Author |
Topic |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 18:07:47
|
Det talas ofta om hur små lådor lider av att man ska få dem att spela bas. Men om man vill bygga en stativare som är konstruerad för att stödjas av en sub, den kommer alltså att skäras vid sisådär 80hz, hur bra kan man få den då? Jag är framförallt ute efter att få mer effektivitet, mer dynamik, och så framåt och *host* "hornlik" ljudbild som möjligt, utan att köra horn (WAF, ni vet).
Men jag hittar i princip inga sådana här projekt! Jag behöver idéer och inspiration! |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 19:44:00
|
Om du ska använda stativ till den så kan du ju använda stativet som en del av lådan för att få lite extra volym på lådan. Det finns många intressanta element att använda om du inte ska gå så lågt i frekvens.. Vad är det ungefär för prisspann ?
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 19:53:38
|
Hakar på emmanuelgbg:s förslag från Jodas tråd:
http://www.hifikit.se/index.php?id=2726
Detta element bör inte skilja allt för mycket mot de som sitter i Hesselvallhögtalarna. Låter grymt bra och har god känslighet. Lämpligt q-värde också. Komplettera med en känslig diskant typ
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=111
som budget eller en driver typ B&C DE250, 18 Sound ND1030 eller Beyma CD10Fe
Beroende på baffelbredd och placering blir känsligheten lite olika men med "normal baffel" på 25 cm bör du klara dig med att dra av 3-4 dB vilket resulterar i en rätt bra känslighet. Fill du ha ljudet mer "på" minskar du baffelstödet. Djup i röster och fyllighet minskar på men känsligheten ökar. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 22:06:22
|
Vi är på konceptstadiet, men budgeten är väl inte speciellt tight, egentligen. Vad ska man ha för princip tro? Slutet eller basreflex, fast högt avstämt? Eller något annat?
"Fill du ha ljudet mer "på" minskar du baffelstödet. Djup i röster och fyllighet minskar på men känsligheten ökar."
Att minska baffelstödet, är det alltså att ha en mindre baffel? |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 23:15:41
|
quote: Jag är framförallt ute efter att få mer effektivitet, mer dynamik, och så framåt och *host* "hornlik" ljudbild som möjligt, utan att köra horn...
Rätta mig om jag har fel men är inte stor mebranarea en vinnare här?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/06/27 : 08:47:34
|
Beyma har ett antal koaxialelement som kanske är kandidater? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 22:17:12
|
Beyma koaxialer verkar lovande! Undrar hur de låter egentligen... |
|
|