HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 dämptavlor, mätbar skillnad?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/24 :  11:31:03  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
har byggt en dämptavla med måtten 60x240cm som jag hörnmonterat bakom ena högtalaren.

spontant ger den något förbättrat anslag, och den känns som nedre mellanregistret kommer fram tydligare, men skillnaderna är små.

har gjort mätningar från sweetspot, ETC, specrogram och SPL, skillnaderna är hårfina.

i snitt verkar efterklangen sjunkit med 20-30ms mellan 100-5000Hz, i SPL och ETC-mätningarna är skillnaderna förmodligen inom felmarginalen.

använde inte markskiva utan plattor från ett innertak, 40mm pressad glasfiber, är det tokigt material som är problemet?

trodde faktiskt den mätbara skillnaden skulle bli större

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/05/24 :  12:54:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
EN dämptavla gör inte så stor skillnad, man måste ha fler (eller fler soffor, gardiner och mattor) och sedan komma ihåg att montera dom med luftspalt. Petter kan säkert räkna på det också mne jag säger bara att fler behövs

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/24 :  13:26:24  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
eftersom den är hörnmonterad är luftspalten rejäl, iaf mitt på...

trodde dock att 1.44kvm dämptavla i ett i övrigt kalt rum skulle ha någon mätbar effekt? ska upp med 1.5kvm till på en vägg i morgon, får göra nya mätningar då.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/24 :  16:44:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vad har du för mått på rummet?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/05/24 :  17:15:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag gjorde två dämptavlor med måtten 120x60cm och med 100mm glasull. Dessa placerade jag bakom högtalarna vid den "första reflexen".
Jag tyckte detta gjorde stor skillnad. Det tog bort mycket skrikighet i ljudet och det blev lugnare och behagligare. Nu var det i.o.f.s. Snell E3-högtalare med en bakåtriktad diskant.
När jag sedan bytte till QLN-Signature så fick jag plocka bort tavlorna. Då dödade de ljudet. Så visst gjorde de skillnad.
En dämpande yta borde vara mer effektiv ju närmare högtalarna den kommer när det gäller att dämpa direktljud från ljudkällan. Du kanske skulle experimentera med placringen och eventuellt ha en för varje högtalare för att ta reflexerna från väggen bakom.
Den placering du har nu ger mer dämpning i basen men har nog en ganska liten effekt där.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/24 :  19:13:12  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
5,1x4,1x2,5 spelar på långsidan.

målsättningen med hörnplaceringen var en generell efterklangssäkning i området typ 100-500Hz. (fick typ 25ms, borde jag vara nöjd med det?) har fortfarande en förvisso jämn men hög efterklang kring 300-400ms (om vi frånser 41Hz, och 82Hz då, men det är ett annat projekt..

den står placerad i hörnet bakom höger högtalare, vänster har 2,5m till sidovägg.

kan tyvärr inte placera något i första reflexen för höger högtalare, eftersom det är en soffa och ett fönster där, funderar på att ge mig på taket

har fått ett par dämptavlor från sofsci.com som skall upp på väggen bakom lyssningsplats, sitter mot väggen, får ser hur de upplevs, snygga var dem iaf =)

Björn-ola: snell E3 skrikiga?, jag gick vidare till CV för att jag saknade lite topp på E3, nu sitter jag dock trångbott med stativare
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/24 :  20:45:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Räknar man på det med Sabines formel och antar absorptionskoefficient 1
på dämppanelen kommer du sänka efterklangen med 22 ms, förutsatt att
efterklangstiden efter ingreppet ligger på 350ms. Teori och praktik
verkar stämma

För att nå ner till 250 ms efterklang behöver du 8 sådana absorbenter.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/24 :  21:58:54  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
dra på trissor, där hade vi en med koll på siffrorna

det skulle alltså krävas 12kvm för att få bort 100ms...wow..känns som ett inefektivt sätt att adressera problem, tror inte det skulle låta så roligt med 12kvm absorbenter i vardagsrummet, för att inte tala om vad regeringen skulle säga

vad är en rimlig efterklang att sikta på i ett normalt 20kvm rum?

testade med absorbenter bakom lyssningsposition, spontant en större förbättring, stickigheten i diskanten är borta, men man hör 41Hz problemen mer, men det är som sagt ett separat projekt.

ska göra nya mätningar i morgon för att se hur det står till med efterklangen, sofsci-tavlorna verkar seriösa, hoppas bara att de är rimligt bredbandiga, men det borde ju mätningen tala om.

tror inte det är någon risk att jag dämpar för mycket, har ett Rt60 på nästan 400ms, ganska jämnt födelat iaf mellan 20-5000Hz
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/25 :  20:31:44  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Efter dagens mätningar ser det ut så här:

RT60:


mellan 100-150Hz händer det märkliga saker, tror det är bakväggen som strular, eller soffan jag sitter på.

spectrogram, visar mest basproblem, 41Hz är min nemesis


hur ser det här ut för ett tränat öga?
för mitt öga så är det avsevärt bättre än där jag började, tror basproblemen är nästa på agendan, eller finns det spontana tips?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/05/26 :  14:35:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Björn-ola: snell E3 skrikiga?, jag gick vidare till CV för att jag saknade lite topp på E3, nu sitter jag dock trångbott med stativare

Japp, de var skrikiga. Förmodligen beroende på rummet och att jag kanske satt lite för nära högtalarna.
Jag upplevde att det var ett typiskt hängmatteljud med ljust, tunnt mellanregister.
Jag jämförde med några engelska högtalare och QLN-Signature.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000