HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Friggebod Lyssningrum, bygga vad och hur?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/05/12 :  19:49:26  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Dimentionerna 1.00 1.28 1.54 skall vara bra så det blir 2.76 takhöjd 3.54 brett och 4.25 långt eller något ditåt beroende på väggtjocklek etc.
Väggar i lättbetong eller trä? Golvmaterial? Hur strikt symetriskt måste det vara?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/12 :  20:06:43  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kör lättbetong på fram och sidoväggarna, trä på bakväggen. På så sätt
får du hjälp med basen och bakväggen fungerar som membranabsorbent.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/13 :  02:18:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Dimentionerna 1.00 1.28 1.54 skall vara bra så det blir 2.76 takhöjd 3.54 brett och 4.25 långt eller något ditåt beroende på väggtjocklek etc.

Ska du hålla dig till friggebodsreglerna är max höjd på byggnaden (nockhöjd) 3 meter, vilket betyder
att du knappast klarar 2,76 i höjd inne.
Å andra sidan blir 3,54x4,25 = 15,045, dvs lite mer än max area utvändigt, så du får helt enkelt
minska alla mått en del.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/05/13 :  09:33:20  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jo jag vet att ytan blir mindre med med väggar av icke försumbar tjocklek
10 cm tjocka väggar blir det 2.6 innerhöjd och 3.33 x 4.00 dvs 13.3 m2 golv och 3.43x 4.1 dvs 14.1 m2 bottenyta. Det är ganska mycket som försvinner i till väggar. Enklast möjligt borde väl vara 100mm byggblock och rappa in och utsida U värdet blir väl runt 0.7 (http://www.aeroc.se/index.php?page=752&lang=swe&cnt=AEROC_Classic). Tanken är att bygga på bottenplatta inte plinta upp den.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/17 :  14:07:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
... 10 cm tjocka väggar ...
... Enklast möjligt borde väl vara 100mm byggblock och rappa in och utsida U värdet blir väl runt 0.7


Det blir väldigt kallt eller dyrt att värma upp under vinterhalvåret.
Och väldigt varmt inomhus på sommarkvällarna.

Jag vet, ty jag har en friggebod med lite bättre isolering, 0,5 -0,6 typ.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  18:34:03  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag har också en önskan om en friggebod som mätstuga. Men jag tror det kan bli svårt med grannen, skulle nog inte uppskattas, och inte av frugan heller för den delen. Frugor brukar tyvärr inte ha samma förståelse för det här med högtaleri. Byggde ut garaget, men det går åt som enbart snickeri. Det blir aldrig riktigt nog hur mycket utrymmen man än skaffar sig. Ska man få det riktigt effektivt behöver man 3 skiljda utrymmen. En mätstuga, ett snickeri samt ett måleri. Föreslog frugan om att ta bort trädgårdslandet till förmån för min mätstuga. Ett trädgårdsland för några futtiga egenhändigt odlade potatisar tycker jag lika gärna kan vara, menade jag. Det finns ju hur mycket potatisar som helst i affären, försökte jag med en stund senare när jag började ana utgången av det här. Hur tror ni det gick?

Får nog förbli en dröm!
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:59:26  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Eriksson, du kunde kanske skaffa en mätflaggstång istället, en stilig flaggstång spm är tillräckligt stadig för att hissa upp högtalare och mikrofoner för frifältsmätning
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/20 :  09:12:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ingen dum idé, ska tänka på saken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000