HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Filterbry
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/01/30 :  16:09:29  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
emanuelgbg:

Se exempel nedan, där man mäter impedans och amplitud mot frekvens. Frekvens i Hz på X-axeln, amplitud i dB på vänsta Y-axeln samt impedans i Ohm på högra Y-axeln. Man kallar ibland amplituden för frekvensgång eller frekvensrespons.

Vad det gäller val av element så är det igen svårt med generella regler, finns alltid trix och fix man kan göra. Men om jag ska försöka generalisera så bör amplituden vara jämn en oktav över och under tänkta delningsfrekvensen mellan elementen. Men igen, kan vara svårt för en diskant att klara det, och dessutom med ett brantare filter så är det inte lika viktigt. Sedan går det (vid passiv delning) alltid bra att dämpa ett mellanregister eller en diskant, men du bör aldrig dämpa en bas, så därför ska basen inte ha högre verkningsgrad än mellanregistret eller diskanten. Men brukar sällan vara ett bekymmer, speciellt när du tar med baffelsteget som ökar amplituden med 6dB för mellanregistret och diskanten (eller man kanske ska säga sänker amplituden för basen med 6dB?). Sedan bör man dela basen/mellanregistret innan det tappar för mycket amplitud off-axis, annars kommer man få problem med dippar off-axis men att systemet mäter snyggt on-axis. Hum, känner att det blir väldigt svårt att försöka sammanfatta något, för finns undantag till alla regler. Så min rekommendation är, köp elementen, mät upp dom, simulera lite olika filter, beställ hem komponenter, bygg ihop, lyssna, ändra komponentvärden eller filtertopologi, lyssna igen, fortsätt så tills Du är nöjd, då har du nått mållinjen oavsett vad någon annan säger.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/01/30 :  16:32:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tackar för responsen. Har insett sen länge att filter och elementhopplock är en gruvlig vetenskap. Huvudsaken för mig innan jag köper på mig för mycket är att jag inte gör nån generaltabbe och siktar helt fel. Att det sen blir " a completely different story " när det är ihopsatt är ju ganska givet. Man får väl sen bara hoppas att det är korrigerbara felaktigheter.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/01/30 :  17:27:12  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ahh amplitud = det jag kallar känslighet.
Tackar att du tar dig tid att svara på frågorna..

Fixarstig! Ser fram emot din resa som du självklart kommer att dokumentera med många bilder! =)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2012/01/30 :  18:17:03  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
fixarstig:

Det är bara att köra på, finns som sagt mycket trix och fix!

emanuelgbg:

Bara glad om jag kan hjälpa till, är väl det forum är till för.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/01/30 :  18:25:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
När allt är hemma kommer en tråd att startas på DIU-byggen. Kan ta en stund.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000