HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Nu är det dags, närmar sig semester och då...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/10 :  10:40:38  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Har man 1mån på sig att göra massa skoj tex att försöka plocka bort min irriterande höjning vid 40hz och 80hz som sätter hela rummet i rundgång och ytterst irriterande i vissa låtar!

Rummet 8.6m långt 4.1m brett 2.2m högt. Tak med träpanel och ca 20cm luftspalt med isolering, betonggolv med nålfiltsmatta i hela rummet. Tegelväggar med lite akustiktavlor som plockar första reflexen. Öppning längst bak med trappa till ovanvåningen. Ni kan se bilder på rummet här http://www.minhembio.com/marcus_ec

Har hittat sidan med "Bättre bas med basabsorbent ! Bilder!" http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952 och är lite intresserade av dessa rör, hade detta fungerat i varje hörn bakom högtalarna? För det hörs rejält i dessa hörn när jag springer runt och lyssnar på frekvenser...

Skrev in mina siffror i exceldokumentet, men har lite svårt att tyda det...

Lokala byggmax hade bara 200x800mm, 25L

Jag har stora möjligheter att flytta min sweetspot fram och tillbaka kraftigt...








Edited by - marcus_ec on 2011/05/10 10:52:19

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/05/10 :  17:37:44  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Jag skulle räknat takhöjden som 240 cm för lägre frekvenser (om panelen inte är riktigt grov och stabil i dimension och kvalitet).

Våra rum är tämligen lika storleksmässigt, mitt är 786x420x225 mätt mot betong i väggar, golv och tak, så vi har väldigt snarlika problemfrekvenser. Det jag konstaterat är att det spelar stor roll var man placerar bashögtalare och själva lyssningplatsen.

Länken är från min byggtråd på Componenent och visar en XTZ-kurva i mitt rum med en variation för basen inom +/- 2,5 db för 25-100 H, det är ju bättre än skapligt. Elektroniskt EQ eller helmholtzare har inte använts, däremot 6 st bashögtalare som placerats på "lämpliga ställen" plus panelabsorbenter mot 80-talet Hz.
http://www.component.se/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=10234

Edited by - adhoc on 2011/05/12 13:32:33
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/10 :  19:34:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Dagens mätning med Tombstone (audyssey mic)

Högtalarnas placering 1.3m ut 60cm åt sidorna.

Är nog den vid ca87 och ca110hz som jag stör mig på i musiken... Rätt bra baspuckel vid 45hz.

Sweetspot ca 5m bak i rummet.


Edited by - marcus_ec on 2011/05/10 19:36:26
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/10 :  20:20:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur ser det ut (mätmässigt) på det bästa stället i rummet samt hur ser det ut i hörnen där du tänkt ställa absorbenterna?
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/10 :  21:59:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Bästa stället, ja det är det jag försökt klura ut och det verkar vara där jag sitter idag =)

Sheryl Crow - Picture är en lysande låt som jag stör mig på... När frekvensbandet 94hz i foobar står rakt upp i början på låten. Riktigt illa hörs det i soffan... Är det som stör mig vid dessa frekvenser.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/11 :  17:53:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Dessa rör gör sig bäst vid låga frekvenser. Över säg, ca 60 Hz skulle
jag gå på HH-absorbenter. Problemet med rören är att de inte är
volymoptimala. En fyrkantig HH utnyttjar hörnvolymen effektivare
men är jobbigare att bygga. Prova rör i bakre hörnen för 40-Hzaren och
HH-absorbenter i främre hörnen för de högre frekvenserna. Totalt 6
absorbenter att börja med. Rören bör vara 300mm i diameter för att ge
bra effekt. HH-absorbenterna kan du göra 50x50x60 cm, fyra i varje
främre hörn, två 90 och två 120-Hzare i varje främre hörn alltså.
Flytta sedan runt om det skulle visa sig att de är effektivare på
andra ställen.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/11 :  20:13:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hur ser en HH ut, länk?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/11 :  20:49:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Helmholtz, basreflexlåda utan element.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/11 :  21:19:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Aha tack :)
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/05/12 :  00:18:45  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Du har ju bra prylar och snyggt inrett rum, så det vore synd om du inte fick mer ordning på frekvenserna du stör dig på.

En ytterligare sub kan göra mycket för att jämna till responsen i rummet med mindre framträdande toppar och dippar, genom att låta subbarna spela "mot" varandra eller placera dem så de slår an olika frekvenser i rummet.

En helmholtzburk behöver inte bli överjävligt ful heller. Ett exempel är "The Cube" från Vatter Acoustics. En kub med sidan 5 dm, som lackats så den ser ut som en speltärning. Absorbenten har variabel inställning mot olika frekvenser genom att man låter 1 till 6 hål vara öppna/stängda (proppa till dem med ett plastlock för papprör tex). Givetvis bör tärningen helst ställas i hörn där den gör mest nytta, inte ute i rummet eller utefter vägg. (Vilket framgår väldigt tydligt i mätspecarna på kuben. Tyska "Kante" = utefter rumsväggarna, tyska "Ecke" = hörnplacering.)

http://www.acousticsdb.com/the-cube-p-56.html
http://www.acousticsdb.com/download/products_extra_files/The%20Cube_Specification.pdf

Vill du fixa något mer avancerat är Vatters paraboliska diffusorer ändå ganska simpla att snickra till själv, samtidigt som dom är effektiva och bredbandiga att döma av specarna.
http://www.acousticsdb.com/parabolic-wave-diffuser-60112-sonata-p-58.html

Utförandet är beskrivet i de två sista patenten i länken här bredvid, det är bara att tanka ned hela patentet som pdf-fil: http://worldwide.espacenet.com/searchResults?PA=VATTER+ACOUSTIC+TECHNOLOGIES&DB=EPODOC&submitted=true&locale=en_EP&ST=advanced&compact=false
Är skoltyskan risig så räcker måttangivelserna och tvärsnittsbilden tillräckligt långt för ett eget bygge.

Lycka till med byggeriet, vad det nu blir.

Edited by - adhoc on 2011/05/12 00:35:23
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/12 :  07:17:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Cuben var ju riktigt smidig!

För fler intresserade: http://www.vatter.at

EDIT. Man blir gråtfärdig på priset med... 852.00 ¤

Edited by - marcus_ec on 2011/05/12 07:19:35
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/05/12 :  12:58:09  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Men den är ju gjord i "Sperrholz", bästa plywood ...

Du kan få samma funktion om du låter kapa upp tex melaminbelagda hyllplan, 500 x 18 mm brukar inte vara så rasande dyrt på byggmarknaden. Locken till hålen kan vara marigare att hitta eller få bra men jag tror att plastlock för papptuber till affischer etc skulle funka utmärkt = småpengar det med.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/12 :  18:45:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Envisheten gör sig påmind! :)

Fasvände subben 180grader och sänkte vid 80hz ca5-6db och 100hz ca 8db!!! Yihaa :)

45hz är kvar, men vilken lättnad! Lite mindre problem med just dessa hz...
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/13 :  09:35:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Sitter och räknar här http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm?/tools/t_helmholtz_en.htm

Räcker det alltså med en låda på 40x40x40 med ett rör som är 10cm långt och 10cm i diameter. Hur skall röret placeras? nere, mitten, uppe?... :) Enligt programmet blir det 45.2hz den kommer åt.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/05/13 :  15:47:15  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Ja ... och nej, skulle jag tro.

Du kan säkert tuna in en kub med sidan 4 dm som ger < 64 dm³ invändigt, mot ca 45 Hz. Jag misstänker dock att 1 st inte presterar nämnvärt för att vara värt besväret. Svanås Varitune 6 (för 25-60 Hz)är cirkus 340 dm³ invändigt med yttermått 1112x600x600 mm. -Det är mer än faktor 5 i skillnad. Size matters ...

Mot så låg frekvens som 45 Hz är det enklare med ytterligare sub(bar) eller flytta lyssningplatsen eller kombination av dem, eller pq:a ned toppen.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2011/05/13 :  17:22:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Mer subbar hörs ju oerhört roligare... =)
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2011/05/13 :  23:08:48  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Med mer än en sub har du i alla fall bättre möjligheter att få till en jämnare bas. Men ... det blir inte nödvändigtvis mera bas med många subbar utplacerade. Använder och placerar du dem så att resonanser i rummet kommer i motfas, dämpar eller släcker du resonanserna. Ställer du 2 basar i ett hörn ovanpå varandra får du ett jäkla "tryck" över hela registret. Ställer du en bas 1/4 in från vardera främre hörnen får du lägre "tryck" men tämligen säkert en jämnare baskurva med mindre framträdande resonanser mellan väggarna där basarna står. I längsled har du fortfarande kanske problem med vissa resonanser, det beror på lyssningsplatsens placering och hur långt ut från främre väggen som basarna står.

(Jag valde 6 basar i min betongkällare som jag räknade på skulle ge en massa problemresonanser mellan knappa 80 till dryga 90 Hz. Resultat blev helt OK, som du ser i länken till Component ovan. Dipparna vid dryga 125 och ca 250 Hz verkar bero på frontarnas avstånd till bakomvarande vägg (1/4-vågsutsläckning) och tangentiella resonanser, -marigt att göra något åt med önskad placering av frontar, bioduk och soffan. Delning var vid 80 Hz i den tidigare receivern. Det går även att tilta till baskurvan en del så den stiger mot lägre frekvens men då börjar ca 64 Hz spöka en del.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000