HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp mig med ombyggnation av hembio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/11 :  09:55:53  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Hej,
jag har sedan jag startade denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81572
tänkt till lite och jag låter rumsdiemnsionerna vara på 5x2.5m med en takhöjd av 2.45m.

Min nya plan är att bygag om hela rummet och då göra det mer som en riktigt hembio än det är idag.

De bitar jag tänkt åtgärda:

1. Bygga om och isolera om hela framväggen som vätter in mot vardagsrummet, extra gipskskivor för att dämpa utgående ljud.

2. Sidoväggarna skall ev. kläs i ytterliagre ett lager gips

3. Kommer ha en tre-sits soffa placerad vid run5 38% från bakvägg (bra placering, bakom denna kommer jag bygag upp en platå ca 15cm för att placera en fyrsits-soffa längs hela bakväggen. Platån kommer då vara på runt 250-300 liter och skulle kunna serva som två subbar med lämpliga element

4. Funderar på att använda In wall högtalare runt om för at trolla bort högtalarna, alt. bygga in egna lådor i väggarna med DIY-högtalare

5. Pga att rummet är ganska långsmalt kommer jag jobba mycket med absoprbering/diffusering. Tanekn är att sidoväggarna närmast frontväggen skall absorberas helt med markskica och sedan skall jag använda en kombination av diffusion/absorbtion som ett band i lyssningshöjd. Är detta att rekommendera elelr blir det konstiga effekter om all absorbering diffusering är enbart i lyssningshöjd +/-30cm?
Grundtanken är att jag skall absorbera i första reflexerna till främst fronthögtalarna och sedan diffusera övriga partier. Bakåt tänkte jag absorbera rakt bakom lyssningshöd men absorbera resten. Taket tänkte jag lämna orört sänår på att jag tänkte bygga kanaler länsg sidan på kanske 15*15cm och bygga in spottar samt dra kablar etc. På golvet kommer jag köra en heltäckningsmatta modell tjockare rya. Rummet komemr främst användas för bio och skall klara höga ljudtryck, dynamik samt hyffsat välljud, finlyssning av musik kommer ske i annat rum.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/02/11 :  11:25:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag kommenterar lite kring punkt 5

Grundtanken tycker jag verkar mycket vettig. När det gäller frontväggen så kan det vara vettigt att ha olika tjocklek och tjock luftspalt så att bredast möjliga frekvensomfång täcks. En tanke kan vara att ställa markskivorna 45 grader i hörnen och ha dubbel tjocklek där.

Blandning mellan diffursion och absortion är bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/11 :  13:00:37  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Blir svårt att få in hörnen enligt din beskriving då högtalarna om de är väggmonterade kommer befinna sig där. jag har ju sedan en duk mellan dessa. Däremot kanske man skulle kunna få till det i bakre hörnen men jag är orolig att om jag tar för mycket yta komemr ett redan litet rum bli ännu mindre.

Intreesant gällande luftspalten, jag har idag en vägg som troligtvis är normalreglad med enkel gips på båda sidor. Min tanke är att jag river ned gipssidan från biorummet sätt för att dels kunna isolera bättre, regla upp mer. bygga in lådor för framhögtalarna (om jag väljer det spåret) samt då sätta dubbla/trippla lager gips. Om jag inte vill plocka bort de regelverk samt den gipsvägg som går mot vardagsrummet idag hur gör jag det bäst:

Sett från sidan:

I=gips
-=Regel
=Luft
X=markskiva
[<= inbyggd högtalare

VARDAGSRUM-BIORUM

gips - regel/markskiva - luftspalt (några cm) - regel/markskiva + (Inbbyggda högtalarlådor i MDF) - dubbla lager gips
I- -II
IX XII
IX XII
IX [[I
I- [[<
IX [[<
IX [[I
IX XII
I- -II

Go to Top of Page

HiFiBio
Starting Member

14 Posts

Posted - 2011/02/13 :  08:45:47  Show Profile  Visit HiFiBio's Homepage  Reply
Vad gäller punkt 5 så är lyssningshöjd vettigt vad gäller förstareflexerna. Använd spegelmetoden för att fastställa var du har dina förstareflexer.

Annars: Vad gäller den rent akustiska skillnaden mellan ett BioRum och ett HiFirum är att man kan ha en större dämpning i ett BioRum än i ett HiFi-rum då biorummets alla högtalare samt den inbyggda elektroniken bidrar med en spatial känsla även vid hög dämpning.

Vidare låter det inte som om du ämnar göra något åt de lägre frekvenserna, vilket nog vore synd att lämna därhän när man planerar ett rum av rang som du.

Arbetar och är delägare i
Sounds Of Science . Före det var jag på Skype, där var jag dessvärre inte delägare :)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/02/14 :  10:19:28  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Problemet med de lägre frekvenserna är inte speciellt stort idag och alla ptotentialla lösningar kommer troligtvis äta upp väldigt mycket av det redan lilla rummet. Min tanke är i så fall att använda rumskorrigerare för att komma till bukt med bumlig bas men som sagt, trots de dåliga dimensionerna låter basen helt ok i lyssningsposition. Eftersom jag har ett annat lyssningsmusik för musik är jag heller inte lika kräsen för lite extra fläskig bas här. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000