HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör funderingar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/17 :  08:34:08  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har mer o mer funderat att prova det här med rör
Men ska ja hoppa på detta fantastiska förstärkningssätt så behöver jag en fantastiskt välljudande rörförstärkare. Tyvärr har jag inte råd att köpa en The Dream eller The Lars eller Kronzilla...
Så jag har börjat fundera i tankarna på att bygga något och det är här jag behöver er hjälp och vägledning kära forumvänner. Vad ska jag ha? Jag är nybörjare på rörelektronik, har haft fullt upp med högtalarkonstruktioner dom senaste fem åren, så en byggsats eller en väl dokumenterad konstruktion är bra!

Jag har gjort en liten önskelista, vet inte om allt är relevant så ändra gärna men motivera varför
Klass A drift
Ingen feedback
Minst 20 watt
Ett rent slutsteg, eller två mono
Inget brum eller sus i högtalarna
Fantastiskt ljud går före jätte billigt
Ska klara driva 4 ohms högtalare från 80 Hz och uppåt
Ja tycker om att spela högt!

PS. Detta är ett personligt projekt så Inga kommersiella intressen finns med i bilden.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2014/02/17 08:39:15

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/02/17 :  10:40:25  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag tycker du skall börja ditt sökande här http://tubes4hifi.com/

Kanonbra prylar till bra priser.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2014/02/17 :  11:52:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
20W, klass A och ingen återkoppling. Inget litet projekt.
Är det första rörbygget så kan vi nog direkt utesluta SE-kopplingar med 845 och liknande jumborör som behöver minst 1000V matningsspänning.

Det rimligaste borde vara en pushpullkoppling med triodkopplade pentoder typ EL34, KT88 eller liknande. Exakt vad uteffekten blir beror förstås på rörtyp, matningsspänning och belastningsimpedans med runt 20W borde inte vara orimligt i klass A.
Den här sortens byggen bör det finnas gott om dokumentation om på nätet, likaså ett bra utbud av komponenter.

Gällande återkopplingen så vill jag nog tipsa om att lägga in en liten mängd återkoppling, gärna urkopplingsbar med en switch. Att köra helt utan återkoppling är inte alltid så lyckat har jag märkt, men det kan räcka med några dB för att styra upp basåtergivningen och kanalbalansen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2014/02/17 :  19:53:35  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Här är en länk, som jag tycker är intressant. Flera varianter och flera olika rör kan användas.

http://diyaudioprojects.com/Tubes/5751-KT88-Tube-Amp-Kit/

Någon här som känner till dessa konstruktioner och har erfarenhet av dem?

Jag tänker själv bygga något dylikt. Det beror på vilka rör jag kan komma över billigt. Jag trodde att jag skulle få köpa 4 st NOS Telefunken EL34 med metall bas billigt, men det blev ej så tyvärr.
Jag tänker även använda Lundahls utgångstransformatorer.

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/17 :  22:01:39  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack ska ni ha för inputt så här långt
Det första schema ja hittade va en klass A steg med ett 845 rör se, men mina vänner upplyste mig om att 1250 volt inte är något att leka med
Tube4hifi har ja kollat på efter dB:s fina julbygge. Ja är lite sugen på deras monoblock, men när ja läste att dom hade 10db feedback så blev ja fundersam, är inte det mycket?

OddWatt är en nyhet för mig, måste kollas upp

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/02/17 :  22:30:55  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag tror inte att du ska stirra för mycket på "10 dB feedback" -det är ganska lite faktiskt, men framförallt så är mängden feedback avhängig konstruktionen.
/ Tord
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/18 :  08:23:24  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ok, tack Tord

Som nybörjare vet man ju inte vilka data som är viktiga och mindre viktiga.
Ni är guld värda, mina vänner!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/02/18 :  08:31:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den här är inte så dum: http://educypedia.karadimov.info/library/ax-glass_audio_special05.pdf

Jag har byggt en sån, plus en variant med 6C33 som utgångsrör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/02/18 08:33:20
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/18 :  20:33:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Bernt, du om någon har väll koll på de här med rörförstärkare

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/18 :  22:10:52  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Kolla in Triode Electronics

store.triodestore.com

Har byggt några olika, mycket bra driveboard och chassin.
Transformatorerna mycket god kvalitets kopior. 230v mot litet tilläg.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/19 :  08:12:31  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack CAB!
Ja kollar dom

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000