Author |
Topic |
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/02/14 : 22:54:03
|
Tänkte precis säga samma sak, har man problem med statiskt så räcker det ofta att jorda lagret. Iaf på min clearaudio så finns det färdigt ett litet hål för att koppla in jordkabel till riaa/tonarm. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
MatsB
Member
327 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2012/02/15 : 13:32:29
|
Nej, det behövs ju inte?
Skämt åsido, jag är nog lite skadad av gamla LP-skivor som nån "händig" kille tyckte var statiska (eg. skitiga) och behandlade sedan med Permastat och effektivt förseglade lorten i skivspåren.
Ingen höjdare att lyssna på kan jag säga! Och jag undviker nog hellre vätskor annat än för rengöringens skull.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 10:46:40
|
MatsB:Permastat funkar alldeles utmärkt, men som sagt på en ny eller väl rengjord skiva. Har permstat behandlade skivor och dom höll sig antistatiska väldigt länge. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
|
MatsB
Member
327 Posts |
Posted - 2012/02/16 : 16:21:52
|
Tack för alla svar! Intressant att se vad andra har för erfarenheter.
Jag har själv mycket positiv erfarenhet av Permastat, som jag använde för 30 år sedan. Ser till min stora glädje att det fortfarande går att köpa. Skivorna måste rengöras väl före applicering. Spruta inte på för mycket, hellre för lite.
Zerostat anti-static gun har jag också. Den fungerar bra, men effekten blir inte permanent, utan måste göras om varje gång. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
|
|
Topic |
|