HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det kom ett brev från polisen....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/05 :  08:20:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Antingen lägger dom ner utredningen eller så fortsätter dom utreda.

Och troligen hämtar dom ut din bild från körkortsregistret som första åtgärd och jämför med bilden från fartkameran.

En jag känner (gammal flyktig bekantskap) trodde ett tag att han skulle kunna neka att han kört (sin egen bil).
För på den första bilden han fick så tyckte han inte att han syntes så bra, lite skuggad av solskyddet.
Så han började med att neka.
Sen fick han hem en betydligt uppförstorad bild där det började bli svårt att neka till att det var han. Och samtidigt information att han skulle inställa sig till förhandling i Gällivare tingsrätt om han fortsatte neka.
Ty Gällivare blir det alltid, oavsett var i landet du bor, då utredningen av alla "fartkamera-brott" utreds av deras specialenhet i Kiruna.
Vinner man får man givetvis ersättning för resor och förlorad arbetstid osv, men inte annars.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/05 :  08:23:35  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men du kan alltid börja med att neka eller inte informera vem som kört ty i första skedet kostar det dig ingenting.
Men driver dom det till tingsrättsförhandling bör du nog verkligen överväga om det är värt det.
På något vis antar jag att det inte kommer dithän förrän dom är rätt säkra på att klara av att sätta dit fortköraren.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  09:22:28  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
En liten bit på väg.

quote:
Endast bilens förare kan bötfällas. Det innebär att kameran måste ha tagit ett foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att det ska gå att identifiera föraren, och för att polisen ska kunna starta en utredning.
Polisen jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats. Fotot på ägaren hämtas från körkortsregistret eller passregistret.
Om föraren inte äger bilen, upprepas proceduren genom att jämföra kamerafotot med körkortsbilden på andra i familjen, som kan passa köns- eller åldersmässigt. Källa: Trafikverket
..

quote:
Vem får böta om man kör en företagsbil?
Det är bilföraren som får böter. Dock måste föraren kunna identifieras. Källa: Trafikverket

Såvida Du inte erkänner det Du gjort så borde saken vara klar. Om polisen inte kan se/bevisa att Du är föraren så läggs ärendet ner.

Om man begår mened genom att ljuga i sådana här fall vet jag inte.

Du har inte tumme med fåglar va?

[url=http://aussieexotics.com/photo/?pic=19122&th=3436&po=57242&nm=Speed-cameras-speeding-fines-etc&thnm=speedcam-bird&pstr=AshSimmonds][/url]

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2011/09/05 09:23:26
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/09/05 :  09:49:29  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Vi har ingen polisstat eller angiverilag som tvingar dig att ange vem som kört. Så det är bara att strunta i. Dom kan inte göra något. Men dom försöker med allt.
@Mace, hoppas verkligen inte vi får som i USA och England. Där oskyldiga straffas för nån annans brott. Vad är det för j..vla rättssäkerhet.
Så riv brevet och var glad.

. Enligt preliminära siffror omkom 270 personer under hela 2010,

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2011/09/05 09:55:35
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/09/05 :  09:57:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det är t.o.m. så att de s.k. Gatso kamerorna tar bilden bakifrån istället för framifrån.

Det är en farciststat idag. "Mordet skedde i din lägenhet, då spelar det ingen roll om du befann dig på andra sidan jorden, det blir livstids fängelse ändå." är en fin metod.
Varför skall det behöva ens vara ägaren för bilen? Varför räcker det inte med att staten inte gillar dig? Eller att du körde där en annan gång? Det är precis lika slumpvist.

England håller på att implementera 1984 så fort som det bara går.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  10:22:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
HLindgren & Circlomanen!

Vad skönt att Ni tillskriver mig påståenden så slipper jag själv formulera mina åsikter.

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/09/05 :  10:47:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vad är det för åsikt du blivit tillskriven? På förra sidan skrev du följande (min fetstil):
quote:
Personligen så tycker jag att du svarar på din egen fråga.

I England har det ett enklare. och bättre, system.

Är bilen registrerad på dig så betalar du. såvida inte bilen är anmäld som stulen eller någon annnan erkänner att de kört.

Bättre antyder väl just att man menar att det är bättre. Sedan är det förstås möjligt att du avsåg "ger mer tid för polisen att äta munkar", men det är inte någon otvetydig innebörd.

Nu tycker jag att vi ska hålla visst avstånd i diskussionen här för det finns rätt mycket politik bakom...

Vad gäller de svenska kamerorna så kan man som sagt ge fanken i att göra något. Det är snutens sak att visa vem det var som körde. Att det är en tjänste/förmånsbil behöver inte vara någon som helst räddning. Det är inte ovanligt att den brukaren står angiven i Bilregistret på leasingbilar, vilket det förmodligen rör sig om. Ringa till leasningbolaget behöver de med andra ord kanske inte alls göra för att veta var det ska skicka "räkningen".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  12:55:59  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
ztenlund skriver:
quote:
Vad är det för åsikt du blivit tillskriven?

HLindgren skriver.
quote:
@Mace, hoppas verkligen inte vi får som i USA och England. Där oskyldiga straffas för nån annans brott. Vad är det för j..vla rättssäkerhet.

Jag nämner inte USA
Jag nämner inte Där oskyldiga straffas för nån annans brott.
Inte heller nämner jag rättsäkerheten, om nog så viktig!

Circlomanen skriver:
quote:
Det är en farciststat idag. "Mordet skedde i din lägenhet, då spelar det ingen roll om du befann dig på andra sidan jorden, det blir livstids fängelse ändå." är en fin metod.
Varför skall det behöva ens vara ägaren för bilen? Varför räcker det inte med att staten inte gillar dig? Eller att du körde där en annan gång? Det är precis lika slumpvist.

Mord, lägenhet, fin metod, lika slumpvis

Ser inte att jag nämner detta. Förstår inte riktigt inlägget.

ztenlund skriver:
quote:
Bättre antyder väl just att man menar att det är bättre. Sedan är det förstås möjligt att du avsåg "ger mer tid för polisen att äta munkar", men det är inte någon otvetydig innebörd.

Det är Du Ztenlund som tar upp diskussionen om munkar. Jag förklarar gärna vad jag menar med
quote:
ett enklare. och bättre, system.

PetterPersson skriver:
quote:
Englands system är mycket bättre och mer
kostnadseffektivt med avseende på polisens resurser. Har du lånat ut
bilen till en som inte vet hur man kör får du stå ditt kast eller
kräva föraren på pengar.

Tack PetterPersson, jag kunde inte sagt det bättre själv.

En ganska utbredd åsikt i mitt tycke är att poliser inte ska äta munkar för då arbetar de inte med att utreda mord mm. De ska inte heller beivra hastighetsöverträdelser eller felparkeringar och de som kör mot rött ljus. För då arbetar de eller
Det ena utesluter väl inte det andra?

En annan är -jag tar ansvar för mina handlingar...

Hur man tar ansvar för att ha överskridit hastghetsbegränsningen kan jag förstå. Men hur tar man ansvar för om man kör för fort, inte bromsar i tid och dödar eller skadar någon för livet?

Jag undrar hur vårt samhälle skulle se ut om polisen lade all sin tid på riktiga brott såsom mord, dråp, drog och nykterhetstester.

Jag undrar hur vårt samhälle skulle se ut om alla medborgare helt sonika valde vilka lager de tycker är värda att följa?

Sedan anser jag nog att "ger mer tid för polisen att äta munkar" och valet av ordet snut sänker nivån en del.

Lagen som sådan är inte relativ för mig. Antingen följer man den eller så bryter man mot den.

Enkelt i sak men svårare i detalj.

Skulle vara trevligt med en diskssion om dessa saker, i sköna fåtöljer med ngt gott att dricka och äta
förkovring är bra tycker jag.

Med alldeles vänliga hälsningar!
Magnus

Mr 500!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/09/05 :  13:13:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:

Liknande princip, annan situation. "Analogi"?!

quote:
Englands system är mycket bättre och mer
kostnadseffektivt med avseende på polisens resurser. Har du lånat ut
bilen till en som inte vet hur man kör får du stå ditt kast eller
kräva föraren på pengar.

Så om jag lånar ut min lägenhet till en kompis som av någon outgrundlig anledning mördar någon där så skall jag sitte inne på livstid eller själv försöka få honom att ta straffet?!?

(Även detta skulle då kallas för en analogi.)

I min värld så kan inte skuld överföras från ett matriellt ting till en människa. I min värld så hoppas jag på att den skyldiga straffas, inte den som hade en lös koppling till ett brott.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/09/05 :  14:19:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Jag nämner inte USA
Jag nämner inte Där oskyldiga straffas för nån annans brott.
Inte heller nämner jag rättsäkerheten, om nog så viktig!

Nej, precis. Det är ju HLindgren som gör det och uppenbarligen tycker att England och USA är att jämställa med varandra. Är det inte i själva verket hans åsikt?
quote:

Är det inte samma sak här? Circlomanen tycker något om hur systemet (inte?) fungerar. Du skrev att det var bättre i någon bemärkelse - en åsikt han inte delar. Nu har han även svarat ovan medan jag skrev.

I båda fallen tycker nog jag att det främst är deras åsikter, om än lite raljanta, gällande varför det engelska systemet inte är bra.

quote:
Tack PetterPersson, jag kunde inte sagt det bättre själv.

Att det är effektivare ur ett myndighetsadministrativt perspektiv håller jag med om. Dock tycker jag inte att det alls hör hemma i en rättsstat. Vi har ett liknande system för parkeringsböter (som det egentligen inte heter eftersom det inte är böter). Skillnaden är att det inte är ett brott. Ska vi ha likadant med hastighetsöverträdelser? Fritt fram för dårarna så länge de betalar? Jag tycker inte att det verkar vara det du förespråkar.

quote:
En ganska utbredd åsikt i mitt tycke är att poliser inte ska äta munkar för då arbetar de inte med att utreda mord mm. De ska inte heller beivra hastighetsöverträdelser eller felparkeringar och de som kör mot rött ljus. För då arbetar de eller
Det ena utesluter väl inte det andra?

Nej, det gör det inte. Dock vidhåller jag att Polisen ska utreda brott, inte bara skicka räkningar.
Att jag skrev munkar var förstås lite ironiskt, vilket väl var lite klantigt eftersom det fungerar dåligt i skriven form. Det handlade förstås inte om att jag tror att du ordagrant tycker så, lika lite som jag gör det.

Edit: F ö är rödljuskörningar mycket värre än en mindre hastighetsöverträdelse eftersom den direkta risken i många fall är uppenbar för en helt onödig olycka. Vanliga felparkeringar är det kommunerna och privata parkeringsbolag som sysslar med.

quote:
En annan är -jag tar ansvar för mina handlingar...

Hur man tar ansvar för att ha överskridit hastghetsbegränsningen kan jag förstå. Men hur tar man ansvar för om man kör för fort, inte bromsar i tid och dödar eller skadar någon för livet?

Det här blir nog lätt en filosofisk diskussion som dessutom förutsätter ett direkt samband mellan hastighetsöverträdelsen och att någon blivit påkörd. Ett relevant argument på en del platser, men på andra så gör det nog liten skillnad om någon blir påkörd i 110 eller 120 km/h. Sedan är hela konceptet med trafik en kalkylerad risk. Inte ens om vi bara hade cyklar så skulle vi bli av med alla trafikdöda. Sedan är inte hastighetsbegränsningarna längre enbart satta efter säkerheten. Man har plockat in en del annat, fast jag ska avhålla mig från vidare kommentar då det blir en politisk soppa av det.

Här tycker jag också att det är relevant att prata om den påkördes ansvar ifall vi pratar om sk oskyddade trafikanter. Jag har sett folk (med obefintliga reflexer dessutom) springa både på motorvägen och en landsväg utan vägren jag brukar åka sent på kvällen i höstmörker. Självklart sprang de på höger sida också för säkerhets skull. Sedan ska jag inte börja prata om cyklister som i vinterhalka cyklar mellan bilar och rakt ut framför min eller mopedförare som skiter i lämna företräde och att vi har högertrafik etc. Detta är ju helt uppsåtliga beteenden och inte någon olyckshändelse. Är det tunneltågförarens fel när någon kastar sig ned framför tåget och blir överkörd? Någonstans går gränsen för ansvar även om någon kört lite för fort. Sedan finns det förstås en gräns där det blir vettlöst för fort och något som inte kan vara av misstag. Det är ju därför det finns en gradering i lagen av vad en hastighetsöverträdelse medför ur juridisk synpunkt.

quote:
Jag undrar hur vårt samhälle skulle se ut om polisen lade all sin tid på riktiga brott såsom mord, dråp, drog och nykterhetstester.

Personligen hade jag hellre sett att de ägnade sig åt aggressiva och vårdslösa förare istället för de som kör 120 km/h på motorväg. De förra har ett mycket trafikfarligt beteende. Jag såg faktiskt i somras att man skulle börja satsa mer på att jaga dessa i Stockholm vilket jag i allra högsta grad välkomnar. Jag är så in i bängen trött på alla som försöker krypa in i avgasröret och i allmänhet kör aggressivt, ryckigt och utan att ha hittat körriktningsvisarna.

quote:
Jag undrar hur vårt samhälle skulle se ut om alla medborgare helt sonika valde vilka lager de tycker är värda att följa?

Om tillräckligt många tycker att lagarna är tillräckligt dåliga så kommer de att ändras.
De flesta är nog dock överens om att det är bra med hastighetsbegränsningar på många platser, men sedan finns det nog synpunkter på den specifika nivån på olika platser. Ett problem är att begränsningarna är samma oavsett väder, vind och trafiktäthet. Det där med att anpassa hastigheten till förhållandena har jag märkt är någonting som är okänt för ganska många. Är det dimma så kör man på i samma fart trots att man knappt ser framför bilen t ex.

quote:
Sedan anser jag nog att "ger mer tid för polisen att äta munkar" och valet av ordet snut sänker nivån en del.

Munkarna har jag redan skrivit om och snut vet jag inte... Jag ser inte snut som nedsättande, men sedan är jag ju inte från Skåne heller. Slangbenämning helt enkelt. Däremot kan man ju lägga till "-jävel" efter och då blir det förstås något helt annat. Jag tror nog att ordet gått från nedsättande till allmän slang, fast det är nog lite en fråga om hur gammal man är och varifrån man kommer. Det var i alla fall inte menat som nedsättande. Istället för att säga livsmedel så kan man säga käk, krubb eller mat...

quote:
Lagen som sådan är inte relativ för mig. Antingen följer man den eller så bryter man mot den.

Nej, relativ är den inte, men lagstiftning är ofta inte satt i sten. Det finns gott om gråzoner och graderingar mellan olika brott av samma art. Sedan är det klart att i det här fallet så är det "av eller på" som gäller, förutom i sk nöd.

quote:
Skulle vara trevligt med en diskssion om dessa saker, i sköna fåtöljer med ngt gott att dricka och äta
förkovring är bra tycker jag.

Med alldeles vänliga hälsningar!

Dito!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  14:35:08  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:

Det är detta jag inte riktigt förstår.

Jag anser att du ska kunna straffas för en hastighetsöverträdelse begången av någon som du lånat ut din bil till- ja.

Jag anser däremot inte att du skall straffas för ihjälkörandet om din vän kör ihjäl någon med din bil som han lånat av dig.

Hade jag uppgivit namnet på min kompis om han hade mördat någon i min lägenhet, det hoppas jag vid "fritt val"

quote:
I min värld så kan inte skuld överföras från ett matriellt ting till en människa.
I princip är jag benägen att hålla med dig. men jag säger inte att det är lätt

Jag kanske hellre ser att individen inte fotograferas på allmän plats och därmed köper jag att jag ansvarar för mitt fordon när jag framför det men även då det överskrider hastighetsgränser då jag lånat ut detsamma frivilligt.

Lånar jag ut min Mauser M96 till en kompis som har licens som sedermera svingar runt med den på allmän plats så bör jag nog straffas för min oaktsamhet.
Bör jag straffas för ev. mord om han börjar skjuta ihjäl folk? Nej det tror jag inte.

Jag likställer nämligen inte motorfordon framförda på allmänna vägar och cykelbanor med en smörbytta. inte heller licenspliktiga skjutvapen med en fjärrkontroll till en tv.

Det bör kanske noteras att jag inte äger eller innehar några skjutvapen eller ens vet om man får låna ut sådana till andra med erfoderlig licens.
Däremot kan kam ha ihjäl folk med motorfordon,skjutvapen, smörbyttor och fjärrkontroller.

Anonymitetsskälet haltar rejält då det gäller det förenade kungadömmena. Fler kameror på allmän plats får man nog leta efter. Varför de envisas med att fota lagbrytare i fordonen bakifrån vet jag inte.
Kanske har det samma ursprung som deras motvilja mot att bära identitetskort, den lär häröra från åren 39-45.

Nu är iofs moderna körkort på väg in sedan en tid, A4 papprets tid i byrålådan verkar vara över.

Intressant diskussion detta.

Rätt plats eller inte

M

Mr 500!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/09/05 :  14:46:51  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Det var attans vad det blev irriterat här inne.

Om du vill ha svar på din fråga utan krusiduller så tycker jag att om det var du som körde så är det lika bra att stå för vad du gjort och betala.

Har DU kört för fort så får naturligtvis DU stå för följderna, vad är problemet?

Och som du själv skriver i ditt första inlägg, DU blev fotograferad av en fartkamera och risken är stor att de faktiskt ser att det ÄR du.

Min fd svåger råkade ut för samma sak, han var dum nog att neka när han fick hem ett brev med en kopia på fartkamerans bild samt en kopia på sitt körkort. Han lät det gå till rätten och istället för "bara" 2700:- blev det så mycket mer, hur mycket vet jag inte för han skämdes så in i bänken efteråt och vägrade prata om saken över huvud taget efteråt.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/05 :  15:10:30  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Om du vill ha svar på din fråga utan krusiduller så tycker jag att om det var du som körde så är det lika bra att stå för vad du gjort och betala.

Du verkar inte ha läst allt. Det jag undrar är vad som händer om jag inte fyller i "mitt namn" på blanketten jag fick från polisen och skickar in den.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  15:12:55  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Men frågeställnngen är ganska intressant.

Det verkar ju som att i de fall man inte kan identifiera föraren på bilden och registrerad ägare inte meddelar vem som framfört fordonet så avskrivs ärendet.

M

Mr 500!
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/09/05 :  15:17:54  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Vox/
Risken är ju att de identifierar dig genom körkortsregistret, det kan ta tid men risken finns ju.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/09/05 :  17:46:23  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
första brevet ställer alltid frågan om vem det är, föraren är ju "bara misstänkt", är det ens egen bil och kortet från plåtpolisen är klockrent så har man inte mycket att sätta emot.
däremot om bilden på fartsyndaren är ren och fin men bilen någon annans (leasad av brukaren/företag) så är det lite svårare bevismässigt, oavsett så tror jag att i slutändan så får du betala.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/09/05 :  19:04:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Mace, nu tycker jag, jag, inte du, att du får det lite fel. Så, du är ansvarig till en viss gräns bara? Du skriver du är ansvarig för räkningen om han kör för fort, men inte ansvarig för någon han kör ihjäl?
Var börjar och slutar ditt ansvar? Du är lite ansvarig menar du? Det är en ganska knasig definition.

Säg att polarn kör 55 på 30 väg. Det är DIN lapp som ryker. Är det helt ok det med, eller har vi gått över gränsen?

Självklart är individen ansvarig, England är inget bra exempel på hur "individen" behandlas. Tycker jag. Väldigt bestämt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/09/05 :  22:41:54  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Mace, nu tycker jag, jag, inte du, att du får det lite fel. Så, du är ansvarig till en viss gräns bara? Du skriver du är ansvarig för räkningen om han kör för fort, men inte ansvarig för någon han kör ihjäl?
Var börjar och slutar ditt ansvar? Du är lite ansvarig menar du? Det är en ganska knasig definition.

jag håller faktiskt med dig på sätt och vis, det är som jag skriver någonstans så att jag inte tycker det är så lätt alltid...

Jag köper så att säga att jag får vara ansvarig för om mitt fordon körs för fort och fångas på bild med en kamera.

Har jag kört så erkänner jag.
Har bilen lånats ut till någon annnan så uppmanar jag den personen att kontakta polisen, om inte så namnger jag denna personen

Detsamma gäller om fordonet är med när någon körs ihjäl.

Men där anser jag inte att ägaren kan dömmas utan andra bindande bevis utöver ägandeskapet.

Svart och vitt är färger, eller kanske en färg åtminstone, men det fungerar inte så bra att se verkligheten i svart-vitt.

Om min bil stjäls när jag sover så kan jag knappast anmäla den stulen i sömnen. Ska jag då betala fortkörningsböter som uppkommer under natten?
-Nej!

Jag anser dock att jag kan köpa vissa inskränkningar i "rättvisan" när jag väljer att framföra ett fordon på allmän väg. En av dessa är att jag ansvarar för mitt fordon och dess eventuella hastighetsöverträdelse.

Betyder det att jag ansvarar för om någon kör ihjäl en person med mitt fordon, lovligt eller olovligt tillskansat.
-Nej.

Om jag lånar ut min bil till någon som jag vet är full då... eller om han super till det 10 minuter senare, eller är känd alkoholist..

Inte alltid så lätt. Det skriver jag gärna under på

Natti-natt!
M

Mr 500!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/06 :  07:58:47  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Snyggt vox, hur kan du enl dig "agera angivare" när det gäller dig själv måste jag osökt fråga

I brevet från rikspolisstyrelsen står det följande: "Såsom registrerad ägare/brukare av ovan angivna fordon ombeds ni uppge vem som var förare vid det aktuella tillfället."
Vidare står det. "Om flera personer kan ha framfört fordonet kan ni uppge dessa på baksidan av denna förfrågan." Kan det bli mer "angiveri" än så?

Nu upptäckte jag en intressant sak. Brevet kommer inte direkt från polisen utan via leasingföretaget. Detta innebär att polisen inte har en susning om vem som framförde bilen vid det aktuella tillfället.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2011/09/06 08:00:05
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/09/06 :  08:37:34  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Så bra! Då slipper du ta något ansvar för dina handlingar! Jippi!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/06 :  09:25:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om alla som håller på o fjollar med dylikt helt enkelt bet i det sura äpplet och betalade sina böter skulle kanske polisen kunna ägna mer kraft år sådant som är viktigt...

Men det är klart att det är enklare att tycka polisen jävlas med en, än att erkänna att man gjort fel...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/09/06 :  09:40:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Varför jag nämnde USA är att man har samma system där, räcker med foto på nummerplåten, man skiter i vem som kört. Samma rättsröta som England då.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2011/09/06 :  11:04:38  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Här i Sverige vill ju myndigheterna införa ägaransvar vid fortkörningar, just pga. problemet med fortkörarna som nekar/duckar/skyller ifrån sig och dylikt.
Effekten av det är tyvärr att vi på sikt kommer få samma system som övriga länder och det är väl inget att eftersträva?

Sträckorna där kamerorna är placerade är dessutom märkta med skyltar i förväg så man har en chans att anpassa farten.

(Har själv blivit skjuten av farbrorn med lasern två gånger (och då finns det ingen förvarning att de står där), och båda gångerna skrivit under och betalat enligt gällande prislista)
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/06 :  12:14:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Om alla som håller på o fjollar med dylikt helt enkelt bet i det sura äpplet och betalade sina böter skulle kanske polisen kunna ägna mer kraft år sådant som är viktigt...

Men det är klart att det är enklare att tycka polisen jävlas med en, än att erkänna att man gjort fel...

Den här tråden handlar inte om erkänna att någon gjort fel eller inte utan om vad som kan hända om jag inte skickar in mitt namn till polisen.

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/06 :  12:17:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Sträckorna där kamerorna är placerade är dessutom märkta med skyltar i förväg så man har en chans att anpassa farten.

Nej, det där stämmer inte. Kameran som fotade mig var en portabel sak på en liten släpvagn. Dessa ställer de upp utan några varningsskyltar innan.

Jag vill göra ett förtydligande. Jag har inte, och kommer heller inte, förneka att jag körde för fort på det aktuella stället. Det var på en 70-väg och jag höll 80.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000