Author |
Topic |
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 00:25:29
|
Jag tror krökarna i pipan gör att den stående vågen får något att fästa mot. Antagligen är plupparna för små. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 20:15:15
|
Petter: quote: Hmm...det var klurigt. Vill minnas att det sätt du räknar på stämmer för vanliga pipor. Märkligt att det inte verkar göra det för th. Att sätta dämpet närmare mynningen för att plocka andra dippen bör göra det värre eftersom lägre frekvenser har högre hastighet där. Om du istället dämpar vid första tryckmax, vad händer då?
Var i pipan skulle det vara enligt dig? Jag tänker att det blir vid ca 60-70 cm från S1.
more10: quote: Jag tror krökarna i pipan gör att den stående vågen får något att fästa mot. Antagligen är plupparna för små.
Men det kändes som en bra idé innan jag prövade...
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
Edited by - FForsman on 2012/10/03 20:16:48 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 20:39:07
|
en eller två reflektorer på valda ställen här näst kanske ? :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 20:44:02
|
jag har även en annan idé soom jag ännu inte hunnit prova, ska se om jag kan förklara på ett bra sätt *harkel*
sätt difusorerer i 90graders hörnen, hela lådans innre bredd, 45grader fårn valfri vägg så att de bildar samma avstånd mot hörnet de möter som väggen innan hörnet har, var det ens det misnta begripligt ?
JAg vill även tacka dig jättemycket för att du experimenterar åt oss såhär, mkt lärorikt och givande, tusen tack :)
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/03 : 21:45:34
|
Det är jag som ska tacka för all feedback och hjälp med mina projekt. Uppskattar verkligen alla idéer vi bollar här!
Är det någonting sådant här du menar martinsson?
edit:
Eller menade du såhär?
edit 2:
M-M:quote: Nä, nu ska du poppa på utav h-ete ett tag, och sen se vad du tycker om ljudet efter inspelning. Fixa alla kablar till det där delningsfiltret bums nu!
Okej då
Kablage till en kanal i alla fall.
/mvhff |
Edited by - FForsman on 2012/10/03 23:44:50 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 05:30:00
|
quote: Var i pipan skulle det vara enligt dig? Jag tänker att det blir vid ca 60-70 cm från S1.
Svårt att kolla via telefonen, men den första peak du ser i tonkurvan vid 150 Hz. Kommer den vid 60-70 cm, så isåfall där. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 08:08:48
|
FForsman, har du simulerat alltihopa som en offset driver pipa som vi diskuterade för ett tag sedan. Vore väldigt intressant information i jakten på dippen vid 150. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 08:37:52
|
quote: Jag tror krökarna i pipan gör att den stående vågen får något att fästa mot.
Roligt skrivet ...
Men jag fattar absolut inte vad du menar. Hoppas bara ljudvågorna förstod... |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 10:03:01
|
Tack för skisshjälpen FF, har ingen aning om det kommer göra någon skillnad, men jag har inte ännu sett detta användas någonstans, du kan ju kanske (om du hinner och orkar) vara först ut med att prova :)
quote: Eller menade du såhär?
Som den nedersta bilden, detta för att inte strypa flödet i pipan.
Kolla även relationen mellan det längsta innre hornsegmentet ("ryggen") och den frekvens vid vilken du eventuellt upplevet problemet, sätt sedan 2st av dessa difusrorer i vardera hörnet på denna sträcka, i detta fall högst upp och längst ner i Rygg" segmentet.
Bara en flummig tanke, tack för att du tog dig tid att beskriva det åt mig. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 15:43:05
|
...inte för att jag är övertygad om att "difusering" med hjälp av dessa små fenor har någon större betydelse för så här långa våglängder, men det vore intressant att se vilken påverkan de har, kanske främst då på övertonsrippel eller resonanser vid högre delningar, även om man kanske aldrig delar så högt. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 19:30:32
|
more10 här är simuleringen på offset driver. samma förutsättningar som innan d.v.s. 1 pi och 2,83 V.
EDIT: har bytt bild, första försöket var offset driver = 0. Nu har jag satt offset driver till L45, dvs. 22,6 cm.
martinsson Jag funderar på det här med reflektorer i böjarna. Efter mitt förra experiment där jag stängde av ca halva pipans bredd utan att det gav nämnvärt resultat på SPL kurvan är jag tveksam till om reflektorer i böjarna gör någon nytta. Jag kan däremot tänka mig att de snarare har motsvarande effekt av att sätta en reflektor på normalt sätt i hörnet för att hålla tvärsnittsarean konstantare. Kanske fungerar reflektorerna på bilden ovan på motsvarande sätt som de stående stagen i botten på det här fostexhornet?
Bara spekulationer från min sida, vad tror ni?
Petter Förstår det, tycker det är svårt att avgöra på stor skärm till och med.
M-m
/mvhff |
Edited by - FForsman on 2012/10/04 23:51:35 |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/10/07 : 19:53:22
|
Fforsman, kan du lägga upp en bild på offset driver, fast bara med bidraget från pipan? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 21:35:38
|
- Så här?
/mvhff |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/10/08 : 22:14:11
|
FForsman! Jag måste bara få skriva, vilken jäkla utveckling du har stått för. Det var ju inte så länge sedan du började på forumet, nåja, och nu ligger du i framkanten med dina projekt, simuleringar, tips och råd och kommentarer. Inte minst det här senaste visar din fantasi, kreativitet och förmåga.
Impad är bara förnamnet.
Dessutom är du en humanist, säger en naturvetare. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 21:30:26
|
Tack Rolf-san!
Det var nog bland de finaste komplimanger jag fått!
Men jag är bara nyfiken, det är attityden på detta forum som gör det möjligt för mig och många fler att lära. Här finns en genuin vilja att dela med sig av det man vet eller tror. Protektionism är sällsynt och olika ståndpunkter kan oftast samexistera i diskussionerna även om det kan slår lite gnistor ibland. Jag skrev i en annan tråd häromdagen att utan denna fina atmosfär som finns på detta forum hade mitt hifiintresse svalnat för länge sedan. Nu närs det istället av alla idéer som sprutas fram av lika entusiastiska forumkompisar.
Dessutom finns det här ofta en latent förståelse för att det vi tror oss vet idag kommer snart att överbevisas av någon annan i morgon, vilket för med sig en dos ödmjukhet.
Jag är glad att vara en del av detta fourm, glad att så många vill dela sin kunskap med mig, glad att jag ibland också kan bidra.
/mvhff
|
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 21:41:29
|
quote: Men jag är bara nyfiken
Det räcker långt, mycket långt ibland.
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/09 : 22:45:42
|
------------
Tja, ta det för vad det är. En slarvigt ihopslängd rigg med Beyman i fel och förliten låda, två gamla hittade slutsteg och ett billigt behringerfilter. Mätt på en meters avstånd på lyssningshöjd i en verkstad på 6 m2...
edit: Mätning med 6 db smothing. delning vid 120 och 2000 Hz.
/mvhff |
Edited by - FForsman on 2012/10/09 22:47:08 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 06:25:13
|
Prova flytta diskanten i djupled fram och tillbaks för att se om det summerar bättre. Lyft lite i översta diskanten och försök få ett jämnt tapp på 2-3 db mellan 400 och 4000 hz. Det brukar vara en bra startpunkt. Lyft basen 5 db också!
Alltid kul att se mätningar |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 07:11:38
|
Av fasen kan man sluta sig till att FF delar vid lite drygt 100Hz och vid 2500Hz ?? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/10/10 : 11:00:34
|
Tack för tipsen Petter, ska pröva!
Igår innan jag somnade funderade jag på dippen vid 2 KHz och om diskantens placering just i längsled kunde ha något med den att göra. Vad var det Orpheus tråd hette "Då vet man att man är audiofil...".
M-M, ser du det på att fas-kurvans lutning ökar i de partierna? Tycker också att det blir mindre rippel på den där också. Intressant!
/mvhff |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 00:05:24
|
quote: quote: Jag tror krökarna i pipan gör att den stående vågen får något att fästa mot.
Roligt skrivet ...
Men jag fattar absolut inte vad du menar. Hoppas bara ljudvågorna förstod...
Så här är min mentala bild över hur en kvartsvågspipa eller en tratt fungerar. För alla frekvenser över grundtonen bildas en stående våg i pipan med hastighetsmaximum vid pipans mynning. Om vi börjar vid grundfrekvensen så är då tryckmaximum i den slutna änden, vid högtalaren. Ökar vi frekvensen så vandrar detta tryckmaximum ner längs pipan. När tryckmaximumet har vandrat ner halvvägs så har vi ett hastighetsmaximum i den slutna änden, högtalaren slår längre på grund av att det inte finns nåt tryck som håller emot. När tryckmaximum vandrar ner längs pipan så kommer den till en krök som hjälper till att stabilisera den stående vågen. Därför blir det en svag förstärkning vid den frekvensen. |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 09:19:32
|
När konen utsätts för olika tryck vid olika frekvenser. Kommer det innebära att en stark förstärkare med hög dämpfaktor ger större nivåskillnader mellan de olika frekvenserna? Om, behövs det göras kompensationer? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 19:59:58
|
Man blir glad av att läsa denna tråden, även om man fattar "nada".
Du jobbar "proffsigt" i labbet FForsman!
(Det är bilderna som skvallrat.)
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 20:13:31
|
Bara dämpfaktorn är tillräckligt hög (över 10 iallafall) spelar det ingen roll. Förstärkaren ger ju en spänning och inte ström. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 13:32:04
|
quote: M-M, ser du det på att fas-kurvans lutning ökar i de partierna?
Ja vid delningen ska det väl uppstå fasvridning. Så det var så jag tänkte, men jag vet ju inte om jag tänkte rätt, eller bara fort. |
|
|
Topic |
|