HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 1,2kg komponenter, vad göra????
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  09:43:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tja,
när man får en stor låda med komponenter, vad gör man med den????




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  09:45:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmm... axiella Vishay, en rejäl motor-run-konding och några signal-lampor?

Jag kanske skulle prova om det passar i Batman's Studer B67mkII???

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  09:53:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så klart det gör!

Jag skall hjälpa Batman att återföra hans Studer B67mkII från "dödens gränsland". Den funkar men låter en del ur lager och har varit utsatt för en recap med komponenter som inte riktigt är det som skall vara där.

Maskinen har väldigt många åderkrämpor, de flesta på grund att man underlåtit servicebehovet, så det börjar med en rejäl genomgång för att "sopa bort spindelväven ur alla skrymsken och vrår". Jag kommer att restaurera maskinen så att den blir lika skott-säker som den en gång var tänkt att vara och sedan får vi se vad som händer, kanske lite tweaks?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  10:01:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Eftersom maskinen fungerar tänkte jag ta det i steg och testa imellan för att vara säker på att jag inte skapar problem allt eftersom jag går och på slutet står med en salig blandning av problem som jag självskapat och som måste felsökas.

Jag kommer att ta det i följande ordning:
  • Tape Path & Mekanik
  • Kraftaggregat
  • Logik-elektronik
  • Audio-elektronik


Så jag börjar med mekaniken för att se till att den löper som den skall och jag provkör den renoverade mekaniken innan jag dyker in i elektroniken.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  10:09:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har förberett en del medans jag väntade på beställningen så det kommer att röra sig rätt mycket nu i början för att gå långsammare när jag kommer till elektroniken.

Den viktigaste ingrediensen i en sådan här restaurering är ordning och reda. Så för att inte allt skall hamna i en enda röra har jag ett system där varje steg jag tar dokumenteras och lagras i en låda för sig. Dokumentationen består till stor del av bilder, de kommer jag att lägga ut här så förvänta dig inte en massa flashiga foton utan det här är råa renoveringsbilder tagna i miljön där renoveringen genomförs.

Så förvänta dig inga flotta foton, inga special-kameror och ljussättning för $$$$$ utan snarare min mobilkamera rätt in i maskinen...

Vi får väl se om andan faller på när jag är färdig och kameran kommer fram, men som sagt, inte nu och vi får vi se när jag är klar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  10:21:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Först ut, Tape Path och mekanik

Rengöring är viktigt! Man måste få bort allt gammalt gunk som samlats och det som kan tas loss(och tål det) hamnar i ultraljudstvätten!



Det här är den rullen som håller koll på åt vilket håll bandet går och hur långt det gått. På en MKII'a är den kullagrad.

Gamla lager...


Det bruna på dem är fett som läckt ut och åldrats. De är inte alls smooth utan "kuggar" en del. Kort sagt, de är slut!

Nya lager...


Lager finns i alla möjliga prisnivåer, allt från Ebay's billigaste till extremt dyra keramiska lager. Jag kör på det lite dyrare spåret för BATMAN med SKF's precisions lager. De är tysta och väldigt smooooooooooth....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/04 :  11:52:41  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Spännande!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/04 :  12:23:38  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Tweaks absolut! Jag vill att den ska tas ljudmässigt så långt det går!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2019/01/04 :  13:14:13  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
@Pac Det finns ju lådor med allehanda reservdelar, skruvar, kort etc överallt i hela huset

Det är bara att knäppa av några bilder på valfri youghurtburk

Men jag vet av egen erfarenhet att det är extrem ordning på burkarna och dess innehåll.
Nu ser vi fram emot fler bilder
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/01/04 :  13:38:24  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Har du provat att köra de gamla kullagren i en ultraljudstvätt ?
Att de går ojämnt kan mycket väl bero på intorkat/oxiderat fett.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:06:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@Lindome,
quote:
@Pac Det finns ju lådor med allehanda reservdelar, skruvar, kort etc överallt i hela huset

Det är bara att knäppa av några bilder på valfri youghurtburk
Ja jo, det är väl många projekt igång samtidigt...

@Peterh,
quote:
Har du provat att köra de gamla kullagren i en ultraljudstvätt ?
Att de går ojämnt kan mycket väl bero på intorkat/oxiderat fett.
Ett tvättat och ompackat lager blir inte tillräckligt tyst, jag har provat, det krävs nya precisionslager för att det skall bli tillräckligt bra imho.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:27:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det första jag gjorde i morse var att montera tillbaks rullarna med sina nya lager och tape tension högra-kortet som jag demonterat och bytt en konding på.



Räknaren funkar finfint och rullen ger inte ett ljud från sig då man snurrar på den, oavsett hastighet. Precis som det skall vara.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:32:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sen var det dags för spolmotorerna och capstan att få lite uppmärksamhet. Både lager och kondingarna som är involverade skall bytas, resten skall rengöras.


Styrkort för spolmotor höger....



Styrkort för capstan....



Styrkort för spolmotor vänster....


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:38:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Till motorerna har man två olika typer av kondingar för två olika funktioner, gnistsläckning och fas-vändning. De blir bägge dåliga med tiden så de är bara att byta.

Motorrun-kondingarna fasvrider den ena fasen in till motorerna så att motorn kan kommutera. Nedan är tre stycken, från vänster till höger, en ny med högre spec än orginal för att de skall hålla längre, En orginal som klarat sig och längst till höger, en orginal som "dött".


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:46:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Gnistsläckarna skall sköta överspänningar som kommer då motorn kommutterar eller slås ifrån. Det är RIFA som tillverkat de som Studer använder och tyvärr så håller inte plasten på dem, de kracklerar och drar så småningom in fukt. När väl fukten är där kan de bränna sönder totalt och ta med sig både det ena och det andra när de gör det.

Så de skall bytas oavsett om de mäter bra eller inte, de är en tickande bomb som bara skall bort!



Jag ersätter dem med upp-specade som också gjorts av RIFA.



Och så här ser det ut på korten då man gör det.

Gamla....



... bortlött....



... och så på med de nya!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  14:49:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Färdigt och monterat på höger spolmotor....



...och på Capstan....



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/01/04 :  15:21:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Väldokumenterad renovering så här långt.
Kul att Läsa!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  15:42:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack Tomas!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2019/01/04 :  16:18:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Sådant här övergår egenteligen mitt förstånd, men det är både kul och intressant.

Följer med nöje

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/04 :  16:34:17  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Detta ser väldigt fint ut!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2019/01/04 16:40:45
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/01/04 :  18:29:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är en jädra tur att jag inte tog emot den där studermaskinen jag blev erbjuden fööör många år sedan en grej till att "fjanta" med det räcker redan med det man har, men intressant så det förslår är det att följa din irrfärd fram till en fungerande apparat.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/01/04 :  19:18:25  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Vilken kunskap du besitter Pac, imponerande för en som inte kan och säkert för andra också
Kul att följa även om jag inte hänger med i alla turer.
Batman har tur som kan nyttja dina kunskaper så att han kan få till lite välljud i sitt musikrum

/byZan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/01/04 :  19:22:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
@PG, det är inte så komplicerat som man kan tro. Man får hålla tungan rätt i mun och inte chansa så brukar det gå bra.

@Batman, det blir nog bra det här! Jag håller på och sätter ihop den för att prova att första steget blev som jag vill. Därefter är det dags för kraftaggregatet och logiken.

@Bubbel, "irrfärd" - nja, jag skall hålla mig borta från det denna gången och bara köra middle of the road. Irrfärderna kommer när den kommit tillbaks till sin sin forna glans och vi tar nästa steg...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2019/01/04 :  19:40:10  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jadu Byzan.Tänk om man kunde få till det till slut? Men det är ju en neverending story å tur är väl det. Ska nån fixa det så är det Pac!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2019/01/04 :  19:50:17  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Jadu Byzan.Tänk om man kunde få till det till slut? Men det är ju en neverending story å tur är väl det. Ska nån fixa det så är det Pac!


Ja det är ju tur att vi har denna hobby som ständigt utvecklas med t o m gammal elektronik som kan låta fantastiskt bra, tur att det finns sådana som kan restaurera, laga och trimma ens prylar.

Lycka till och det kommer säkert bli kanon efter ingenjörens arbete, no doubt!

/byZan
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2019/01/04 :  19:57:16  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
Det bruna på dem är fett som läckt ut och åldrats. De är inte alls smooth utan "kuggar" en del. Kort sagt, de är slut!



Tvättade lagren som satt på min A77 o smörjde upp dom, funkar perfekt

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000