HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 tre aktiverade sydeuropéer - Stativare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/12 :  19:57:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tydlig förklaring more10!

Gubben, jag och flera med mig förklarar gärna så gott vi kan och efter förmåga... Det är långt ifrån alltid jag hänger med själv ;-)
När jag läser din skivspelartråd är jag mer än lovligt borta. Gillar dock tonen och diskussionen men har dålig kolla på hur exempelvis asocialt kroniska motorer fungerar. ;-)

Idag har jag försökta använda MJKs mathcadblad för att simlera med lite dämpning i pipan. Det går inte att simma TH med det verktyget men väl TL. Även om TL-simmen i mathcad inte blir 100% lika med TH-simmen i Hornresp kanske det går att generalisera mellan dem till viss del i alla fall.

Tittar man på bidraget från pipan ser verkar det bli lite mindre dipp vid ca. 140 Hz med en smla dämpning i början av hornet. Kanske kan det vara värt att pröva att försiktigt dämpa de första 110 cm av pipan och se hur det påverkar i praktiken.

edit:

Det här känns konstigt. Detta är första gången jag har brytt mig om att måla en högtalare... Jag kommer sakna charmen av naken spånskiva.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2012/10/13 16:05:17
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/10/13 :  16:23:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
När färg och finish tankarna tar över
tekniska prestanda, det är väl då man
brukar kalla det "färdigt". Ja, ja, jooo,
lite småpyssel med färgburkar är det
förstås, men annars är det klart.

Kul som sjutton att det snart är dax
att installerar dom i det FForsmanska
hemmet.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/13 :  16:30:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Skam å säga Gubben men jag har faktiskt inte provlyssnat dem än...

Det är inte omöjligt att de hamnar i vardagsrummet för lite provlyssning en inte helt oansenlig tid så det var bäst att kasta på lite färg.

Igår satt jag och hustrun och tittade på någon gala och led över det dåliga ljud som kom ur TV:n. Idag frågade hon om inte jag kunde gå ut och bygga klart så att vi kunde få ordning på ljudet i hemmet igen.

/mvhff

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/10/13 :  17:29:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Skojar du? Efter alla dessa simmar har du inte ens provspelat Lider med din fru

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/13 :  17:35:06  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Inte just dessa lådorna, men alla elementen står riggade och jag experimenterar flitigt med olika delningar i verkstaden.

Men jag är ganska sugen själv så för att inte behöva vänta på färg som torkar har avfuktaren åkt in i garderoben tillsammans med burkarna.

/mvhff

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/10/13 :  17:35:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Härlig, hon har stort förtroende för Dig som
hantverkare och ingenjör.

Var rädd om henne!

Det är nog många som avundas Dig .

Och var glad över både henne och
högtalarna.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/13 :  17:59:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Var rädd om henne!
- Ja, jag försöker.

edit:

I med kablage. Jag drar ut sladdarna från båda elementen så har jag lättare att pilla med filtreringen och möjlighet att köra aktivt.

I med lite dämpfluff.

Kanske inte klart men det börjar närma sig.

Edit:

Tillbaks till bashornet:

Jag har försökt göra en overlay mellan tre SPL-kurvor. Jag har dragit och bänt i bilderna så att de ska matcha varnadra i nivå och skala ganska bra.
Blå kurva är mätresultat.
Svart tunn är den simulering jag byggt efter.
Svart tjock är ett försök att anpassa simuleringen efter hur veckningen påverkar SPL-kurvan.

Det jag vill försöka uppnå är att slippa höjningen vid ca 90 Hz och dippen vid 150.

Går det att få något vettigt ut av den här bilden eller blev det för plottrigt?

/mvhff

Edited by - FForsman on 2012/10/15 23:13:05
Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2012/10/23 :  13:47:19  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
http://www.danleysoundlabs.com/products/subwoofers/specialty-subs/dts-20/

Danley han själv utnytjar ju kvartvågspipor/stumpar i deras dts-20 för att uppnå det du vill. Kolla på ritningen på sidan ovan och högerklicka på bilden och öppna i nytt fönster för att se en stor och detaljerad bild.
Snorenkelt experiment för en man som du. Köp lite avloppsrör och prova vad du får fram.

Finns lite mer info om detta om man googlar lite såklart, Djk på speakerplan kommenterar dessa här: http://forum.speakerplans.com/refolding-horns-can-someone-clarify-a-point_topic15939_page2.html

Där finns även bild på rören i verklighet.

Rolig läsning och jobba på, vi andra uppskattar det väldigt mycket.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/10/25 :  04:37:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för tipset nisse.P. Det där verkar klart intressant. Jag är på resande fot ett tag men ska försöka pyssla vidare när jag landat hemma igen.

/mvhff

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/11/04 :  21:21:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hemma igen efter en massa jobb. Har idag passat på att bygga ett periskop till min bas...

Avstämt till 150 Hz, 344/150/4=0,57 m långt.

Jag är ganska osäker på vad effekten av detta borde bli men eftersom det var så lätt att göra och jag inte behövde borra upp nya hål i hornet tänker jag att jag inte förlorar nått på att experimentera lite.

har jag inte hittat en fin propp till röret i form av gammal ficklampa?

edit:

Att sätta en 150 Hz kvartsvågsresonator i tryckminimumet vid 120 cm i horngången gjorde ingen skillnad alls:

grön - ingen kvartvågspipa
Röd - med kvartsvågspipa

Bara för att experimentera lite och förstå hur saker funkar tog jag och kapade av kvartsvåspipan lite så att den skulle matcha peaken vid ca 170 Hz istället och stoppade in den i hornets mynning i närheten av baksidan på elementet:

grön - ingen kvartvågspipa
Röd - med kvartsvågspipa

Intressant hur smalt spektrum röret påverkar. I den här konstallationen med ett rör om ca 4 cm i diameter ger det en sänkning av den aktuella frekvensen med ca 10 db. Konceptet verkar vara för smalbandigt för att kunna behandla peaken dock. Skulle en traditionell HH-resonator ha bredare spektrum tro? Har för mig att Hoktunas HH i hans 6,5 tums horn hade det.

edit:

skulle lite dämpfluff i röret påverka bandbredden tro?

/mvhff

Edited by - FForsman on 2012/11/07 00:41:36
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/07 :  00:50:44  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Helmholz kalkylator. Du kan ställa in q med denna. Har inte använt den själv.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/11/07 :  05:43:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Att sätta en 150 Hz kvartsvågsresonator i tryckminimumet vid 120 cm i horngången gjorde ingen skillnad alls:

Den bör sitta vid tryckmax. Annars har inte kvartsvågspipan något tryck att släcka ut.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/11/07 :  06:20:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Dämpning ökar bandbredden men minskar effektiviteten. På sista mätningen, var mer exakt var röret placerat? Kan du prova att sätta det precis i hornets början också? Där har ju alla frekvenser tryckmax. Samt leta upp 150 hz tryckmax. Mycket att göra men mycket intressant!

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2012/11/07 :  07:06:18  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Härligt Forsman, precis sådant här man vill se. Min tolkning är då att ett exakt tryckmaxima är svårt att lokalisera längs pipan men den borde ju rimligtvis vara mitt emellan två punkter av hastighetsmaxima för en given frekvens. Eller som PP säger i början där alla frekvenser har tryckmax. Det vi lärt oss är att undvika sätta HH-resonatorn vid hastighetsmax för den frekvens den skall släcka ut. Kanon!
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2012/11/07 :  07:13:02  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Kan du prova att sätta det precis i hornets början också? Där har ju alla frekvenser tryckmax.
quote:
Eller som PP säger i början där alla frekvenser har tryckmax
Förlåt mig, så kan det ju inte vara. Pipans grundresonans x 2 har väl ett hastighetsmaxima i början av hornet
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2012/11/07 :  11:57:51  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Just det udda övertoner och grundtonen har tryckmax i starten och exiteras av elementet. Jämna övertoner har vid pipmynningen och exiteras inte av elementet.
Kul ide med kvartsvågspipan som harmonifälla. Lite dämpmaterial kan man ju ha i så att Q värdet i dippen(spetsigheten) matchar Q på resonanstoppen.
Det är en fröjd att var skrivbordsgeneral och säga till andra vad de skall göra!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/11/07 :  12:40:34  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
En slits i stället för rör borde bli betydligt mer bredbandig.
En extra bit sido/bakvägg med luftspalt mellan borde fungera.

Det man gör med röret är att minska möjligheten att skapa tryck vid den frekvensen i början av hornet vilket tar bort pipans möjlighet att resonera vid den frekvensen.

En HH borde rimligtvis då den är en halvvågsresonator minska hastigheten vid avstämningsfrekvensen om man sätter den vid hastighetsmaxima.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2012/11/07 :  12:51:10  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Det är en fröjd att var skrivbordsgeneral och säga till andra vad de skall göra!
Han gör det förbaskat bra FForsman
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/07 :  13:43:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag tror dippen vid 150 beror på att pipan är i helvågssvänging. Då är början av pipan i fas med slutet, men framsidan av elementet i motfas. Du borde ha tryckmaximum på 1/4 av lådans längd, dvs på 65 cm från start. Om du sätter en helmholzresonator där så borde du dämpa pipans resonans, men det borde bli sämre eftersom största bidraget kommer från pipan.

Det borde vara bättre att dämpa toppen vid 170 Hz med en resonator i början av pipan.

Edited by - more10 on 2012/11/07 13:48:09
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/11/07 :  23:11:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jo, jag misstänkte att en kvartsvågsresonator i ett tryckminimum inte var helt rätt tänkt men nu har jag prövat i alla fall så nu vet jag.

Jag har inte prövat att sätta röret i hornets början än, det återstår.

Tryckmax @ 150 Hz verkar enligt mätningarna ligga vid ca 60 cm från S1, precis som du more10 föreslår. Håller också med dig Asto om att tryckmaximumen är diffusare än minimumen. I alla fall i mina mätningar.

quote:
En HH borde rimligtvis då den är en halvvågsresonator minska hastigheten vid avstämningsfrekvensen om man sätter den vid hastighetsmaxima.
Joda, kan du utveckla det där lite. Skulle en klassisk HH resonator ha större bandbredd i sin utsläckning på grund av att det är en halvvågsresonator?

Jag har ikväll prövat mig fram lite. laborerat med dämpning och rörlängd.

Lagom dos dämp i röret visade sig vara snudd på ingenting. Mer dämpfluff tog bort effekten nästan helt och mindre gav den djupare svackan.

Grön: ingen kvartsvågspipa
Blå: kvartvågspipa utan dämprluff
Röd: kvartsvågspipa med dämpfluff

Fortfarande ganska smalbandig utsläckning.

/mvhff

Go to Top of Page

PeterNol
Starting Member

29 Posts

Posted - 2012/11/08 :  00:45:47  Show Profile  Visit PeterNol's Homepage Send PeterNol a Private Message  Reply
Kolla LennArts Lancettatråd. Den berskriver fint hur han trimmade sina HH-resonatorer.

/Peter
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2012/11/08 :  05:47:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det går framåt, bra jobbat

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/11/08 :  07:08:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Grövre rör = mer effekt ???
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2012/11/12 :  23:32:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Då ska vi se, en kvartsvågspipa ansluten i början på hornet var beställt.

SPL, fas och 3:e tons distorsion

Grön kurva: orört horn
blå kurva: kvartsvågsresonator med en sudd dämpfluff avstämd till ca 170 Hz

Ett steg i rätt riktning tycker jag. Att sätta pipan i det tryckdominerade området i början av hornet ger en mer effektiv utsläckning än vad det gjorde i tidigare mätningar då den satt i slutet. Titta också vad mycket tredjetonsdisten sjunker vid 170 Hz.

Det är lockande att ta med kvartsvågspipan i konstruktionen av hornet från början och räkna med den plats den tar så att man kan bygga in den.

Ett annat sätt skulle kunna vara att nyttja utrymmet bakom reflektorer i böjarna till HH-arbsorbenter i slutet av hornet. Då måste man såklart konstruera med dylika också vilket jag inte gjort.

Dippen vid 145 Hz stör mig fortfarande. Att peakarna går att behandla tycker jag vi har visat ganska tydligt även om mitt kvartsvågsrörsexperiment inte är helt optimerat. Dipparna kräver någon annan form av lösning...

quote:
Kolla LennArts Lancettatråd. Den berskriver fint hur han trimmade sina HH-resonatorer
Bra tips, ska läsa om tråden igen. Fenomenalt utvecklingsarbete Lennart gjort och föredömligt redovisat!

quote:
Grövre rör = mer effekt ???
Ja, så borde det väl vara. Vi fick ju lite mer effekt när den hamnade i början av pipan också men ett grövre rör ger nog inte bara mer effekt utan kanske också lite större bandbredd. Eller?

/mvhff

Edited by - FForsman on 2012/11/13 00:03:33
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/11/13 :  00:17:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
FForsman, hur högt vill du köra dina tappade horn egentligen? Vad har du för filter?

Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000