HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/15 :  15:55:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Byggivern tog mig när jag fick lite tid efter lunch, ordnade med hål och rör till helmholz.
Två slipade och tre oslipade rör:

Fixade även kortsidor och baksida på lådan. Men insåg efteråt att det hade varit bättre att vänta med baksidan för att kunna spika stagen lättare. Det går nu med men det hade helt klart varit enklare utan baksida.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:42:26
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/15 :  19:11:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
På denna produktiva dags eftermiddag dök förstärkaren upp! Marantz PM-14 MKII KI, ett mycket fint bygge.
En tung pjäs på 23 kg och moderata 100W i 8 ohm.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:44:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/15 :  20:55:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
100W räcker och blir över. Hoppas det blir en bra kombination!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/15 :  23:10:59  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag tror det, har precis kommit hem efter att ha testat den i en kompis anläggning. Han har Magnepan och driver med en Krell. Med Marantzen saknades det bottendriv som Krellen hade men man fick ett mycket rent och homogent ljud som drog mig in i musiken. I hans anläggning spelade Krellen bättre men de kvaliteter som Marantzen har tror jag kommer passa Catacomberna perfekt.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2013/09/16 :  08:41:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja eftersom jag är kompisen så kan jag intyga att det där var en trevlig pjäs. Mycket större och tyngre än jag trott när jag sett bilder på den. Massor av koppar hade räknat med en snällare dynamik och lite varmare ljud. Dock var ljudet inte varmare utan hade sitt klangfocus i övre mellanregistret och inte samma dynamik som Krellen. Dock hade den ett härligt flow och en musikalisk timing. Kanske en KI-tuning-egenskap. Skulle kunna sägas ha lite rörkänsla men i transistorskepnad kanske.
En trevlig skapelse som visade sin rätta halt när den fick spela på lite lägre volym och inte försöka leverera samma ljudtryck som Krellen. Då kom nyanseringar och fraseringar fram på ett mycket behagligt sätt. Även basen kunde hänga med då, något marantzen hade lite problem med vid högre effektutag. Inte på så sätt att basen blev slängig och okontrollerad som med för små rörförstärkare utan att den blev slank och lite tam. Som sagt Krell till magnepan, dock tror jag denna "lilla" Japan kan vara perfekt till högeffektiva horn, då den kan briljera i renhet och finess utan att behöva använda musklerna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2013/09/16 :  14:40:29  Show Profile Send kentkreitler a Private Message  Reply
Trevligt att kopparklumpen verkar komma till sin rätt till slut. /förre ägaren.

Almost cut my hair

Edited by - kentkreitler on 2013/09/16 14:41:11
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/09/16 :  16:14:44  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Den är ju snygg också!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/16 :  18:18:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
kentkreitler: kopparklump var ett bra namn, det förstår man efter att ha burit den en bit. Olidligt sugen på att höra den med högtalarna när dom är klara.

bearwik: eller hur! Jag gillar den skarpt, tidlös på ett härligt sätt.

Adagio: lysande beskrivning!

För övrigt lyser byggtiden med sin frånvaro, frun är på kurs och jag får hålla mig till tåls några dagar. Svårt!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/16 :  21:35:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vad nu? Operation!

En bov, inget ljus i tempfönstret

en till (pure direct knappen), inget ljud med tonkontroller samt sprak och glapp vid byte till direct

resultatet, patienten överlevde och jag tycker den låter lite piggare - kan vara inbillning. Fint är det i alla fall

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/19 :  11:03:54  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Fick lite bygghjälp igår av sonen

vi fixade lite stag och stora helmholzen

förhoppningsvis kan jag ordna med resterande stag och lite högtalarmatta ikväll.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:45:33
Go to Top of Page

ClaesM
Member

164 Posts

Posted - 2013/09/19 :  11:06:25  Show Profile Send ClaesM a Private Message  Reply
Det där med "gilla"-knappen vore en god idé......
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/19 :  22:17:35  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tack Claes!

Fick inte så mycket byggtid pga att det var dags att klippa gräset.
Det här staget tog det mesta av min tid ikväll men nu sitter det på plats

dessa stag väntar otåligt på att slipas, kläs och monteras in imorgon

Sedan är det bara klä resten av lådan, sätta på locket, klä locket, betsa två omgångar och avsluta med hårdoljevax. När den sedan är inburen kommer hälften av lådorna vara klara.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:46:58
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/21 :  12:32:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kanske kan man ana hur ett par underarmar känns efter detta med ett trögflytande konstruktionslim och en limspruta

Så här ser nuläget ut för vänster undermodul, den ska slipas, betsas och hårdvaxoljas sen är den redo

Även locket ska få högtalarmatta förstås.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:48:23
Go to Top of Page

SCCaudio
Member

50 Posts

Posted - 2013/09/21 :  16:28:56  Show Profile  Visit SCCaudio's Homepage Send SCCaudio a Private Message  Reply
Det där är i särklass den mest ambitiösa limning jag sett heja heja!!

Utvecklar och bygger SCCaudio-högtalarna.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/21 :  21:11:29  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
SCCaudio: Ja, limningen fungerar också som tätning så det gäller att inte snåla.

Kvällen bjöd på slipning och betsning, imorgon ska jag sätta fast sista högtalarmattan och sedan betsa en omgång till.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/22 :  09:30:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu har högtalarmattan monterats i locket och andra varvet med bets är på fronten, kanterna och vänstersidan. Man kan även se i högra hörnet hur jag lyckades slinta lite med elhyveln. Ett bra verktyg som jag just kom på igår att min pappa försett mig med. Det gäller bara att nyttja den med viss försiktighet, kommer helt klart att använda den för att ta ner större utskjutande delar som drar sig lite vid limning.

Om ca 8 timmar kan hårdvaxoljan läggas på, sen hoppas jag få bärhjälp så den kan komma in i vardagsrummet tidigast imorgon. Ska bli kul att se modulerna sida vid sida!

Edit: just det, helmholzrören ska in och tassarna ska på. Sen finns ett litet utskjut på högra överdelen men det är för att andra modulen har ett litet inskjut där. Hoppas de ska passa ihop fint men det återstår att se...

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:49:08
Go to Top of Page

Freddy
Member

70 Posts

Posted - 2013/09/22 :  10:59:40  Show Profile Send Freddy a Private Message  Reply
Ett litet byggtips! Om du behöver ta bort utskjutande kanter (funkar också på utskjutande faner) så är det väldigt enkelt en med överhandsfräs och en kantfräs med kullager (http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=74500050). Man får bara vara lite försiktig i hörnen så det inte flisar där men det brukar gå bra bara man angriper hörnet från rätt håll.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/22 :  12:32:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Freddy: Tack för tipset! Det konstiga är att jag inte redan har gjort det eftersom jag har en handöverfräs, har införskaffat en kantfräs och till och med tänkt tanken... Det är lätt att fastna i vissa lösningar när man håller på och bygger. Typ slipa en evighet med excenterslipen istället för att ta fram ett lämpligare verktyg. Det är nog lika delar för liten erfarenhet och för stor envishet!

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/22 :  21:01:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu är modul nummer två klar. Fixade helmholzrören, tassarna och hårdvaxoljan nyss. Ser ut som den kommer bäras in i övermorgon, då kommer bilder på bägge underdelarna.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/24 :  12:19:39  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu har modul nummer två hittat in i vardagsrummet.

Denna är väsentligt mindre oljad och framstår som vit jämfört med den högra som är mera gulaktig. Får fundera på hur jag ska lösa det, kanske blir det att slipa något på den högra eller olja den med pigment. Det får lösas när alla är på plats och det har spelat ett tag.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:50:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/24 :  13:04:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt! Dags för andra halvlek nu alltså!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/24 :  22:21:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Bernt: Visst! Så här ser avspark ut för andra halvlek

Höger överdels frontbaffel med horngångar.

Imorgon blir det att rita av hornet på topp och botten, passa in sista biten på bakre F'et, montera dämp och Forsmanplankan. Får se hur mycket byggtid det blir. Kanske hinner jag montera delar på botten också.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:51:20
Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2013/09/24 :  23:16:05  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message  Reply
Vi hejar på! Det ser riktigt bra ut. Självklart följer vi dina byggeskapader med stort intresse.......

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/09/25 :  13:36:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nu när elementen har hittat sina platser kan man se hur det var tänkt med färgsättning, ljus björk, svarta element och grå högtalarfilt. Det blev som jag hade tänkt mig, vackert!

en halv Catacomb på plats med element samt lite byggskräp

Det är en intressant upplevelse att knacka lite lätt på elementen där dom sitter. Det kommer ett helt oproportionerligt DUFF! från horngången och meddelar att här kommer det omvanlas energi på ett ytterst effektivt sätt.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:54:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/25 :  19:15:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Visst är det fräckt!!! Det ser ut att bli riktigt snyggt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000