Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 18:04:02
|
5687 kanske? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 20:23:29
|
Lutar åt en katodföljare med 12au7. Mest för att jag har dom liggande och katodfölare är något jag vill testa. Börjar mellan volymkontroll och srpp, sen ska jag nog även testa efter srpp för att driva utgången. Förmodligen behövs det egentligen inte, men jag är nyfiken på vad det gör med ljudet.
Tror jag börjar bli mer van med nuvarande ljud också, låter riktigt bra på Bach solocello. Lustigt hur det svänger med intrycken i början. Mönstret blir synligt först efter många musikstycken och lite längre tid. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2014/11/02 : 00:24:15
|
Katodföljare kan man prova men man bör ställa sig frågan, vilken belastning skall den driva ? många "Anodföljarsteg" kan driva de vanligaste belastningarna typ 10kOhm eller mer. Erfarenheter talar ofta för att skippa katodföljare och köra med vettigt dimensionerade anodföljare typ ecc88,5687,ecc99,6h30,6n6p mfl ( Lite tankar kring detta ämne ) /tord |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/02 : 18:18:02
|
Tack för tipsen, tar tacksamt emot alla erfarenheter. Har inte byggt med rör innan.
Skaffade en Chromebook idag för att testa om den kan fungera som helt tyst musikdator. Tanken är att den endast ska funka som upnp renderer med extern usb-dac. Får se hur det blir Någon som har provat redan? Spontant känns det som att vara lika instängd som i Apple-prylar, huuuu... |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/02 : 20:50:54
|
Chromebooken åker raskt tillbaka imorgon. Får allergiska utslag av när man blir totalstyrd likt Apple. Det är inget för mig! |
Richard P. Feynman |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/11/02 : 22:05:41
|
HP är ett otyg...nästa blir nå#180;t annat |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/11/03 : 09:12:14
|
quote: vi ska göra folk av dig/ måndag till fredag/ ett flertal ska ledas/ några ska leda/ ordning o reda sitt nu tyst i din bänk/ när vi matar dig med ledar- och tillväxt tänk/ du blir hunsad tystad satt på plats/ för lydnad e tänkt som din samhällsinsats/ du ska kunna skilja mellan mitt o ditt/ när du ser svart som vitt/ så får du välja fritt/
alternativen vi ger dig/ dom ser till att du beter dig som folk/ glöm inte att storebror alltid ser dig/ tänk på det när världen ter sig lite skumt/
http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=7954
Jag kom att tänka på Svenska Akademien när du nämnde din Chromebook.
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/03 : 19:43:51
|
Jo, man känner väldigt tydligt att det är du som användare som är produkten. Alla val styrs till tjänster, undermåliga appar och lagringsutrymmen som leverantören bestämmer. Det finns inget val och dom har full insyn i dina saker. Det väcker min upproriska sida. Ett alternativ hade förstås varit att använda hårdvaran med annat OS men jag fick allergi av tänket och ville inte ha kvar den. Skönt med öppet köp, bara att förklara att man inte är nöjd och lämna tillbaka prylen.
Skaffar kanske en Raspberry eller liknande för att labba lite, då får man friare tyglar och det passar mig bättre. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/04 : 22:39:54
|
Nu spelar en Raspberry Pi B+ med Volumio. Riktigt trevligt!! Om jag kan hitta en bra parametrisk eq i Pi'en och en dac som är lika bra som Lynx så sitter htpc'n löst som förste musikspelare! Känns som framtiden, helt passiv liten dator som fungerar som upnp renderare. Den tar musiken från en nas och kontrolleras från mobil/surfplatta. Spontant är jag imponerad |
Richard P. Feynman |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/11/05 : 08:58:04
|
HallonPajen är en skoj liten dator. Det är datorer som de skall smidas. Kapabel (för pengen), tyst, Linux, liten, billig, oändligt modififierbar...
Raka motsatsen mot en äppeldator med andra ord.
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/05 : 10:54:03
|
Pi'en har i alla fall fått en permanent plats för att mata hörlursriggen via usb-dac. Tror jag ska fixa htpc'n så även den blir helt passivt kyld. Det är skönt med kraften i riktigt dator när man vill göra annat än spela upp musik. Blir nog en liten SRPP drivare till hörlurarna också.
Har fixat försteget som hade lite skumt beteende. Statiska urladdningar och sedan ett högt brum vid påslag. Visade sig vara ett ecc82 som packat ihop. Ordnade även bättre förutsättningar för regulatorn till glöden. Tidigare var spänningen något låg så regulatorn fick det svettigt att ge önskad spänning ut. Nu sitter en lätt brummande Kjell-trafo på plats och matar likriktare, CLC filter och regulatorn. Kjell-trafon ska bytas ut för helt tyst drift.
Det är kul att mecka och förbättra |
Richard P. Feynman |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/11/05 : 11:35:59
|
Det har säkert hänt mycket inom Linux-baserad uppspelning sedan dess. Jag har inte hängt med i utvecklingen de senaste 3 åren eller så, men jag tycker denna tråden är mycket spännande. Jag har själv hört en rejäl förbättring med RT-kärnor och högre prioritet.
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/93315-linux-audio-way-go.html
Borde finnas en hel del att göra med en RaspberryPi som uppspelningsdator.
Jag önskar att den skulle ha en gnutta mer RAM och en gnutta mer CPU-muskler än den har, men för 350 kr kan man inte gärna klaga allt för mycket. Det är inte många år sedan en sådan dator hade varit en bättre hemma-PC. Det hade varit skoj om man hade en tidsmaskin och kunde skicka tillbaka en bunt av dessa till 1950talet... De hade trott det var utomjordisk teknik.
Vad använder du för USB-DAC?
Mvh Johannes |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/05 : 12:01:22
|
Kör med en Cambridge DacMagic Plus som jag skaffade för att kunna mäta hifikompisars rum. Ingen dundermaskin men jag tror den kan bli hyffsad med bättre nätdel.
Pi'en kommer jag säkert mecka en del med. Om man bara kunde få in eq på ett enkelt sätt, det här kanske är en variant: http://volumio.org/forum/dsp-with-raspberry-hifiberry-and-volumio-drc-folve-t672.html |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/08 : 09:39:54
|
Kanske ska förtydliga att för seriös lyssning via Catacomberna är det fortfarande HTPC med Lynx Two B som gäller.
Insåg att jag hade en sekundärlindning med rätt spänning över i försteget till regulatorn för glöden. Tog bort Kjell-trafon och blev av med mekaniska brummet samt även brus i återgivningen. Nu låter det riktigt bra! Det var viss tillvänjningstid för konfigurationen utan buffer. Drivet i återgivningen tog ett steg tillbaka men i gengäld fick jag en bättre djupdimension och följsamhet. Tror jag ska låta försteget spela i den här konfigurationen ett tag. Nu är det bara att hitta en fjärr som ska giftas med försteget. Funderar på en liten mac-fjärr. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/09 : 20:47:53
|
Nu har jag spelat hela dagen på Marantzen som fick ny lampa och kontaktspray igår kväll. Återställd i orginalskick låter den riktigt trevligt. Som hörlursförstärkare är den suverän, gott om kraft, upplösning och klang. Funderar på att behålla den, kan vara bra att ha. |
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/13 : 08:17:09
|
Jag håller med dig. Man vet aldrig när man behöver någon hifipryl. Man kanske inte kan spara hur mycket som helst men det är både bra o kul att ha lite gott o blandat. Nu börjar ditt försteg bli riktigt bra, dina steg stod sig bra mot hundratusenkronors ARC! Ska bli verkligt spännande att höra vad som händer med finare komponenter/sladdar och NOS vilket vi Iofs redan provat. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/13 : 16:24:39
|
Ja, den lyssningen var verkligen rolig. Var inte helt beredd på att det skulle vara så bra, utan nos-rör eller fina utgångskondensatorer. Tror det kan bli hur bra som helst! |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/30 : 16:05:31
|
Blev sugen på att göra min htpc helt tyst och skulle bara köpa en vattenkylning men lyckades komma hem med en hel dator...
Stora chassit på operationsbordet
Lynxkortet hade konflikter med Gigabyte moderkortet och jag var sugen på aktiva delningsfilter så jag plockade ihop en musikdator för experimenterande. Det verkar väldigt lovande även om nätagget låter lite. Ska bytas ut mot ett passivt. Spelar även upp via JRiver och sköter eq via konvolutionsmotorn i JRiver. Filtren har jag genererat i Rephase. Mycket smidigt och lätt att skifta mellan olika filter för jämförelser. Gizmo sköter htpc'n via surfplatta och musiken är lagrad på nasar i kontoret. Jag gillar den här lösningen och tycker även det låter lite klarare än parametriska eq'n i Foobar men det är mycket annat som ändrats så det är svårt att säga vad som ger vad. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/12/01 : 22:36:00
|
Enkelheten i att byta och jämföra filter gör att jag meckar och lyssnar mer än vanligt på olika filterinställningar. Det går att få systemet att låta karaktärsmässigt mycket olika. Baktungt, toppigt, tunt, tjockt osv. Vill man korrigera tonen i systemet kan jag rekommendera att leka med REW, Rephase och lämplig spelare med konvolutionsmotor (faltning). Både Foobar2k och JRiver m.fl. stödjer det. Märker också att ljudbilden blir stabilare med rätt filter. Man verkar även kunna ta död på ljudet fullständigt om man skruvar lite för mycket. Kul inlärningskurva, svårt att sluta Gillar frihetsgraden! |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/12/05 : 19:51:19
|
Idag fick datorn ett helt passivt nätagg, Seasonic Platinum 520, som gör att det enda som hörs nära datorn är pumpen till vätskekylningen. I lyssningsposition är det tyst och trevligt. Fläktar är tråkiga att lyssna på i längden, skönt att slippa. Dock lite halvfarlig aktivitet att börja med för nu börjar jag höra alla andra ljud som stör... |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 10:20:47
|
Nu har jag testat en rörbuffer:
Mäter så här utan signal:
Det finns även en hel massa spikar med stor amplitud och det låter som förväntat på ett högkänsligt system. Brum, brus och skräp. Denna kinabuffer hamnar där den borde varit från början - i papperskorgen eller mera specifikt i återvinningen. |
Richard P. Feynman |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 11:51:13
|
Är ingången jordad vid denna mätning ? / Tord |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 13:08:50
|
Tord: den är mätt på samma sätt som mina övriga mätningar. Bufferten sitter mellan volymkontrollen och srpp+ steget. Jag lägger på en testton från mobilen för att se att det verkar rätt inkopplat, sen stänger jag av testtonen och mäter upp "vilostörningen". Brukar ge minimalt med brus. I de fall jag inte designat färdigt matningen kan det se ut som ovan. Typiskt med brusig glödspänning eller dåligt filtrerad matning. Den här bufferten lockade för den skulle endast matas med 12V AC till kortet. Smidigt och kanske helt ok om man inte har ett högkänsligt system där allt brus hörs. Jag får söka upp en bättre buffert eller kanske ta en 12au7 dubbeltriod som jag har liggande och testa en katodkoppling. |
Richard P. Feynman |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2015/01/01 : 15:25:43
|
Hmm.. 12Vac matning, hur tillverkar kortet anodsp ? Med spänningsdubblare/tripplare.. eller en switchad stepup ? |
|
|
Topic |
|