HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Värde på volumpot?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/05/08 :  09:46:20  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Har satt dit en alps pot på 100K i min TubelabSE. Problemet är att jag måste vrida upp den till hälften för att få lite volum och om man ska dra på lite så måste den upp till klockan 4..
Kan jag byta til en men lägre värde? 50K? 25K?

Tack //Daniel

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/05/08 :  14:15:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kan vara så att du satt dit en linjär pot istället för en logaritmisk. I så fall kommer den största volymförändring på ett litet område i slutet av poten. Kolla vad du har. Värdet på poten har mindre betydelse.

Normalt är annars att 100K är ett högst normalt värde även om man säkert kan gå ner till 50K.

har du ingen log pot kolla här: http://sound.westhost.com/project01.htm
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/05/08 :  15:57:18  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
den är logaritmisk..tyvärr ;)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/08 :  16:51:02  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Dina problem kan inte på något sätt avhjälpas med annat potvärde. Det är helt enkelt så att slutstegets känslighet är lite lägre än du är van vid. Idealiskt är att klippning sker när poten är fullt uppdragen. Så det verkar som om du du ligger bra till.

Iofs så tycker jag att 100k är för högt. 50k el 20. rekommenderas. Men detta av andra skäl.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/05/08 :  20:24:18  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
ok, tack :) Då hjälper det alltså inte med pot byte..
Kanske får köpa ett par Klipsch med 97dB/W för att öka på volumen lite :)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/05/08 :  22:40:56  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Räcker inte effekten till vid full utstyrning? Och vet du om din signalkälla räcker till för det senare?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/05/09 :  07:10:45  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Mäter hur mycket signal jag kan få ut ikväll. Ska precis inhandla ett par nya högtalare så det är av intresse att kolla om 90 alt. 91 dB/W räcker :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000