HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det kom ett brev från polisen....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:04:25  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
...där de vill att jag skall meddela dem vem som körde min tjänstebil vid en viss tidpunkt.

Orsaken är att jag blev fotograferad av en fartkamera.

Någon som vet vad som händer om jag inte "agerar angivare" utan struntar i deras uppmaning?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:08:16  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Absolut ingenting kommer att hända. Du är inte skyldig att ange någon.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:12:13  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Håller man koll på vem som disponerar
en av firmans bilar?
Den (bilen) är väl inte "personlig" bara för
att en viss anställd nyttjar den mer än
någon annan.

Eller tänker jag fel!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:22:18  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Om du fick brevet och det går att se att det är du som kör så tror jag att du kommer att få ett brev till där det står att det är du!

För ett par år sen blev en kompis fotad av en kamera, bilen han körde stod på hans pappa. Pappan fick ett brev där han uppmanades uppge vem som körde, vilket han inte gjorde. Då kom ett brev till sonen där de det stod att de kollat körkortsregistret och sett att det var han som körde, bara att betala.....

Så min gissning är att du snart får ett liknande brev.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/02 :  18:24:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är väl inget att smita/hymla för? Kör man för fort så får man väl skylla sig själv?
Se det som en läropeng vetja...
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2011/09/02 :  20:10:30  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Polisen slår på olika namn på samma adress. Kollar tom barnen, trots att dom är skrivna på annan adress.
Finns ingen hejd på hur mycket energi dom lägger ner på att sätta fast folk.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1555 Posts

Posted - 2011/09/02 :  20:13:08  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
du behöver inte göra någonting förens polisen kan bevisa att det är du.
Erkänn inte, har du tur så slipper du undan.

Fö.ö. så har vi i Sverige ingen skyldighet att ange andra, så den biten kan du strunta i.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/09/03 :  00:25:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
Finns ingen hejd på hur mycket energi dom lägger ner på att sätta fast folk.

Är det bra eller dåligt?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/03 :  00:30:19  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Är det bra eller dåligt?

Det beror ju på hur man ser på saken. Polisen finansieras av våra skattekronor och har inte obegränsade resurser. Hur sedan dessa resurser används/fördelas till tex att jaga svensson på väg till jobbet - eller annan farlig kriminell verksamhet, det kan diskuteras. Själv är jag nog en förespråkare för mer drog/alkoholtester, snarare än att bli skjuten på med laserpistol i tid och otid.

Edit; Har dock inte råkat ut för fortkörningsböter sedan början av 90-talet ska tilläggas.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/09/03 00:34:20
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/03 :  11:33:57  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:

Personligen så tycker jag att du svarar på din egen fråga.

I England har det ett enklare. och bättre, system.

Är bilen registrerad på dig så betalar du. såvida inte bilen är anmäld som stulen eller någon annnan erkänner att de kört.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/03 :  12:00:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
I England har det ett enklare. och bättre, system.

... vet inte det jag... det är inte bilar som begår hastighetsöverträdelser, det är människor. Är inte det vettigaste systemet att straffa den som begår brottet? Vem ska fällas för ett mord, den som äger kniven eller den som höll i den när brottet begicks..?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/09/03 :  13:23:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är verkligen inte samma sak! Varför ska man inte ens behöva
förklara. Du har ju till exempel gjort ett aktivt val som lånar ut
bilen och vet då vem som kör. Englands system är mycket bättre och mer
kostnadseffektivt med avseende på polisens resurser. Har du lånat ut
bilen till en som inte vet hur man kör får du stå ditt kast eller
kräva föraren på pengar.

Vox, vad är problemet egentligen? Att du vill slippa undan och inte
betala eller är du orolig för andra påföljder, t.ex. att inte få övningsköra?
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2011/09/03 :  15:32:29  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Är det din tjänstebil och du som kör, är du körd. Då är det bara att betala.
Har någon lånat tjänstebilen (som står på dig) så har du ingen anmälningsplikt gentemot andra...
Men polisen kan dyka upp på jobbet och kolla arbetskamrater. (detta har hänt på mitt förra jobb)

Hälsningar Ronnie
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/03 :  15:41:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Är det bra eller dåligt?

quote:
Det beror ju på hur man ser på saken. Polisen finansieras av våra skattekronor och har inte obegränsade resurser. Hur sedan dessa resurser används/fördelas till tex att jaga svensson på väg till jobbet - eller annan farlig kriminell verksamhet, det kan diskuteras. Själv är jag nog en förespråkare för mer drog/alkoholtester, snarare än att bli skjuten på med laserpistol i tid och otid.

I dessa inlägg kan man utan alltför stor möda utläsa åsikten att vissa saker är skitsaker, som polisen inte ska syssla med.

Nu är det ju så att de dör ca 400-700 personer årligen i trafiken (om man kikar på de 10 sista åren).
De tungt kriminella skjuter väl inte ihjäl så många personer årligen?

Så att jaga fartsyndare kan inte (helt och hållet) se som onödig verksamhet för polisen. OK, alla dödsolyckor sker inte pga höga hastigheter, men ett flertal i alla fall.
Och glöm inte heller att det blir hundratals svårt invalidiserade av trafikolyckorna också.
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2011/09/03 :  16:08:13  Show Profile Send M3 a Private Message  Reply
Det konstiga är att de flesta olyckor sker på 50 väg, samt i fyllan.
Jag kan tycka att resurserna som polisen har kan läggas på dessa vägar.
Jag har tyvärr erfarenheten att kontrollerna och civilbilarna trafikerar 90-110 vägar, jag tycker detta är väldigt märkligt.

Hälsningar Ronnie (som alltid håller hastighetsbegränsningarna vid skola och 50 väg....)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/03 :  17:19:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
I dessa inlägg kan man utan alltför stor möda utläsa åsikten att vissa saker är skitsaker, som polisen inte ska syssla med.

Det är fel, det är inte skitsaker - men det finns saker som känns viktigare (för mig) än andra... notera att om vi ska lägga X antal resurser på att skapa ett samhälle som känns tryggt att leva i - så känner jag mig mer hotad av organiserad brottslighet, droger, våld osv osv. än av svenne banan som kör om mig då och då... Och då känns det provocerande att polisen lägger mycket av dessa resurser på att spana på mig när jag (relativt lagligt faktiskt) åker till jobbet.

quote:
Nu är det ju så att de dör ca 400-700 personer årligen i trafiken (om man kikar på de 10 sista åren).

Jag har inte de faktiska siffrorna, men det är omtvistat huruvida farten i sig är det som skapar de här dödsfallen. I många (de flesta?) fallen kan man härleda orsakerna till alkohol, trötthet, droger, medicinska orsaker, att folk sms:ar osv osv... Jag tänker tex så här - om 100 personer kör för fort, 3 av dem dör, en var alkoholpåverkad, en hade nedsatt uppmärksamhet pga ålder, en satt och sminkade sig - hur löser vi problemet? Genom att sänka hastighetsgränserna? Mer fartkameror? Ska vi krypa fram i 30 på motorvägarna för att uppnå en utopisk 0-vision?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/03 :  17:39:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Lite mer Englands-info

Det är t.o.m. så att de s.k. Gatso kamerorna tar bilden bakifrån istället för framifrån.

Ointressant vem som kör, eller vem du har som passagerare..hrm
det har inte "staten" med att göra

Your car - You pay!

M

Om jag minns rätt ska uppfinnaren ha varit en Holländsk(?)rallyförare som ville kontrollera sin exakta hastiget när han övningskörde!?!

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2011/09/03 17:42:22
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/03 :  20:15:11  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag ser att jag sabbat tråden lite då jag frångått den egentliga frågan som jag ändå inte har ett svar på.

quote:
Någon som vet vad som händer om jag inte "agerar angivare" utan struntar i deras uppmaning?

Avslutar och backar ut med en bugande ursäkt

M

Mr 500!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/03 :  20:33:18  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag står inte som registrerad ägare av bilen. Den ägs av ett leasingföretag, men jag är den enda brukaren.
Polisen måste ha fått mitt namn och adress av leasingföretaget.

Jag kommer inte att ange mig själv utan kommer att vänta och se vad som händer.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/09/04 :  01:01:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Du har ju till exempel gjort ett aktivt val som lånar ut
bilen och vet då vem som kör. Englands system är mycket bättre och mer
kostnadseffektivt med avseende på polisens resurser. Har du lånat ut
bilen till en som inte vet hur man kör får du stå ditt kast eller
kräva föraren på pengar

Det där håller jag inte med om, det tar mindre från polisens resurser visst, men det är väl en bagatell jämfört med hur dum lösningen är.
Leder förmodligen till att fler kör utan plåtar och då är det ju jätte enkelt att koppla någon till förseelsen.

Ett rättsväsende som bygger på att du måste ta fullt ansvar för folk i din närmaste omgivning för att inte bli straffad känns väldigt långt från både frihet och sunt förnuft.
Snudd på Diktatorlikt tom.

Jag är faktiskt förvånad att det går till så i England.
Var är vi på väg om det inte ens behövs bevisföring för att straffa folk?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/04 :  09:16:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tje, England verkar lite skakigt som rättsstat betraktat.

http://www.smp.se/nyheter/varlden/overfulla-fangelser-efter-upploppen%282905957%29.gm
quote:
En omfattande granskning av tidningen The Guardian visar tydligt att domstolarna följer premiärminister David Camerons uppmaning att de inblandade ska få känna av "lagens fulla kraft". De fängelsestraff som hittills utdömts är i snitt 25 procent längre än vad motsvarande brott skulle ha gett under normala omständigheter.

Det mest uppmärksammade fallet hittills var domen tidigare i veckan mot två unga män i norra England som lagt ut uppmaningar till upplopp på Facebook. Inget hände, men polisen grep uppviglarna som nu dömts till fyra års fängelse.

I ett annat uppmärksammat fall dömdes en ung man i sydöstra London till sex månaders fängelse för att ha stulit en låda vatten värd 40 kronor.

Jag kan inte tycka att det är riktigt rättssäkert att straff för samma förseelser blir olika beroende på vad deras premiärminister ger order om.

Det finns mycket intressant skrivet om kravallerna/upploppen i england.
För den som ids kan ju också ögna genom denna:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/radsla-for-nya-upplopp_6422752.svd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/04 :  09:32:14  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
För att nyansera mitt tidigare inlägg (igår) så kan jag väl medge att jag är inte heller helt positiv till polisens hastighetsbevakning.
Det finns brister, t.ex. ser man dom ofta ute och mäter vid fint väder och ibland då det är löljigt lite trafik på vägen, dvs lite fortkörning = inte så väldigt farligt.
Men jag har aldrig sett en hastighetskontroll ske i tät dimma, snöglopp, vid underkylt regn eller andra tillfällen då vädret verkligen gör fortkörning till en riktigt farlig aktivitet. Väder då t.o.m den tillåtna hastigheten är för hög.

Sen är ju kameraskåpen en rätt underlig idé som inte borde fungera enligt mig. Men nu har tydligen undersökningar visat att medelhastigheten sjunker på hela vägsträckan, tvärt mot vad jag själv trott.

Jag har ändock sett hur trafikövervakningen förändrats i snart 30 år. På 80-talet hade jag känslan av att det var nästan endast hastighet som övervakades. Nykterhetskontroller t.ex. skedde så gott som aldrig.
Numera verkar det kollas nykterhet i en oerhört större omfattning, jag tror det beror på bättre utrustning för detta.

När polisen tar fortkörare så brukar dom samtidigt kunna ta en onykter förare, en förare med stöldgods i bilen, eller någon som kör utan försäkring t.ex. Så hastighetskontrollerna har en del bra sidoeffekter. Dessa sidoeffekter saknas dock med kameraskåpen.

Nu har tyvärr babblat OT en hel jättemassa ...
Men jag tror Vox redan fått de svar h*n kan få på sin fråga.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/09/04 :  19:14:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:

Det är väl bara att ta konsekvenserna av ditt handlande.
Surt sa räven om rönnbären.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/04 :  19:57:03  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Det är väl bara att ta konsekvenserna av ditt handlande.
Surt sa räven om rönnbären.

Frågan gällde inte om jag är skyldig eller inte till fortkörning utan vad ev följder kan bli om jag INTE meddelar polisen vem som körde bilen.

Edit: INTE tillagt

Edited by - Vox on 2011/09/05 07:51:40
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/09/04 :  20:42:37  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Vad följderna blir beror ju helt på hur fort du körde. Allt från 1500 kronor till att det går till åklagare.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/05 :  07:50:28  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ser nu att jag missade ett viktigt ord i mitt senaste inlägg.

Det skall vara "Frågan gällde inte om jag är skyldig eller inte till fortkörning utan vad ev följder kan bli om jag INTE meddelar polisen vem som körde bilen."

Tidigare tråd nu editerad.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000