HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bra begagnatval
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:11:10  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Jag är sugen på att köpa en bra gärna äldre bruksspelare som ska gå ibland, långt ifrån varje dag... Vad tycks om en Harman Kardon ST 7? Den är ju så gammal nu så den har blivit modern i design känns det som :) Silver med borstad look. Men hur låter den? Annars välkomnas andra förslag.

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:41:04  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Den känns väl inte helt dum, vill minnas att den elektroniken har spökat lite. Kommer inte riktigt ihåg. Jag själv har inte upplevt en sådan, inte än iaf.
Men vad vill du ha ut av en skivspelare? Det finns ett otal variationer av skivspelare. Så som remdrivet, direktdrivet. Med fullautomatik till ingen automatik alls. Vill du trycka på en knapp och spelaren sköter resten eller vill du göra jobbet själv, vill du ha träsarg runt skivspelaren eller funkar plast? Jag kan hitta hur mycket som helst att fråga om.
Men de generella svar som finns: med remdrift så är ju Thorens aldrig fel, deras 160, 166, 320 och 321 serier är bra och populära. Dual CS 5000 är en utmärkt spelare. Lite nyare har Rega p1, p2 och p3 som är populära. Direktdrivna finns pioneer ett gäng, samt en nutida utmärkt Technics Sl 1200 i deras olika mkI, mk II, mkIII osv. Samt ett helt gäng med spelare jag missat eller undvikit att ta upp.

Mvh /Magnus
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:48:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Budget? Finns fina gamla spelare som dyker upp lite då och då. Dual 505 och gamla Thoréns med träsarg kan man fynda från 500-1000/uppåt. Gamla plastspelare som ingått i en stereostapel finns från 200. Då får man eventuellt räkna med ny rem (200-300) och eventuellt nål (200<).

Min fina Denon DP47F inklusive (original tror jag) high-output MC fyndade jag för 2200:- (brukar ligga runt 3,5-4) men så är det helautomatiskt och direktdrivet och i princip underhållsfritt.

Edited by - huzze on 2011/04/13 08:49:30
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/04/13 :  09:12:03  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Denna tycker jag är ett vettigt köp, chansen att få tillbaka pengarna är stor.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12028


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2011/04/14 :  23:53:16  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Är väldigt nöjd med min H/K T-60:a, som har en traditionell arm av lätt modell i kolfiber, som spelas med Ortofon OM-40.
Tajt, rent och mkt välupplöst. Billig tycker jag den var, ca 1500 spänn, minns inte exakt, och pu:n kostar väl runt 1000-1500.
Har upphängning liknande Thorenarnas, ytterst okänslig för vibrationer.

Dock inte så vanlig...och inte vet jag vad jag får för den, lär inte få veta heller för den ska bli kvar (iaf under överskådlig tid)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/04/14 23:55:02
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/04/15 :  14:54:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Svejk, den måste vara ett fynd. Kan man ju bara få för tonarmen om man vill sälja i delar.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2011/04/30 :  17:36:27  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Skippar nog HK`n. Har däremot sneglat på Pro-Ject och RPM 1.3 genie. Nån som lyssnat? Det e ju en riktigt smidig sak för en löjlig summa. Nålen på ortofonpuppan går ju alltid uppgradera om man vill.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/01 :  10:42:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Har lyssnat till den hos Lasses HiFi och nog fasen är det mycket spelare för lite pengar! Jag tycker personligen också att den är riktigt snygg!

Och nålen, i mitt tycke, är faktiskt mycket, mycket bättre än vad t.ex. HiFi & Musik tyckte i sitt test!

Kolla min medlemstråd för mera info om 2M Red

Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2011/05/14 :  14:35:54  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Är en Thorens TD-166 mkII med originalarm TP-16 nåt att ha förresten? Stämmer det att pickupskalet på dessa är knepiga att montera vissa pickuper på?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/14 :  19:36:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Njae... Om man vågar pilla loss den lilla emblem-brickan kan man ta bort den lilla gängade plattan som skruvas underifrån. Efter detta passar de flesta standardpickuper. Det är inget bekymmer att återställa om man demonterar varsamt.
En ganska trevlig arm faktiskt! (och även spelaren)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2011/05/14 :  20:06:05  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Ok, inget konstigt då... Har kollat runt lite och det finns en del Thorenare på begagnatmarknaden. Nån som kan berätta lite om dom? Är det bättre att satsa på en TD-166 mk V? De är ju nyare och har väl en annan, bättre? originalarm? Jag vill ju som tidigare sagt ha en bra bruksspelare man kan lite på.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2011/05/19 :  11:42:58  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Hur är egentligen en LP12:a utan alla tweaks och uppraderingar? Alltså en "clean" spelare med originalutförande. Eller händer det nåt med folk så fort den har en 12:a så de MÅSTE uppgradera även om man skulle kunna vara nöjd?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000