Author |
Topic |
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/09/08 : 21:16:13
|
Och här händer det saker!! Nördträff inom kort? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/08 : 21:37:51
|
Nä, bakslag ikväll. Man ska inte löda nära nätintaget med nätkabeln i. Liten fix, går snabbt... vift... poff! Ok, säkringen gick och allt verkar ok. Hmmm, lägre nivå på höger kanal. Felsökning leder snabbt till volymkortet och kontrollogiken, den klarade inte spänningsspiken som kom av mitt friska viftande med lödkolven och kortslutningen mellan inkommande fas och lödspetsen. Attans att man inte gör som man ska! Blir att försöka få tag i ett nytt volymkort antar jag. Således dröjer det en aning innan försteget är helt igen. Synd för det lät verkligen förträffligt med rör och F5. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/08 : 22:49:14
|
Är det det kortet som har en IC, pot, fjärröga och siffror? Om det är det kortet så har jag ett över här. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/09 : 06:28:12
|
Tyvärr är det kortet med reläerna och motstånden. Tack ändå Bernt! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/09/09 : 19:22:57
|
OK, hoppas det löser sig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/09/09 : 23:43:50
|
Det gör det, ett till fanns tillgängligt i närheten hos min hifimentor Claes. Jag köper det och ser till att ha nätkabeln urkopplad vid alla framtida lödningar Sätter upp det på bakläxekontot. Ser fram mot att få igång försteget igen. Borde även få en leverans till från Elfa med elektronikgodis snart.
Passar på att rekommendera Claes på No Frills som guide i ljudvärlden. Han har alltid rätt. Underligt men sant. Jag tycker jag hör ganska bra men det han hör direkt tar mig några dagar att inse. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/08 : 22:58:16
|
Efter experthjälp med volymkortet konstaterades att det var helt. Eftersom volymkortet är lastkänsligt pekade felbeteendet på efterföljande del, Pass B1. Granskade detta och upptäckte en brusten lödning. Nu är den biten lagad. Jag har även fått drosslar på 10H, 100mA från USA som ska bli del i CLC filter. De billiga transformatorerna från Kjell o Co ska bytas mot fina toroider så nu börjar det bli ganska trångt om plats. Hoppas få tid i helgen att färdigställa allt och lyssna. Någon bild ska jag nog också lyckas ta. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 21:18:38
|
Fick äntligen lite tid att knåpa ihop nya nätdelen och testade idag. Total tystnad och ljuva toner! Det blev dubbla CLC filter till matningen av rören och en ny tystare regulator till glöden. Nya toroider till rördelen blev det också utan mekaniskt brum, skönt. Låter verkligen bra så nu väntar bara andra SRPP+ delen på att bestyckas färdigt och börja glöda fint. Nya toroiderna fick stå på högkant pga platsbrist.
|
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:19:27 |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 21:48:16
|
quote: börja glöda fint
Det tar sig sa kä....n när skethuset brann. Härligt att du får ihop det. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/22 : 22:44:02
|
Jodå, det löser sig till slut. Gillar att fundera över tekniska problem och är ganska envis. Kanske blir det ett hörlurssteg av ena SRPP+'en med ytterligare ett Tentlabs och en usb-dac av något slag. Har ett extra volymkontrollkort och två 10H drosslar redan. Skulle även vara kul att mecka ihop ett rörslutsteg, EL34 i pp kan vara något att börja med tror jag. Blir inte så dyrt att experimentera med. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 23:25:55
|
Ikväll har jag lärt mig att 6cg7 inte ska ha 12v till glöden... och att det är bra med smältlim för att sätta fast kylflänsar till spänningsregulatorer. Dom lossnar nämligen och glider runt om det blir för varmt, dvs när regulatorn jobbar som ett djur för att köra så mycket ström det går när det går fel. Då hinner man förhoppningsvis stänga av i tid. Återstår att se om 6cg7'orna mår bra när dom får rätt glödspänning, borde vara ok. Enligt databladet (som jag tittade på i efterhand) drar dom 600mA till glöden och jag tror regulatorn lämnar 1A. Kommande regulator lämnar 1,5A och borde vara bättre lämpad, speciellt om man ställer in rätt spänning, 6,3V |
Richard P. Feynman |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/10/23 : 23:30:44
|
quote: speciellt om man ställer in rätt spänning, 6,3V
Det är ju ingen nackdel i alla fall. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/25 : 19:47:19
|
6cg7'orna är på plats och verkade inte ta så mycket stryk av gårdagens felande matning till glöden.
Synd bara att regulatorn som finns på Kjell inte har tystare output. 150 kHz switchfrekvens syns tydligt. Antingen blir det ett litet CLC filter eller kanske en annan regulator. Pedagogiskt är det i vilket fall. Mätningen är de olika rörförstärkningsstegens utgång, den tysta är en linjär regulator på 12au7'ornas glöd och den stökiga är switchregulatorn på 6cg7'ornas glöd.
|
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:21:00 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/25 : 22:20:42
|
Det där gick ju inte att ha. Filter förkastades efter genomletning av regulatorlådan, hittade en variabel regulator, LM350. Lite snabba beräkningar och vips - drygt 6 volt, det får duga. Testing, testing...
Helt klart värt att lägga en testton på och sen lyssna om det verkar ok. Slog på slutsteget och hörde lite brum, attans. Det ligger också som en filt över de högre frekvenserna. Möjligt att srpp-stegen stör varandra, dom ligger på samma matning. Får nog ge dom varsin CLC filtrerad matning med stjärndragning. Nåväl, regulatorövningen var ändå givande! |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:22:09 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 09:18:07
|
Klangen är tillbaka med egna CLC-filtrerade matningar till varje rörsteg. Ett svagt brus ligger kvar som jag kommer jaga rätt på så småningom. Nu ska jag utvärdera 12au7 vs 6cg7 vs B1. Generellt låter det väldigt bra med rör i kedjan, jag får svårt att sluta lyssna när jag ska utvärdera. Det brukar vara ett bra tecken. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/26 : 23:09:24
|
Ikväll testades förstärkarna i Adagios rigg. Trevligt som alltid och eftersom det fanns nos-rör testades även det på 12au7/ecc82 kortet. Måste säga att jag föredrog dessa över 6cg7. Dessutom finns en uppsjö alternativ och nos till 12au7. De går även betydligt svalare än 6cg7. Jag ska nog behålla ett SRPP-kort i försteget och byta B1 buffern mot en rörbuffer för extra mycket rörsmak. Då får jag även mer plats att optimera matning och ledningsdragning. Det här kommer bli riktigt bra! |
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/10/27 : 06:53:00
|
Ja herregud! försteget hade en självklar pondus o driv, det fanns en mycket tilltalande klarhet som jag uppskattade, kände att det nog skulle bli svårt att köra med mitt JJ direkt efteråt. Så svårt blev det dock ej men...MEN visst saknade jag ovansagda parametrar i jämförelse. Nu var iofs JJn kall och blev bättre efter en stund. Jag skulle vilja ha ett ljud mittemellan de två, för JJn hade mer följsamhet. När HerrD bestämt topologin så kan det bli hur bra som helst med rätt "lågbrusiga" NOS ecc82 och lite finkondensatorer, kanske Jensen Cu PIO eller V-cap, kanske Duelund. Där finns mycket musikalitet att hämta. Jag fördrog ecc82 alla dagar i veckan, vi körde både med Telefunken och mitt favoritpar Siemens. Talefunken brusade dock.
Förvånande klarade Pass-slutsteget av att driva mina maggisar! Riktigt bra? När vi använde LUKASCHEK RIAA fick vi en insignal med tillräcklig styrka, när vi körde JJns inbyggda RIAA på HI MC blev det rätt tamt. Med HerrDs försteg blev det riktigt bra. Jag har ju hört dessa steg innan och vet att de låter bra, mycket bra. Men det var intressant att de drev de stora panelerna i ett rätt stort rum utan att tappa andan. Vi lyssnade inte så mycket på det, det hann väl knappt bli varmt, Caryn hade väl mer pondus och det man kan kalla musikalitet, F-5 (?) var neutralare nyktrare men det bästa transistorsteg jag hört hittils i känt rum med känd kringutrustning.
Allt som allt en lyckad, kort kväll, ca 2,5 timmar. Vi spelade bara vinyl så klart. Samma spår på samma skiva så där tio gånger hifinördar! Som tur var han vi med lite olika musik på slutet också. Måste erkänna att jag gärna skulle använda försteget...... om än lite modifierat/färdigt. Tror att jag måste byta volymkontrollen i mitt försteg, känns som att den smetar ut ljudet en del.
|
Edited by - Adagio on 2014/10/27 06:53:52 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/10/27 : 08:55:13
|
Volymkontrollen är extremt viktig. Jag har provat ett gäng och tyckt om NLE/DACT, Lightspeed och Tentlabs. Jag har hört att Qtron moddar nätdelen till Tentlabs i sina försteg, kan vara värt att slå en signal till Hans om man vill veta mer om det. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/10/27 : 09:46:50
|
Jag behöver ingen fjärr, tvärtom. Gillar att behöva resa mig ibland. Så en Seiden eller liknande med fasta motstånd kanske är grejen. Eller en TKD? Volympot vs Fasta mostånd? Vad säger experterna, det sitter en vanlig Blå Alps i nu? Är detta en trådstöld eller är det fritt att brodera lite? |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/10/27 : 12:21:00
|
Kör på, ligger i trådens intresse tycker jag.
Det var härligt att höra F5 driva Maggisarna utan bekymmer. Man behöver inte så många watt, däremot ett försteg som kan styra ut slutsteget full ut om det behövs. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 11:00:00
|
Senaste ändringen av försteget är att köra volymkontrollkortet direkt in till SRPP+ kortet som fått dubbla CLC-filtreringar. Pass B1 är alltså inte med längre och 12au7/ecc82 gick segrande ur förstärkningsstriden. Utan signal in är det knäpptyst, inget brum eller brus. Konfigurationen är nu endast en utgång och just nu två ingångar, vilket kan expanderas till fyra tror jag. Eventuella förändringar framåt är nos-rör, bättre utgångskondensatorer samt en fjärrkontroll. Jag är väldigt nöjd med ljudet just nu. |
Richard P. Feynman |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 11:39:04
|
Så du gillar rören bättre än Pass B1? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 12:38:29
|
Ja, fast jag var lite väl snabb... Har tappat tydlighet och kraft i anslagen. Fast fått upplösning och rymd. Jag vill ha bägge, så en rörbuffer blir nog bra. Med rör i kedjan blir det substans, mänsklighet och bättre kommunikation. Alltså går experimenten vidare! |
Richard P. Feynman |
|
|
Bardis
Member
3348 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 12:40:40
|
Ett rör med lite bättre drivförmåga kanske? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/11/01 : 12:43:09
|
Tanken är att köra buffer mellan volymkontroll och utgångssteg. B1 och rörbuffer ska testas. Gillar 12au7 i SRPP-delen. |
Richard P. Feynman |
|
|
Topic |
|