Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/13 : 19:51:54
|
Funderar på vilka nackdelar det finns och när de blir för stora då man kompenserar brist på storlek med eq eller LT.
I mina tankar är en sluten låda med åtta stycken åttatummare på höjd. Förmodligen EAD E170 men dessa har ett vas på 119 liter vid seriekoppling av de dubbla talspolarna.
Vad som i praktiken hindrar mig att bygga lådor med ett Q-värde på 0,707 är att de pga snetaket på övervåningen då kommer att stå allt för långt ut i rummet. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2014/02/13 : 22:00:50
|
quote: kompenserar brist på storlek
Aldrig behövt fundera över detta.
Q-värdet skall väl vara 42? Sneda tak på lådorna, ungefär samma vinkel som taket kanske kunde hjälpa? Då är det emellertid viktigt att komma ihåg att den högra hötglaren skall vara högst på sin vänstra sida (sett från lyssningsplats) och vice versa.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2014/02/13 : 22:12:46
|
Kör så stor volym du kan, kräver mindre kompensation ju lägre "utgångs-qtc" du har, dessutom får du mindre dist från luften inuti lådan. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 07:22:08
|
Vad du va rolig nu Ingvar...
Men 50 liter per åttatummare blir på tok för mycket. Och än mer om man skulle fundera på portade lådor.
Så mao skall jag kolla efter element med mindre vas? Finns det några andra faktorer som påverkar storleken på LÅDAN? Förutom att använda mindre element då. Måste förtydliga då vissa senila herrar missförstå saker å ting. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 07:36:11
|
Jag hade funderingar på LT också för ett tag sen, finns lite att läsa i en tråd nånstans. Jag tror att Petter menade på att med LT kunde man välja Q och -3db punkt mer eller mindre precis hur man ville. Större låda gav möjlighet till mer output nedåt om jag inte minns fel. Beroende på hur man transformerar så ökar konutslaget radikalt vid lägre frekvenser, så ska du spela högt så är ett element med hög xmax att rekommendera. Om taket hindrar är det väl bara ta bort ett par och köra 7st på varje sida? ett par hit eller dit gör nog inte jättestor skillnad kan jag tro.
Jag är dålig på det där med storlek på låda och Vas men det är väl bara simma lite olika och se hur vas påverkar. Jag har för mig att jag hade funderingar på en låda på runt 120 liter på jbl 2226 som har vas på 176 om det kan ge någon indikation.
/Marcus |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 07:49:50
|
Du ska designa lådorna för Q=0,5. Kritiskt dämpade alltså. Det innebär att överslängarna i impulssvaret blir minimala.
Mårten |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 08:23:04
|
Aha! För att ge mer dämpning vid riktigt stora konutslag eller?
Jag väljer nog hellre element som funkar i mindre (än 50 liter styck) än att välja färre. Vill att linjekällan skall vara lika hög som jag och mina vänner när vi rör os i rummet. (läs dansar) De diy-högtalarna som står på övervåningen idag spelar i mitt tycke väldigt bra, men bara om man sitter ner. Och så kan jag inte ha det. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 09:24:29
|
Q runt 0,5 är i mitt tyckte en bra utgångspunkt |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 09:34:57
|
Kanske med 8st Beyma SM108, hyffsat billigt och tål effekt så lite EQ skall det tåla. 102 liter, portad i och för sig, avstämt till 63Hz, parallell/serie blandning ger 4ohm, 107dB systemkänslighet?
Brittmarie påstår också att jag missförstår, kan inte begripa detta.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 09:58:22
|
quote: Aha! För att ge mer dämpning vid riktigt stora konutslag eller?
För att det ska låta riktigt. Överslängarna låter. När man gör en vanlig låda (utan eq) vill man ha högre Q för att det ska låta mer (okontrollerat). När du kör Linkvitztransform så är det bättre att det låter som förstärkaren vill. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 10:43:40
|
Eller 16st Faital 4FE30? 150 liter sluten ger Q= 0.521, någorlunda känslighet, 109dB. Bör tåla en hel del EQ eller LT om Du klarar Dig med någonstans runt 40Hz.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 10:44:48
|
Bra! Det är sånt här jag vill förstå. Tack.
Då förstår jag varför mina gamla Infinity rs1b hade sån liten volym på bastornen. Där sitter 6 st åttatummare med servo och grejjer. Antar att där var det mindre q-värde än standard 0.707. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 11:20:23
|
Det är inte bara Q man tampas med. Hade det varit det hade LT (EQ) varit en direkt lösning.
Men nu låter inte alla element lika, och det blir bara värre ju mer man pressar dom, speciellt om dom har högt Q från början. Iaf enligt min erfarenhet. Finns dock undantag då man kan ha bra magnetsystem som ger lite högre Q, men då litar man oftast på massan som kontrollerande faktor. Funkar dock bra till OB.
Enligt min simulering hamnar minsta storlek på 51L per element. Konutslaget ska inte få en hump utan som högst en platå. Helst stigande mot lägre frekvens. Ännu hellre ska GD inte få en hump utan en platå. Dom går dock djupt utan EQ.
Kan tillägga att EQar du ett element med lägre Q till samma tonkurva kommer du att få samma fas och GD. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 11:38:33
|
Mathias, du som inte lyssnar så jävla noga spelar det väl inte så stor roll för ändå? ;)
Jag trodde du var halvt en JBL tok du också. Har du inte letat efter några bra JBL alternativ?
/Marcus |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/14 : 13:20:49
|
JBL-tok är jag väl till hälften då jag gillar Beyma, som har tillverkat element åt JBL i många år. Pro-element känns trevliga rent allmänt. Skall simma lite på Beyma 8p300fe:
http://www.supersonic.se/product.html/beyma-8p300fe?category_id=17
Visst, fs är inte det lägsta men till sist skall systemet även innefatta ett par eller två subbasar så tornen behöver kanske inte spela hela vägen själva. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2014/02/16 : 20:23:19
|
Här är lite information...
quote: nadifierad skrev: En galen fråga Cool
Kräver inte lägre Qts, en större inmatad effekt för samma ljudtryck som med lite högre Qts?
Och är eventuella distortionsproblem knutna till inmatad effekt, eller ljudtryck? Shocked
Vad jag menar är att summan är kanske konstant................?
Inte alls en galen fråga.
Detta är svaret:
Allt annat lika och ökad motorstyrka (ger lägre Q) betyder att verknings- graden ökar vid ALLA frekvenser.
Dock ökar impedansen vid Fs (eller Fl) med kvadraten på motorstyrke- ökningen.
Det gör att man vid en ökning av motorstyrkan med 10% får en ökning av impdansen vid resonans med 21%, vilket gör att man totalt sätt förlorar sisådär 1 dB vid resonansfrekvensen*, men VINNER lika mycket (1 dB) nivå både vid högre OCH vid lägre frekvenser.
Men verkningsgradsmässigt så vinner man alltså 1 dB vid alla frekvenser, även vid resonans.
Den stora poängen med den starkare motorn som leder till ett lägre Q, är dock att man av distorsionssäl vill säkna övergångsfrekvensen mellan det EMK-kontrollerade området och det fjädringskontrollerade.
Ju starkare motor, desto lägre med i frekvens sträcker sig motorns förmåga att kontrollera membranrörelsen, och då spelas det (i regel) renare. Men det finns även andra metoder.
Och jag vill ännu en gång även påminna om att man inte skall blanda ihop LT-manövrar med infra-eq. Det är helt skilda saker. I det senare fallet råder inte en "ju lägre Q desto bättre"-situation alls.
Vh, iö
- - - - -
*huruvida med efter applicerad LT-eq sedan vinner eller förlorar nivå vid resonans med avseende på klippnivå, beror på den drivande förstärkarens intrinsisk impedans och musiksignalens utseende. Det finns fall (ehuru säll- synta) där man vinner möjlig maxnivå, även vid resonans. Totalt sätt (med komplex musiksignal) gör man det nästan alltid. Den termiska kompressionen blir också alltid lägre med lägre Q-värde hos baselementet i LT-system.
Jag skulle definitivt råda Jonkan att inte byta sina buckliga SLS-element till nya likadana, om du tänker göra en LT-konstruktion så är element med lägre Q-värde mycket bättre val, helst väl under 0,4 i låda. Det kan nämnas att LT-konstruktioner med ett givet element, med högre Q än så även leder till att luftdistorsionens bidrag från inuti lådan ökar.
(Den enda fördelen med högre Q är faktiskt att det sänker verkningsgraden i paritet med systemets effekttålighet. Man kan sålunda göra enkonstruktion som tål den anslutna förstärkarens fulla uteffekt utan att gå i botten. Idealt skall Q om man vill optimera just den funktionen sättas till 0,7-1,0. Men om det inte skall dra med sig andra tråkiga tillkortakommanden som man inte vill ha "på köpet", så behöver en massa andra hänsyn tas i konstruktioen. Inget är omöjligt, men man bör veta vad man gör - inklusive att inse och kunna överblicka hur komplexa sambanden är.
quote: Jag vet inte om jag har så mycket att tillföra i den här frågan egent- ligen, mer än att jag kan tycka att många av svaren och kommentar- erna jag sett varit rätt tumregelmässiga och exkluderande.
Men oavsett detta vill jag namna en sak som jag inte sett i någon av alla de LT-diskussioner som förekommit, nämligen att det - även om paramet- rarna går att välja rätt så fritt - INTE (nu blir jag lite tumregelmässig också Embarassed) alls är någon vidare bra ide att basera sådana konstruk- tioner på ett baselement med högt Q-värde.
Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut tonkurvan långt och få låg distorsion. Det är när man INTE LT-kompen- serar som ett lite högre Q-värde har en poäng, nämligen att ge den tonkurva man vill ha.
Det där med att välja baselement optimerade för sluten låda när man skall LT-kompensera är alltså ingen bra ide. Snarare tvärtom. Ju lägre Q de har (allt annat lika) desto större chans är det att de skall spela med rimligt låg distorsion. När man passerar Fo så finns det nämligen inte några lineariserande egenskaper från massastyrning kvar, och distor- sionen ökar ofta lavinartat om inte systemet är något alldeles oerhört intrinsiskt linjärt eller om den elaktromagnetiska styrningen är tillräck- ligt dominerande.
Baselement primärt optimerade för bruk i basreflexlådor passar alltså typiskt bättre i slutna lådor avsedda att LT-kompenseras. Surprised (I varje fall under förutsättning att inte låg komplians är en signifkant del av receptet för att göra elementet "basreflexmässigt".)
Denna (oerhört förenklade) sambandsredovisning kan i varje fall ge ett hum om det hela:
Ql = 0.7 -> utsträckning nedåt med 0,5 oktaver under Fl är möjligt.
Ql = 0,5 -> utsträckning nedåt med 1 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,35 -> utsträckning nedåt med 1,5 oktav under Fl är möjligt.
Ql = 0,25 -> utsträckning nedåt med 2 oktav under Fl är möjligt.
(I samtliga fall alltså ned till ungefär den frekvens där den elektromag- netiska kontrollen inte längre än dominerande.)
Ql är Q i låda, Fl är resonansfrekvensen i lådan.
Obs: Listan ovan är dessutom helt subjektiv (med avseende på hur mycket distorsion som är acceptabelt) och den är i princip bara appli- cerbar för jämförelser mellan olika motorstyrka och lådvolymer, till ett i övrigt identiskt högtalarelement.
Det kan även sägas att INGET av de nämnda fallen kommer att uppvisa en ens i närheten av lika låg distorsion i det lägre registret, som från basreflexlådor med samma utsträckning nedåt.
Till näst sist vill jag även påpeka att det i resonemanget inte innehålls något hänsystagande till lyssningsrummets kavitetseffekt. Det har ju liksom inte med det här resonemanget om "distorsion kontra LT-ut- sträckning" att göra.
Till sist vill jag nämna om att en elektroniskt kompenserad sluten låda med 10" stort baselement, INTE kommer att kunna (vid sina minst kapabla frekvenser, det vill säga längst ned mot dess undre gränsfrek- vens efter eq eller utan) flytta signifikant mera luft är en basreflexlåda med 6,5" stort baselement med samma slaglängd och dimensionerat för samma undre gränsfrekvens.
Något att tänka på för den som väljer bort 6,5" i 30 liter basreflexlåda till förmån för 10" i sluten låda med (eller utan) elektronisk kompen- sering. Uppe vid 50-100 Hz är dock 10"-i sluten låda-lösningen, mycket kapablare att flytta luft. Men det är ofta svårt att utnyttja det när det ändå är systemets kapacitet vid de lägsta frekvensernas kapacitet som kommer att sätta gränsen.
Vh, iö
- - - - -
PS. Noterade trådstartarens insiktsfulla: "Jo, det blir säkert bra och jag har även noterat att just nu är aktiv kompensering lösningen till det mesta...... Wink".
Du har så rätt. Trender kommer och trender går. Fysikens lagar består.
PPS. Jag har ju redan nämnt att resonemangen i det ovanstående är väldigt förenklade, men jag kan särskilt nämna att faktorer som ks/kl och mekanisk motorgeometri påverkar undantagen, liksom att det som händer siginfikant under rummets kavitetsfrekvens delvis följer andra lagar med avseende på distorsion.
-----------------------------------------------------------------------------
Teoretiskt finns inga entydiga samband mellan Q och distorsion, vilket är givet eftersom Q per definition är en linjär parameter, medan distorsion i sammanhanget kan förmodas åsyfta olinjär distorsion.
I verkligheten är det dock så, att det finns mycket starka samband mellan distorsion och den elektromagnetiska dämpningen.
Tittar man på 100 element med Q på 0,2 eller lägre (fritt fält, utan låda) och sedan mäter distorsionen en oktav under resonansfrevensen vid en membranrörelse om säg +/-2 mm, och sedan gör man samma sak för element med Q om 0,8 eller högre, så för man en bra bild av sambanden.
Det handlar om "kontroll", och kontroll behövs. Det har man när något härskar över membranets rörelser, kommer man en bra bit över resonans- frekvensen så är man i det massakontrollerade området. Då spelar motor- styrkan mycket lite roll för distorsionen. Förhållandet kan till och med i före- kommande fall vara omvändt (alltså att stark motor ger ökad distorsion, främst då andraton).
I registret runt resonansfrekvensen är det elemenetets motorstyrka som ger kontroll och ju lägre Q-värde man har, desto större register blir den elektromagnetiska dämpningen [1/(Bl^2/(Re+Rg))] dominerande i, och kan hjälpa till att hålla distorsionen rimligt låg (om motorsystemet i sig har rimlig linjäritet nota bene).
Så... även om distorsion kan undvikas med många medel (så länge allt är linjärt blir det ingen distorsion) och även kan skapas av motorsystemet som sådant i vissa fall, så med allt annat lika är för det mesta så att ett starkare motorsystem resulterar i lägre distiorsion vid alla frekvenser under dubba resonansfrekvensen.
Kan även nämna att väldigt många element som givits egenskaper som skall göra dem lämpliga för att arbeta med väldigt lång slaglängd, har en fruktansvärt olinjär fjädring, och ofta så är olinjäriteten väldigt komplex och inkluderar både striktiva och övergångsdistorsionsliknande fenomen, och drabbas därför värre än många enklare element av distorsion under resonansfrekvensen. Eller med andra ord, de som kan tyckas passa bäst, passar ofta väldigt dåligt för jobbet.
Kort sagt: Jag håller med Petter.
Vh, iö
|
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/02/16 : 23:44:26
|
Tänk att det blir en massa tjafs på forumet när jag hävdar dessa saker men att det tas som lag och ordning bara för att nån använder ett krångligt språk?!?
Jag hävdade dessa saker för flera år sedan vilket bara ledde till många sidor bitvis hätsk diskussion... Kul att se att de finns andra personer som kommit till samma logiska slutsatser som jag.
Mvh Johannes |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/17 : 00:06:55
|
Johannes, jag är inte färdig med Petter IÖ-citat men det lutar det lutar iaf åt nämnda Beyma 8 P300Fe i en 100 liters låda (300 x 300 x åtta element + lite ovan och under. Sen räkna bort lite volym för sju skott.) vilket då enligt BassBox skall ge ett Qtc på 0,437. Sen med LT eller eq.
Om nå'n annan ville simma lite på ungefär samma siffror vore det intressant om resultaten blev detsamma.
Sen, kan man simma värden och resultat för en LT-krets till denna lådan?
Dessa pelare skall senare kompletteras med subbor så de behöver inte gå direkt jättedjupt.
Detta leder då till nästa fråga: hur blir det med elementets fs? Eller blir det på något vis "systemets" fs som gäller? Och vad händer om man spelar under detta på olika nivåer? Börjar det dista för mycket då eller? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2014/02/17 : 02:29:28
|
Mathias: Systemets Fs är det vi kallar Fl=elementets resonansfrekvens i låda. Under Fl förlorar man verkningsgrad=Element-lådkombinationen spelar inte djupare än så; Sluten låda tappar 12 dB/oktav närmare bestämt. Jag tror inte att du behöver nån LT-krets eller nån annan sorts eq om du ändå ska ha subbor i botten. Med en väl vald lådvolym kan du säkert få en fin övergång till subborna i alla fall. Väljer du tex Fl=delningsfrekvensen klarar du dig med ett väldigt enkelt högpassfilter eller tom inget högpassfilter alls. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
|
Topic |
|