HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon 2M Bronze
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/02/06 :  20:17:24  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Någon som har erfarenhet av denna pickup i synnerhet. Nu när 2M serien har funnits ute en tid. Kanske någon har en jämförelse med Ortofon OM 20-40, eller Ortofon 2M Blue. Eller dylika.
Verkligen svårt att hitta vettig information om just 2M Bronze.
Vore mycket tacksamt och välkommet med reflektioner i denna fråga.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/03/18 09:49:13

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2011/02/07 :  18:49:48  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Har inte lyssnat, men jag tror att Ortofon 2M Bronze är oerhört bra köp för pengarna. Det låter så när man läser på utländska forum, som till exempel stevehoffman.tv/forums/

Finns lite matnyttigt här: http://www.needledoctor.com/Ortofon-2M-Bronze-Phono-Cartridge
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/02/08 :  20:11:23  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Man tackar för pricken över iet så att säga pick-me-up
Blev ytterligare lite läsning och hade helt missat att scrolla ner på din bifogade needledoctor länk.

(Nålen verkar vara restad dock, men har skickat iväg en beställning.
Varför vänta. Drog även ett nytt RIAA medans jag var på g)


¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/02/08 20:11:50
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/02/10 :  18:54:52  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply

Den var verkligen über seg att kamma hem för min lokala hifilangare, i fyra hela plurdagsfria veckor får man hia sig.
Holy Jebus vad spännande! och vad skönt att ha en komponent mindre att tänka på i systemet.

Så tre til fire uke sedan har örnen landat.
The Bronze one.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/16 :  09:29:53  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ett styck 2M Bronze har precis börjar spela.

Någon som har ett hum om ungefär hur lång tid eller spelade LP skivor 2M Bronze tar på sig tills den släpper så att säga, blir av med sin vasshet? Kanske någon har röda/blå (svarta) kamrater i 2M serien och vet vad som väntas.

Ett annalkandes mega väljud kan dock avslöjas mellan SSSSSSSSSen.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/16 :  10:56:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tyckte min blå var mera känslig för skum VTA än brukligt, snarare är att den var essig. Men visst mjuknar den i ljudet efter en 20-40 timmar...
Jag lade i lite kludd i "fickan" på den löstagbara delen av nålen för att öka vikten och minska resonanser något och tyckte jag fick ett matigare ljud direkt.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/17 :  09:40:03  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ja jäklar i gatan vad jag håller med om VTA känsligheten. Verkligen en väldig skilland på minsta lilla pico lutning. Har stora problem med detta just nu, ny pickup och ny tonarm, en Tecnoarm. Har stora problem att få till det bra.
Men en ny acrylic platter är påväg och då ökar höjden med 8mm, så lika bra att vänta.

Jag hade i stort sett perfekt VTA på förra tonarmaen med 2M Bronze och då läte det väldigt annorlunda mot hur det återger ljud nu. Har skruvat för mycket i trötta timmen så jag vilar hela projektet tills alla saker är på plats för slutgiltig montering.
Dock så var det väldigt MVG inställt en kort tid men klåfingriga jaget lyckades haverera välljudet igår kväll. För jag fick för mig att jag ska bara....

Tyvärr känner jag ingen som verkligen kan det här med att justera LP spelare. Hade vait otroligt skönt då jag är mega novis och sliter mitt hår frustrerad som få.

Det där med kludd (är detta en dialektal benämning på någon typ av material, vet inte vad kludd är) var ju ett bra tips att ha lite längre fram. Ska testas oavsett vad. Så fort jag hittar lite ;)

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/17 :  11:09:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Skrattade gott!

kludd=kladdlera=häftmassa=blue-tac

Lycka till!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/18 :  09:33:18  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
hehe, ett gott skratt förlänger livet!
Lyckade till rätt bra inatt. VTA är väl godkänt och jäklar i gatan, precis som du säger AlfaGTV, den är verkligen känslig för skum VTA. Minsta lilla så...

Nu ska jag leta kludd och bättre nålvåg, för att bekräfta saker och ting jag fått för mig mellan raderna.

Ortofon 2M Bronze är verkligen ett bra köp. Allt har trätt fram ur sin garderob. Inget gömmer sig och att den skulle vara överanalytisk som någon hävdat förstår jag inte alls. Den känns kanske lite teknisk/fackmammamässig ibland, men aldrig på bekostnad av musikslitet och avgrunds djupets berg och dalbanor finns där konstant. Lyssnade på stråkar innan i nån Beethoven dänga och närvarokänslan vibrerade i mig. Att jämföra med Ortofon OM20 är meningslöst då 2M Bronze spelar i helt andra divisioner och dimensioner. Allt är bättre, träffsäkerhet och djup, sväng-dänget, mosh pittandet, hambon, Thore Ehrling , Sepultura eller Toots and the Maytals. Den spelar på så det ryker.
Klaviatur låter rent och ofärgat. Oscar Perterson lever nu i hög grad ännu mer, låter aldrig platt i anslagen och alla orkersterkomp är med i en svettandes orkesterljudbild.

Mer om den senare.

Men jag tror att det är en hel del inställningar kvar tills dess fulla kapacitet. Eftersom den är så känslig så kräver det sitt tålamod och envetenhet för att pressa fram dess rätta karaktär.
Testa och prova, lyssna och höra.
Öra för öra, band för band.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/03/25 :  11:19:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jaha... Då har även jag beställt en sån där rackare...
Vill ha ett MM-komplement och jag gillade ju den blå, så...
Köper den förmodligen med en utbytesnål (röd) för att provspela loppisfynd och nya skivor. Oerhört smidigt att kunna Swappa nålpå 3sek blankt utan att behöva justera en enda ratt!
Så får vi se om Thore Skogman rockar som Sepultura eller hur du nu uttryckte det!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/03/28 :  09:39:08  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Det var ju hiskeligt trevliga nyheter!
Är väldigt nyfiken på vad någon annan här inne tycker. Verkar ju som just Ortofon 2M Bronze lever i någon slags mellan tings nivå då det är väldigt få i krokarna som har/delar erfarenhet/lyssningsintryck av just denna lilla skapelse.
Ser verkligen fram emot vad den kommer att presenterar för dig AlfaGTV

Jag upplever den just nu som väldigt detaljerad, spårar alla tiders och gräver fram massor av fin information på ett behagligt vis.

Nu måste jag verkligen leta fram Burst - Lazuruz Bird på en LP skiva och lyssna nått så in i hades.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2011/03/28 09:47:59
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/04/21 :  09:46:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Pga leveransproblem så gick mitt planerade inköp av 2M Bronze på tok... Men å andra sidan hittade jag en i stort sett ospelad 2M Black på Hifimagasinet så den trillade ner i min brevlåda häromkvällen. Jag har också köpt en utbytesnål till detta hus i form av en 2M Red. 2M huset sitter nu på min tonarm och håller som bäst på att "gotta till sig".
Jag har påbörjat inspelningsproceduren med den röde och den har väl gått kanske 5-8 timmar nu. Den svarte har också fått gå några skivsidor och den har enligt utsago gått mindre än 10 timmar tidigare. Med tanke på utseendet på nål och hus har den inte gått något alls...

Efter montering och injustering av armen började jag mjuka upp den röde som sagt. Visst, den är inte optimal match för en SME 309 och en akryltårta från Thoréns, men å andra sidan är det lite spännande att ge den goda förutsättningar. Hursomhelst förbyttes förväntan till då den lät ganska uselt... Visst, den fick ta över efter en Benz Micro Glider L2, ingen lätt match för en sketen MM till en tiondel av priset. Men jag kom på att jag glömt verifiera VTA, vilket min gamla 2M Blå var mycket kinkig på. Och efter att ha justerat till detta så spelade den plötsligt mycket renare, inga visslande ess-ljud som störde en i övrigt ganska angenäm upplevelse. Visst fattas de i upplösning och klarhet i alla register. Men, den gör inga stora fel och spelar inte alls så tunt som Hifi & Musik ville göra gällande i sitt test för ett par år sedan. En förbaskat bra instegspickup skulle jag vilja påstå. Och jag kan säga att några få timmars inspelning gör otroligt mycket för släppet och följsamheten i denna! Förväntar mig ytterligare förbättringar också, men jag är toppen nöjd med denna redan. Syftet är förresten att kunna provspela loppisfynden och skivor med osäker kvalitet utan att sätt en 5000:- nål på spel.

Osså var det den svarta då... Jo jag har spelat med den litet grann också och visst är det en annan division i återgivningen vi snackar om. Denna spelar med en otrolig insikt och en följsamhet som inte står min Benz Ace SL efter. Den har dock inte riktigt samma pondus och muskler ännu. Den svarta är otroligt snabb och insiktfull i musiken. Spelar av någon anledning djupare bas än den röda och med bättre strukturer i både bas och mellanregister.
Riktigt kul iaf och jag är tvekar inte att rekommendera båda två till den som har funderingar kring dem!

Det bästa för mig är ju det faktum att jag kan byta mellan dyrnål och mat-o-potatis-nål på bara några sekunder utan att behöva ratta om och fippla!

LP-loppis, here i come!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2011/05/13 :  12:00:49  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ja sjutton AlfaGTV 2M Bronze var en seg nål att få hem i brevlådan, en riktig viktig-Petter inom seghet men resultatet är nu efter nån månad av LP avspisande mycket gott, går att slå dank i timmar. Det är verkligen en trevlig nål. Detaljerad, ett helt ok djup och mer än godkänt omfångsrik i sin återgivning av allt som jag nu matar den med. Bästa hittills har varit RHCP - BSSM och Hillel Slovak tributen, gillar verkligen den Orkesterns skiva av årgång '91. Men jag saknar något i återgivningen. Vet inte vad ännu. Något fattas mig, kanske har det inte med nålen att göra.

Den svarte 2M du pratar om kom upp magasinet precis när jag stod med min Bronze i handen. Det retade mig nått gruvligt just då men gött att den hamnade i rätta MM händer!
Men det var lika bra att du slog till på den direkt, varför ta en omväg, jag ska försöka ta mig dit snarast, eller blir det en hög nivå MC, men det lutar år enbart en ny nål eftersom jag har huset. Har ju tid med Moving Coil landskapet längre fram av tiden.

VTA, detta VTA. Återigen så kräver denna pick-up (Ortofon 2M Bronze i detta fall) noggrannheten själv som hantverkare.

Är du fortfarande nöjd med den svarte 2M?

Nu dags för lite middagslur till Moondog.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000