HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 det är en lögn att vinyl låter bättre för pengarna
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:18:55  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
jag köpte en mmf 1.5, den spöar inte min hegel dac, knaster och ssch ljud i diskanten,men den är ju snygg!har köpt lite nya skivor med, det var ju ett tag sedan man kanske har fel högtalare för vinyl?elac 244

dynamik!!!

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:47:38  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vad har du för pickup och RIAA-steg samt är allt rätt inställt?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:49:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vem har lögnat????! Fy den!
Skämt åsido. Det är väl ingen som påstått detta, eller? Däremot är det kul att spela vinyl, mycket roligare än CD. Sen är det onekligen så att spannet mellan högsta och lägsta nivå är större med vinyl jämfört med CD, CDn låter ungefär lika dant hela tiden. Vinylen är inte lika statisk som CD och att lyssna på vinyl efter några CDskivor gör att man kopplar av. Vinylen är bättre när den är som bäst, helt klart.
Men man måste upp i nivå för att få ut max från vinylen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:49:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Volymen klår cd alla dar i veckan
Wadia cd dag.
Thorens 124 vinyl,för tillfället roksan reference rusa.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:53:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Dessutom så krävs en hel del pill och knowhow annars kanske du inte får ut en bråkdel av vad vinylriggen förmår.
En bra PU är ett måste, en bra arm likaså. RIAAt gör även det massor. Som sagt, man måste upp i nivå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/08 :  19:55:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hoktuna T9??

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:17:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lögn? Jo men det är rätt, det skall vara lite "räfst och rättar ting" ibland!

quote:
man kanske har fel högtalare för vinyl?elac 244


Om du trivs med dina högtalare finns det väl ingen anledning att fundera på att byta bara för att du byter källa? Att det skulle finnas ett samband mellan vilka högtalare man "skall" ha och vilken källa man spelar på förstår jag inte. Att det inte spelar som du vill beror nog snarare på handlaget med spelaren och hur den är inställd.

Hur har du ställt in den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:27:44  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
Hej grabbar,jag ville nog ha lite debatt,inte så alvarligt menatjag har en goldring 2200 pika, en fråga, anti skatingen går att hänga fast i två olika lägen, alltså i slutet på armen sitter en liten pinne som nylon tråden ska hänga på,har det någon betydelse vart jag hänger vikten? finns två spår att hänga den i tror jag, ser så dåligt nu för tiden 40 år fyllda i måndags

dynamik!!!
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:34:55  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
det enda jag gjort är att jag ställde vikten på 17

dynamik!!!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:35:16  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Telefon surf skit

-:)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:38:03  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
jag har en marantz ki lite med inbyggd ria

dynamik!!!
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:50:31  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
har spelat ca 20 skivor, så det blir kanske lite bättre med tiden,master of puppet metallica låter riktigt illa det gör den iofs på cd med men inte riktigt så mycket sscfiss i diskanten

dynamik!!!
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  20:52:27  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
går det bra hoktuna he he

dynamik!!!
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/02/08 :  21:01:00  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Sålde ca 2200 vinylplattor och "avläsaren" likaså. Behöll 210 som jag ej kan spela på själv idag. Bla. flera intressanta RR plattor.
Den bästa vinyl jag hört är hos en HiFi kompis i Zürich som sitter på en DaVici AudioLabs rigg. Den näst bästa vinyl är nog hos ByZan... möjligen i kombination med max ytterligare någon

Håller dock inte alls med om att CD inte framkallar skillnader. Jag kör dCS och fick för många år sedan successivt ställa skivor åt sidan som bliev ospelbara med en bra avläsare, omvandlare och klocka... Inspelning matters

/PärR

Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/08 :  21:06:32  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
vad är RR plattor

dynamik!!!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/08 :  22:19:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Reference recordings.

Om du ska spela vinyl:

Nr 1- se till att spelaren står på ett bra underlag.(gärna tungt stabilt, tex slaktarblock från IKEA, väggmontering är ett säkert kort om det är stabila väggar)
Nr2- se till att spelaren står i våg. (ett måste en bra libell, har du iPhone finns det gratis libell-appar mät på själva talriken )
Nr -3 kontrollera pickupmontering med protraktor.( gärna dr Fielert)
Nr-4rätt nåltryck VTF( en digital nålvåg ett måste)
Nr-4 kolla VTA, azimut och antiskating.( VTA kolla att armen är paralellt med skivan, azimut- hitta en skiva med mycket blankt utrymme . Om du lägger ned nålen mellan spåren ska den stå helt stilla och vänta på spåret, om du uppnår detta på hela skivan så är du hyfsat rätt, om armen rör sig innåt har du för lite tryck rör den sig utåt minska trycket. )

Om du kollat dessa grunder bör det spela rätt bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2012/02/08 :  22:48:36  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
Adagio:

Visst är RR = Reference Recordings. Extrem kvalitet. Någon som vill komplettera samligen? Möjligen har jag de album du saknar..

/PärR


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/08 :  23:29:12  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag köper gärna RR till rätt pris, har några redan. Vilka är skivorna? Du kan PMa mig

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/02/09 :  07:19:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Snygg uppställning på hur man skall ställa in skivspelaren Adagio! Jag måste bara komplettera en sak...

quote:
mät på själva talriken

Det är bättre att mäta på skivspelarens chassie om det går. Skivtallrikarna är ofta konkava så om man mäter på dem får man olika mätvärden beroende på var man mäter

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/09 :  08:32:59  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Det är en lögn att vinyl låter bättre för pengarna

Nja jo, det beror nog på vilka pengar man talar om.
För små pengar så krävs det både tur och skicklighet, dvs. man kan hitta bra bra begagnat.
Har man dessutom "rätt" musiksmak så är skivorna billiga.
Med lite större pengar i plånboken kan man komma riktigt långt, men i slutändan handlar det väldigt mycket om kvalitén på själva skivorna som är enormt ojämn.

Fast de flesta av oss som är vinylfrälsta har kanske inte bara blivit det av ljudet, det är känslan som "är grejen".
quote:
Det är bättre att mäta på skivspelarens chassie om det går. Skivtallrikarna är ofta konkava så om man mäter på dem får man olika mätvärden beroende på var man mäter
Jag vill gärna mäta både chassie och tallrik, lägg ett större pass över hela tallriken så gör det inget om tallriken är konkav.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2012/02/09 :  09:24:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Just det det finns ju konkava tallrikar. Man ska mäta på så många ställen som möjligt, men det viktigaste stället borde vara där nålen kommer träffa skivan och även om tallriken är konkav så borde den vinkeln vara lika dan om man mäter på samma ställe och snurrar tallriken och flyttar libellen till samma plats dvs där nålen ska gå.
Chassiet är inte att lita på, om det inte är en väldigt fin spelare förstås.
Min första spelare, en Project RPM5, var helt sne i chassiet. Jag försökte ändra azimut men klantskallarna på Project hade stjärnskruvar av usel kvalitet, trots att jag använde fina klockverktyg så pajjade skruvskallen omedelbart. Sen gick det inte att ändra Azimut och eftersom plinten var vriden hade spelarens centrumlager inte samma vinkel som armfästet, skit! Till Projects fördel måste jag tillägga att jag fick en helt ny spelare + ny arm! Denna gång satt det en liten insexskruv till azimut-inställningen. Tydligen hade fler råkat ut för samma skit. Men mitt förtroende för project var förstört, MMF bygger ju på Project, fast med lite mer påkostade plintar.

Jag kollade efter din spelare, du har skrivit 1.5 men du menar väl 5.1?
Säkert en fin instegspelare som rätt inställd och rätt uppställd kan ge dig en hint av vad vinyl kan ge.
Dock ska du vara medveten om att med rejält bättre spelare/arm/PU är skillnaden abnorm mot den rigg du nu har!
Vi audiofiler snackar om skillnader mellan olika CD-spelare och olika förstärkare men i jämförelse med skivspelare är skillnaderna oavsett pris löjligt att ens snacka om. När jag klev upp till min Kuzma StabiS var det som att gå från ett plastleksaks-mikroskop till ett riktigt laboratorie-mikroskop i metall med allt vad detta lyft nu innebar inte minst handhavar/känslomässigt för att inte tala om prestanda.

Intressant nog så är alla dessa inställningspunkter som jag beskrev ovan ännu mer kritiska, minsta lilla förändring hörs, på ont och gott.


Sen är ju själva vinylskivornas skick avgörande för resultatet. En bra skivtvätt blir även det viktigt. Men vissa beggade skivor är ohjälpligt skadade av dåligt inställda skivspelare, en del nypressade har även dom en del artefakter från tillverkningsprocessen som kan vara näst intill omöjliga att bli av med. Likaså är inte alltid masterkvalitet och handhavande vid tillverkningen lika bra som förr, än. Men förhoppningsvis blir hantverket bättre.

Hoppas du inte tar mitt inlägg negativt och tycker att jag går hårt åt din och andra billiga spelare, det är inte ett utryck för hifisnobberi utan helt enkelt fakta, detta är precisionsinstrument och därför blir dom mycket bättre med bättre budget.

Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/09 :  16:31:12  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
nej då jag tar inte vid mig jag tro dig, jag förstår att det finns grym potencial med vinyl,det stämmer jag har en mmf 5.1,lyssnar just nu på human toch bruce springsteen,en heldel bättre än metallica judas preist dio krokus kiss,det knäpper till som en liten pistol i bland,känns nästan som det laddar upp i skivan så kommer det ett ett känppande, är det en instllnings fel eller kan det va filt mattan som skapar det fenomenet,bra tips Adagio Tackar, lätt hänt att fastna i det här (vinyl svängen)får nog köpa en nål våg

dynamik!!!
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/02/09 :  17:17:38  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Den bästa vinyl jag hört är hos en HiFi kompis i Zürich som sitter på en DaVici AudioLabs rigg. Den näst bästa vinyl är nog hos ByZan... möjligen i kombination med max ytterligare någon

PärR - kul att du gillade vad du hörde, då är vi två

Vinylavspelning berör mig oftare än vid avspelning från annat media.
Med bra inspelningar och en skivspelare med alla dessa tillbehör man gillar, lite pillande, konvoluten o s v är en njutbar hobby, me like

Men jag orkar inte spela vinyl, pilla o s v varje dag, utan då lyssnar jag oftast på musik via datorn och det är njutbart det också

/byZan

Edit: glömde ett par ord

Edited by - byZan on 2012/02/10 16:33:35
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/02/12 :  09:41:53  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Det här pistolskott-smällandet låter som statisk elekticitet och urladdningar av detta. Kan avhjälpas med antistatbehandling av sk Zerostat pistol. Att det är en pistol är ju lite ironiskt i samman hanget ;-)
Innerpåsar av antistatkvalitet Nagoaka eller liknande kan också användas samt att hålla en hyfsad luftfuktighet. Nu har vi haft ganska kallt och torrt väder något som förvärrar.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2012/02/12 :  09:52:06  Show Profile Send sella a Private Message  Reply
ok tack shaft,får skaffa ett akvarium

dynamik!!!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/02/12 :  10:52:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Alternativt en skivtvätt! Mina LP blir helt oladdade efter en tvätt i Okki'n. (Om jag inte glömmer sugen på för länge, då blir de verkligen statiska! Då är det bara att göra om igen!)
Men det är också VÄLDIGT stor skillnad på hur mycket statisk laddning som skapas vid avspelningen. Min gamla LP12 var ett eländigt troll i den bemärkelsen, fick slita bort filtmattan från LP'n varje gång man lyfte dem från tallriken. Knaster! Och varenda lös partikel inom en radie på ett par meter kom farande som en marskatt och fastnade på vinylen...
Idag spelar jag på både gamla och nya Thorens spelare och de gör inte samma sak, ingen laddning accumuleras vid avspelning.
En vän har en VPI Classic, generation 2. Den är den värsta jag stött på när det gäller att skapa laddningar, jösses.. Det är nästan gnistregn när man lyfter skivan från tallriken där...
Men som sagt, en tvätt frigör laddningen.

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000