HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Sampla stenkakor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/05/13 :  23:57:39  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Jag skulle vilja samla mina stenkakor till datorn. Min skivspelare har bara 33 och 45 varv, men det antar jag går bra att resampla i datorn. Det är dock två grejer jag funderar över...

1. Nålen. Går det använda den vanliga nålen som jag spelar vinyl med? Om inte, kan jag byta ut nålen på min Ortofonpickup, eller behöver jag ha en annan pickup helt och hållet?

2. RIAA. Stenkakorna lär inte spelas genom RIAA-förstärkaren va, utan direkt signal in i datorn, eller? Kan inte tänka mig att min tratt processar ljudet enligt RIAA-formeln.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/05/14 :  00:24:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
1. Din nål är helt åt pipan för att spela 78:or. Till OM-serien finns det 78-nål, men vad du har vet jag inte. Annars har Rega en 78-pickup som inte är så fasligt dyr. Finns säkert fler. Undrar om jag inte sett någon Grado också...

2. RIAA-kurvan är ett senare påfund. Om jag minns rätt så kan det vara alla möjliga kurvor så egentligen behöver man någon typ av ställbar korrektion. Det fanns alltså inte någon industristandard. Med tanke på frekvensgången i en tratt så var det väl inte så noga för de flesta. Det var väl bara rikta nördar med mer avancerade prylar som behövde bry sig.

Istället för att hålla på och joxa i datorn så kan du gräva upp en svarv med 78-varvsfunktion. De är inte så svåra att hitta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/14 :  01:44:06  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Instämmer med ovanstående talare, skivspelare med 78 rpm är ett måste, liksom en korrekt 78-varvsnål.
Även om du kan fixa skillnaden mellan RIAA-stegets frekvensgång (som du inte kommer undan) och vad som stämmer nämast med den aktuella 78-varvarens frekvensgång i datorn föredrar jag att göra det så nära som möjligt med hjälp av tonkontrollerna på en förförstärkare redan innan jag rippar för att få en känsla av hur det blir.
Då ansluter jag pre out och inte tape out till ljudkortets ingång. Se dessutom till att monokoppla signalen.
78-varvare är bara graverade i sidled och då kan du "nolla ut" en del rumble, som ofta är med redan från graververket på 78-varvare. Var inte rädd för lite brus, vrid upp diskanten rejält, RIAAn sänker alldeles för mycket. Då upptäcker du att det finns mera information i skivorna än många tror.
Tvätta skivorna om de brusar för mycket, använd vatten och eventuellt liiite diskmedel, men absolut inte isopropylalkohol eller liknande, den löser upp schellacken.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/05/14 01:45:23
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/05/14 :  11:05:02  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Tack för dessa fina svar!

Vad min pickup är för modell vet jag inte säkert, men den ser ut som denna som benämns OM 5E i denna artikel,

http://www.21stcentury.co.uk/gadgets/hifi-4-less/ortofon-om-5e-magnetic-cartridge.asp

Vet inte om det finns fler varianter som ser likadana ut. Men om det är en OM jag har, kan jag bara byta ut själva nålen, alltså den biten som det på bilden står Ortofon på? På Svalander hittar jag denna, som ser ut som min pickup men är avsedd för 78 varv:

http://svalander.se/shoppen/vinyl/pickuper/1?l=info&pid=12359

Är pickupen kompatibel med min, med bara en annan nål, eller behöver jag köpa hela denna?

Det bästa vore förstås att ha en skivspelare som fixar 78 varv, men det blir lite trångt här hemma. :) Och kasta ut min Thorens till förmån för en Kjell & Co-spelare med USB är jag osugen på. Jag vill egentligen bara sampla skivorna för att föreviga dem. Lyssna på dem kan jag göra på trattisen. Jag kan leva med att fixa hastighet, EQ och kompression i datorn, om det nu är sånt som behöver petas på för att få det bra.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/14 :  14:37:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det räcker att skaffa OM-78 nålen. Jag har en likadan själv, som jag satt på min Garrad SP25 Mk.II.
Jag köpte den begagnad av en klasskompis på gymnasiet för över 40 år sedan.


Svalander tar hutlöst betalt , med en snabb googling hittade jag OM-78 hos Hifi-Punkten för 500 kr jämnt http://butik.hifi-punkten.se/show_items.asp?Field_Name=Huvud_Kategori&search_word=Skivspelare och med ytterligare sökningar kan man nog hitta den billigare ändå. Det finns t.o.m. piratnålar för 78-varv http://www.phonophono.de/Yersatznadel.php3

Att kompensera en så stor hastighetsavvikelse som 75% digitalt utan avsevärda störningar som gurglande ljud har jag svårt att tro är möjligt.
Analogt kan man fixa rätt frekvensgång med Rek-O-Kut Re-equalizer II
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers som nog är tänkt för nördar som jag, som har 78-varvsriggen inkopplad för jämnan och gillar den fysiska hanteringen.

Du får nog försöka göra plats för en extra skivspelare en begränsad tid åtminstone. På bilden har jag t.om. skivtvätten tillfälligt framme.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/05/14 :  15:53:12  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Tack för de goda länkarna och inspirerande bilder!

Jag tror nog att det går fint att sampla upp utan kvalitetsförlust. Eftersom man bara ska öka hastigheten tycker jag det inte ska bli någon kvalitetsförlust över huvud taget (sånär som på avrundningsfel eftersom 78 inte är delbart med 45). Vore det tvärt om, att man ska sampla ner hastigheten, skulle det förmodligen låta illa. Men det är ju baserat på min teori. Hur det blir i praktiken återstår ju att se. Ska bara försöka få tag på en 78-nål som passar min pickup.
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/05/14 :  16:23:40  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Denna skulle funka va? Blir det mycket bättre med en riktig Ortofon, eller är det som Coca Cola vs Pepsi?

http://viewitem.eim.ebay.se/REPLACEMENT--ORTOFON-OMP5-STYLUS-WITH-78-DIAMOND-TIP/250792258281/item
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/14 :  17:26:15  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag kan inte bedöma om den nålen är värdelös eller nästan lika bra som originalet.
Kineserna kan ibland göra kopior med förvånansvärt god kvalitet till lågt pris, men om de inte har full förståele för vad de håller på med kan det gå väldigt snett. Om de tycker att elastomeren till nålarmsinfästningen är för dyr och erätter den med en annan som ser likadan ut kan den bli för hård eller mjuk, eller vara ok när den är ny men tappa sina egenskaper efter kort tid.

I mitt fall, med långt över 500 78-varvare, skulle jag inte chansa på en piratnål, utan satsa på originalet, men leta efter bästa pris. Å andra sidan 215 spänn är inte mycket, hade jag bara ett 100-tal skivor skulle jag nog chansa på en pirat, trots allt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000