Author |
Topic |
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/02 : 21:43:16
|
Det finns t.ex. en som är 2,5 cm. Borde bli bra förutsatt att jag får ner borrmaskinen. Får bli ett problem för morgondagen. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/09/02 : 21:48:13
|
Finns borrförlängning (skaft) för rimliga pengar annars......
typ den gär: http://www.clasohlson.com/se/Förlängare/30-9977 |
Edited by - ClaesM on 2013/09/02 21:51:04 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/03 : 15:37:28
|
Bernt: Det är jättekul när jag väl får byggtid, nu borde det kunna gå lite snabbare när fräsandet är klart. Tog ett beslut att inte korrigera de mm som blev fel i sidförsjutning av hornet eftersom jag hellre lever med bättre konstruktionsstabilitet.
Ryssen: frihand är lite klurigare men går bra om man tar det lugnt och är stadig på handen. Dock är det klart att föredra att få till rätt mått med stödet för cirkelfräsning. Insatsen är lite högre och om man slinter blir det inte vackert, har ändå gått bra hittills. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/04 : 22:32:46
|
Bra dag med mycket bygg på eftermiddag och kväll, först ut var att fixa hål i staget mellan basarna
Sedan ordnades stag i horngången, den stående biten är till för stöd vid dyckertspikning
mera stag och något improviserat stöd vid limningen, här blev det två stag
det här staget var helt klart klurigast eftersom vinkeln är åt "fel" håll. Man kan alltså inte skjuta in staget utan måste ordna med en perfekt bit som sedan får trixas in efter bästa förmåga. Jag hade förmodligen tur och det gick vägen utan alltför mycket bekymmer. Fick dock klippa upp lite dämpning för att kunna limma ordentligt.
Det här blir man lycklig av! Man kan se passformen på bakstycket innan limning och spikning. Kändes som det sög fast och skulle sitta kvar med molekylbindning!
Dagens sista bild får visa hur även den andra kortsidan hittade hem
Det som är kvar nu är stag i stora partiet i hornet, stora helmholzaren, högtalarmatta och finish.
|
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:28:34 |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 08:49:14
|
Ser att du löst problemet med "kilstagen" på ett lysande sätt. Nu börjar man se vartåt det lutar så att säga. Bra jobbat! |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 12:36:33
|
Tack! Jag gillar att lösa problem och detta är ett lagom litet och stimulerande projekt under pappaledigheten.
Ska tillägga att jag lärde mig att större skivor inte ska stå lutade mot en vägg en längre tid. Visst mått av tvång fick användas då sista kortsidan skulle monteras, baksidan hade böjt sig något litet under väntetiden mot väggen. Men det löste sig med lim, dyckert, stora tvingar och spänn under natten. Idag såg det mycket fint ut. Nästa gång det är dags för de stora skivorna får dom ligga kvar så länge som möjligt istället för att som denna gång tas ut till boden i modulportioner. Det är lätt att tiden går innan de ska användas. |
Richard P. Feynman |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 14:16:03
|
Hej
Vet ju inte vad du använder för lim och kanske slår in öppna dörrar för att du redan funderat på detta men skriver ändå när jag byggde mina horn så var något jag funderade på hur jag skulle vara säker på att det blir tätt mot "locket" när man sätter dit det. I och med hur ett horn är konstruerat så är det ju svårt att "silikona" i efterhand för man kommer inte åt. En annan variabel är ju att det är trä som är levande material och oavsett hur noggrant man sågat så kan det ju skilja någon halv mm. Summan blir ju att man riskerar att inte få tätt mellan kanalerna och hornets funktion inte blir som tänkt. Det "enda" jag kom på var att använda lim som sväller då jag trodde att det skulle vara för osäkert att lita på att jag kan tvinga ner locket överallt.
Men som sagt du kanske redan funderat på detta eller No Frills gubbsen redan gett tips om hur att lösa. Tänkte bara att jag skulle skriva då jag byggde mina lådor på samma vis som du och hade "locket" kvar till sist.
/Anders |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 16:41:39
|
Hej Anders! Tack för tipset, har valt ett konstruktionslim som är lite segare och fylligare än trälim. Har inte fått någon spec på lim och kan bara hoppas att det blir bra. Det verkar fungera om man ska döma av resultatet så här långt. Alla tips angående att bygga och speciellt när det gäller horn är ytterst välkomna.
Sprang ut och kikade, det är Casco Superfix: http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1136&productcatID=161 |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 22:45:03
|
Dagens övningar var att borra hål för stora helmholzaren (syns ej) samt ordna med högtalarmatta och stag
Använde detta spraylim som fungerar ypperligt bra. Lätt att applicera, inget kladd, luktar inte superstarkt (dock ej gott...) samt hugger direkt. Mycket bra!
Stagen sitter med Superfix och dyckert.
Och då slår det mig i soffans klara eftertanke att jag inte monterat helmholzdelen så det får bli en mindre operation på högtalarmattan imorgon. Väntade medvetet med den delen då jag ville slipa hålen och kolla passform mot rören, sen glömde jag det efter barnläggning och i byggivern gjorde jag det jag hade för ögonen... Nåja, det är morgondagens utmaning. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:29:58 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 22:57:31
|
De där stagen måste monteras försiktigt då du inte har "locket" på, så att du inte får bakväggen skev. Vi monterade dem sist av allt, efter locket var limmat. Samma med stora helmholzen, ytterväggen vid mynningen kan du fixera med en list över öppningen så det verkligen blir rakt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 23:06:10
|
Dom är försiktigt monterade men man vet aldrig. Blir intressant att se imorgon. Förstår inte riktigt det där med listen? |
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/05 : 23:51:44
|
Jag menar att man temporärt spikar en bit list mellan ytterväggen vid hornöppningen och över till andra sidan (lilla helmholzen)så att öppningen garanterat står helt rakt medan du monterar snedväggen inne i hörnet. Bara ett tips, huvudsaken är ju att locket passar exakt sedan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 07:05:10
|
Aha, ok då förstår jag. Tackar! |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 20:41:17
|
Dagens övning var att operera in stora helmholzen. Det var ganska enkelt gjort. Dock så ville jag inte krypa runt i hornet och riskera att limningen blev dålig när jag skulle sätta dit högtalarmatta. Istället testades passformen på locket - mycket bra. Passade även på att köra lite excenterslip och lära mig hur det funkade. Det var både roligt, effektivt och gav ett bra resultat.
Ser fram mot att klä resten av högtalarmattan, sätta rören i helmholzen, lägga på locket och testa hur betsen och helheten blir (efter ytterligare lite slipning)! Passade även på att provlyfta lite i ändarna och tyckte det var ganska hanterbart. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:30:42 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 21:48:28
|
Tjusigt! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 22:07:09
|
Tack! Jag tror det här kommer bli riktigt bra! |
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 23:07:36
|
Jag VET att det blir bra! Lyssnar på mina just nu... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 14:40:30
|
Ser fram mot att lyssna på mina! Fram tills dess får jag njuta av bygget. Idag kläddes resten av hornet och locket limmades samt spikades. När limmet har torkat imorgon så ska rören in i helmholzen, taket ska kläs och finishen ska påbörjas.
|
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:31:33 |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/09/07 : 15:52:28
|
Följer nyfiket. Grattis till ett ett härligt projekt och möjligheten att göra det! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/08 : 21:10:07
|
Kul att du gillar det Mathias!
Har försökt att fota dagens arbete men det var svårt att se betsresultatet i den konstiga belysningen i arbetsboden. Helmholzen, högtalarmatta i locket samt slipning och betsning blev alltså fixade idag. Ska betsa en runda till imorgon och sedan lägga på hårdvaxolja ytterligare en dag senare.
montering av rör i helmholz
betsresultat första strykningen
Får försöka ordna med mer rättvisa bilder senare när modulen är på plats. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:33:38 |
|
|
ClaesM
Member
164 Posts |
Posted - 2013/09/09 : 11:00:08
|
Härligt att se Daniel.
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 21:29:45
|
Härliga byggbilder! Följer detta med stort intresse Passa på att motionera/spela in elementen under byggtiden (å andra sidan vet jag inte om just dessa "ändrar" sig så mycket). Finns många skoj element i PA-världen. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 22:37:10
|
Roligt att fler gillar detta Larsen! Är för tillfället utan förstärkare så jag kan inte motionera elementen men dom kommer få sin beskärda del när det är dax. Blir fler byggbilder på en inburen modul kanske redan imorgon, idag blev det hårdvaxolja som ska härda över natten och sen få sig en omgång polering.
PA-världens många element och möjligheter har hållit min hjärna sysselsatt med diverse tankeexperiment en längre tid. Insåg dock när jag hörde Catacomberna att jag inte skulle kunna skapa något liknande själv inom överskådlig tid (någonsin?), så det enklaste var att köpa den färdiga designen som var späckad med erfarenhet och verifierad i verkligheten. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/09/11 : 20:21:07
|
Imorgon ska jag få hjälp av min bror med att få in modulen. Hårdvaxoljan var en prövning, inget jag rekommenderar om man vill ha perfekt finish på en gång. Räknar med att den går att polera till bättre finish senare.
Bild på hur behändigt det var med avritad horndel på toppen av locket när detta skulle spikas vid montering
här har jag lagt ut tassar modell större för att se hur många som kändes lämpligt. Med 12 stycken klarar man vikten, kändes också som en bra avlastning. Finishen på ovansidan är obehandlad eftersom det kommer en modul ovanpå senare.
Tassarna sitter förstås på undersidan |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 21:34:56 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/09/12 : 06:46:13
|
Tassar?
Vafalls?!?
Riktiga män kör med spikes!
Kul att se en så snabb byggtakt och ett så bra resultat. Jag följer detta bygget med ett stort intresse. Stora hornbyggen är en helt annan sak än små trendiga skokartonger. Det är mer av ett äventyr ut i vildmarken. Ett sidospår sällan nämnt i litteraturen. Ett sidospår som leder till ett för många helt okänt smultronställe.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2013/09/12 06:47:40 |
|
|
Topic |
|