Author |
Topic |
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 13:28:58
|
Har beställt Vifa XT25TG-30/04 och planerar att beställa SEAS Prestige H1208-08. Diskanten går ner under 1kHz och basen går upp till 1kHz. Har tre alternativ. Kan dock för lite så nu söker jag experthjälp för att ta rätt.
Butterworth
Linkwitz-Riley
Bessel
|
Mera bilder åt folket |
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 15:03:35
|
Hej och oj!
Har du läst på något om filter? Ett sådant filter du visar, baserat på resistiv last (4 och 8 ohm spikat) brukar inte ha mycket med verkligheten att göra. Att dela diskanten vid 1000 hz ställer stora krav på effekttålighet, om den alls låter bra vid så låg frekvens. Basen har en rejäl uppbrytning, men kanske hamnar den så pass högt upp i frekvens (från 1kHz då) att större åtgärder för denna ej behövs...
Filter byggs efter en specifik låda. Baffelns utformning påverkar totala frekvensgången och även detta anpassas filtret för. För detta anpassas också baffelstegskompensationen. Utan den kan det nog låta lite tunnt.
Nu kanske jag verkar negativ, men det där var inte enkla saker att pussla ihop, iaf för min hjärna |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 15:08:43
|
Halvera värdena på diskantens konding och spole och testa. Återkom med lyssnings-intryck. Det blir aldrig rätt på första filterförsöket.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 15:27:58
|
Bort med mina negativa kommentarer och kör på!
quote: ...och testa. Återkom med lyssnings-intryck.
Det är ju detta som är roligt. Knåpa ihop en början och testa. Lyssna, fråga och ev ändra. Lyssna vad skillnaden blev och du är på väg |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 18:15:13
|
Visst måste man testa ljudet men nånstans måste man ju börja och därför undrar jag om jag ska ta Butterworth, Bessel eller Linkwitz-Riley.
quote: Att dela diskanten vid 1000 hz ställer stora krav på effekttålighet, om den alls låter bra vid så låg frekvens.
Databladet gav bra värde, började falla strax under 1kHz.
|
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2012/01/26 18:20:23 |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 18:30:05
|
Stig.
Diskanter tål inte höga effekter vid resonansfrekvensen. Där skall spänningskurvan vara sänkt minst 10 db, helst 12. Annars brinner de upp på (festen ). Att klara det med så låg delning tror jag kan bli mycket svårt. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 18:51:31
|
Eriksson; Resonansfrekvensen ligger ju under 500Hz så det borde ju inte vara nåt bekymmer, eller |
Mera bilder åt folket |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 18:55:52
|
Ja, är den så låg kanske det går med ett filter som skär av spänningskurvan tvärt. Men det är svårt att svara på utan mätning. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 19:07:09
|
Har delat den diskanten vid 1500hz 4e ordningen och det låter hyfsat sålänge man inte höjer över normal lyssningsnivå då den börjar dista hörbart. Kommer inte att funka vid 1kHz utan WG och bör ej delas under 2kHz utan. Är också tveksam till att H1208 går att dela såpass högt, de verkar gjorda för rent basbruk. Om du vill ha Seas så kommer H1252 (aluminium) eller ännu hellre H1471 (papper) att fungera mycket bättre.
H1208
H1252
H1471
H1471 har dessutom 91dB känslighet och en vettig talspoleinduktans. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 19:28:36
|
Kanske kan du kolla på HFLS-1-artikeln, mätningar (går att importera i Basta!) och filtret. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 20:43:31
|
Jonaz: När jag fått de beställda diskanterna ska jag testa dem ordentligt innan jag går vidare. Tar nog ett tag.
Har dock inte fått nåt svar på vilken typ av filter som är att föredra. Får väl forska själv, stackars mig |
Mera bilder åt folket |
|
|
Eriksson
Member
812 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 21:21:50
|
Det klarar du Stig. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/26 : 21:53:25
|
Linkwitz - Riley andvänds rätt flitigt..
Så här skriver Zaph om Vifadiskanten - "Vifa XT25 ($48) - Smoothest and most extended response curve in the group, and resulting CSD is excellent. Good tall order HD above 2kHx, but average 2nd order HD. Poor HD levels of all types below 2kHz, even considering the extended low end. It may have a 500 Hz Fs, but don't think about crossing it below 2kHz LR4 or 2.5kHz LR2. Off axis response curves available. Tested January 2006."
Både Zaph och Troels har ett par högtalare med denna diskant. Kan vara bra att kolla lite hur de har gjort? |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 12:04:37
|
Har tänkt om lite. Har Peerless Full Range 830986 3" infällda i källarväggen och de låter bra för så små element. Tål 80w dessutom. Ska testa med dem att ta 800Hz till 3000Hz för att täcka upp "bristområdet". |
Mera bilder åt folket |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2012/01/27 : 14:43:13
|
Låter som en alldeles utmärkt idé! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 16:42:35
|
Tänker mig nu upplägget så här. Lådan ska bli runt 30 liter. Vad tror ni om detta?
Edit: Annan slav |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2012/01/30 09:17:59 |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2012/01/29 : 22:47:57
|
Filtret kan jag inte säga mer om innan mätning än att ja tror du behöver en sugkrets till basen. Vad gäller slavbasen så bör den minst motsvara elementets area eller helst större. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 09:52:39
|
När jag tittar på databladet för basen så ser det ut som om impedansen är runt 12 Ohm vid delningen på 430Hz.
Ni som kan delningsfilter! Är det inte bättre att ugå från den siffran snarare än den nominella på 8 Ohm? Tänker jag fel?
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 10:49:46
|
quote: När jag tittar på databladet för basen så ser det ut som om impedansen är runt 12 Ohm vid delningen på 430Hz.
Ni som kan delningsfilter! Är det inte bättre att ugå från den siffran snarare än den nominella på 8 Ohm? Tänker jag fel?
Både ja och nej. Om du filtrerar endast basen så är svaret nästan som du tänker, fast eftersom impedansen varierar så är det beroende av denna som avgör hur avrullningen kommer att se ut.
Men nu har ju Stig även ett mellanregister som skall ingå, då är det deras gemensamma impedans genom delningområdet som avgör. |
Edited by - asto on 2012/01/30 10:50:54 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 11:04:48
|
Ursäkta om jag kapar tråden lite men är nyfiken på detta o det handlar ju om dina element fixarStig!
Ok, så om mellanregistret har en imp av 7 Ohm vid delningen, blir det då 12+7=19 eller (12+7)/2= 9.5?
|
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 11:44:21
|
emanuelgbg:
Inget av dom, man filtrerar varje element individuellt och behöver därmed bara tänka på impedansen för det individuella element, så det asto skriver är inte korrekt.
Men det är viktigt att man har en jämn impedans mot frekvens, annars kommer filtret variera i Q beroende på frekvens och alltså inte följa någon alignment (Butterworth, Linkwitz-Riley, Bessel, etc.) elektriskt. Akustisk alignment/Q kommer bara följa elektrisk alignment/Q om amplituden också är konstant mot frekvens. Därför stämmer tyvärr lathundsmodellerna sällan överens med verkligheten, men de kan vara ett första utkast iaf.
För att få jämn impedans mot frekvens så ska en konjugatlänk kopplas parallellt med varje element, fast för diskanten med dess lägre induktans behövs det sällan. Men för basen och troligen även mellanregistret kommer det behövas.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 12:03:09
|
Så antingen tycker du att man skall dela elementet inom ett frekvensområde där impedansen är "stabil" och inte ha någon topp alt integrera konjugatlänk för att se till att impedansen blir stabil? |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 12:16:10
|
quote: så det asto skriver är inte korrekt.
Nja, det var nog bara så att jag inte gav ett tillräckligt tydligt svar. Jag menar att beroende på hur du delar mellanregistret så påverkar dess delning hur impedansen även ser ut för basen. Jag menade inte att man kan räkna ut någon slags medelimpedans för de bägge elementen. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 12:31:00
|
Jag fortsätter fråga dumma frågor kanske men eftersom jag inte kan något vill jag veta lite mer..
Asto. Om skillnad i imp mellan bas och mellan vid delningen föreligger är inte det så bra? Söker man liknande egenskaper i imp mellan elementen (vid delning)precis som med ex spridningsmönster?
Bara funderar hur man tänker när man väljer element till en högtalare.
|
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 13:18:51
|
emanuelgbg:
Impedansen avgör inte var du ska dela elementet, det avgör amplituden och dess spridning. Men så länge man delar passivt bör man försöka skapa en jämn impedans mot frekvens med hjälp av konjugatlänk. Men det är svårt att ge någon generell regel som alltid skulle stämma, för när man väl har mätt upp amplitud, impedans och skillnad i djup mellan akustiskt centrum och sitter och simulerar filter så inser man snabbt att lathundsvarianterna sällan ger ett bra resultat, de är för simpla och förutsätter att impedans och amplitud är konstanta mot frekvens samt att akustiskt centrum sitter utmed samma axel, vilket de i praktiken i princip aldrig är.
Men i de flesta (alla?) fall så har jag behövt konjugatlänk till basen för att slippa få en peak precis innan delningsfrekvensen. Men sedan kan elektriskt Q samt branthet på filtret skilja sig markant mot dess akustiska Q och branthet tillsammans med elementet. Ibland utnyttjar man den stigande impedansen hos elementen för att få ett bättre resultat akustiskt, därför jag menar det är svårt att ge någon generell regel, som att en konjugatlänk alltid skulle behövas.
Men om man ska använda lathundsmodeller så rekommenderar jag konjugatlänk, då har du åtminstone en parameter som stämmer med de modellerna = konstant impedans mot frekvens.
Men jag skulle rekommendera att kolla ifall man inte har någon vänlig själ i närheten som sitter inne på mätutrustning som kan hjälpa en mäta upp ens högtalare, så kan man leka runt med olika simuleringar, bygga några av de simulerade filterna och lyssna sig till vilken som låter bäst.
asto:
Misstänkte du bara uttryckte dig lite för kortfattat, för har för mig du har koll på detta.
MVH Martin |
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2012/01/30 13:19:41 |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/01/30 : 14:33:05
|
Jag är inte ute efter att få några enkla tumregler att följa då jag för länge sedan förstått att det är väldigt komplicerat att bygga filter. Alldeles för komplicerat för att någon med min kunskap skall kunna göra ett bra ett, skolboken ser till att inte högtalarna brinner upp. Jag är mer nyfiken på om det är något speciellt man är ute efter när man skall välja ut element som funkar ihop? Förutom då spridning och amplitud (lite osäker på vad du menar med amplitud så du förstår min kunskap inom detta området! )
Fixarstig har ju redan diskanten och mellanregistret men står i stånd att köpa bas och filterkomponenter. Vad skall han titta på när det gäller basen i integration med både mellanregistet såväl som systemet i stort. Skall han vänta med att köpa filterkomponeterna tills han fått hem elementen och mätt upp dem i en tänkt låda?
Att mäta ser jag som självklart då elementen inte kommer användas på samma sätt som tillverkaren har satt upp det i testförfarande (finns säkert undantag) samt att T/S parametrar kan skillja. Förstår även att för varje komponent man lägger till i filtret så ändras systemets egenskaper. |
|
|
Topic |
|