HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 14 Watt från ett billigt rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2011/06/23 :  22:51:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag och reVintage diskuterade ganska precis det här för något år sedan, nu har någon tänkt i samma banor och dessutom gjort verklighet av det. Single ended pentodförstärkare med PL509 som slutrör och Schade-återkoppling. 14 (presumtivt ganska linjära) watt ut, inte så pjåkigt:

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/191328-sweep-tube-sep.html

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/23 :  23:20:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Skulle som sagt kunna fungera bra om man ersatte det usla 6AU6 med en "riktig" pentod som exempelvis E280F. Märklig koppling dock, normalt vill röret ha högre skärmgallerspänning än anodspänning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2011/06/23 :  23:26:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det var min tanke också, att ett bättre ingångsrör nog kan vara motiverat. Tyärr är E280F inte helt gratis men det ska visst finnas nån rysk nästan-ekvivalent som är just nästan gratis. Detaljerna tål säkert att finslipas på men konceptet är intressant. Gott om effekt och låg utimpedans är man inte bortskämd med i SE-världen. En PP-version vore för all del inte heller fel tror jag.

Edit: E81L, kan det vara nåt att ha på ingångssidan? Pragmatisk/snål som jag är siktar jag alltid i första hand på att förbruka det jag har hemma i lådorna...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2011/06/23 23:30:07
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/06/24 :  08:29:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag satt och läste den tråden på diyaudio sedan hittade jag fulings avknoppning här. Jag kan faktiskt hålla med att det är en intressant tråd även om jag inte för tillfället behöver en förstärkare till men man vet aldrig .

Angående E280F skulle man inte ersätta den med D3a för vad jag har förstått är de väldigt lika förutom att D3a är längre sedan är de ännu inte så förbaskat dyra.

Jag höll på att glömma E180F är det något att använda.

6C45Pi kanske passar från den ryska planhalvan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2011/06/24 11:17:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/24 :  09:57:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Följer tråden med stort intresse!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/24 :  12:20:43  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ca 11W med konventionella Ua=170V, Sg=220V och Ia=200mA. 700ohm OPT. Depletion MOSFET driver. Indikationer på mindre än 0,5% THD vid 8W. Pga hög Ia ska man nog sikta på lite högre Ua.

Kollade med Diyaudio-specarna, 11W där också! Men THD halveras.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/06/24 12:42:34
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/24 :  13:55:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul om det ginge att kräma ut lite SE-watt utan att ta till killer tubes from hell med 1200V anodspänning.

Jag och Azazello (Nikola) skissade på en variant där vi matade ett KT120 från ett C3g - det är väl ett hyggligt rör?

Ed. Upprepade störningar.

Edited by - soundbrigade on 2011/06/24 14:02:27
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2011/06/24 :  16:34:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det här med drivsteg och arbetspunkter får vi diskutera vidare när det blivit vardag igen, tills vidare säger jag glad midsommar!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/25 :  10:22:49  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför inte ngt sånt här med en "riktig" driver:

Eller så här, där MOSFET är att betrakta som en trebent pentode med mycket högre branthet:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/06/25 10:27:50
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/25 :  15:37:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Egentligen blir jag ganska lack på sådana här trådar eftersom de fullständigt frammanar det allra sämsta (bästa??) i mig - nämligen en obetvinglig lust att sno ihop något kul efter de idéer som presenteras här. Dock lägger jag band på mig själv och konstaterar att jag var dum som gav bort ett bar rör av nämnd typ och en del annat som kunde kommit till användning.
Hursomhelst, jag kollade runt lite efter transformatorer till ett sådant här projekt, lite orolig att det skulle vara ganska öde på den marknaden men icke alls!! Det finns en massa transformatorer att tillgå i alla prisklasser:
EdcorUSA CXSE25-8-1.25K
EdcorUSA XSE15-8-1.7K
Röhrentechnik 53.509 (speciellt designad för EL509)
Analog-Metric BEZ Single End Transformer 50W 1.8k:4-8ohm
Hammond [url=http://www.hammondmfg.com/pdf/5c0050.pdf
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/06/26 :  12:36:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Intressant med FET-driver Lars
Vilken spänningsförstärkning ger FETen på G1?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/26 :  17:24:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Pix!
Vet ej ska kolla. Men svårt att uppskatta pga Schade. Försök leta up MJKs tråd på diyaudio. Han har mätt och data är oerhört bra med 6L6 och IXYS. Han ligger bakom dessutom konstruktionen.

Creswells konstruktion spånades f.ö. för ett par år sedan fram och mig och MJK. Men mest av MJK.

Konstruktion behöver inte den överarbetade nätdelen. Enbart stabbad Sg. Enkelt med Zener. Nämndes också i tråden.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/06/26 :  20:03:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Känns som det är dags för en planka
Mina LL1691 9K har 2 pri. lindningar och en 8 Ohm sec.går det att koppla för 4,5K?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/06/26 :  20:41:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Hasse
LL1691 har lindningarna 17 + 17 : 1
Lägger du prim-lindningarna paralellt får du 17:1 vilket betyder att lindningsförhållandet halveras och impedansförhållandet minskas med kvadraten på lindningsförhållandet,dvs sjunker till 2250:8 (2250 Ohm på röret)
Du får då en 2250:8 140mA OPT
Jag antar att du har SE-varianten eftersom frågan kommer upp i denna tråden

Hej Lars
OT-varning (kanske en annan tråd snart)
Jag har funderat lite på ett PP-steg byggt på mekaniken + OPT från ett par QII'or.
Har några 6AS7 NOS-rör vilket borde funka hyfsat via 16 Ohms-tappen (med 8 Ohms last)
Problemet ligger i att hitta en bra fasvändare/driver som fixar svinget. och en FET-lösning skulle ju sitta fint!

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2011/06/26 20:46:01
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:12:54  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Hur bra trivs en "rysk" 6l6 med 9k?

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/06/26 :  21:23:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

lite ot till Pix;Staffan T byggde en rörhäck för länge sedan å då drev han 6AS7 med SRPP som var lite poppis då å det funkade riktigt bra.
Det var häller inga problem med att köra 16 Ohm högt.
QII järnen har ca 10% cfb som är kul å labba med.

Som drivsteg idag så skulle jag prova D3a eller C3g eller liknande.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/26 :  22:21:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hokis,
EL519 vill ha ngt i närheten av 1,5k SE.

Lars,
Jag har också ett par QII. Jag har kopplat om primären och lagt katodlindningen på anodsidan. Har för mig att jag hamnade på 3-4k. Lämpligt för 6B4G! I annat fall Schade PP med ex.vis KT66 och D3a/E280F el. depletion MOSFET.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/06/26 22:23:19
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2011/06/27 :  16:44:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Eftersom jag startade tråden så tar jag mig friheten att gå lite OT:

Att parallellkoppla primärlindningarna på Lundahls utgångstrafos, är det god praxis? Anledningen till att jag undrar är att jag har ett par dyra LL1688 (deras största SE-trafo) hemma som värmt hyllan i ett antal år utan att någonsin spela musik. Köpte dem till ett mördarbygge med 813 som inte verkar vilja bli verklighet. Med parallella primärlindningar hamnar de på ca. 2,3k/8R och klarar 170mA, det kanske finns någon grov sändarpentod som skulle trivas med den lasten i de kopplingar den här tråden handlar om?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/06/27 :  19:10:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Att parallellkoppla primärlindningarna på Lundahls utgångstrafos, är det god praxis?

Jag ser inget problem i detta, och jag tror att det är just detta som är tanken med Lundahls design (symetriska lindningar)
Bara man tar hänsyn till att trafon får rätt bias-ström, beroende på hur lindningarna används
Även primärinduktansen påverkas naturligtvis i motsvarande grad.

Tvärt om, skulle två parallella lindningar med tunn tråd, teoretiskt vara bättre än en lindning med tjockare tråd.
Fyllnadsgraden på bobinen ökar, och skicktningen av lager kan optimeras bättre för ökad bandbredd

Lindningarna i Lundahls trafos är i det närmaste identiska, vilket förhindrar obalans.

Andra trafos som däremot lindas "inifrån och ut" får ju mer tråd (högre R) i de yttre lindningarna.
Läggs två inte helt identiska lindningar (varv + R) parallellt, så kommer någon av dem att "jobba mer" än den andra, vilket i sin tur betyder ökade förluster

Ett exempel på detta är t.ex QuadIIs järn.
Även om detta är en PP-trafo som kanske inte är aktuellt att koppla parallellt, så har den ena primären högre resistans än den andra.
Dock ger de samma sving ut (dvs samma antal lindningsvarv)

/Lars

Edited by - pix on 2011/06/27 19:26:36
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/27 :  19:26:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Primär-induktansen blir fyra gånger mindre och -kapacitansen fyra gånger högre. Mao inga förändringar åt rätt håll. Men säkerligen är nog kapacitansen inte något problem.

När det gäller småsignaltrafo avråder P. Lundahl från att parallellkoppla primärerna.

Men varför inte bygga en 813-Schade med trafon i originalkoppling?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/06/27 19:28:35
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/06/27 :  19:58:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har några NTC motstånd som jag ska testa med ett switch agg till glöden och se om den startar mjukt.
813

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2011/06/28 :  00:08:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite inkonsekvent av Lundahl att avråda från parallellkopplade primärer, i databladet på någon eller några av deras interstagetrafos finns sådana kopplingsexempel upptagna.
Att induktans och kapacitans ändras är jag på det klara med, frågan är om de nya värdena blir sämre än vad de hade blivit hos en trafo som är byggd för den nya omsättningen.
813 har enligt mig två stora brister: Kilovolt på toppanslutningen och 10V 5A glödmatning, utan sportslig chans att komma undan med AC-glöd. GM70 vore trevligare på båda punkterna men dem får man inte tag i riktiga socklar till, smäcket som säljs på Ebay vägrar jag koppla in högspänning på...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/28 :  09:36:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Gluca på diyaudio har erbjudit sig att modifiera de CCS-kaskod PCB som han har ute på groupbuy. Han kompletterar dem med "gyrator"-möjlighet vilket är idealiskt för Schade-driver.

Har jag drömt??? Fick för mig att Cresswells schema hade gyrator istf anodmotstånd till 6AU6 från början.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/06/28 09:39:50
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/06/28 :  10:25:51  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Imperial: Du har PM! (76)

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/28 :  10:54:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lite OT Erik!
Jag har för mig att du lekte med 6080 PP efter att vi varit och hämtat en gratis-batch på elektronikskroten här i Eskilstuna. Du var inte så odelat positiv har jag för mig?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/06/28 :  11:35:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Edcor har 1,25k/25W ca 80USD.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000