HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Balaserad rör Riaa.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/05/04 :  08:20:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag har fått tag i en gammal Thorenare å klurar lite på Riaa steg.
Dom flesta är obalanserade.
Är det nån här som har ett schema på en bra balanserad Riaa med rör.
Vanliga obalanserade Riaa steg har jag redan.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/05/04 :  08:30:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här är en jag funderar på själv:

http://www.tubecad.com/july99/page9.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/05/04 :  08:50:49  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag kollade precis på den.
Den verkar intressant.

Men han verkar gödsla med kondingar.
Jag har inte läst allt där änn.

Jag funderar på om man inte kunde minska ner antalet kondingar genom att koppla dom mellan + å - signal istället för ner till jord.

Morgan Jones har gjort så men å andra sidan så har ha inga kopplings kondingar heller.
Han kör direkt koppling å ccs.
Det kan nog spela bra men det är ingen lek att få ihop.

JRB's Riaa verkar lättare å få å fungera utan all för mycket krångel.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/04 :  11:03:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Varför balanserat? För att minska brum? För att minska 2:a tons distortion?

Har själv kopplingstrafos och LCR-spolar till en helbalanserad, helt kondensatorlös, med obalanserad trafoutgång. Känns nu som om det är lite "för mycket" och överkomplicerat.

Ang. dina funderingar på RIAA-korrektionen mellan + och - signal så är det "the way to go".

Kanske en kompromiss? Balanserat ingångsteg, trafokopplat till obalanserad RIAA-korrektion?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/04 17:37:03
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/04 :  23:39:00  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Alla pickuper utom Decca (London) är ju i grunden balanserat uppbyggda.
Jag tycker därför att det är märkligt att balanserade pickupingångar är så ovanliga.
Det borde vara enklare att få till utomordentligt bra signal/störförhållande än med obalanserad ingång.
Däremot har jag aldrig förstått fanatiker som strävar efter att bygga helbalanserat från ingång till utgång. Enligt mitt sätt att se skaffar man sig bara en massa nya problem med komponenttoleranser utan att lösa några problem som inte balanserad ingång och därefter obalanserad signalhantering internt hanterar.
Den som tänker placera RIAA-steget tätt intill skivspelaren men flera meter från nästa burk (försteg med endast linjeingångar?) hänger lämpligen på en fasvändare för att återigen generera balanserad utsignal.
Då finns möjlighet till minst lika god återgivning med billiga XLR-kablar från Kjell&Co eller musikhandeln som med esoteriska obalanserade kablar när det handlar om mer än 1-2 m.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/05/04 23:41:09
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/05 :  08:34:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Balanserat ingångsteg, trafokopplat till obalanserad RIAA-korrektion?

quote:
Enligt mitt sätt att se skaffar man sig bara en massa nya problem med komponenttoleranser utan att lösa några problem som inte balanserad ingång och därefter obalanserad signalhantering internt hanterar.

Lennart,
Då är vi inne på samma linje. Dessvärre finns det inte så stor möjlighet att på ett enkelt sätt åstadkomma bal-obal utan trafo. Ljudmässigt ingen nackdel men kostnadsmässigt kan det ställa till det.

Ifråga om några meter kabel efter RIAA-steget så är frågan om det behövs balanserat där om vi förutsätter att den obalanserade utgången är fh lågohmig. Då det bara existerar ett fåtal linjesteg med balanserad ingång så krävs isf ytterligare en trafo på stegetes ingång.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/05/05 :  14:47:30  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Nu vill jag naturligtvis inte förgifta din tråd med religionsfrågor, men när jag var hos en kompis med extremt påkostade balanserade komponenter och utvärderade RIAA-steg (Vitus & Clearaudio) och de ordinarie XLR-kablarna inte räckte fram från det ena till slutstegen fick vi ta till Kjell&Co's billigaste.
Vi jämförde dessutom ordinarie dyrkabel med Kjell-kabeln där båda räckte fram (i blindtest) och det var ingen hörbar skillnad.

Vid obalanserad anslutning brukar vi detektera simpla kablar blint jämfört med bättre (anläggningens ägare är blind).

Eftersom tråden handlar om RIAA-steg med (åtminstone) balanserad ingång och idén ifrågasätts, tänker jag att det kan vara värt att diskutera utgångens utformning med hänsyn till vad den ska anslutas till. Förutsättningarna är ju rätt olika om RIAA-steget ska anslutas med kort kabel till ett typiskt obalanserat rörförsteg med 500 kOhms inimpedans eller om man ska ha nivåkontroll på RIAA-steget och kunna ansluta direkt till balanserade monoslutsteg med 10 kOhm in vid högtalarna och behöver mer än 5 meter långa kablar.
Kompisens nuvarade uppkoppling motsvara närmast det senare exemplet.

Kan man leva med det första exemplets begränsningar vågar man kanske vara minimalistisk och skippa katodföljare eller annan form av impedansomvandling?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/05 :  15:20:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lennart,
Ett "typiskt obalanserat rörförsteg med 500kohms inimpedans" är nog mer typiskt för 50-60tal. Nuförtiden ligger inimpedansen oftast på 10-50k oavsett rör eller grus. Man har mao lärt sig vad Miller kan ställa till med.

Vi kan också förutsätta att RIAA-steget därmed försetts med en lågohmig utgång för att klara den lägre inimpedansen på efterföljande steg.

Tror du inte att, om vi skulle bli tvugna att välja, balanserat in är viktigare än balanserat ut? Det är iaf min teori(även om balanserat inte alls tilltalar mig längre).

Så här skulle topologin kunna se ut om man vill ha möjlighet till både bal och obal utgång.

Två trioder balanserat in, CF, mkt lågohmig ba.l RIAA-korrektion, triod-PP trafo, bal el. obal ut. För dyrt?

Imperial,

quote:
Vanliga obalanserade Riaa steg har jag redan.

Kan du inte bygga ett ovanligt obalanserat istället? Kanske med Lundahls LCR-spolar eller annat udda.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/05/05 18:00:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000