HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tangband 1772 och Replikon/BVR?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/01 :  13:00:35  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Hej!
Jag går i väntans tider på att få öppna paketet med två såna här:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8379

Tänkte först bygga något slags horn till dessa, men tycker att de blir för stora och dominerande i rummet för att orka ned till 40 Hz (som är mitt basmål), så funderar att istället försöka mig på en hybrid, (Replikon, eller BVR som det också kallas).
Om jag förstått saken rätt, är det egentligen en slags BR-låda, fast med expanderande port.

Hursom... har bekantat mig med Hornresp och försökt simulera så gott jag kunnat. Skulle gärna vilja ha lite input på detta.

TS-parametrarna har jag hämtat från denna tråd:
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/150267-tang-bang-w8-1772-impressions.html

Jag känner mig osäker på hur man egentligen ska tolka impulssvaret här?
Bilden under visar impulssvaret i "combined response"

Jag är också osäker på om jag har tänkt rätt vad gäller hornhalsens veckning?
Det röda strecket motsvarar hornets längd i simmen.

Vad tror ni?
Kan detta bli nåt?

/jacozz

Edited by - jacozz on 2011/07/01 13:26:57

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/01 :  18:30:05  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det här ser lite trevligare ut!

För hornbruk är elementet mer lämpat som mid från kanske 130Hz och upp.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/01 18:51:36
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/01 :  18:51:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja, frontladdat är inte direkt lämpligt för fullrange om hornet inte hålls väldigt kort och kompletteras med extra baslåda och det var ju det han ville undvika. Jag har också funderat på BVR förut. Imperial Bashorn är av sådan typ med på ca 900 liter... Kruxet är resonanserna i port/horndelen.
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/01 :  21:43:26  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
reVintage
Hehe.. jo den första simmen ser ju knasigt bra ut! men då blir den ju "rätt stor" eller hur?
Jag är beredd att offra känslighet och rak tonkurva för att få ner storleken till acceptabel WAF.
Min gräns här går vid ca: 1 m hög och ca:0,5m djup. Skissen är nu 95 cm hög och lite drygt 50cm djup.
Så det är inom dom förutsättningarna jag jobbar efter.

Petter!
Precis, Tanken här är att få maximal känslighet, (inom förutsättningarna ovan), i basområdet (till ca 40 hz. Basen under det kan jag leva med förutan. Mitt rum har en peak runt 34 hz så det "hjälper till i botten ändå, och lägre än så är inte intressant för mig).

Till saken hör att jag nu kör: Dator-Behringer 2496 DEQ -DAC-slutsteg, så eventuella peakar kan jag ändå jämna ut hyfsat med parametrisk EQ. (inom vissa gränser såklart).
Peakarna runt 800 hz 1700Hz borde man väl kunna ta udden av med dämpmatrial i början av hornhalsen, (och lite Xtra hjälp av PEQ)?

Det jag känner mig mer osäker på är impulssvaret enligt min sim. Nu orkar den bara upp till 0,6 av 1.0 (vad nu det exakt betyder i praktiken)
Det som gör mig oroad här är att om jag minskar eller ökar volymen på kompressionskammaren med så lite som någon liter eller två, så blir det kombinerade impulssvaret helmysko?

Här är Impulssvaret i 48 L kompressionskammare:

Tacksam för input på detta
/Jacozz

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/01 :  22:09:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Elementet är inte tillräckligt "fullrange" så det kommer ändå att gå åt en toppdiskant. Hornet blir dessutom inte extremt långt men kräver naurligtvis delninge en bit ner får att funka. Ska man trots allt köra Imperial Wannabe så skadar det inte att frångå koniskt och ist. gå åt exp-hållet med lite småjusteringar. Med koniskt är antagligen den visade konstruktionen så bra som det går att få den. Det kan vara intressant att kolla Linnars Imperial-simulering:

http://www.linnaraudio.com/simuleringar/imperial/index.htm

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/01 :  22:12:30  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Jag känner att jag måste förtydliga mina mål lite.
Min ambition är inte att kunna spela skithögt! (eftersom jag bor i lägenhet).
Snarare handlar det om att kunna spela hyffsat högt, utan för mycket intermodulation eftersom jag använder ett bredbandselement.

Det handlare om att hitta en konstruktion som fixar detta att utan för mycket konrörelse och går tillräckligt lågt ner i basen (Ca:40 Hz) med hyffsad effektivitet enligt mina förutsättningar, (se föregående inlägg).

Men visst, jag vill kunna känna baskaggen i magen (lite i alla fall), det är något som jag nu saknar med mina OB-högtalare.

/Vänligen jacozz
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/01 :  22:44:47  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
reVintage
"Elementet är inte tillräckligt "fullrange" så det kommer ändå att gå åt en toppdiskant."

Hmm.... kollar vi på samma graf?
Den tycks, (enligt fabriksdatan i alla fall) ge Ca 93 db vid 17 000 hz, ca 98db vi 20 000 hz, on axis) Det är faktiskt unikt för en 8:a tummare.
Det är den största anledningen att jag valde detta element före Fostex 206En.
En annan anledning är att den tycks, sakna den där karaktäristiska peaken runt 3 khz som Fostex mer eller mindre alltid har på deras dubbelkonselement.

Lowther ska vi inte prata om ;)

Men...

Däremot simulerar den betydligt sämre i horn än Fostex 206En. (alldeles för hög QTS, bla.)
Det är därför jag försöker få till en kompromiss här.

/Jacozz

fortfarande naivt? bredbandstroende :)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  01:20:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jacozz,
Jag har mindre (4") Tangband som ser minst lika bra ut på papperet. Det krävs trots detta hjälp i diskanten. Det enda övriga jag testat är PM-6, en högtalare som fö Petter älskar.

Ang. det första exemplet så är det inte lådan är problemet utan det dryga 40cm långa 200Hz LeCleach-horn som sitter framför. Lådan ca 50dm3. Där lär det definitivt gå åt en övre diskant.

Vad jag förstår så är du inne på Imperial. Det är en Jensen-konstruktion från 50-talet sopm någon tydligen uppfunnit igen för att kalla den Replikon. Testa att göra "porten" exp.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/02 01:21:46
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/02 :  01:56:31  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
reVintage
Hmm... du kanske har rätt här angående wizzerdiskanten.
Jag har själv risiga erfarenheter av Visaton B200 i diskantregistret. (Dock funkar den sketbra som mellanregister). Det slutade med att jag delade den traditionellt runt 2,5 khz och kompletterade med en Bolender Graebner planardiskant i min OB-planka.
Det låter finemang :)

Jag får nog göra som så att jag först får lyssna ordentligt på den i öppen baffel för att avgöra om den är "good enough" i de övre registren innan jag drar igång något projekt.

/jacozz

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/02 :  08:59:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hittade en jättelåååång tråd på diyaudio. MJK använde faktiskt konisk i sina simuleringar!

Här ett blad baserat "uppfinnarens" formler:

http://www.diyaudio.com/forums/attachments/full-range/114220d1219052080-understanding-replikon-horn-replicon.zip

Har testat både med LN och LOG men det ser inte så kul ut.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/02 09:55:02
Go to Top of Page

jacozz
Member

51 Posts

Posted - 2011/07/02 :  10:09:03  Show Profile Send jacozz a Private Message  Reply
Tack reVintage!
Den ska testas.

/jacozz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000