HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Äggkartong eller inte!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/02/11 :  18:21:16  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Sökte på att sätta kartong i taket , verkade vara väldigt delade meningar om det ? Hur ligger de till är det nån ide el, inte ????

Vad kan kan annars göra (diy) själv för att dämpa i ett tak?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2011/02/11 :  18:38:00  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Blir välan inte sämre men utseende och funktion skulle få mig att avstå. Satsa på ett akustiktak som sitter i offentliga miljöer, går ofta att Hitta i conteiner vid ombyggnader. Har själv plockat upp sådana plattor.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/11 :  18:58:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Äggkartong, nä det är nog inte värt besväret. Ta svejks tips istället, det funkar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/02/11 :  19:00:13  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Äggkartonger använde man på 60-talet innan det fanns det som finns idag. Nyttan med äggkartonger är tveksamt.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2011/02/11 :  23:53:13  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Nyttan med äggkartonger är nog störst ur närings synpunkt.

Kör på akustiktak, nytt eller beg. Finns ofta på blocket i blandade storlekar / partier.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/02/12 :  08:10:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Nyttan med äggkartonger är nog störst ur närings synpunkt.


Jo så är det nog.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/12 :  08:55:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ärligt talat, läs denna tråd och överväg att göra lika.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82455

Äggkartonger fixar säkert en del nyttig diffusion, men för det mesta behöver man också absorbtion
vilket det i den föreslagna tråden sköter fint.

Sen kan du själv ordna med lite diffusion med hjälp av möblering längs väggar, t.ex. bokhyllor fulla med böcker gör nytta.
Go to Top of Page

HiFiBio
Starting Member

14 Posts

Posted - 2011/02/13 :  08:32:58  Show Profile  Visit HiFiBio's Homepage  Reply
Äggkartonger lär inte göra mycket till eller från, annat än under en subwoofer, t ex, för att minska vibrationerna ner genom golvet.

Undertak (och nu pratar jag om de färdiga som finns på marknaden) är väl en möjlighet i ett biorum, där man kan ha en större dämpning än i ett HiFi-rum då biorummets alla högtalare samt den inbyggda elektroniken bidrar med en spatial känsla även vid hög dämpning. För HiFi-rum är ett (helt) undertak inte att rekommendera då ett undertak tar bort alldeles för mycket i ett visst frekvensspektrum, emedan det inte gör ett dugg vad gäller de lägre frekvenserna. Däremot kan en bit undertak i förstareflexen säkerligen vara av godo - men täck inte hela taket. :)

Arbetar och är delägare i
Sounds Of Science . Före det var jag på Skype, där var jag dessvärre inte delägare :)
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2011/02/13 :  10:25:20  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Funderar på 2 st markskivor i taket som hänger i kedjor så de blir runt 10cm mellan dom & taket ? Frågan är hur man ska få fast de i mitt typa av papptak ??? Placerar dom mellan mig & stereon ...

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2011/02/13 :  10:31:58  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Lyssnade i ett betongrum med äggkartonger på alla väggar för många år sen. Det var mycket tyst när man klappade med händerna. Det spelades trummor där. Men snyggt var det inte
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4458 Posts

Posted - 2011/02/13 :  10:46:34  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag har diffuserat första reflexen i taket med läkt.
Enklast är att göra en ram,med läkt med ca 10cm mellanrum.
Som sedan kan fästes i taket med 2 fästpunkter,enkelt och ingen större åverkan på taket,värt att prova.
Kostnad för läkt från Byggmax 3kr/m.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/02/13 :  13:22:07  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
jag har satt upp vita äggkartongsliknande absorbenter i taket, 4st 1m2, med kardborrband. Utseende är viktigt för mig och jag tycker det ser helt ok ut, kan till o med tycka att det finns estetiska behållningar. I övrigt har jag inget som dämpar på väggarna förutom kraftiga gardiner bakom anläggningen. Innan takplattorna kom upp var det olyssningbart, efteråt känner jag inget behov att dämpa mer på väggarna. Därmed kan jag ha det precis så ljust och fräscht som herrarna Schyffert och Lindström skämtar om, och ändå njuta av bra ljud. Bilder finns i mitt galleri.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2011/03/02 :  14:58:18  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Äggkartong är inte så dumt se PDF på http://www.acousticsfirst.com/eggc.htm
från 500 Hz och uppåt. Fördelen är att de är gratis om man köper ägg i flak. Utseende och brandfarlighet är kanske optimalt men men kan ha dem och prova ut var man behöver dämpning och av hur stor yta på ett ungefär.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000