HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Chassi på höjden (?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/28 :  17:51:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag bara måste bli klar med alla projekt och i funderat över om jag ska meditera över ett "klargörande" av något projekt dyker undran upp om det går att få tag i (rörförstärkar)chassin på höjden.

Jag försöker förklara lite närmare.
De flesta förstärkare, ovasett om det är för- eller effektförstärkare ser ut så här; platta och med alla biffiga och vackra komponenter ovanpå:

Jag tänker mig nåot mer så här, med en liten bottenyta och med förstärkarens olika delar stackade ovanpå varandra och ev. med rörn stickande upp högst upp:

Jag hittar inget hos de vanligaste chassiförsäljarna och jag är nästan på G att sno ihop något själv men har lite för mycket hjärnsläpp.

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2011/06/28 :  19:34:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag byggde ett till min 6S33S förstärkare som jag hade med mig på diyträffen för ett par år sedan jag vet att du har några bilder på den. Jag vet att du får vara så snäll och bygga själv det fick jag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/06/28 :  22:50:32  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
jag var inne på nån liknande idé för nåt år sen, men la ner idén då jag inte har tillgång till mekanisk verkstad, det ska ju vara estetiskt tilltalande också, inte bara högt...

En skyskrapa: med glöden lysande i fönstren...
En ångpanna: glöden i elden och värmen kommande ur skorstenen...
Eller ett oljeraff med trafos som byggnader och rören som cisterner, lite "tubes" mellan pryttlarna att ha kablar i...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/28 :  22:56:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet att Modushop har massa snygga chassin men alla är ju ganska platta ....

Jag ska botanisera på jobbet och se vad som finns. Vi har ju aluminium, alu/zink, lite (för) smala remsor av koppar, massor av plyfa (byggkvalitet dock) och några bitar ädelträ samt maskiner att klippa och bocka plåt.

Jag får sätta mig ned och planera helt enkelt....
Go to Top of Page

Ampzilla
Member

133 Posts

Posted - 2011/06/28 :  23:34:48  Show Profile Send Ampzilla a Private Message  Reply
Ganska snyggt med en V8

Här är Wave stream V8

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/29 :  07:49:36  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Varför inte bygga som en stjärnmotor isf? Då är adventsstjärnan fixad också! =)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/30 :  19:39:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
De som har koll på tyska tidningen Klang&Ton har säkert sett deras V8 med massa TB-element.

Jag har kapat till fyra småskivor 6mm plywood vilka ska betsas och lackas eller oljas till högglans. Ska sättas samman som ett torn med kopparklädda kanter. Överst ett "lock" i koppar i vilket förstärkarkortet ska monteras med distanser och sedan PSU-kortet i ett nytt gäng distanser. Potentiometern får väl monteras mitt emellan på en liten plåtbit.
Trafarna i botten - trafar för det är en till rörkretsarna och en till poten.

Det trista är att man just inte kan montera allt på en gång och löda ihop allt utan man får jobba sig nerifrån och upp.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/30 :  20:14:58  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Om du använder så tunn plyfa är det bäst att du behandlar insidorna också annars kommer de så småningom att bukta in då den obehandlade ytan kommer att svälla en aning. Ska bli kul att se detta bygge, lycka till

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/02 :  09:52:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag får fundera på det.
Jag snodde ihop ett enkelt och mycket platt chassi igår för att snygga till och av-brumma mitt STC-slutsteg och hamnade lite i samma sårighet, dvs lite svårt att få till en praktisk lösning för byggandet av densamma.
Bild på fina chassit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000