Author |
Topic |
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/02/22 : 22:20:52
|
126 liter, 40Hz kapabla, 130dB, med andra ord små elaka PA basar :) discobas, jodå, det lär nog inte vara några problem, dB/dm3 (nytt sätt att mäta effektivitet ?) är ju "hyffsat" högt på denna :)
Kompromisser är grejjen, man får inget gratis, Kraken är hiskeligt effektiv för sitt område, denna låda för sitt, men om detta fall handlar om discobas så är nog den lilla rätt väg att gå, hade vi snackat om dub, drum&bass, eller liknande hade nog valet fallit på Kraken, men det hade nog krävt ett topsystem som gett bra med pondus neråt 100Hz. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 06:31:59
|
Kan iof tänka mej att mitt toppsystem kommer att ha hyffsad pondus (12 st 6x9). Hade tänkt att dela vid 80 Hz, Onkyon har nåt som kallas dubbel bass, vilket innebär att man kan köra toppsystemet fulregister + delad sub. Får helt enkelt prova mej fram.
Menar du att Kraken skulle kunna vara ett bättre alternativ då?
Jag är väldigt "bred" vad det gäller musik, gillar/spelar mycket "hederlig rock" typ AC/DC, DefLepard, Maiden, men gillar även 80/90 tals pop och ballader, så djupbas vill jag ha, men prio ligger på tryck och attack.
Bosse [EDIT] Glömde tacka "Cirkelmannen" för all hjälp hittils, TH känns fortfarande som det hetaste alternativet.
|
Edited by - Swed on 2012/02/23 06:42:24 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 07:14:04
|
Att dela vid 80 Hz reducerar möjligheten att få till ett skönt knack i bröstkorgen, åtminstone från sub systemet, en delning runt 120-150Hz medger betyligt mer av den varan, vid ett bygge av det slag som Johannes gett förslag på så skulle jag inte rekomendera att dela bort hälften av arbetsområdet.
Ett TH som går upp till 80Hz kan ha "attack" eller korta start-stopp tider om man så säger, men det ligger i musikens natur att den typen av energier som tuffsar till håret, triggar hostreflexer och ger lite knaster i bihålorna ligger något högre upp i frekvens.
Ett system som i sin helhet har betydligt mer kapacitet (eller headroom) i området under 80Hz riskerar att låta tungt och släpigt när systemet pressas (börjar krokna), då kommer detta område att börja dominera allt mer vilket kan ge ovan nämnda intryck, om Kraken används i detta sammanhang skulle jag rekomendera att nivåmatchning gör mkt noggrant och vid de nivåer som systemet avses användas.
Om systemet ovan istället har betydligt mer kapacitet i området under 150Hz kommer musiken upplevas ha mer spänst och klipp när systemet börjar bli ansträngt.
Jag skulle inte rekomendera att låta toppsystemet och bas(arna?) spela samma register, risken för utsläckningar eller liknande problem ökar markant.
Hade jag varit i dit ställe hade jag även kollat efter ett billigt aktivt filter (ca 1000kr) samt ett dito slutsteg för drivning av sub, detta kommer ge så mkt mer totalt sett. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 07:20:47
|
Jag är med i resonemanget fram till det om delningsfiltret, jag kommer ju att dela aktivt (i recievern) och ha ett slutsteg till suben (bryggad NAD2400THX). |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 07:44:43
|
Men du kommer bara att ha en fast delningsfrekvens som enligt mitt tycke är för lågt satt för detta ändamål (vad är det för ordning (branthet) på detta filter förresten?), ett lite mer riktigt aktivt filter kommer ge dig möjlighetena att trimma ihop systemet bättre, missade att du hade ett slutsteg (sorry) :)
Men detta kanske är lite utanför både budget och kravspec ? |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 10:09:04
|
Filtret är ställbart, 60, 80, 100, 120, 150, tror jag det är! |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 10:43:23
|
aahh... fel av mig igen :) sorry, ja då är ju allt på plats. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 11:11:42
|
quote: Filtret är ställbart, 60, 80, 100, 120, 150, tror jag det är!
Delning runt 100 - 120 Hz blir nog bra. En bra kompromiss till Maiden, AC/DC, Deep Purple, Metalica och liknande kvalitetsrock. Jag har väldigt tydligt prioriterat attack, kick och massor av lätttilgänglig spl framför djupgräv och svängningar i strukturella element. Dina 6X9 kommer belöna dig rikligt i renhet och definition av en delning runt 120 Hz. Konamplitud är ärkefiende till välljud. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 15:37:35
|
Det behövs hela enorma 7,8 watt för att nå 108 dB @ 30 Hz/1 m, men då har jag inte räknat med roomgain. Inte illa från en ensam 12tummare i ett högt avstämt tappat horn.
Förlänger man hornet med ca 20 cm så ökar max spl @ 30 Hz till 110 dB utan roomgain inräknat. Roomgain är lite svårt att uppskatta i ditt rum, men lägg till kanske 5 - 7 dB vid 30 Hz.
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 15:47:54
|
En version med 240 cm längd S23. 102 dB @ 40 Hz med 2,83 volt från förstärkaren (1 watt i 8 ohm). Den måste då delas lite lägre, ca 80 Hz 12 - 18 dB/oktav eller 100 Hz 24 - 36 dB/oktav.
Mer djupbas (för mycket för rock och pop?!?) men inte samma "klipp" och dynamik. Vill bara visa vad som går att göra med en bra PA-bas. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/23 : 15:57:29
|
Så låt oss vara löjliga ett tag och se vad man kan prestera med 4 st 12LX60 v2.
"Bara" 137 dB vid 47 Hz... Säg i snitt ca 145 dB programmatrial (vanlig bas, inte testtoner). 590 liter volym. 108 dB/1w/1m känslighet vid 40 Hz.
|
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 07:37:38
|
Nu är Beyman beställd, och jag har laddat ner Hornresp. Ska bara försöka förstå mej på programet så jag kan göra en byggritning av Circlomanens simulering.
Jag gissar på att s1-s4 är tvärsnitts areor, ska försöka komma på var dom ska vara och vad man kan/bör göra med veck och mynning.
Återkommer i ärendet med frågor.
Än en gång, tack för all hjälp, skitroligt det här! ;o)
Bosse |
Edited by - Swed on 2012/02/24 07:38:26 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 08:41:20
|
S1 är längst ned i pipans början. 200 cm2. S2 är mitt för konens mittpunkt. 250 cm2. S3 är mitt för elementets magnet (baksida). 800 cm2. S4 är portens (hålet i sidan) storlek. 1200 cm2. Längderna som anges är mellan de punkterna.
quote: Nu är Beyman beställd, och jag har laddat ner Hornresp.
J. |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 10:52:58
|
Har börjat skissa nu.
Vad är lämpligt material? Såg att nån (Martinsson?) använde enkel plyfa, räcker det? Har förr gjort BR lådor i 2x12 spån med dämplim emellan, är det overkill till detta?
Stag?
Bosse |
Edited by - Swed on 2012/02/24 10:53:58 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 19:13:37
|
lämpligt material borde vara 15 - 18mm plywood av hyffsad kvalité, bör stagas hyffsat rikligt med perforerade stag, mkt tryck byggs upp i horngången, mer än man tror, peciellt med ett element som detta.
Jag är en hängiven anhängare av flerveckade konstruktioner, men det är jag det.
Lycka till :)
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/02/24 : 20:38:17
|
Undvik MDF som pesten själv. Plywood är bäst. OSB funkar, om du kan få bra limfogar. Undvik dämplim och sättlim. Vanligt vitt PVA-lim ger styvast konstruktion - vilket är bra för snärtighet och dynamisk spänstighet. 18 mm ply är väl tunnast acceptabla nivå. Uppåt i tjocklek är nästan obegränsad. Mynning och de första 50 cm av hornet är viktigast att staga. Det är mycket höga tryck i hornet. Luftmassan håller emot ett starkt magnetsystem. Bygger du en enkelveckad enligt skissen ovan så måste jag rekomendera att du dubblar materialtjocklek i mellanbiten. Elementet måste sitta orubbligt. Försök att undvika plötsliga åtstrypningar i horngången. Stag bör följa en hel sida, så att du behåller en konstant expansion.
Mvh Johannes. |
|
|
nombz
Member
73 Posts |
Posted - 2012/02/27 : 22:07:17
|
quote: Är inte Kraken 212 mer av en hemmabiosubba som gräver djupt på bekostnad av attack och "klipp"?? Det känns så med tanke på elementval. För disco är det väl mer midbasattack som gäller än vägg-bågnande 20 Hz??
Jag är Barco på faktiskt.se.
Nej, jag trodde som du innan jag byggt dem (för det är två st). Jag har haft ett par korta frontladdade 12" horn en gång och de hade mer "smash", men var ju inte en subbas. De fick ju spela upp i frekvenser som "hörs var de kommer från". Jag hade nog tanken att dessa skulle bli "för slöa" pga storleken (helt ovetenskaplig gissning) men jag tycker nog inte de blev det. Jag tycker att dessa horn manglar på rätt bra (som synes av den inklippta "recensionen" jag gjorde på faktiskt.se).
quote: Mycket fin recention av lyckade tappat horn. Det låter som dom kan prestera!!! Jag känner igen mig i beskrivningen av kvalitetsbas.
quote:
Jag är imponerad över hur dessa skapelse med lyckas det "klassiska" hornljudet med en tighthet och renhet som i alla fall inte jag hört hos en basreflex
Det är visst inte bara jag som ser ned på basreflex efter att lyssnat på bra tappade horn.
J.
Ja, något speciellt är det med horn. Anser dessutom att jag är ganska objektiv då jag ju inte bara bygger horn (vissa verkar ju ha det som religion, ingen nämnd ) Väldigt lyckat bygge på många plan i mina ögon. Man måste ju förstås ha lämplig "plats" för det, men om det passar in som i min lösning så tar de ju inte ens plats :)
quote: Enligt barco på faktiskt (nombz här) så ska det fungera förvånandsvärt bra. Klockrent helt enkelt och eftersom jag inte hört den än så litar jag på hans omdöme.
Ja, du Petter du är välkommen att träffa dina gudbarn när du vill Har fått hem lite ny mätutrustning (sofsci soundsweeper) så jag skall mäta upp dem igen med en känd kalibrerad utrustning också.
|
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/05 : 16:28:43
|
Har haft mycket ett tag nu vid sidan om detta bygge, men nu börjar det hända saker. Elementet är nu på väg, lämnade Holland i fredags och kom till malmö i dag, borde komma till mej (sthlm) inom nån dag.
Följdfrågor: * Spelar det någon roll åt vilket håll elementet monteras? * Är golvspån förkastligt som byggmaterial (jag vet, en omdiskuterad punkt), kommer jag att höra någon skillnad förutsatt att det blir stumt, tänkte göra mittbaffeln i dubbelt material och använda hålsågade plyfabitar som stag. * Dom 213cm som är totallängden, är det botten till botten eler är det till yttervägg efter "konan"? * Som jag förstått det skall det vara 23cm från mitten högtalare till yttervägg. * Måste "konan" vara symetrisk eller kan någon/några väggar vara raka bara den är från 800-1200 kvcm.
Många frågor blev det, hoppas på fortsatt bra hjälp... ;o)
Bosse
|
Edited by - Swed on 2012/03/05 16:29:30 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 09:02:23
|
quote: Spelar det någon roll åt vilket håll elementet monteras?
Skall det spelas högt så kyls magneten bättre om den sticker ut i mynningen. Det är svårt att få plats med den i början av hornet, vilket oxå gör att det är lättast med magneten ut.
quote: Är golvspån förkastligt som byggmaterial
Ja.
Det funkar, men det kommer att flexa en del om du röjer lite. Staga friskt och öka väggtjockleken så är det ok.
Bygger du i spån så skall du ha svårt att lyfta lådan när den är stabil nog.
quote: Dom 213cm som är totallängden, är det botten till botten eler är det till yttervägg efter "konan"
Jag ser att jag ritat lite fel. Rött streck skall vara från botten av pipan i början till mitten av elementet/magneten vid mynningen.
De där 23 cm skall vara från mitten av magneten till yttersida mynning. Det måttet bör du inte öka på i onödan, även om nån cm extra kanske inte dödar nån.
quote: Måste "konan" vara symetrisk eller kan någon/några väggar vara raka bara den är från 800-1200 kvcm.
Förstår inte riktigt vad du menar med "konan"?!?
Pipan (horngången) skall vara 800 cm2 vid magnetens mitt och hålet ut till luften i rummet skall vara 1200 cm2. Det blir en konisk expansion automatiskt om du gör så. Skall du ha nån form av "krage" eller sockel mellan baslådan och väggen vid inbyggnad så skall den vara så kort som möjligt. Den behöver inte vara expanderande eller vinklad på nått sätt. Bara gör den så kort som möjligt med 1200 cm2 tvärsnittsyta.
Mvh Johannes.
|
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 09:53:57
|
quote: Pipan (horngången) skall vara 800 cm2 vid magnetens mitt och hålet ut till luften i rummet skall vara 1200 cm2. Det blir en konisk expansion automatiskt om du gör så. Skall du ha nån form av "krage" eller sockel mellan baslådan och väggen vid inbyggnad så skall den vara så kort som möjligt. Den behöver inte vara expanderande eller vinklad på nått sätt. Bara gör den så kort som möjligt med 1200 cm2 tvärsnittsyta.
Aha, då tror jag att jag förstår. Jag var med så långt som till elementets centrum, men sen trodde jag hålet i sidan skulle vara 800 också för att utvidgas till 1200 vid 23cm från elementets centrum, då hade det blivit en "kona" där. Om hålet skall vara 1200 och sen bara raka väggar ut till yttervägg, blir det mycket lättare att bygga, tack för det ;). Men om det skall vara 23cm från elementets centrum till yttervägg så kommer "kragen" att bli några centimeter, typ 7cm.
//B |
Edited by - Swed on 2012/03/06 09:59:32 |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 09:59:12
|
Då elementet är 315mm yttermått, hade jag tänkt göra lådan 320mm, för att få så smala (stabila) väggar som möjligt. Om det nu ska vara 23cm från elementcentrum till yttervägg så kan jag ju göra lådan lite bredare (35cm), och då kragen så kort som möjligt, typ 4cm (22mm+15mm+12mm). Då kommer elementcentrum också att hamna 23cm från yttervägg.
Tänker jag rätt nu?
//B |
Edited by - Swed on 2012/03/06 10:01:13 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/03/06 : 10:14:09
|
Rätt tänkt! |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 12:41:58
|
Det kom ett paket idag...
Krallig magnet... ;o)
Så här tjock är väggen där mynningen kommer att komma ut, 15+13mm = 28mm, sen kommer lådans 22mm till, så totalt kommer mynningen bli ~5cm.
Circlomanen, har du L12 & L23 från din simulering, L13 var ju 217cm och L34 23cm, eller hur?
Bosse |
Edited by - Swed on 2012/03/07 13:02:06 |
|
|
Swed
Member
99 Posts |
Posted - 2012/03/07 : 12:59:57
|
Kan det vara så att det är det som står som con på simuleringen, då är L12 17cm och L23 200cm, och då blir ju L13 217cm.
Jag gissar på att det är så!
Bosse |
Edited by - Swed on 2012/03/07 13:01:12 |
|
|
Topic |
|