HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ok, då var det ett helt nytt rum......
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/11 :  10:41:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Och det är stort, svårplanerat då där finns två större öppningar till andra rum plus en öppen spis.
Vet inte hur många som minns (antagligen ingen ) att innan hade jag en större diffusorvägg bakom lyssningspositionen men den lösningen går inte att ha här.

Jag vet inte ens om jag ska 2 setuper eller om jag nöjer mig med 5.1
Kör jag på 5.1 så har jag 2 olika placeringar att välja mellan.
Av ren nyfikenhet har jag testat båda men med ett så pass levande rum som det här är just nu så låter det, inte bra iaf ;)

Måtten på rummet är 6x8x2,6 och öppningarna är 1,6x2,1 respektive 2,4x2,1
En del akustikfix har jag ju och mer ska in och ny soffa, mattor ska in med.


Så meningen med allt det här dravlet är att jag tänkte fortlöpande fylla på med vad jag gör för att få styr på det hela.
Pix, mätningar, tankar och funderingar om just den vägen jag nu tar.
Jag kommer ha tonvis med frågor till dom som kan det här bättre än mig med.
Att få ner efterklangen i hela registret på det sättet jag hade innan kommer nog bli en omöjlighet men ner under 0,4 sek ska nog gå!


Min första fråga kommer här, BAD - någon som har en CNC så jag slipper borra ihjäl mig??
Givetvis betalar jag för jobbet.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2011/11/11 10:43:17

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/11/11 :  10:48:56  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
OFF: Hej, jag är också intresserad av BAD om CNC är inblandad.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/11/11 :  19:11:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag upplever tjockt draperi (scenmolton från jam.se) som överlägset
BAD. Lätt att sätta upp och inget att bygga. Tar även fler reflexer
vilket är bra för ljudbilden. Fokusera sedan mycket på basabsorptionen
och diffusion kring lyssningsplatsen. Kanske bygga bänkar runt om
rummet med basabsorption inbyggt? En madrass ovanpå och några lampor
så kan man sätta sig där också
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/11 :  21:07:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag är inte så mycket för dämpning, innan hade jag mestadels diffusering med mycket gott resultat.
Basen tar jag med kvartsvågs rör, trimmar man in dom noga så så tar dom med lätthet 3db/st
Har aldrig själv testat BAD men jag litar på dit ord Petter.

Får spåna fram en diffusorlösning som fungerar.
Att det blir en öppning bakom lyssningsposition i båda fallen ska jag utnyttja!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/11/11 :  22:55:33  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Dom här kanske kan vara något? http://www.resonatorstockholm.com/Optiffuser/Optiffuser_Manual.pdf

Hade dom funnits på marknaden när jag planerade och byggde mitt rum, hade jag varit spekulant på dom. I mina ögon klart prisvärda med tanke på storleken och djupet (dessutom verkar det vara vederhäftig info med diagram och tjusiga tabeller, inte alltid man stöter på det precis.)

Jens skriver ganska mycket på Gearslutz.com på avdelningen Studio building / acoustics. Skulle du behöva perforerade absorbenter kan han ha förslag på lämpliga dimensioner, han har inga för försäljning men dom är ju lätta att göra jämfört med diffusorer.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2011/11/12 :  12:41:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Se där!
Dom är ju nästan som mina egna jag fick tillverkat i markfrigolit :)
Den designade jag enligt http://www.mh-audio.nl och dom satt i den större diffusorn.
Så den tog från 250Hz upp till 18khz om jag minns rätt :)

tack för tipset!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.1 sekunder. Snitz Forums 2000