HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Köksmaskin?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/08 :  09:30:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tröttnade på att stå och hålla i vispen eller knåda som en galning.

Så jag började leta efter en bra köksmaskin typ Kitchen aid men förstod snart att det var mer design än funktion.

Tittade länge på Kenwoods stora maskiner men 12000:- för den största med induktion blev lite magstarkt för att vispa sockerkaka eller baka en limpa då och då.

Så det slutade med denna:

KRUPS 990T

Är det någon som har erfarenheter eller annan input i frågan så tycker jag att det skulle vara kul att höra!

ombud för Intelligent Sound

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/08 :  10:27:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Tycker själv att designen är lite elak och grym, typ industri.
Hade jag bloggat så hade jag skrivit: Vill haaaaa!

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/08 :  10:38:25  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jo då Räven!

Jag köpte en Electrolux assistent till min fru när vi var
nygifta (81). Den står i vårt kök än och är en "trotjänare"
i ur och skur. Den var inte billig då jag köpet den. Men
den har vi med råge tjänat in på "brödbaket".

Ska man laga mat, baka mm, allt från "grunder" till fyra
personer är dessa apparater värt guld.

Är det extrapris på blandfärs, köper vi 2-3 kg och gör en
smet i "E-luxen" och det blir snabbt 2,3 "köttfärslimpor".
Sen har man "äkta hemlagad snabbmat" i frysen, för allt äter
man inte på en gång.

Vist Räven är Din satsning i rätt riktning.

EDIT:
Köttfärslimpor, köttbullar och pannbiff som variation
på temat; "äkta hemlagad snabbmat" i frysen.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2011/10/08 10:42:37
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/10/08 :  13:03:23  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vi är med i Assistent-klubben oxå

Dunderbra maskin.

På tal om köksmaskiner.. sök på will it blend på jotjoob.
En sådan vill jag ha Och en Tin Cloth packer Coat jacka från Filson Byxor med för den delen..

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/10/08 :  13:11:16  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Min mor hade en Kenwood Major med 7-liters rostfri skål, med den kunde hon göra allt från att vispa en äggvita till att knåda en jättedeg. Kenwooden var en riktig arbetshäst.

Vi själva hade under ca 25 år en Bosch med en stor rostfri skål för degar. För mindre vispjobb fanns en mindre plastskål som vi satte inuti den rostfria skålen. Plastskålen började bli sliten så gamlingen gav plats för en modernare Bosch som såg mycket genomtänkt ut men som dessvärre är ganska bökig att hantera. Den första verkar finnas kvar i moderniserad form men den senare verkar borta från marknaden.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/10/08 :  13:56:29  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Min ärvda E-lux assistent som jag fick från mamma när hon köpte en ny har precis tagit sitt sista andetag.
Den inköptes någon gång på 70-talet så man får väl vara glad för alla åren vi fick.
Men, att köpa en ny blir inte billigt. För jag vill nog ha en Assistent Original, som den heter idag. Byggs av Ankarsrum som den alltid har gjort, och har många roliga tillbehör om man vill ha. Kaffekvarn/mjölkvarn t ex.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/08 :  14:52:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vi har en gul "Hugo" som egentligen är en Kenwood på 4 liter. Den köptes för minst 40år sedan och fungerar utmärkt trots att vi bakar stora degar. En flärp på degkroken som fungerar som ett stopp har brutits av på grund av utmattning. Men det fungerar lika bra ändå.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/08 :  14:52:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Denna Krups har 10 års motorgaranti om det kan vara värt nåt?
Och blev en hel del billigare från Tyskland.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/08 :  15:10:48  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Och det finns rejäl köttkvarn med korvhorn och en fin blender att köpa till.

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/10/08 :  19:11:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Har en Bosch 7000-serien vill jag minnas.

Oumbärlig för allt där det ska blandas stora mängder. Degar korvfyllning...
Köttkvarn och korvhorn som extra tillbehör.
Kanske inte det allra bästa till alla jobb. Men det blev en sådan när vi precis som räven tröttnat på smärre apparater och handjagande. Köpte den för knappt tio år sedan. Borde ha köpt den för 25.

Har även smärre matberedare och stavmixer. Lika oumbärliga de för smärre jobb.

Blanda och hacka väl!
/Jörgen g

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/10/08 :  20:12:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Mycket kul att läsa alla inlägg.
Tack så mycket!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000