HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Att bygga in sig i ett litet äggformat rum :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/10/17 :  16:34:06  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
har funderat till och från ang. det här med ett dedikerat lyssningsrum verkar vara svårt att få till för de allra flesta och att hörlursljud inte riktigt ger samma känsla. Vidare kan man få rätt bra tryck i bilen och man varken stör eller blir störd av andra.

Min tanke var/är därför gällande hur det skulle vara att bygga upp en liten äggformad (eller vilken form man nu vill ha) kapsel i något rum med en innervolym på några kubikmeter och yttermått på kanske 2x2,5m. Inuti denna placerar man sedan en riktigt shysst och bekväm sittplats, fina högtalare kanske i surround och får in en fin TV etc. Kapseln skall ju vidare vara justerad för välljud invändigt och sedan isolerad mot omvärlden på ett bra sätt så att du kan dra på utan att störa. Genom att man gör den så liten kan man säkerligen koppla bort den rätt bra från övriga huset med. Sedan kan man ju då gå in och sätta sig i sin lilla kapsel och bara njuta för fullt. Ett problem som jag ser det är att värmen måste avledas och att det kan bli knivigt med fläktkylning om man inte vill att ljudet skall sippra ut.

Är det fler som funderat i liknande tankar och finns det någon chans att detta skulle kunna bli bra? Det skulle varakul att veta om det ens teoretiskt skulle kunna bli bra med tanke på de begräsnade måtten. Jag antar att man får jobba en del med absorbering och diffusering för att få till det.

Som en händelse har jag i dagsläget ett oanvänt vindsutrymme på en 3x4 meter men begränsad takhöjd till ca 1.70 som skulle kunna fungera som ett krypin för min "Kapsel". Detta kan säkerligen bli ett sjukt lyckat/misslyckat projekt men det känns som för intressant för att inte i alla fall utforska runt.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/17 :  20:14:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tyvärr, men du får de tidiga reflexerna för snabbt i tiden och det
kommer inte låta bra. Prova gå in i en garderob och prata. Den är
visserligen dämpad med kläder, men det låter knasigt.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/10/21 :  10:41:36  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Det är så illa alltså? En gång i tiden hade jag två små satelitthögtalare placerade runt huvudet i min säng i en liten sovalkov och det gav mig en riktigt bra ljudbild. Jag kasnke inte hade riktigt lika höga krav då som nu men jag minns att ljudet blev oerhört tydligt pga att jag hade så nära till högtalarna och jag inte behövde dra på så mycket för att det skulle bli en ok ljudnivå med tanke på avstånden.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000