2st beg. CSS sdx10
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=40211

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/21 :  20:07:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För discobas med lite attack och tryck i bröstkorgen så skall du absolut kolla på PA sidan.

En Beyma 12G40 i ett tappat horn eller MLTL låda så får du mer bas än nöden kräver.
En MLTL låda är en avlång låda med en port i ena ändan, snarlik en basreflex men med mer smäll i och tryck i de djupare oktaverna.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3603
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/21 :  20:12:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För en aning mer peng så får du en legendarisk bas.

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=115

Jag har förgångaren, och de kan prestera!!!
Bara söka på "tappat horn och Circlomanen" så borde du få en del trådar om Beyma och bas i vanvettiga mängder.
Även Bernt Janson har haft två st 12LX60 i tappade horn och lyckats få en hel del djupbas ur dem.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/21 :  20:52:09  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nu var du kanske inte så sugen på att bygga TH men..
Om ändå kanske Martinssons THAM 10/TPAM 10 HT funkar?

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=03&y=11&entry=entry110306-224208

http://www.martinsson.cc/blog/index.php?m=09&y=11

B&C 10NW64 är dyrare än Peerless XLS 10"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/02/21 :  21:03:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag hade lätt byggt en Kraken 212 om jag vore du. Ljudtryck i överflöd
och kompakt format. Byggas in i vägg är vad den är gjord för Du
får inget som klår den i ljudtryck för mindre pengar, lättbyggd är den
också

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/21 :  21:23:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är inte Kraken 212 mer av en hemmabiosubba som gräver djupt på bekostnad av attack och "klipp"?? Det känns så med tanke på elementval.
För disco är det väl mer midbasattack som gäller än vägg-bågnande 20 Hz??
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/02/21 :  21:27:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Enligt barco på faktiskt (nombz här) så ska det fungera förvånandsvärt bra. Klockrent helt enkelt och eftersom jag inte hört den än så litar jag på hans omdöme.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=47472&list=full

quote:
Jaha, börjar bli dags för lite lyssningsintryck på dessa "bestar".

Jag har inte hunnit med så mycket film, men lyckats lyssna på en del musik.
Blir ett långt inlägg, men kanske värt för någon annan som funderar på att bygga något liknande. Försöker dessutom referera till en del av det jag lyssnat på så kanske det är värt mer...

Marianne FAithful - Broken english
Löjligt hur fint basen bara spelar på. Man känner direkt fysiskt vid högre nivåer att lufttrycket i rummet påverkas. Snabbt...
Man får ett intryck av förtroende, det spelar på helt oberört, oansträngt och "runt".
Vilken pondus!

Marianne Faitful - Working class hero
Basen slår som en tung och snabb slägga. Antagligen precis som det är tänkt, och om det inte är det så det i alla fall så jag vill ha det Smile

Astral projection - Dancing Galaxy
Umpa, Umpa basen är där definitivt. Detta är musik när man lätt känner "seghet" i basen då det kommer lite sent. Jag tycker inte jag känner det faktiskt.

Astral projection - Soundform
Djup elektronisk bas. Så här mysig har jag aldrig hört den. Jag försöker hitta svagheter men lyckas faktiskt inte.

Dead by april - Losing you
Tycker basen är lite "oengagerande", men har inte lyssna mycket på detta med andra baser heller så jag vet inte riktigt.

Scooter - Hyper Hyper
När basgången drar igång trycker det från alla håll. Det låter rent och inte "bumligt" som det lätt kan bli, förstår egentligen inte hur det undviks.

Rammstein - Asche zu ASche
En av de få musikstycken som faktiskt spelas då och då i bion. Den ganska snärta basen har aldrig varit snärtigare. Jag förvånas igen av att djupet är där också. Klar bättre än min tidigare uppsättning.

RHCP - Around the world
Ganska akustiskt bas i detta stycke och tidvis ganska "rörig". SJUKT hur bra basen fixar detta. Jag tror det handlar om "overhead", detta är tomgång och jag tycker det låter riktigt, riktigt bra.

Rhianna - Umbrella
Basen låter lite som att slå på en stor pappkartong. Väldigt stor.

Crystal Method - Busy Child
Hihihih, denna basen är riktigt kul. Det var den dock på min förra bas också, men det är helt klart något nytt, det känns mer "komplett" än vad den förra gjorde.

Tina Turner - Undercover agent for the blues
Denna har jag använt ofta i bastester. Gillar hur ren och djup den är. Tidigare var ett par pro ac kloner min referenser med finfin bas, men utan möjligheter till så mycket ljudtryck. Det problemet har inte hornen.

Yello - FatCry
Denna basen är mäktig när den drar igång och har tjänat många gånger som ljudtryckstest. Shit vad det trycker. Man känner definitivt att det påverkar andningen men helt "ogrötigt".
Det jag brukar referera till som "hornbas" räcker upp en hand här och gör mig mycket, mycket glad.

Yello - Jungle bill
Och så en tripp till HifiKits lyssningsrum och hederlige "gungande" Jungle Bill. En enorm front vandrar fram mot mig och på riktigt så har jag inte hört en bas som gungar så här härligt. Svårt att sätta bra ord till vad det är som gör det nice, men jag tror det är att det är så rent på något sätt.

Pink Floyd - The happiest days of our Lives
Detta tar mig alltid tillbaka många år i tiden när min far körde detta på ganska hög nivå i vardagsrummet för att dema sin OA2212. Jag tyckte alltid att det var för mjukt och har alltid tyckt det med alla "konventionella" högtalare jag haft. Ingen har haft nog pondus för dessa utom ett par 12" horn jag hade, men istället
hade de inte djupet som man kan önska. Ingen högtalare jag har kört med denna (och det är många) har levererat allt.
Nu görs det. Vilket pondus! Vilken hastighet! Vilken... Självklarhet i basen. Jag vill bara vrida upp mer och mer och känna andningen ändras...

Slutsats:

Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex. Den ger det där "brösttryckande" ljudet som var en av delmålen och önskningarna.
Snabbheten är ju ganska imponerande och jag lyckas inte tycka att det känns "slött" (jag inbillar mig att man skulle kunna få det när det är
5,9m mellan element och öppning).

Trycket och snabbheten byts lika snabbt när skapelserna gräver ner sig djupt, djupt och spelar med en lätthet och självklarhet som ger klara behagskänslor.
Jag hoppades, men trodde nog inte riktigt att dessa två "skepnader" av bas kunde kombineras.

Man känner att hornen på något sätt påverkar hela rummet och luften i det. Inte bara spelar i rummet så att säga. Min "lilla" TCSounds 15" tillhörde mer ligan "spelar i rummet".

Ljudtryck då? Ja, jag har inte testat detta så mycket, men när jag körde Madonnas - Power of goodbye så hann jag bara med introtonerna för när det skall "braka" lös så säger det klick och min stackars (tydligen) underdimensionerade Onkyo 3007 står och blinkar rött en stund. Antar att mina Scanspeak frontar helt enkelt blev för tunga.
Kanske blir ett 216 till frontarna och något annat till subben framöver.

I slutet av kvällen blev det lite rom och cola och till den en liten test att höja subbasen med 9db (innan så har jag rätt plan kurva, uppmätt och fixad). Tihi, fortfarande helt distorsionsfritt och man får hjälp av hornen att andas. Sjuka tryckförändringar.

Återkommer med lite mer intryck när de testats med vad de är byggda för, nämligen bio.

För musik är dessa fullpott för min smak, riktigt, riktigt sjukt bra.
TACK PETTER!

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/02/21 :  21:27:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Elementen valdes pga pris och pumpkapacitet tillsammans med lämpliga T&S

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  06:26:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mycket fin recention av lyckade tappat horn. Det låter som dom kan prestera!!!
Jag känner igen mig i beskrivningen av kvalitetsbas.

quote:
Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex

Det är visst inte bara jag som ser ned på basreflex efter att lyssnat på bra tappade horn.

J.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/02/22 :  08:03:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Mkt fin recension Petter, det är bara att gratulera till en mkt lyckad konstruktion :)

quote:
Nu var du kanske inte så sugen på att bygga TH men..
Om ändå kanske Martinssons THAM 10/TPAM 10 HT funkar?

Inte TPAM10-HT i detta fall, den är tänkt att användas i helt andra sammanhang (20~70Hz) (mindre hembio).

THAM10 (50~200Hz) skulle i så fall funka mkt bättre men de bör processas (delas) betydligt högre och mer precist än av som är tänkt här om man ska få ut det mesta ur dem.

THAM10's främsta syfte är att de ska vara lätta och och små i förhållande till vad de presterar, med andra ord förhållandet ljudtryck/lådvolym och vikt är mkt högt, förmodligen det högsta jag någonsin konstruerat, nu ska de bara byggas också :)

Om jag räknar rätt så går det externvolym mässigt ca 13st THAM10 (60,75liter) på en Kraken 212 (798,5liter) för att sätta det hela i perspektiv, dock ska sägas att med Krakens proportioner så kommer den förmodligen inte att uppfattas som så stor, men detta är två helt skilda konstruktioner med olika tänkta arbetsområden, THAM10 hör inte hemma i biosammanhang, och man tar inte en Kraken i varje hand och traskar in på pubben :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2012/02/22 :  16:28:36  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej alla!

Är fortfarande förundrad och imponerad över både ert intresse men framför allt kunskapen och erfarenheten.

Har surfat runt en hel del nu i dag och kombinationen hyffsat lättbyggt samt framför allt ljudegenskaperna som detta verkar ge,
har nu gjort att jag har mer eller mindre bestämt mej för att bygga ett TH med ett 12LX60V2.

Bifogar en skiss på min planlösning, samt en undran över sak.
på andra bilden har jag försökt illustrera hur det kommer bli för mej rent praktiskt om jag skall ha dett horn som jag vill.

Den lilla "klacken" på slutet, kommer den att påverka ljudet/resultatet mycket och hur stor ska öppningen vara?
[url=http://www.flickr.com/photos/75353210@N02/6920617647/][/url]
Är inte riktigt hemma på detta med att publicera bilder men försöker, här kommer ett par på blivande "topp-system".
[url=http://www.flickr.com/photos/75353210@N02/6774501894/][/url]

Vore otroligt tacksam för mer info byggföslag (på den inslagna vägen).
Bosse

Edited by - Swed on 2012/02/22 16:41:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  17:59:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Data på den lille.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  18:00:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Layout för den lille.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  18:02:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

SPL-respons för den lille.

Potent med ca 105 dB/w/m.
Med 200 watt går det att spela löjligt högt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  18:11:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Ganska högt!
Bortsätt från allt tryck och imponerande spl-siffror så kommer den troligtvis låta ruskigt trevligt. Inte den djupaste basen, men mycket attack och spelglädje. Tappade horn har en väldigt fysisk karaktär. De kan flytta mycket luft - väldigt fort. Man får ett gott tryck över bröstet med endast ca 20 watt/kanal utomhus på 8 meters avstånd från 2 st THAM15.

Sök på martinsson och tham15.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  18:30:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mina kidds kräver uppmärksamhet så jag fick posta lite fort.

Anledningen jag nämner THAM15 är för att jag är ruskigt förtjust i modellen. De är min referens för kvalitetsbas.

Uppenbarligen så funkar den veckningen ruskigt bra om man vill ha en kompakt och effektiv baslåda. Ett antal hundra har blivit byggda, vilket säger en del om kvaliten. Denna TH med Beyma 12LX60 v.2 är designade i samma anda som Martinssons THAM15 men med en 12a istället.
Min personliga uppfattning är att det effektivaste sättet att "döda" ett horn/tappat horn är för djup avstämning, då det är dynamiken och det stenhårda "klippet" som gör musiken levande, medryckande och rolig. Allt under 30 Hz är jätteskoj i hemmabio, men till rock och pop så är det mest irriterande med bågnande väggar och skallrande dörrar.

Den är simmad att gå ned till ca 40 Hz utomhus, men med min erfarenhet skulle jag vilja säga att den kommer gå nedåt 35 Hz med pondus och spänst (inomhus).

Om du kan rita lådan själv efter siffrorna i Hornresp så vore det bra. Jag är inte så bra på sånt.
Antingen som bilden du själv postade, en enkelveckad hög smal pipa (bra för inbyggnad) eller som en THAM15 (mer portabel).
Fråga på om du vill ha mer data.
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/02/22 :  20:04:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply

Enkel, nästan begriplig fulskiss i paint.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000