HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Kan man ha subbarna enbart på en sidan?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/04 :  22:54:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vid låg delning är det svårt att riktningsbestämma var ljudet kommer ifrån. Förutsatt att man delar vid 80 Hz är det realistiskt att placera subbarna bredvid sig eller kommer jag att få en helt skev ljudbild?

Jag lyssnar på tvären i ena änden på vardagsrummet och måtten är 3,65 * 8 m. Den sammanhängande öppna ytan på ovanvåningen är ca 47 m2 och är förbunden med en trappa ner tull undervåningen men utan möjlighet att separera planen med en dörr eller motsvarande.



Idén jag leker med är att bygga ett par ganska maffiga lådor och de får helt enkelt inte plats bakom frontarna som det ser ut i vårt hus. Därför leker jag med tanken att ställa dem längs kortväggen. Det kanske är en mycket dålig idé men vill ända dryfta frågan.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/10/05 :  19:30:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vet inte riktigt men jag lyssnar ibland på musik där det finns en mycket tydlig höger - vänster även i basen så för mig skulle det inte funka. Det kanske säger mer om min musik än om subplacering.

Petter vet säkert.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/05 :  21:42:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Spännande Micke Y, kör du med separata subbar eller har någon form av golvare som spelar hela vägen ner i basen. Vid vilken frekvens delar du mot basen?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/10/06 :  21:55:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har två subar och delar så lågt jag kan. Du hittar bilder etc i min medlemstråd.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/10/06 :  22:23:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Inte för att jag har så mycket erfarenhet i ämnet, men är det verkligen någon vits att ha två subbar om de ändå ska placeras på detta vis?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/07 :  07:58:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Inte för att jag har så mycket erfarenhet i ämnet, men är det verkligen någon vits att ha två subbar om de ändå ska placeras på detta vis?
- jag är inte säker men jag tänker att att två subbar placerade längs väggen 1/4 del in mot varandra hjälper till att undertrycka resonanser och på så sätt skapa ett jämnare ljudtryck i rummet. Någon stereoeffekt är jag inte ute efter. Om jag har läst rätt är också mycket musikmterial mixat med monosummering i den lägsta basen. Floyd Toole (The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms) skriver att stereo i lågbasen är ointressant för lyssningsupplevelsen och att den ibland till och med kan försämra den.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2011/10/07 08:03:11
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/07 :  08:44:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det beror ju lite på hur stora element du har vad du får för riktningsverkan om du inte delar väldigt lågt..
Men har du mindre element än 21" och delar under 80Hz så kan du nog bortse från det problemet.

Man hävdar väl att under 80Hz är det inte placeringskänsligt och att man inte kan höra vart ljudet kommer ifrån, jag skulle nog vilja påstå motsatsen. En 80Hz ton går absolut att höra riktning på..
Visst, det går inte att peka ut exakt vart subben står, men det går absolut att avgöra om det är vänster eller höger sida.

Sen hänger det hela också väldigt mycket på integreringen i systemet, om subben inte är bra integrerad så är det lättare att höra den, vilket man inte vill.
Man vill ju aldrig höra ett enstaka element, allt ska ju låta som om det kommer från samma ljudpunkt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/07 :  20:30:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag vill gärna ha basarna någorlunda symmetriskt från framväggen. När
jag förut hade en sub i höger framhörn kunde jag höra den. Vist är det
svårt att höra riktning för låga frekvenser, men alla subbar har
distorsion som mycket lätt detekteras riktning på. Jag kunde även
känna att det "tryckte" mer på höger sida.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/08 :  00:28:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ja, det kom kanske inte som en överaskning men om man inte frågar får man inget vet (om man inte prövar själv förstås)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/08 :  08:53:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag använder f.n. en sub och delar den vid 40Hz, den kan man inte höra vilken sida den står på, men höjer jag delningen så är det betydligt lättare.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/08 :  10:17:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- det är ytterligare en erfarenhet som pekar åt samma håll. Inga subbar delade vid 80 Hz längs kortväggen för mig!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/08 :  20:12:55  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
kan du inte ställa dom bakom soffan ?

vilken delningsfrekvens har du tänkt använda ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/08 :  23:10:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Ja det kanske skulle kunna vara ett alternativ. Vi har faktiskt möblerat om idag och tagit bort en lång bänk som stod längs motstående vägg till soffan, dvs. bakom högtalarna. Med den borta kanske det skulle kunna vara ett alternativ. Delningsfrekvensen jag siktar mot är nog 80 Hz.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/10/17 :  16:18:37  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Om jag inte skulle placerat mina subbar symmetriskt framme vid frontarna skulle jag i alla fall försöka placera dem symmetriskt i förhållande V/H, kanske bakom soffan som redan föreslagits. Även om du delar dem lågt och placerar dem till höger kommer du högst troligt känna/höra att botten kommer mer från höger. Visst kan du integrera dem med en snäv delning och tidskomepnsering kan det bli ok men jag tror det är mycket enklare och bättre att ha en på V resp. H sida.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/10/17 :  16:42:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag går tydligen mot strömmen :)
Har alltid letat rätt på den postionen där rummet påverkar minst och har det varit möjligt att ha suben där då har den hamnat där. Och det har varit lite varstans beroende på rum, till o med 3-4 meter bakom lyssningsposition.
Delningen är uppe vid 100 hz lite beroende på hur jag rattar på filtret o jag har aldrig kunnat positionera den.
Eller hör jag helt enkelt dåligt,,

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000