HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/12 :  10:44:08  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Hur är kiten som säljs på Ebay? ex http://cgi.ebay.com/GOLD-A1-Headphone-Amplifier-kit-R-core-transformer-/110655871413?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c39a99b5

Är de skräp?
Skall man hellre satsa på LURig eller någon billigare cmoy? Finns det någon som har ett färdigt LURig-kort till salu kanske?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/12 :  21:08:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Väldigt svårt att säga utifrån bilder. Ser ut att vara en buffer på utgången. Priset är inte så jättefarligt med tanke på komponenterna men jag skulle tro att en lurig eller en cmoy kostar ungefär samma pengar.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/03/12 :  21:20:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nog tror jag den piskar en cmoy i allafal.

Edit:LURig vad är det för en då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/03/12 21:29:51
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/12 :  23:18:09  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
ryssen: Vad får dig att tro att den piskar en cmoy?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/03/12 :  23:28:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bara det att jag provade mina lurar direkt från opampen och med buffer efter opampen,och jag tyckte att med buffer gav mer tryck så att säga.
HD650,300 ohm.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/12 :  23:36:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Med buffern som är just på den modellen som länkades till eller en annan form av buffer?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/03/12 :  23:45:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej en annan modell,med ytmonterade komponenter.
Men priset på den i länken var väl rimligt med tanke på det man får med?

Vad är LURig?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2011/03/12 23:48:31
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/13 :  06:54:57  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ryssen här är LURig
http://www.hififorum.nu/artiklar/LURig/LURig.htm

Jag kan hantera en lödkolv ganska bra men min kunskap för konstruktioner, opampar osv är mkt dålig därför gärna ett kit eller bra byggbeskrivning som ett första projekt.

som sagt, mina lurar är på 33 Ohm och vill att det ska låta bättre än från skräputtaget från min förstärkare. Datorn har det bästa ljudet just nu här hemma.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/03/13 :  18:10:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
33 ohm är inte det lite lite för att drivas direkt från en opamp?

Learning by burning..
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/03/13 :  19:36:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Det är en tuff last men man kan ju alltid lyssna och se hur det låter.

På diyaudio.com arrangerar jag ett gruppinköp på mitt senaste hörlurssteg baserat på TPA6120a. Det är dock ytmonterat till största delen.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/13 :  21:30:06  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Har kollat runt lite på den vida webben o enligt ett par byggen (Cmoy) ska det funka fint med 32 Ohm. OM det stämmer vet jag inte, har aldrig haft en separat hörlursförstärkare.

Finns det någon annan ni kan rekommendera? Peranders, dina kit kostar lite mer va?

Kopiera och knåpa ihop efter en beskrivning är inga problem. Dock vet jag inte vad som är bra o jag har inte tillräckliga kunskaper för att knåpa ihop något eget.

Hade varit kul att göra själv
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/14 :  05:36:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har du kollat här på HeadWize?

http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/index.htm

Finns en bra länk till Cmoy där.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/14 :  08:10:20  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Åhh tack! Har varit inne på sidan men trög i bollen o bara kollat på de4-5 första förslagen innan rör-stärkarna kommer. Trodde det var slut där.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/14 :  10:46:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Du fastnade inte för någon rörkonstruktion då? Har själv testat OP-förstärkare, rör och hybrider. Tycker rören har en klar fördel ljudmässigt. Men Cmoy är den klart mest lättbyggda.
Du får gärna svänga förbi och provlyssna. Har en Cmoy och en röris hemma.

Edited by - Bardis on 2011/03/14 10:50:19
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/14 :  12:00:28  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Rör är lockande men har känts lite svårt. Kanske inte är svårare än något annat? Tyvärr är jag barskarpad när det gäller komponenter, har bara lödutrustning men jag får ta o bestämma, börja en byggtråd o kanske få tips på var inköp görs osv. Just nu är det väl mest Elfa som scannas.
De amerikanska sajterna hänvisar till RS Components, Digi-key osv men frakten blir ju därefter oxå.

Skulle gärna komma på besök vid lämpig tidpunkt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/14 :  12:29:12  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kolla Bihab och Bejonken och Elektrokit och Kjell&Co. De är billigare än ELFA.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/14 :  13:30:51  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Bardis el någon med rörkunskap. Skulle denna fungera? Bra, dålig? Billig, dyr?

http://gilmore2.chem.northwestern.edu/projects/showfile.php?file=waarde1_prj.htm
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/14 :  15:25:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
6AS7G är ett manligt rör. Funkar säkert bra. Lite sugen på den själv. Finns en del i schemat jag sulle ändrat på tex strömregulering till glöden och ECC88ans arbetspunkt ligger lite lågt vid en snabb koll.
Den är klart dyrare än en Cmoy. De dyra bitarna är trafarna. Går säkert hitta på Tradera om man inte har brottom. Högspänningselektrolyter är inte helt billiga heller. Om man vill ha fina utgångskondingar kan det kosta vad som helst. Men ett par Rifa blir både bra och kostnadseffektivt.
Drosseln är svår att fynda på tex Tradera. Men Hammond gör bra prylar. Säljs av Edgar audio.

Edited by - Bardis on 2011/03/14 15:32:30
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/15 :  12:17:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kanske för manligt för en nybörjare?
Har ni tips för något enklare bygge som inte har alltför exotiska komponenter.

Sitter i ett litet dilemma här.. vill lära mig men tiden är knapp när man har småbarn o då skulle ett kit el iaf färdigt schema vara att föredra. Dock vet jag inte hur mkt jag lär mig. Tror jag nu ibörjan skulle föredra ett kit där jag iaf får löda, bygga låda osv. Kanske senare modda el bygga om, skaffa bättre strömförsörjning.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/15 :  14:46:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag föreslår i all enkelhet en Cmoy/Lurig. Få komponenter, inte mycket som kan gå fel. Billigt och smidigt att löda på experimentkort om man inte vill beställa fin-korten från Olimex. Börja med batteridrift från ett vanligt 9v-batteri. Hitta en Op-amp som funkar vid +/- 4.5 volt. Sedan kan man uppgradera med stabbad strömförsörjning av olika kaliber. Komponenter, op-ampar och låda, etc.

Jag är ingen lur-konnessör, men jag tycker man kommer ganska långt med en Cmoy/Lurig.

Nedan är bild på en dylik i alu-profil. Batteridrift. Inga överdrivna komponenter, pot från elfa. Vanliga rca in samt en 3.5mm ingång från tex. mp3-spelaren. On-off med vippa. Ett 9v-batteri varar löjligt länge (nästan).

/M
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:32:03  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Rannagarden, är det bara att hoppa över strömförsörjningen o köra batteri rakt av på LURig? (med motstånden parallellt + ev led o motstånd som i byggtråden)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:49:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Ja. Tror det finns nån bild på det i LURig-tråden. På bygget ovan har jag hoppat lysdioden för att spara lite batteri.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/03/15 :  21:06:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Ja, lysdiod är inget måste! =)
Blir nog något sådant här enklare bygge o så får jag se om det ger blodad tand.
Är det ett Hammondchassi du har?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/03/16 :  04:30:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Är det ett Hammondchassi du har?
Minns inte, men jag tror det var nåt jag köpte från ELFA.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/02 :  21:31:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Nu är det bokat vad som kommer byggas! Efter mycket funderande och velande tänkte jag köpa ett billigt cmoy-kit på ebay men eftersom det strular ordentligt där och inga delar dyker upp bestämde jag mig hastigt och lustigt för att beställa....
http://www.amb.org/audio/mini3/

Ingen LURig, vill ju bygga något som inte är så vanligt (ja ja, vissa delar till LURingen var restnoterade och tålamodet dåligt)så det blev denna amerikanska varianten. Allt beställt utom deras egna front o bakstycke samt batteriet.

Kommer inte hinna innan DIY-Gbg men ska försöka lägga ut ett bildreportage när jag börjar.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:24:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Vad blev totalkostnaden för det du beställt, beställde du allt som fanns på AMBs shop hos dem? Var beställde du resten?

Är ett sådant här kit för svårt för en absolut nybörjare, jag behöver nämligen en portabel lurförstärkare?

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000