HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/12 :  11:03:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Johannes: Spikes på dom här är nog som en elefant i stilettklackar! byggtaken är olidligt långsam men så blir det med begränsad tid. Hoppas det kommer gå lite snabbare nu efter denna modul när alla bafflar är ordnade och jag har tänkt igenom och testat alla moment en gång. Man skulle kunna bygga en modul på typ två dagar med erfarenhet och fulla byggdagar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/09/13 :  07:07:12  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Danne! Vill se en bild på ytan, men på den bilden som man ser betalningen ser det faktiskt fint ut. Ska bli kul att skåda/höra sen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  07:19:51  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Förhoppningsvis kommer modulen in om några timmar, då ska jag ta kort och visa. Betsningen blev riktigt bra men hårdvaxoljan gulnade ytan något och var svår att få en jämn och homogen yta med.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2013/09/13 :  07:55:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul med ordentliga byggen

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/13 :  08:10:58  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
quote:
Betsningen blev riktigt bra men hårdvaxoljan gulnade ytan något och var svår att få en jämn och homogen yta med.

Det finns hårdvaxolja med färgpigment i olika kulörer. Den brukar fungera riktigt bra.
Hör med Circlo, han är expert på området.

Edited by - ClaesM on 2013/09/13 08:19:36
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  10:17:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det får kanske vara bra nog för stunden, polering och eventuella ändringar av finishen får bli ett senare kapitel. Då ska jag kolla med Johannes vad som är lämpligt.

Fick hjälp av min bror att bära in första modulen nyss och nu ser ut så här:

på lite avstånd, där man kan ana vad som kommer täcka väggen

sladdbarn: Kul att du gillar det!

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:36:19
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  11:04:23  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Oturligt nog var sidan den del som blev bäst med hårdvaxoljan och betsen. Den kommer döljas när nästa modul står vid sidan. Får ta med mig tekniken från denna del till resten. Verkar vara viktigt med helt ren pensel och inte för mycket olja. Då blir det faktiskt ganska bra. Med gammal pensel och lite för mycket olja blir det lätt gult och lite ojämnt. Dock ska det sägas att det syns bara om man står nära och verkligen granskar ytan lite från sidan med speciellt infallande ljus.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2013/09/13 :  11:28:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja små var dom inte.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/09/13 :  11:41:42  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Otroligt häftigt.

Musik är livet
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  12:09:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ryssen: fördelen är att dom blir så stora att dom inte syns när alla är på plats!

Wing Zero: Tack, tycker jag med! Faktiskt en återkommande kommentar även från icke hifiintresserade.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/13 :  12:34:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt! Nu är det bara tre lådor kvar. Heja, heja!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/13 :  12:52:50  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Dom kommer inte att synas överhuvudtaget........
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2013/09/13 :  12:56:19  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Bara att köpa till IKEA köksöverskåp så har du lite förvaring och slipper damma uppepå!

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  14:23:11  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
emanuelgbg: den tanken har slagit mig, kan mycket väl bli så!

Tackar för hejarropen! Väldigt sugen på att bygga vidare!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/09/13 :  18:07:38  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Var finns gilla knappen på detta forum?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  20:23:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Du har just tryckt på den! Tack!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  20:33:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Dagens projekt framlagt

En bra metod var att först bygga E'et bakom baffeln, sedan sätta längsta delen på bakre F'et, provmontera med lilla helmholzen och mäta samt rita var breda plankan bakom elementen och lilla plankan i F'et ska sitta. Klart som korvspad, en bild är bättre

plankan på vänstersidan vilar bara där, den ska mycket riktigt sitta på insidan...
Den som är riktigt observant kan också se att jag bygger en vänster underdel fast uppochner.

Limmar de sista delarna för kvällen

Det var allt bygge för ikväll, familjen fick ha fredagsmys i egen regi och pappa fick tid i boden

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:39:20
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2013/09/13 :  21:50:54  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Ser ju kanon ut. Har du byggt väggen bakom för att den skall vara catacombanpassad? Måtten verkar ju stämma perfekt av vad man kan se. Kämpa på. Bara resten kvar!
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2013/09/13 :  22:05:03  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Jösses vilket jobb, riktigt fint!
Keep up the good work!

DIY och rör.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  22:13:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ögonmåttet bedrar lite, det fattas 5 cm så Catacomberna kommer sticka ut lite och vara synliga från köket. Det var dock den längsta väggen så viss tur ska man ha. Känslan säger att det kommer gå betydligt fortare att bygga resten.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/13 :  22:14:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
maal: tack! Nu har jag fått upp farten, då brukar jag vara svårstoppad!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/09/14 :  20:10:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag hatar fasboken och "gilla"-knappar, men detta gillar jag skarpt!

Jag tycker du bygger i ett rasande tempo.
Det är skoj att se din "resa" med dessa högtalare.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2013/09/14 :  22:31:22  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Men Circlomannen varför "gillar" du det här och drar in "Fasboken" i detta, Man kan ju tro att du gillar "dom"?

Skitsnyggt HerrD! Kör hårt! Riktigt kul att se ett par sådana här monster bli till.

/Mvh Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.

Edited by - Elgstrand on 2013/09/14 22:31:56
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/14 :  22:45:04  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tack för hejaropen Johannes och Fredrik!
Idag hann jag bara lite förberedande jobb inför imorgon. Fick jobba en del med att jämna till kanterna så horndelarna stod vinkelrätt om man inte fixar det blir det glipor när sidorna ska på. Sedan har jag ritat var horndelarna ska dyckertspikas ovanifrån och underifrån.

Här ritas det på toppen för vänster underdel

Här är specialaren: genom att rita på det här sättet och sedan vända på skivan så har man hornet ritat på undersidan för dyckertspikning

mera undersidsritning innan vändning av botten

Imorgon blir det dämpning och kanske även fastsättning av hornet, får se hur mycket jag hinner.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:41:27
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/15 :  09:57:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tada!

Hornet är dämpat och monterat, även Forsmanplankan har hittat hem. Nu behöver det torka ordentligt innan jag kan fortsätta.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:43:07
Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000