HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 14 Watt från ett billigt rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/06/28 :  12:58:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
ReVintage: Snodde en batch var det, de idioterna på skroten skulle mosa allting!Ljudet från dem var väl OK, men jag saknade lättheten i musiken som tex 6B4 bidrog med.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/30 :  00:17:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fick svar från Edcor. Deras 25W/1,25k tar max 250mA!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2011/06/30 :  00:24:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
1/2 OT: Om någon ska beställa från Edcor så hakar jag gärna på, behöver ett halv dussin småtrafos till min hornanläggning...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/30 :  06:29:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hänger också på med 2st 1,25k om ngn annan ska beställa. Tänkte tidigare hålla i ett Groupbuy, men har ingen möjlighet fn.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/30 :  14:24:40  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Eftersom jag just sparade några lax på att komma på att det var vattenkokaren och inte spisen som löste jordfelsbrytaren så kan jag hålla i ett GB. PMa vid intresse.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/06/30 :  16:08:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om jag inte minns fel har man möjlighet att köpa Edcor genom en europeisk leverantör då slipper vi en massa krångel med tullen, Soundbrigade vet mer.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/30 :  17:16:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Eftersom Edcor inte själva säger att de nu har någon distributör i Europa så finnas det nog ingen. För ett antal år sedan var det aktuellt. Finns någon så lär det väl bli dyrare då denne säkerligen vill skära emellan.

Det är inga konstigheter att beställa från USA då frakten räknas ut direkt. Blir inte särskilt dyr vid groupbuy. Troligtvis går det också snabbare eftersom Edcor bygger "on demand".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/30 :  19:11:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
reVintage har rätt. Kontoret i Belgien har bommat igen.

Kolla annars mina länkar och jämför priserna. Det kan ju bli billigare att köpa från Tyskland.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2011/06/30 :  21:05:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag beställde direkt från fabriken i Usa för några år sedan, det gick helt problemfritt. Betalade med Paypal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/30 :  23:15:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Jag beställde direkt från fabriken i Usa för några år sedan, det gick helt problemfritt. Betalade med Paypal.

Krångligare än så är det inte!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/07/01 :  09:42:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag visste inte att europafilialen var nerlagd annars hade det varit enkelt att handla från.

Jag vill så gärna vara med men den ekonomiska delen för de stora posterna får mig att tveka men jag får helt enkelt göra ett långbygge av det och börja med de billigare delarna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/07/02 :  07:29:47  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Vi är 3 st för GB på Edcor för närvarande. Om vi beställer borde jag nog få med lite strömförsörjning också. Några förslag på lämpliga nättrafos, antingen för delad eller dual mono? Kör man med drosslar på filtren? I så fall vore det snyggt med Edcor där också, allt i samma stil.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  08:32:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Notera att nedanstående(se Groupbuy CCS) är perfekt för Schade. Saknas bara Sg-stabb, men man kan inte få allt.

Gjorde jämförande simuleringar med D3a och exakt samma koppling(enl. ovanstående) och DN2540. Resultaten blir klart bättre med MOSFETen! Bl.a. halveras THD därtill med bättre övertonssammansättning. Undrar hur det låter? En depl. FET är ju aningen billigare än en D3a. Ingångskapacitansen är väl det som ev. kan ställa till det. Simuleringarna visar dock inget sådant när amn matar med 1kohm källa.

Ang. nättrafo så ordnas den lätt med en 230V:230V toroid på kanske 100VA per kanal. Glöden löses med ett litet 6V SMPS. SMPS och MOSFET-driver låter väl mumma.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/02 08:38:44
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  08:37:19  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ang. nättrafo så ordnas den lätt med en 230V:230V toroid på kanske 100VA per kanal. Glöden löses med ett litet 6V SMPS. SMPS och MOSFET-driver låter väl mumma.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/07/02 :  09:28:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Ang. nättrafo så ordnas den lätt med en 230V:230V toroid på kanske 100VA per kanal.

http://www.edcorusa.com/products/660-xpwr065_240.aspx

Den där då kanske, om man inte har en dylik toroid liggandes?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2011/07/02 :  09:43:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Schade-återkoppling

Var kan man läsa mer om detta som nämns både här och var.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  09:58:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sök, det har körts flera trådar om Schade-kopplinen här och många på diyaudio. Sök där, men börja med OH Schades patent från 1938. I grunden är det en anodföljare. NPs Zen är faktiskt en sådan men med MOSFET vilka har ung. samma karaktär som pentoder.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/02 10:03:18
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/07/02 :  20:11:02  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Satt och funderade på en BOM-lista på Elfa eller så ifall fler är intresserade att grundforska i denna konstruktion. Men jag är för oäven för LT Spice, fattar inte hur jag får in specialkomponenterna.

Men det räcker väl med typ 0,6 Watts på de flesta motstånd etc? C4 1000mF vållade mej lite huvudbry men det är väl en lågvolts elyt antar jag?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:12:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nättrafos beställes från Antek. Fina toroider till låga priser. Snyggare än Edcors eftersom de kan sättas inne i chassit.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:50:51  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Fina toroider till låga priser.

ja, rackarns
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000