HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hörlursförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/03 :  10:22:35  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Om det är för svårt vet jag inte, är nybörjare själv så jag får se. Det som jag fasar lite för är de opampar som skall ytmonteras. Har aldrig lödt sådant förut o måste kolla om jag kan låna en lödstation då jag inte vet om min 25w lödkolv är lämplig till detta. De andra komponenterna är nog inte så svåra att få dit. Det finns bra beskrivningar på deras hemsida hur man skall göra.

Ang kittet så köpte jag det som gick att köpa från AMBs shop förutom front/bakstycke till Hammondchassiet.
Resten köpte jag från Digi-Key då det var enkelt och de hade alla komponenter inne. Farnell säljer inte till privatpersoner och på Elfa var det för jobbigt och leta upp rätt artiklar o när jag väl hittade några såldes de i antal om 1000! Det enda jag inte köpt är ett uppladdningsbart 9v batteri (NiMH) samt väggbulan (12-24v, min 300mA, ej switchat). Någon som har bra förslag?

Priset är inte snorbilligt men det går att komma undan billigare om man inte köper från Digi-Key kan jag tänka.

AMB: 46 USD = 275SEK ungefär
Digi-Key: 415SEK (varav 170SEK i frakt)
Totalt: 690:-

Batteri + väggbula kanske går på 200:-?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/05/03 :  13:22:27  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Konstruktionen är ju rätt lik lurig och cmoy. Den här har bara två till opamp för att fixa en något stabilare nollpunkt. Det löser ju sig automatiskt om man använder sig av trafo och likriktare
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/04 :  10:11:58  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle försöka gå igenom kretslösningen för att se om det går att lära sig något.
Som okunnig jag är tror jag att de valt den här lösningen för att få en så liten men ändå välljudande skapelse som möjligt inom rimlig budget och byggvänlighet. Den är ju faktiskt ganska så liten.

Vad är det för rekomendationer ang temp vid lödning av sådana här ytmonterade opampar? Får tillgång till bra utrustning med lödstation och ställbar temp så tips mottages gärna.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/05/06 :  06:39:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
350 grader är bra för allmän lödning men mitt senaste lursteg kräver 450 grader en bra stund eftersom det är så mycket jordplan som kyler. I mitt fall är det den stora kretsen som är krävande. För övrigt är lödningarna inte supersnygga beroende på lödutrustning.

Detalj, de vänstra benen direkt i jordplanet är väldigt krävande. Jag har inte "heat relief" paddar eftersom dessa ben är till för att kyla kretsen när den är i drift.
Detalj, undersidan

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2011/05/06 06:46:52
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/05/06 :  18:05:11  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar P-A!
Vem vet? Kanske vågar jag mig på dina konstruktioner en dag när jag vill ha en stationär lurförstärkare?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000