HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Det föränderliga systemet hos HerrD
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 51

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/11 :  08:06:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vi pratade ju om en ev rör buffert.? Och eftersom du är en transparens-junkie kanske en TVC inte är så dumt. Du har ju inte skrivit det här men pratat med mig om att det fann en del fördelar med ditt lilla förstegsbygge, men så är det ju alltid. Jag kan tänka mig att en TVC, som du, som den ingenjör du är, bygger en fiffig motorstyrning till eftersom du konsekvent vill styra allt från datorn, kan låta dynamiskt och transparent.
Det finns : http://www.hificollective.co.uk/kits/glasshousehome.html

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/11 :  08:25:43  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Bernt dumpade sin TVC...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:06:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Och du skulle såklart endast köpa själva TVCn http://www.hificollective.co.uk/catalog/glasshouse-transformers-pair-p-1457.html

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:23:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tja..... If it ain't broken don't try to fix it... Kanske bäst att bara nöja sig med att det fungerar bra som det gör.
Då kanske det är dags att börja göra det hela till en mer hm... Ska vi säga färdig installation? Det är ju iofs fina kodningar men det vore kul (tycker jag ) att höra tex kopparfolie PIO från Jensen. Allt i källa/förstärkare är ju färdigt, kanske dags att börja finliret och tweakandet samt fixa det sista på finishen?

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:33:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Annars går det att tweaka/modifiera F5-plattformen närmast i oändlighet. Kolla t.ex. på den här:

F5T med drossel-nätdel av en galen norrman.. Lär visst göra underverk och det kommer jag själv snart få erfara..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:33:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har kört min F5:a direkt från DAC chipset och det funkar ju utmärkt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/11 :  09:52:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lovan: Det är bara en övergång från xlr till rca från Lynxkabeln innan F5. Valet föll på F5 av en rad om ständigheter: tips, fick höra en i anläggningen och det fanns ett färdigt kit till salu. Det blev för mycket momentum för att stå emot, den var också relativt enkel att bygga. Blev fantastiskt!

Adagio: En tvc kan man ju köpa och testa. Jag gillar att testa och experimentera! Har insett att ett försteg är en bra plats att testa olika komponenter och idéer.

CH: Underbar bild, du får rapportera hur drosselvarianten låter sen

Ryssen: Vad är det för chipset du använder?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2014/07/11 :  10:42:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
ES9023
Men oxå använt AK4396 med trafo utgång

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/13 :  18:27:32  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hmmm, eventuellt från jag omvärdera. När jag fått bukt på det mesta av jordslingan som plågade försteget (volymkontrollen) så låter det verkligen bra. Blir intressant att koppla in bufferten också med egen trafo och matning. Fördelen med försteget är att det dämpar slängigheten som Lynxkortet har en nyans av. Transparensen består med försteget och det blir trevligare att lyssna i längden. Blir sugen på att se hur bra försteg jag kan bygga!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/07/13 :  18:45:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
The sky is the limit!
Krångla inte till det mer än nödvändigt bara, du behöver inte uppfinna hjulet,
Du har ju en erkänt bra konstruktion, nu när du börjar få den att funka som den ska finns ju de vanliga nördtweaken, med finare komponenter, SCkablage mm

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/30 :  10:39:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Brumjakt i pass-steget:

Det krävdes ett oscilloscop och många timmar innan jag hittade källan. PSU-kortet har dålig layout och inducerar 100Hz rippel i ena kanalen. Genom att välja annan jordpunkt fick jag ner brummet ordentligt så det nästa inte hörs. Jag kommer dock att göra en hårdvirad variant med extra mycket capacitans.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2017/08/27 22:17:18
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/07/30 :  14:00:09  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Gott när man hittar källan till problemet

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/30 :  14:09:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det har varit en del frustration och funderande. Har drömt om jordloopar! Nu har i alla fall sinnesfriden infunnit sig och jag fick köpa ett oscilloskop som jag länge tänkt införskaffa. Ovärderligt verktyg som kommer användas flitigt när jag bygger vidare på försteget. Något svårt att annars se lokala variationer i jordplan på ett så enkelt sätt. I normala fall ska jordplanet ha mindre variationer men nu gick en smalare remsa till de första filterkondensatorerna och jordreferensen till ena förstärkarkortet utgick därifrån. Oscilloskopet hittade jag på Kjell o Company för 2500, räcker bra för audiosignaler.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/07/30 :  19:18:39  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Dessa psu-kort kommer från jimsaudio på e-bay.
Vet att det var en tråd på diyaudio om dessa kort om just problem med jordning och även en lösning på detta. På de tre F5-steg som Bernt (o jag) byggt har vi dock inget brum. Knäpptysta.

Vi var även uppe hos galne norrmannen häromveckan, han med F5-Turbo vars bild jag postade här. Han hade många roliga idéer och lösningar som vi kommer testa på F5-plattformen. Fick dock ej hört dem då han väntade på delar.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2014/07/30 :  19:29:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kul det går frammåt. Har du några före o efterbilder på dina framsteg.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/30 :  19:37:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Galne norrmannen körde med drosselfiltrering i nätdelen. LC till och med, drossel direkt efter likriktning. Det blir bökigt och svårt. Däremot har jag själv mycket goda erfarenheter av CLC, alltså drossel mellan två kondingbanker. Finns nån passande Hammond. Gruppköp?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/07/30 :  19:55:52  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Hej, vilka värden på C Resp L pratar vi om ?
/ Tord
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/30 :  20:07:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
CH: Det var ungefär den lösningen som jag landade i fast jag nyttjade en ännu renare jordpunkt. Bra att jag fick lösa det själv, man lär sig mera den vägen. Nu hörs störningen endast om man lägger örat direkt mot en bas och då är det precis så man hör det.

Bardis: Har inga bilder före/efter. Men liknande skillnad kan ses på oscilloscopet på bilden ovan. Den övre kurvan har mycket större närvaro av 100Hz rippel vilket man får ju närmare de första filterkondensatorerna man kommer i nätdelen efter likriktningen.

Bernt: Någon form av filtrering kan nog vara av godo eftersom likriktardioderna verkar bråka en del och skicka ut en del störningar och spikar. Vettigt att ta bort det innan man kommer in på jordplanen och kondensatorbanken där det sprider sig vidare. Jag hoppar över gruppköp eftersom jag tänker för fullt hur jag ska hårdvira och trimma nätdelen.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/07/30 :  20:44:15  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Störningar från dioder brukar man ju kunna få bort med lite C & RC - länkar efter diodbryggor & ev över dioderna i bryggorna.
Vanliga värden efter likriktare brukar vara 10 nF // 100 nF + 100 ohm kopplat mellan matning & O V ( nätdelens jord ) å likadant på den negativa matningen förstås.
Över dioderna har jag inte riktigt koll på men liknande värden ev. mindre värden skulle jag tro, men det brukar räcka med den första lösningen. Annars får man byta till "snällare" dioder som inte "skräpar ner" lika mycket.
/Tord
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/30 :  21:54:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tord, norrmannen valde denna till F5, verkar rimligt: http://www.newark.com/hammond/159zc/choke-60mh-2a-15/dp/66F7267
Hur mycket konding han har vet jag inte. Jag tänkte byta ut motstånden mellan kondingarna bara på F5.
Jag kör själv CLC på Son of Zen sen jag byggde den men då 0,1 mH eftersom det ju är 6A tomgångsström. Får man bara dit en lämplig drosselfiltrering så spelar det musik, så är det inte om man kör en massa kapacitans, då stendör ju livet i ljudet.

Tycker jag, andra får gärna tycka annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/07/30 :  22:28:14  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spännande ! Tål att tänkas på... jag håller på med en F4 så sakteliga... kanske ska ta å testa med drossel/drosslar i ett senare skede.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/30 :  22:45:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Rapportera gärna vad ni upplever med experimenten, superintressant! Gärna med mätningar om ni har möjlighet.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2014/08/01 :  18:00:27  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Det ser ju inte ut som att det är jättestora kondensatorer i nätdelen på bilden, men det kanske finns fler undangömda ?
Men en tanke var 10000 uF + 60 mH + 10000 uF å någon mindre polypropkonding
i + resp - matningen kanske,
jag tror faktiskt att jag har 2 st stora toroiddrosslar på ca 60mH liggandes i gömmorna...
/ Tord
Opps.. kom på att detta kanske inte är rätt tråd att flumma runt med idéer om design av nätdelar, slutsteg mm men trådstartaren får gärna säga till om det inte är ok.
Mvh Tord

Edited by - tordnilsson on 2014/08/02 09:02:59
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/08/02 :  11:24:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
tordnilsson: jag uppskattar alla förslag och idéer om nätdelar, förstärkare och annat! Det är jättekul!

I nätdelen sitter det 8st 15000 uF som på orginaldesignen från Pass. Det är en dålig jordlayout på kraft-pcb kortet som ställer till med rippel men nu är förstärkaren så tyst att man får lägga örat mot en bas och knappt kan höra brummet. Det är med ett system på 101dB känslighet! Jag vill ändå gå vidare med nätdelen eftersom jag kan se på oscilloskopet att det finns en del rippel och skräp som jag helst inte vill se.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/09/03 :  22:58:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nya förstegslådan ståtar i mitten:

På insidan ser det ut så här:

och om man vill kika på 12au7 paret:

Edit: la tillbaka bilden som försvann.

Kortet utan rör ska få ett par 6cg7 när dom behagar dyka upp.

Så vad händer här egentligen? Kopplingen är TentLabs relävolymkort -> Pass Labs B1 -> SRPP+ (12au7). Tanken är att ha två ingångar och tre utgångar (B1, 12au7 och 6cg7) för att undersöka hur olika varianter låter. Nätdelarna behöver bli bättre då det brusar en del vilket märks vid låga volymer. Överraskning är dock att det låter riktigt trevligt. Det finns en större rymd, bättre plats för alla klanger och jag blir sittande länge när tanken endast var att testa hur det låter. Jag hör ingen förlust av upplösning eller energi. Det musikaliska budskapet går fram bättre. Samma känsla dom hos Adagio när han lade till ett rörförsteg, först lyssnar man i ett kontrollrum och det låter bra. När rörförsteget kopplas in öppnar man dörren till inspelningsrummet och kliver rakt in!

Jag kommer förmodligen att behöva en separat låda för nätdelarna och passar nog på att biffa till dom något samtidigt. Idén att bygga/experimentera med försteg var lyckligt vald. Stor ljudpåverkan och relativt överkomliga priser för experimentdelar. Jag tror jag blivit biten av det här med att bygga egna prylar, sjukt kul!

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2014/10/23 20:10:06
Go to Top of Page
Page: of 51  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000